تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟

فرادید| ادویه‌های زیادی داریم که هر کدام یا ترکیبی از آن‌ها باعث خوش طعمی و خوشمزگی یک غذایی می‌شوند مثلاً ادویه سماق برای گوشت کباب شده مناسب است و ادویه‌های خوش طعم کننده غذا علاوه بر سم زدایی آن را معطر و لذیذ می‌کند بنابراین نوع ادویه‌ها یا مخلوط آن‌ها می‌تواند برای یک نوع غذایی در نظرگرفته شوند.

یا ادویه‌های مخصوص خورشت قیمه؛ لیمو عمانی، دارچین و پودر گل محمدی است که به آن طعم خاصی می‌دهند.

از بهترین ادویه‌ها که در غذا‌ها استفاده می‌شوند ادویه جاتی، چون دارچین، زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زیره سیاه، زیره سبز، آویشن، زعفران، ادویه کاری، جوزهندی، هل، میخک، گشنیز، لیموعمانی، نعنا، سماق، گل محمدی و… هستند که جدا از خوشمزه کردن، خوش رنگی و معطر نمودن غذا‌ها، خواص دارویی و درمانی زیادی هم برای انسان دارند که بسیار خوب است ما با خواص دارویی ادویه‌ها آشنایی کامل داشته باشیم.

کلمه ادویه ریشه عربی دارد که در اصل جمع مکسر کلمه دواء است. ادویه به گیاهان و طعم دهنده‌هایی گفته می‌شود که برای اهداف خوراکی (به عنوان مثال:  مزه دار کردن غذا) یا دارویی به کار می‌رود، اما کاربرد عمده ادویه‌ها جهت بهبود مزه غذا و در بعضی مواقع دارو‌ها است.


ادویه در اصل بخشی از یک گیاه است که می‌تواند تکه‌ای از تنه درخت مانند دارچین و یا میوه مانند فلفل سیاه و یا به صورت دانه مانند جوزهندی باشد. آن‌ها را می‌توان به صورت کامل، خرد یا پودر شده جهت معطر کردن، طعم بخشیدن و یا رنگ دادن به غذا مورد استفاده قرار داد.


در سراسر کره زمین، کشور‌هایی با فرهنگ‌های متفاوت وجود دارند که هر یک از این فرهنگ‌ها از گیاهان متفاوتی جهت طعم دادن به غذا‌ها بهره می‌جویند. به طور قطع راز تفاوت عمده در این کشور‌ها علاوه بر نحوه پخت، به ادویه جات به کار رفته در آن غذا‌ها نیز مربوط می‌شود.


به عنوان مثال در آشپزی هندی از انواع فلفل‌ها و طعم دهنده‌های تند و گرم جهت مزه دار کردن غذا‌ها استفاده می‌کنند و یا در آشپزی چینی به دلیل بخار پز کردن غذا‌ها از انواع سبزیجات مانند ریحان و جعفری، جهت مزه دار کردن غذا استفاده می‌کنند.


با افزودن ادویه جات به رژیم غذایی خود می‌توانید از فواید زیاد آن‌ها در سلامتی خود بهره‌مند شوید. به طور مثال انواع ادویه‌ها می‌توانند در حفظ وزن بدن، سالم نگه داشتن سیستم متابولیسمی بدن، پیشگیری ازانواع سرطان‌ها، کاهش یا افزایش فشار خون و یا در بهبود سلامت قلب و عروق مفید واقع شوند.


با جایگزین کردن ادویه‌هایی مانند آویشن، سیر، جعفری، رزماری، زنجبیل، دارچین،  زعفران، فلفل و ... با مواد مضری همچون قند و نمک و چربی‌ها می‌توانید به بهبود سلامت خود کمک کنید. سیر در کنترل فشار خون و کلسترول نقش اساسی دارد و یا استفاده از آویشن، نعنا و رزماری به جهت دارا بودن روغن‌های ضروری به جای استفاده از نمک و چربی‌ها می‌تواند در بهبود سلامت و عملکرد اندام‌ها تاثیر مثبت بگذارد.

کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟ زعفران زعفران که به طلای سرخ نیز معروف است، یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین ادویه‌هاست.  ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید و صادر می‌شود. کشت زعفران باید در شرایط آب و هوایی خاص انجام گیرد که نیازمند زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک است. بهترین زمان کاشت زعفران اردیبهشت و خرداد است. هر چقدر هوا سردتر شود زعفران به دست آمده نامرغوب‌تر خواهد شد.  

