تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تفاوت سنگ تراورتن با سنگ گرانیت + مزایای و معایب هر کدام از این سنگ ها

سنگ تراورتن با سنگ گرانیت

تراورتن و گرانیت سنگ های زیبایی برای استفاده در کارهای ساختمانی هستند و هر کدام مزایای و معایبی دارند که در ادامه این مطلب بررسی می کنیم.

تراورتن سنگی طبیعی است که در بافت آن خلل و فرج زیادی وجود دارد. این سنگ کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد و در مقابل سنگ گرانیت وجود دارد که خلل و فرج ندارد و قیمت آن گران تر است.

سنگ های ساختمانی بسیار تنوع دارد و کیفیت و کاربردها تفاوت دارد. تنوع سنگ به دلیل شرایط مختلف تشکیل آن است. سنگ ها دارای ویژگی ها و خصوصیات مشابه هم یا متفاوت هستند.

تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت

سنگ های ساختمانی در انواع و اندازه های مختلفی با خصوصیات مشابه و یا متفاوت هم هستند که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند. سنگ های ساختمانی با توجه به شرایط تشکیل شدن دارای ویژگی های متفاوت نسبت به هم می باشند.

در ادامه با خصوصیات تراورتن و گرانیت توضحیاتی را می دهیم که بسیار با هم تفاوت دارند.

سنگ تراورتن با سنگ گرانیت

سنگ تراورتن

گرد آمدن رسوبات و انباشه شدن آنها ناشی از املاحی که آب دریا و یا انواع آب رودخانه ها و آب های معدنی، باعث ایجاد نوعی از سنگ های رسوبی که به آن سنگ تراورتن می گویند می شود که دارای رنگ سفید یا توسی هستند.

سنگ تراورتن دارای ساختاری لایه لایه است که لایه ها به شکلی خطی و افقی روی هم قرار می گیرند. سنگ تراورتن دایا مقاومت بالایی است و عمر آن طولانی است که در صنایع ساخت مصالح ساختمانی به کار برده می شود. این سنگ مانند انواع سنگ های ساختمانی دیگر مانند مرمر، اونیکس، گرانیت و آهک در طبیعت موجود است. سنگ تراورتن بیشتر در رنگ سفید و توسی یا همان خاکستری دیده می شود ولی در رنگ های کرمی، برنزه تیره و روشن و همچنین قرمز هم می توانید آنها را مشاهده کنید.

سنگ تراورتن با سنگ گرانیت

بافت سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن، سنگ هایی آهکسی سخت و متخلل هستند که بیشتر به رنگ سفید هستند و از کربنات کلسیم یا CaCO3 تشکیلف شده اند. این سنگ ها نتیجه رسوب گذاری آب ها به خصوص چشمه های آب گرم و یا رودخانه ها می باشند. تراورتن سنگ سخت نیمه بلوری است که بیشتر به دلیل وجود ناخالصی هایی مانند ترکیبات آهن و دیگر ناخالصی ها به رنگ های مختلف و زیبا و بافت نواری مشاهده می شود.

مطلب پیشنهادی: سنگ مرمر | ویژگیهای سنگ مرمر چیست و چه خواصی دارد؟

رنگ های سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در رنگ کرم یا لیمویی، قهوه ای، زرد، خاکستری، سیاه و سفید دیده می شود و به شکل کاملا اتفاقی دارای رگه و یا بدون رگه هستند.

سنگ تراورتن با سنگ گرانیت

انواع سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

تراورتن عباس آباد تراورتن شکلاتی تجره تراورتن سیلور تکاب تراورتن سیلور آذر شهر تراورتن دره بخاری تراورتن آتش کوه تراورتن حاجی آباد تراورتن آبگرم کاربردهای سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به دو شکل پر شده و پر نشده استفاده می شود. سنگ های تراورتن به صورت پر شده در قسمت هایی از ساختمان استفاده می شود که آبریزش در آن کم باشد. به شکلی کلی بهتر است از این سنگ در آشپزخانه، حمام، توالت و دستشویی استفاده نشود. استفاده از این سنگ در بقیه مکان ها مشکلی ندارد. در بیشتر موارد از سنگ تراورتن در نمای روکار داخل و بیرون ساختمان و برای سنگ فرش کردن کف هم استفاده می شود.

