تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ورودی سدهای استان زنجان ۷۰ درصد کاهش یافته است/ بیشترین مصرف آب شُرب در روستاها است

ساعت: 13:37 منتشر شده در مورخ: 1400/04/28 شناسه خبر: 1752751

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی خود را رون‌آب‌ها نشان می‌دهد، گفت: ورودی سدهای استان زنجان ۷۰ درصد کاهش یافته به‌طوری که ورودی سدهای استان در سال گذشته ۲۲۵ میلیون مترمکعب بود اما امسال ۷۶ میلیون مترمکعب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; اسماعیل افشاری شامگاه یک‌شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اشراق اظهار داشت: تا روز شنبه (26 تیر) 207 میلی‌متر بارندگی در ایستگاه‌های تحت اختیار شرکت آب منطقه‌ای زنجان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای کمی متفاوت از ایستگاه‌های هواشناسی بوده و خوش‌بینانه‌تر است، خاطرنشان کرد: این میزان بازندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 44 درصد و در مقایسه با درازمدت 33 درصد منفی است.

افشاری با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی خود را رون‌آب‌ها نشان می‌دهد، افزود: ورودی سدهای استان زنجان 70 درصد کاهش یافته به‌طوری که ورودی سدهای استان در سال گذشته 225 میلیون مترمکعب بود اما امسال 76 میلیون مترمکعب شده و آبی که اکنون در پشت سدها ذخیره شده 252 میلیون مترمکعب است در حالی که پارسال 272 میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه با بیان اینکه امسال 27 میلیون مترمکعب آب کمتری ذخیره شده است، گفت: 20 میلیون مترمکعب از این آب به تنهایی متعلق به سد تهم است که بخش عمده آب مرکز استان از این سد، تامین می‌شود.

وی در خصوص تاثیر بارندگی‌های چند روز گذشته بر افزایش ذخایر آبی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و خشک بودن زمین، بارندگی‌های اخیر فقط در میزان رطوبت خاک می‌تواند موثر باشد اما تاثیری در روان‌آب‌ها ندارد.

افشاری خاطرنشان کرد: بارندگی در فصل تابستان از نظر کشاورزی، خسارت‌بار است اما اگر آهسته و مستمر بود، ممکن بود به ذخایر آبی کمک کند اما چون لحظه‌ای بود، تاثیری ندارد.

این مسئول در خصوص تامین آب شُرب شهروندان گفت: این مورد طی هماهنگی با شرکت آب و فاضلاب استان تلاش شده که به صورت ترکیبی مقداری از چاه‌ها و مقداری هم از طریق سدها تامین شود تا فصل تابستان را با کمترین آسیب طی کنیم لذا از شهروندان خواهش می‌کنیم که با وجود افزایش مصرف آب به دلیل بیماری کرونا با توجه به اینکه الگوی مصرف فوق‌العاده بالاست، صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.

 

*‌ بیشترین مصرف آب شُرب در روستاها است

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب شُرب در روستاها است، اظهار داشت: بخشی از آب در باغچه‌های موجود در حیاط منازل مصرف می‌شود و علی‌رغم اینکه شرکت آب و فاضلاب تا حد نیاز منطقه تامین می‌کند اما برداشت‌ها زیاد است ضمن اینکه خشکسالی و کمبود آب در چشمه و قنات‌ها سبب شده تا جهت تامین آب دام از آب شُرب روستایی استفاده شود.

افشاری با بیان اینکه 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی، 4 درصد در بخش صنعت و 6 درصد برای شُرب مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: قصد ندارم از عبارت «بحران آب» استفاده کنم اما با توجه به اینکه ممکن است این شرایط چند سال ادامه یابد لذا باید سازگاری با کم‌آبی داشته باشیم.