هفتاد و پنج هزار گل زعفران معادل یک کیلوگرم ادویه زعفران است. گل زعفران با دست چیده می‌شود و با توجه به میزان سختی که برداشت آن دارد، این ادویه را به یکی از گران‌ترین ادویه‌های جهان تبدیل کرده است.

زعفران یکی از ادویه‌هایی است که به دلیل رنگ و خواص دارویی که دارد از زمان باستان شناخته شده است.

زعفران جهت پیشگیری بیماری‌هایی همچون آسم، گلو درد و سرفه استفاده می‌شود. برای مشکلاتی همچون بی خوابی، سفت و سخت شدن شریان‌ها، پیشگیری از سرطان، التیام گاز روده، پیشگیری از افسردگی و اضطراب، کنترل حافظه در بیماری آلزایمر و حتی به عنوان ماسک در آرایشگاه‌ها جهت لطافت و شادابی پوست استفاده می‌شود.


از کلاله‌های قرمز خشک شده گل‌های زعفران برای خوش طعم و خوشبو کردن غذا‌ها همچنین به عنوان رنگ دهنده طبیعی استفاده می‌شود. در بسیاری از کشور‌های آسیایی زعفران یک ادویه اصلی محسوب می‌شود. در ایران نیز آشپز‌ها در اکثر غذا‌ها از زعفران استفاده می‌کنند.

زعفران در خورشت‌هایی مانند قیمه و قیمه بادمجان و پلو‌هایی مانند ته چین، زرشک پلو، لوبیا پلو، عدس پلو و بسیاری از غذا‌های دیگر به کار می‌رود. در ایران همچنین از زعفران برای خوش طعم کردن و رنگ بخشیدن به دسر‌هایی همچون شله زرد و حلوا نیز استفاده می‌شود.

مقدار مجاز استفاده از زعفران در طول یک ماه سه گرم برای هر فرد است. مصرف بیش از اندازه از آن موجب کاهش فشار خون و رقیق شدن خون می‌شود. به همین دلیل است که استفاده بیش از حد آن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.  


استفاده بیشتر از ۵ گرم در هر وعده غذایی عوارضی همچون سرگیجه، کاهش تعداد ضربان قلب و احساس تهوع را در پی خواهد داشت. همچنین استفاده بیش از اندازه از زعفران‌ می‌تواند موجب نارسایی کلیه و آسیب به کلیه‌ها شود. زعفران موجب کاهش اشتها می‌شود در نتیجه می‌تواند برای افراد با اضافه وزن مفید باشد. اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند باعث ایجاد سردرد و اختلال حواس شود. استفاده بیش از حد از زعفران به دلیل افزایش اضطراب در دوران قاعدگی توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل طبع گرم، زعفران می‌تواند عوارضی همچون اسهال و از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار را باعث شود؛ بنابراین در مصرف این ادویه گران بها زیاده روی نکنید.

ادویه قورمه سبزی

آنچه که به قرمه سبزی می تواند طعم فوق العاده بدهد استفاده از ادویه است. بدون شک قورمه سبزی یکی از محبوب ترین غذاهای بیشتر مردم ایران است؛ به طوری که اکثر مردم برای سنجش میزان توانایی یک آشپز به طعم قرمه سبزی او توجه می کنند. به عبارت دیگر سنجش توانایی و استعداد آشپزی یک آشپز ایرانی، طعم قرمه سبزی او است.


ادویه مخصوص قورمه سبزی که در پخت غذاها از آن‌ها استفاده می شود:

کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟
 لیمو عمانی
لیمو عمانی یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین طعم دهنده‌های قورمه سبزی است که سرشار از کلسیم و پتاسیم  بوده و در کاهش فشار خون و چربی خون تاثیر به سزایی دارد. 


روش‌های متفاوتی برای استفاده از لیمو عمانی در قورمه سبزی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده کامل از لیمو است. بعضی‌ها برای آن که تلخی لیمو عمانی را بگیرند آن را از شب قبل خیس می کنند. استفاده از این روش باعث می شود طعم و عطر لیمو کاملا وارد غذا نشود.

