تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کوفیان به دلیل عدم شناخت امام زمان خود، نماینده‌اش را به شهادت رساندند

ساعت: 18:31 منتشر شده در مورخ: 1400/04/29 شناسه خبر: 1753182

حضرت مسلم ابن عقیل(ع) نماینده و سفیر امام حسین(ع) در کوفه بود اما همان کوفیانی که به امام حسین(ع) نامه نوشته و ایشان را به کوفه دعوت کرده بودند به دلیل بی‌بصیرتی و عدم شناخت کافی هم نماینده و هم امام و یارانش را به شهادت رساندند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; پس از رسیدن نامه‌های مردم کوفه به امام حسین(ع)، آن حضرت در هنگام خروج از مدینه به سوی مکه، مسلم ابن عقیل که یکی از همراهانش بود را به کوفه فرستاد تا اوضاع و شرایط آن شهر و صحت ادعای کوفیان به بیعت را بررسی کند. مسلم ابن عقیل در ۱۵ رمضان سال ۶۰ قمری از مکه، خارج و ابتدا به مدینه و از آنجا به سوی کوفه رهسپار شد. مسلم ابن عقیل در ۵ شوال به کوفه رسید و شیعیان به محل اقامت وی رفت‌وآمد می‌کردند و مسلم نیز نامه امام حسین(ع) را برای آن‌ها می‌خواند.

 

*‌ بیعت کوفیان با مسلم

مسلم پس از اقامت در کوفه، بیعت از اهالی این شهر را آغاز کرد. دعوت به کتاب خدا، سنت پیامبر(ص)، جهاد با ظالمین، دفاع از مستضعفین، کمک به محرومین، تقسیم عادلانه بیت‌المال و یاری اهل بیت از جمله شرایط بیعت بود تا اینکه بنا بر روایت‌های مختلف از 12 تا 18 و حتی 30 هزار نفر با نماینده امام حسین(ع) در کوفه یعنی حضرت مسلم(ع) بیعت کردند و امام حسین(ع) نیز با اتکا به همین موضوع با دریافت نامه مسلم، رهسپار کوفه شد.

مسلم ابن عقیل در ۱۱ ذی‌القعده نامه‌ای به امام حسین(ع) نوشت و با تایید تعداد زیاد بیعت‌کنندگان، امام را به کوفه دعوت کرد اما متاسفانه عدم وجود بصیرت در مردم کوفه، عدم شناخت امام زمان خود، عدم شناخت ولی فقیه و زمان‌شناس نبودن آن‌ها سبب شد تا بیعت خود با امام حسین(ع) را بشکنند و این در حالی بود که امام به سمت کوفه رهسپار شده بود و همان کوفیانی که نامه نوشته و با نماینده امام نیز بیعت کرده بودند، امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رسانده و اهل بیت(ع) را نیز به اسارت بردند و اینجاست که آگاهی و بصیرت که لازمه ولایت‌پذیری است خود را نشان می‌دهد.

 

*‌ دستگیری و شهادت حضرت مسلم(ع)

با انتصاب عبیدالله ابن زیاد به حکومت کوفه توسط یزید ابن معاویه، کوفیان از اطراف مسلم پراکنده شدند و مسلم ابن عقیل در 9 ذی‌الحجه سال 60 قمری، دستگیر به دستور عبیدالله ابن زیاد به شهادت رسید. علت شکست قیام مردم کوفه در هنگام حضور مسلم در این شهر، نقش سیاست‌های عبیدالله ابن زیاد در ایجاد وحشت بین مردم کوفه و ساختار اجتماعی کوفه بود که مانع اتحاد و همبستگی مردم شد.

مسلم پس از تنهایی و بی‌سرپناهی در کوفه به زنی به نام طوعه پناه برد و در خانه او مخفی شد اما پسر طوعه، صبح روز بعد خبر را به عوامل حکومت رساند و ابن زیاد، گروهی را برای دستگیری مسلم فرستاد.

پس از زد و خوردی که میان مسلم و نیروهای حکومتی پیش آمد، حضرت مسلم را به قصر حکومت آوردند و پس از مشاجراتی که میان ابن زیاد و مسلم رخ داد، وی دستور داد، تا مسلم را به بالای قصر برده و سرش را از بدن جدا کنند و سپس بدن او را از بالای قصر به پایین انداختند.