افشاری تصریح کرد: منابع دیگری برای تامین آب نداریم اگر بارش باشد در سدها ذخیره می‌شود و از آب‌های زیرزمینی هم که هر سال بیش از مقداری که باید برداشت شود، برداشت می‌کنیم در حالی که این آب‌ها ذخیره برای نسل‌های بعدی است و با این روند برداشت‌ها میزان آب‌های زیرزمینی سالانه به طور متوسط 71 سانتی‌متر پایین می‌رود.

 

*‌ برنامه‌ها نباید منجر به توسعه بخش کشاورزی شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه مصرف عمده آب استان در بخش کشاورزی است، گفت: متولی سازگاری با کم‌آبی در این بخش، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی است که 10 پروژه تعریف شده تا حتما اجرایی شود که از جمله آن‌ها انسداد چاه‌های غیرمجاز است.

وی افزود: لیست انسداد چاه‌های غیرمجاز با اولویت، پیشنهاد شده و احکام مربوطه نیز اخذ شده است که با لحاظ موارد حقوقی و اجتماعی در صورت صدور مجوز، مسدود می‌شود که اولویت با چاه‌های غیرمجازی است که در حریم چاه‌های شُرب قرار دارند.

افشاری ابراز کرد: آب، وجه‌المصالحه معیشت مردم برای تولید و اشتغال شده و کشاورزی، راحت‌ترین بخش است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تاکید بر اینکه برنامه‌ها باید برای صرفه‌جویی در مصرف باشد نه اینکه منجر به توسعه بخش کشاورزی شود، گفت: تمام کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که آب، کم است و ذخایر آب نیز به عنوان ثروت عمومی جامعه در حال از بین رفتن است.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی توسعه کشاورزی گرفته شود، اظهار داشت: باید وضعیت موجود را حفظ کنیم تا این چرخه حفظ شود ضمن اینکه با توسعه بخش کشاورزی، حق محیط زیست هم ضایع می‌شود مانند خشک شدن تالاب‌ها که آسیب به محیط زیست است لذا اگر هر کس به اندازه خود قانع شده و مصرف اب را مدیریت کند طبیعت هم بازخورد مثبتی را به ما نشان می‌دهد.

افشاری در خصوص استفاده آب در بخش صنعت نیز خاطرنشان کرد: در بخش صنعت به دلیل ایجاد اشتغال و ارزش افزوده‌ای که دارد، تعدیل آب را در نظر نداریم اما پیشنهاد شده که از پساب استفاده کنند و تامین آب جدید برای بخش صنعت نداریم.

این مسئول با بیان اینکه برای تامین آب جدید در بخش صنعت یا باید از بخش کشاورزی تامین شود که قانون خاص خود را دارد و یا از پساب‌ها استفاده شود، گفت: مراجع قضایی نیز در این رابطه حساس هستند و بسیج شده‌اند و کمک می‌کنند.

وی اظهار داشت: تمام مسئولان و نهادها در استان همدل شده‌اند که آب جدید برای صنعت نداریم و واحد تولیدی راشا کاسپین خودش نیز قبول کرده که از پساب استفاده کند همچنین واحد فولاد ابهر نیز از پساب شهرهای ابهر و خرمدره استفاده خواهد کرد.

 

*‌ مقوله آب باید از لحاظ اعتقادی، آیینی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه مقوله آب را هم از نظر اعتقادی و هم از نظر اقتصادی باید در نظر بگیریم، گفت: دوری از اسراف در دین اسلام تاکید شده و آب، جایگاه رفیع، ارزشمند و مقدس در آیین کهن ایرانیان دارد.

وی اظهار داشت: از لحاظ اقتصاد و حقوق آب نیز استفاده‌کنندگان، بهره‌برداران آب هستند و مالک آب نیستند زیرا آب، جزء اَنفال است و در اختسار حکومت جوهمری اسلامی قرار دارد.

افشاری خاطرنشان کرد: بهره‌برداران باید خود را با کم‌آبی تطبیق داده و کمترین مصرف با بیشترین بازدهی و راندمان را داشته باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ورودی سدهای استان زنجان ۷۰ درصد کاهش یافته است/ بیشترین مصرف آب شُرب در روستاها است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..