اگر می‌خواهید از یک لیموی کامل استفاده کنید، می‌توانید لیمو را از وسط نصف کرده و آن را به خورش اضافه کنید تا طعم  بیشتری به غذا وارد کند. علاوه بر آن شما می توانید لیموی کامل را با وسیله ای سوزنی کمی سوراخ کرده و سپس آن را به خورشت اضافه نمایید.


استفاده از گرد لیمو عمانی یکی دیگر از روش‌های استفاده از آن است. البته لیمو عمانی باعث تیره شدن رنگ خورشت می شود.


 برخی از متخصصین طب سوزنی بر این باورند که وجود لیمو عمانی در قورمه سبزی باعث می‌شود تا مواد زائد و مضر هم چون چربی‌ها  به آن جذب شود. به همین خاطر معمولاً توصیه می کنند از خوردن لیمو عمانی در خورش قورمه سبزی اجتناب کنید.

رب انار
اگر طرفدار غذاهای ملس هستید، می توانید از رب انار در پخت قورمه سبزی استفاده کنید. باید توجه کنید که رب انار رنگ سبز قورمه سبزی را می گیرد. اگر تمایل دارید از آن استفاده کنید، می توانید آن را در مرحله آخر پخت به خورش اضافه نمایید.


رازیانه پودر شده
رازیانه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذاها می دهد که علاوه بر آن، خواص درمانی فراوانی همچون تعدیل هورمون‌ها، خواص ضد پیری، تقویت دید و ... نیز دارد. 

کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟
فلفل سیاه
فلفل سیاه که هم تند و هم خوشبو است یکی از طعم دهنده‌های اصلی قرمه سبزی است. فلفل سیاه علاوه بر مزه بی نظیری که به غذا می دهد خواص درمانی فراوانی نیز دارد. فلفل سیاه، مقوی حافظه و اعصاب است. همچنین تسکین دهنده دردهای عصبی محسوب می شود.

فلفل سیاه همچنین خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد.


آب نارنج
برای مزه دار کردن قرمه سبزی می توانید از آب نارنج استفاده کنید که یکی از چاشنی‌های خوشمزه بوده و سرشار از ویتامین C است که در غذاهای حاوی گوشت به هضم غذا کمک می کند. آب نارنج سرشار از املاح و ویتامین‌هایی همچون کلسیم، پتاسیم آهن و ویتامین آ و ب است.

کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟
زردچوبه 
به پیاز داغ می باید کمی زردچوبه اضافه کنید. زردچوبه از معروف ترین ادویه‌هاست که به طور معمول پس از پیاز داغ به آن اضافه می شود که می‌تواند طعم خوشایندی به آن بدهد. زردچوبه ویژگی‌های درمانی فراوانی دارد که می توان به آنتی اکسیدانی بودن، کاهش التهابات، کاهش علائم آلزایمر و غیره اشاره کرد.
 

نمک 
یکی از متداول ترین ادویه‌هایی است که در همه آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. مزه شور این ادویه می تواند هر غذایی را خوش طعم کند. نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد خوراکی در بدن، جابجایی پیام‌های عصبی و کارکرد درست ماهیچه‌ها است اما باید توجه کرد که خوردن زیاد نمک موجب افزایش فشار خون و پوکی استخوان می شود.

ادویه قیمه

ادویه‌هایی که به طور معمول در پخت خورشت قیمه استفاده می شود شامل لیموعمانی، دارچین و مقدار کمی گل محمدی است.


دارچین
دارچین نوعی گیاه خوشبو است که در بیشتر کشورها به عنوان ادویه و چاشنی غذا و یا شیرینی‌ها مصرف می شود.


دارچین دارای ترکیبات ضد آلزایمری است که می تواند از مغز محافظت کند. دارچین همچنین می تواند از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری کند. بنابراین برای کسانی که دچار دیابت نوع ۲ هستند می تواند بسیار مفید باشد. دارچین همچنین در کنترل وزن نیز نقش بسزایی دارد.

کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟

این ادویه همچنین سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز، آهن، کلسیم و همچنین فیبر است.


گل محمدی
گل محمدی در اصل نوعی گل رز است که برای خوشبو کردن غذاها به آنها اضافه می شود. سرچشمه و منشا گل محمدی در ایران است و معمولاً در مناطق مرتفع و خشک کشت می شود.


گلاب خواص بی نظیری همچون بر طرف کردن دردهای معده، روده، دندان درد، گوش درد و التیام زخم دارد. همچنین از عصاره گلبرگ آن برای بهبود زخم‌های دهانی، سردرد، گلودرد و به عنوان تب بر و همچنین در رفع بی خوابی و درمان استفراغ استفاده می شود.

