تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عفونت کاندیدا واژن، چه کسانی مبتلا می‌شوند؟

عفونت کاندیدا واژن

اینکه این عفونت جزء عفونت‌های منتقله از راه جنسی است یا نه، مورد توافق همه متخصصان نیست؛ چرا که می‌تواند علاوه بر تماس جنسی به دلایل دیگری هم ایجاد شود.

در این مقاله می‌خوانید:

عفونت کاندیدا چه کسانی بیشتر به بالانیت کاندیدایی مبتلا می‌‌گردند؟ میزان ابتلای مردان به عفونت کاندیدا چقدر است؟ علائم عفونت در زنان علائم عفونت در مردان عفونت در حاملگی مراجعه سریع به پزشک پیشگیری از عفونت کاندیدا درمان عفونت کاندیدا
عفونت کاندیدا دکتر نازنین سادات نبوی: مخمری (شبه قارچ) به نام کاندیدا آلبیکنس به‌طور طبیعی در سطوح پوستی و مخاطی بدن افراد، به‌ویژه در نواحی گرم و مرطوبی مانند دهان و واژن زنان زندگی می‌‌کند، بدون اینکه علائمی داشته باشد، و فقط در صورتی که  بیش از اندازه تکثیر شود، می‌تواند باعث ایجاد التهاب واژن و ولو ( قسمت خارجی دستگاه تناسلی) در زنان و سر آلت تناسلی در مردان و همچنین ایجاد برفک در دهان هر دو جنس گردد.
این عفونت تناسلی در زنان «ولوو واژینیت کاندیدایی» و در مردان «بالانیت کاندیدایی» نامیده می‌شود. اینکه این عفونت جزء عفونت‌های منتقله از راه جنسی است یا نه، مورد توافق همه متخصصان نیست؛ چرا که می‌تواند علاوه بر تماس جنسی به دلایل دیگری هم ایجاد گردد. بیشتر بخوانید: درمان التهاب اندام تناسلی مردان

عفونت کاندیدا واژن، چه کسانی مبتلا می‌شوند؟
چه کسانی بیشتر به بالانیت کاندیدایی مبتلا می‌‌گردند؟
75 درصد زنان سنین بین 55-15 سال دست‌کم یکبار در طول عمرشان به ولووواژینیت کاندیدایی دچار می‌شوند. از آنجایی که استروژن موجود در بدن زنان در سنین باروری زمینه بروز به این بیماری را فراهم می‌کند، بنابراین عفونت در دختران کمتر از 15 سال و در زنان یائسه (که استروژن پایینی دارند) بسیار کمتر رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد هورمون استروژن در زنان بدانیم

افرادی‌که مستعدترند شامل:

زنان حامله. مصرف کنندگان قرص‌های ضد بارداری.

لباس‌های زیر و شلوارهای نخی و گشاد بپوشید و در صورت تعریق زیاد، لباس زیر خود را تعویض کنید.  پس از شنا حتما لباس زیر خیس خود را عوض کنید.

زنان مبتلا به دیابت. افرادی که کم خونی فقر آهن دارند. افرادی که آنتی بیوتیک‌هایی با طیف وسیع و کورتیکو استروییدها‌ را مصرف می‌کنند. افراد مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی مانند ایدز. افرادی که از شوینده‌ها و اسپری‌های بهداشتی واژن یا تامپون‌های واژینال استفاده می‌کنند. 

لباس‌های زیر و شلوارهای تنگ و غیر نخی که باعث باقی ماندن رطوبت در محل می‌شوند. برخی بیماری‌های پوستی مانند: پسوریازیس، لیکن پلانوس و لیکن اسکلروزوس فرد را مستعدتر می‌کنند.

میزان ابتلای مردان به عفونت کاندیدا چقدر است؟

در کل، میزان ابتلای مردان به این عفونت کمتر از زنان است، ولی این احتمال در پسر بچه‌های کمتر از چهار سال،  مردان ختنه نشده، دیابتی‌ها، افراد دچار نقص سیستم ایمنی، بهداشت ضعیف و همچنین مردان دارای شریک جنسی مبتلا به «ولو واژینیت کاندیدایی عودکننده» بیشتر است.
در این میان شایع‌ترین علت مستعدکننده در مردان، دیابت میباشد، بطوریکه اگر در مردی بالانیت کاندیدایی تشخیص داده شود، حتما باید یک بررسی قند خون برای وی انجام شود.

عفونت کاندیدا علائم عفونت در زنان

خارش، سوزش و احساس ناراحتی در واژن و ولو به‌ همراه ترشحات فراوان سفیدرنگ دلمه مانند، درد و ناراحتی در حین تماس جنسی و طی ادرار کردن، التهاب پوستی به رنگ قرمز روشن در سطوح تناسلی خارجی که می‌تواند به ناحیه کشاله ران و شکاف باسن نیز کشیده شود، جزو علائم عفونت کاندیدا است.
این علائم از چند روز تا چند هفته طول می‌کشند و در صورت عدم درمان می‌توانند به انواع مزمن یا عودکننده تبدیل گردند.