ابن زیاد پس از شهادت مسلم، دستور قتل هانی ابن عروه را نیز صادر کرد و سپس سرهای این 2 را به شام نزد یزید ابن معاویه فرستاد.

 

*‌ اطلاع یافتن امام حسین(ع) از خبر شهادت مسلم

امام حسین(ع) وقتی خبر شهادت مسلم و هانی را شنید در 9 ذی‌الحجه سال 60 قمری پس از قرائت دعای عرفه در صحرای عرفات، عازم کوفه شد تا اینکه واقعه عاشورا پیش آمد و در اینجا مشخص می‌شود که اگر مردم کوفه بصیرت و آگاهی داشته و امام زمان خود را می‌شناختند و همچنین با نماینده امام حسین(ع) بیعت می‌کردند شاید واقع‌ای به نام عاشورا و به شهادت رسیدن طفل 6 ماهه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نیز پیش نمی‌آمد.

در رابطه با بیعت با نماینده امام و عواقب عدم بصیرت و آگاهی به سراغ 2 نفر از کارشناسان مذهبی رفتیم.

 

*‌ مردم کوفه نسبت به نماینده امام زمان خود، قدرنشناسی کردند

حجت‌الاسلام علی ناصر، کارشناس مسائل مذهبی به خبرنگار موج رسا گفت: حضرت مسلم ابن عقیل(ع) یکی از سرداران دلاور مکتب اسلام و دومین شهید در عرصه مقدماتی قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است.

وی با بیان اینکه مسلم، جانشین، نایب و فرستاده امام حسین(ع) بود، اظهار داشت: اما مردم کوفه، قدرنشناسی کرده و قدر این شخصیت عزیز را نشناختند و به شهادت رساندند.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه شخصیت والای حضرت مسلم برای ما یک الگو است، افزود: در عصر امروز نیز شاید ما به همین نحو امتحان می‌شویم که در زمانی که مردم کوفه مسلمان بودند و به اسم، محب اهل بیت(ع) بودند اما همین اهل کوفه متاسفانه یار و نایب امام و حتی خود امام خواستند که به کوفه بیاید اما رفتاری با سفیر و نماینده امام و در ادامه با خود امام و اهل بیت(ع) کردند که در شان امت مسلمان و شیعیان نبود.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه امروز نیز رهمبر معظم انقلاب اسلامی، نایب امام زمان هستند، گفت: امیدواریم با بصیرت، آگاهی کامل، زمان‌شناسی و هوشیاری به تبعیت از آن‌هایی که در کنار امام حسین(ع) تا آخرین قطره خون ایستادند ما هم در کنار یار وفادار و نایب امام عصر(عج) یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم تا این انقلاب به دست صاحب اصلی و جهانی آن که جهان  که عدل و عدالت یعنی انقلاب جهانی مهدی موعود(عج) است، برسد.

 

*‌ کوفیان به دلیل عدم شناخت امام زمان خود، نماینده‌اش را به شهادت رساندند

حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌اکبری، کارشناس مسائل مذهبی به خبرنگار موج رسا؛ گفت: حضرت مسلم(ع)، نماینده امام و ولایت در کوفه بود.

وی اظهار داشت: مطلبی که در معین و مشخص است اینکه چون مردم کوفه، ولیّ و امام خود را نمی‌شناختند پس نتوانستند نماینده‌اش را هم بشناسند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری خاطرنشان کرد: اگر مردم، ولی‌الله و ولایت را می‌شناختند از نماینده‌اش نیز به خوبی تبعیت می‌کردند اما چون ولایت را نشناختند، نتوانستند آنطور که شایسته است از نماینده‌اش نیز حمایت کنند و سفیر و نماینده امام حسین(ع) مظلومانه و غریبانه به شهادت رسید.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه تمام این حوادث، درس عبرتی برای ما است، گفت: ابتدا باید ولی‌الله و ولایت یعنی امام زمان(عج )را بشناسیم تا سپس بتوانیم از نماینده ولی و امام نیز تبعیت کنیم.

وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که از نماینده و نایب امام زمان(عج) که رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند، تبعیت کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کوفیان به دلیل عدم شناخت امام زمان خود، نماینده‌اش را به شهادت رساندند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..