ادویه پلویی

ترکیبات این ادویه شامل گل محمدی، زیره، دارچین، زنجبیل، جوزهندی، میخک و هل است. 


ادویه پلویی برای درست کردن انواع پلوهای مخلوط همچون کلم پلو و هویج پلو و لوبیا پلو استفاده می شود.


زیره
زیره دانه معطر و ضد نفخ است که در آشپزی کاربرد فراوان دارد و در دو نوع زیره سبز یا  زیره سیاه عرضه می شود. زیره  دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار زیاد است. همچنین ضد صفرا، ضد باکتری و ضد عفونی کننده است. زیره را در غذاهای نفاخ که دارای حبوبات است استفاده می کنند.

کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟
زنجبیل
زنجبیل هم به عنوان ادویه و هم به عنوان دارو استفاده می شود. زنجبیل ضد تهوع، مقوی قلب، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، ضد نفخ و ادرار آور بوده و تشنگی را برطرف می کند.

جوزهندی
جوز هندی نوعی ادویه خوشبو است که در مناطق گرمسیری رواج بسیار دارد. جوزهندی بهبود دهنده دردهای مفصلی و روماتیسمی است. به طور کلی برای درمان و تسکین دردها از آن استفاده می شود.


میخک
گیاه میخک هم در صنایع غذایی و هم در صنایع پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. میخک یک آرام کننده طبیعی و ضد عفونی کننده است. میخک مقوی معده و جهاز‌هاضمه است. همچنین بوی بد دهان را برطرف می‌کند. میخک مقوی بدن و اشتها آور است.


هل
هل از تیره زنجبیل‌ها است و انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تند تری دارد. هل یکی از ادویه‌های معطر مورد استفاده در برخی از غذاها است. هل می تواند بوی بد دهان را برطرف کند، به هضم غذا کمک می‌کند و موجب تقویت معده و روده می شود.
کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟ ادویه آبگوشت

آبگوشت از غذاهای محبوب ایرانی‌ها است  که طرفداران بسیاری دارد. برای خوش طعم و خوشمزه کردن گوشت در این غذا از ادویه‌های مخصوص استفاده می شود که این ادویه‌ها شامل زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، جوزهندی، بادیان رومی و میخک است.


بادیان رومی 
بادیان رومی گیاهی با دانه‌های بسیار معطر و شبیه به رازیانه است که از قدیم در ایران استفاده‌های پزشکی و غذایی داشته است.


این گیاه دارای اثرات آرام بخش بر روی ماهیچه‌هاست و در تشنج و صرع نیز از آن استفاده می شود. همچنین در بهبود اختلالات گوارشی کمک کننده است.

ادویه  لوبیا پلو لوبیا پلو از غذاهای اصیل ایرانی است که در بین ایرانیان بسیار محبوب است. ادویه مخصوص لوبیا پلو نمک، پودرهل، فلفل سیاه، زیره، زردچوبه و دارچین است. ادویه لوبیا پلو در اصل همان ادویه پلو است که مقدار دارچین آن بیشتر است.کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟ ادویه مرغ و ماهی

ادویه مرغ و ماهی از دو ادویه کورما و تیکا و گراماسالا تهیه می شود که در اصل این دو ادویه خود نوعی کاری هستند. از آنجایی که برای تهیه ادویه مرغ حدود ۲۰ نوع ادویه با یکدیگر مخلوط می شوند توصیه می شود تا این ادویه را به صورت آماده از فروشگاه‌ها خریداری کنید چرا که ترکیب آنها در خانه به سهولت امکان پذیر نیست.


اما اگر به دنبال راهی ساده تر برای از بین بردن بوی نامطبوع مرغ و ماهی در آشپزخانه خود هستید می توانید از ادویه زنجبیل، پودر سیر، پیاز، نمک و آبلیمو استفاده کنید.


برای اطمینان از خرید با کیفیت و با توجه به قیمت مناسب آن، می توانید از فروشگاه اینترنتی بهرامن استفاده کنید. این فروشگاه تمامی ادویه‌های مورد نیاز شما را برای رسیدن به یک طعم فوق العاده و بی نظیر غذا، فراهم کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کدام چاشنی‌ها غذا را خوشمزه می‌کنند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..