علائم عفونت در مردان خارش، تحریک، سوزش و تورم سر آلت تناسلی که می‌تواند بدنبال تماس با شریک جنسی مبتلا به ولوواژینیت کاندیدایی یا بدون آن رخ دهد.
ظرف چند روز قرمزی آلت همراه با ترشحات سفید رنگ، درد هنگام ادرار کردن و بوی ناخوشایند ایجاد می‌شود که در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند به ران، به پوست کشاله ران، شکاف باسن و پوست روی بیضه‌ها گسترش یابد. بیشتر بخوانید: آیا عفونت در مردان باعث ناباروری می‌شود؟ عفونت در حاملگی

در زنان، خشک نگه داشتن محل واژن و در مردان شست‌وشوی سر آلت با آب ولرم پس از ادرار کردن و تماس جنسی و سپس خشک کردن آن، یکی از راههای اولیه پیشگیری است.

زیاد شدن ترشحات واژن در دوران حاملگی بدلیل تغییرات هورمونال امری طبیعی است، اما در صورت غلیظ یا دلمه‌ای شدن ترشحات (اصطلاحا به شکل پنیر بریده شده) و سایر علائم ذکر شده در بالا، احتمال عفونت کاندیدایی مطرح می‌گردد. 
از آنجایی که بروز این علائم می‌تواند مشابه سایر عفونت‌های تناسلی باشد، لذا خانم‌های حامله حتما باید توسط متخصص زنان معاینه و درمان شوند. 
عفونت کاندیدایی در زنان حامله، خطر جدی برای جنین و نوزاد ایجاد نمی‌کند، ولی نوزاد احتمال بالاتری برای ابتلا به برفک دهانی دارد.
در صورت ابتلا به کاندیدا در حاملگی حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان لازم صورت بگیرد. بیشتر بخوانید: چگونه برفک دهان نوزاد را درمان کنیم؟ عفونت در زنان مراجعه سریع به پزشک

افراد با علائم شدید و ناراحت‌کننده،زنان حامله، افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، افرادی که عفونت‌های تکرار شونده (بیش از چهار بار در سال) دارند، افراد دچار کمبود سطح ایمنی (مبتلایان به ایدز یا مصرف کنندگان داروهای خاص)، افرادی که با داروهای سرپایی ضد قارچ موضعی بهبود نیافته‌اند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند.

پیشگیری از عفونت  در زنان، خشک نگه داشتن محل واژن و در مردان شست‌وشوی سر آلت با آب ولرم پس از ادرار کردن و تماس جنسی و سپس خشک کردن آن، یکی از راههای اولیه پیشگیری است. (پس از هر بار توالت و شست‌وشو با دستمال تمیز محل را خشک کنید و خود را از جلو به عقب بشویید)  ختنه کردن در پسر بچه های کوچک مبتلا به بالانیت از عود عفونت پیشگیری می‌کند. لباس‌های زیر و شلوارهای نخی و گشاد بپوشید و در صورت تعریق زیاد، لباس زیر خود را تعویض کنید.  پس از شنا حتما لباس زیر خیس خود را عوض کنید. از محصولات شوینده واژینال و دستمال توالت‌های معطر استفاده نکنید (حمام کردن منظم معمولا برای تمیزی نواحی تناسلی کافی‌ است). از تامپون‌ها و سایر مواد داخل واژن استفاده نکنید.  ماست بخورید (باکتری‌های موجود در ماست‌های پروبیوتیک باعث جلوگیری از رشد کاندیدا در بدن می‌شوند).   از خوردن شیرینی زیاد پرهیز کنید. مصرف ماست

مصرف ماست از ابتلا به عفونت کاندیدا پیشگیری می‌کند

درمان عفونت کاندیدا تمامی زنان علامت‌دار باید با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان معاینه و درمان شوند. بیشتر بخوانید: پزشک زنان و زایمان خوب می‌شناسید؟ درمان بیماری زمینه‌ای و اجتناب از عوامل  مستعدکننده در هر دو جنس لازم است. درمان عفونت شامل داروهای موضعی یا خوراکی می‌باشد. شوهران زنان مبتلا به ولوواژینیت کاندیدایی در صورتی‌که خودشان علامتی نداشته باشند، معمولا نیاز به درمان ندارند، مگر با صلاحدید پزشک. درمان بالانیت کاندیدایی در مردان نیز با داروهای موضعی یا خوراکی و درمان بیماری زمینه ای انجام می‌پذیرد. لازم است که شریک جنسی مردان مبتلا نیز معاینه و در صورت لزوم درمان شوند. در هر دو جنس، عدم درمان می‌تواند سبب بیماری و در مردان سبب تنگی مجرای ادراری (فیموزیس) گردد.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عفونت کاندیدا واژن، چه کسانی مبتلا می‌شوند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..