مزایای سنگ تراورتن

در ادامه در مورد تفاوت های سنگ تراورتن و گرانیت همچنین مزایای سنگ تراورتن توضیحاتی داده ایم:

سنگ های تراورتن دارای مقاوت بالایی هستند و صیقل پذیری عالی آنها باعث شده تا در نمای ساختمان ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. سنگ های تراورتن عایق رطوبتی و صوتی هستند که به دلیل وجود حفره های داخل این سنگ ها این خاصیت به وجود آمده است. حفره هایی که در این سنگ ها وجود دارند باعث می گردند که سیمان بهتر در آنها نفوذ کرده و خاصیت چشبندگی بهتری داشته باشند. سنگ تراورتن گرما را جذب نخواهد کرد و سطح این سنگ ها همواره خنک است. سنگ های تراورتن قابلیت برشکاری و صیقل کارایی بالایی دارند. رنگ سنگ تراورتن ثابت است و با گذشت زمان تغییر رنگ نمی دهد و کمرنگ نمی شود. سنگ های تراورتن دیرتر کثیف می شوند. معایب سنگ تراورتن

معایب سنگ های تراورتن شامل موارد زیر می شود:

عدم یکنواختی در طرح و رنگ این سنگ ها مقاومت پایین در برابر سرما دارند. جذب آب بالایی دارند. رنگ و بافت های خاص این نوع سنگ ها نسبت به بافت های ساده تر دارای قیمت بالاتری هستند. معادن سنگ تراورتن

در کشورمان معدن های زیادی برای استخراج تراورتن وجود دارد که بزرگترین منابع در خاورمیانه به حساب می آید. شهرستان محلات کانون تولید این سنگ است و بیش از 50 درصد از کل ماده معدنی تراورتن ایران در این معادن استخراج می شود. معدن محلات با 2 میلیون سنگ تراورتن 250 واحد فرآوری سنگ دارد و 110 معدن سنگ تزیینی در این منطقه باعث شده تا 6 هزار شغل در این زمینه یاجاد شود. از معادن معروف می توان به تراورتن حاجی آباد، عباس آباد و تراورتن آتش کوه اشاره کرد.

سنگ تراورتن با سنگ گرانیت

سنگ گرانیت

اما سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است که در دسته سخت ترین سنگ های طبیعی قرار می گیرد و به دلیل مقاومت در مقابل فشار و ماندگاری بالایی که دارد در مکان های مختلف از آن استفاده می شود. جنس سنگ های گرانیت از فلدسپارها، میکا و دیگر مواد معدنی می باشد. رنگ ها و فشرده بودن بالای گرانیت باعث می شود تا به سنگی ایده آب تبدیل شود. سنگ گرانیت سنگی نفوذناپذیر است که در مقابل فشار و ضربه دچار ترک خوردگی نمی شود.

استحکام این سنگ تا اندازه ای است که از لحاظ سختی پس از الماس قرار می گیرد. سنگ گرانیت بر عکس سنگ تراورتن توپر است و در آن هیچ سوراخی وجود ندارد. اگر از این سنگ به درستی استفاده شود و به شکلی درست نصب شود تبدیل به سنگی مادام العمر می شود و باعث افزایش عمر ساختمان می شود.

بافت سنگ های گرانیت

سنگ گرانیتی بافت دانه ای دارد که اندازه متوسط تا درشت دارد و نیکه شکل دار است. در بعضی موارد بافت پورفیریک در سنگ گرانیت با حضور بلورهای درشت با جنس فلدسپاپ پتاسیم دار است. گاهی هم بلورهای کوارتز به شکل کرمی شکل در بین فضاهای کوچک در پلاژیوکلازها رشد می کنند که به آن بافت میرمکیتی می گویند.

سنگ گرانیت ساختار بلوکی، توده ای و قلوه ای دارد. شاخص ترین بافت این سنگ بافت گرانولار است که به شکل دانه های ریز تا دانه های درشت مشاهده می شود، به علاوه بافت آپلیتی هم دارند. بافت پلگماتیتی بافت در سنگ های آذرین درونی به ویژه گرانیت ها است که در آن دانه های تشکیل دهنده سنگ بزرگ هستند مانند گرنیت همدان.

سنگ تراورتن با سنگ گرانیت

رنگ های سنگ گرانیت

سنگ گرانیت دارای رنگ های خاصی است که به دلیل کانی هایی است که سنگ های گرانیت را می سازند. مقدار نسبی کانی های رنگی در یک سنگ گرانیت بیشتر به منبع اصلی سنگ مذابی که سرد شده است و گرانیت را شکل داده است بستگی دارد. اگر میزان سنگ مذاب در پتاسیم فلدسپار زیاد باشد، احتمالا این موضوع که گرانیت به رنگ صورتی سالمونی تغییر یابد بالا است. حالا اگر مقدار سنگ مذاب در کوارتز و کانی ها زیاد شود و آنرا به آمفیبول تبدیل کند، به احتمال بالا گرانیت سیاه و سفید می شود که بیشتر در کانترتاپ ها مشاهده می شود. رنگ های سنگ گرانیت بیشتر صورتی، سفید، قرمز، آبی، سبز، خاکستری های مختلف و سیاه است.

انواع سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت در انواع مختلفی وجود دارند:

گرانیت سبز اردستان گرانیت خرم دره گرانیت مروارید مشهد گرانیت پرتقالی مزایای سنگ گرانیت

سنگ های گرانیتی دارای مزایای مختلفی می باشند، این مزایا شامل موارد زیر می شود:

سنگ گرانیتی جذب آب پایینی دارد. سنگ های گرانیتی در مقابل آلودگی و گرد و غبار خاصیت نفوذ ناپذیری دارند. مقاومت سنگ های گرانیت در مقابل مواد اسیدی و شیمیایی بسیار بالا بوده و رنگ این سنگ ها در برابر این موارد کم رنگ نخواهد شد. مقاوت این سنگ ها در برابر حرارت و آتش بالا می باشد. طول و عمر بالایی سنگ های گرانیت باعث تا به سنگی ایده آل برای ساختمان ها تبدیل شود. معایب مختلف سنگ های گرانیت

علاوه بر مزایا سنگ های گرانیتی دارای معایبی نیز می باشند:

سنگ های گرانیتی امواج رادیو اکتیو را ساتع می کنند. این سنگ ها وزن بالایی دارند و استفاده از آنها در نما، بار مرده بر ساختمان وارد می کنند. نصب سنگ های گرانیتی به خاطذ استفاده از ملات برای چسبیدن به زمان زیادی نیاز دارند. سنگ گرانیتی عایق حرارت و صوتی نمی باشد و باعث هدر رفتن انرژی انرژی در ساختمان خواهند شد. چسبندگی گرانیت به ملات در حد ایده آلی نمی باشد. موارد استفاده از سنگ گرانیت

مهمترین بخش هایی از ساختمان که در آن از سنگ های گرانیتی استفاده می شود شامل کابینت ها، میزهای آشپزخانه، پوشش کف، سنگ فرش ها، پله ها و نمای خارجی ساختمان ها می باشند.

استفاده از کدام سنگ برای نمای خارجی ساختمان بهتر است؟

سنگ های تراورتن در مقابل سرما، گرما، اشعه یو وی نور خورشید و رطوبت نسبت به دیگر سنگ ها مقاومت بالایی دارند، البته در اغلب گرانیت ها نیز این خصوصیات وجود دارد ولی رطوبت موجود در هوا می تواند باعث اکسید شدن کانی های آهن موجود در سنگ شده و باعث نازیبا شدن ظاهر سنگ ها می شود. و همچنین در برخی موارد سنگ های تیره نور خورشید باعث می گردد رنگ طبیعی سنگ تغییر نماید.

مقایسه قیمت

قیمت سنگ های گرانیت نسبت به سنگ تراورتن بسیار بالا بوده و استخراج آن نیز پر هزینه تر می باشد.

تفاوت تراورتن و گرانیت در حالت کلی

بعد از آشنایی با سنگ های تراورتن و گرانیت تا حدودی با تفاوت های بین آنها آشنا شدیم، در ادامه تفاوت بین این دو سنگ را در نگاه کلی بررسی می کنیم:

سنگ گرانیتی بر خلاف سنگ تراورتن حفره ای ندارد و هیچ کدام از قسمت های آن تو خالی نیست. برای خریدن سنگ های گرانیت باید هزینه بیشتری نسبت به سنگ های تراورتن پرداخت شود. سنگ های تراورتن به راحتی برش داده می شوند در صورتی که سنگ گرانیت ها اینگونه نیستند. تراورتن ها بر خلاف سنگ های گرانیت در اعماق زمین و از سرد شدن مواد مذاب شکل نمی گیرند بلکه این نوع از سنگ ها در سطح زمین و در کناره غارها و از انباشت رسوب های مختلف در کنار هم شکل می گیرند.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تفاوت سنگ تراورتن با سنگ گرانیت + مزایای و معایب هر کدام از این سنگ ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..