تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معجزه ای به نام فرزند

گزارش مکتوب

صدای گریه نوزاد در زمان تولد، برای هر شنونده ای زیباترین آهنگ زندگی است. این گریه ای که نوید آغاز زندگی دوباره می دهد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری صداوسیما مرکز زنجان ، صدای گریه نوزاد در زمان تولد، برای هر شنونده ای زیباترین آهنگ زندگی است. این گریه ای که نوید آغاز زندگی دوباره می دهد.

خانم رجبی مامای یکی از بیمارستان های شهرمان است که می گوید: بیش از 25 سال است که در این لباس مقدس خدمت می کنم و در این سال ها فرزندان بی شماری را به آغوش مادرانشان داده ام.

او می گوید: هیچ لذتی بالاتر از دیدن چهره نوزاد نیست چرا که با تمام وجود معجزه خداوند را در دستانمان می گیریم و آن را تقدیم فرشته ای می کنیم که برای بدنیا آوردنش سختی های بسیاری را تحمل شده و باید گام بعدی خود یعنی رشد و تربیت آن محکم و استوارتر بردارد.

گلی از گلهای بهشت

قل های گلستان نظری

با یک تماس تلفنی از بیمارستان آیت الله موسوی ناخودآگاه لبخند برلبانم نشست .

خبر تولد 4 قلوها، ما را راهی این بیمارستان کرد. چشمانی مملو از شوق دیدار پدر بهمراه دخترک 3 ساله اش سوین در کنار مادر از بدنیا آمدن 3 خواهر و یک برادرش خوشحالند.

گلی از گلهای بهشت

فرزندان به محض تولد به بخش مراقبت های ویژه نوزادان منتقل شده اند. حالا خانواده آقای نظری، یک خانواده 7 نفره است.

مادر مانند پروانه به دور گل هایش می‌چرخد و نام فرزندان تازه متولد شده اش را می گوید؛ درسا، پانیذ، آتوسا و پرهام.

آقای نظری فرزندانش را نعماتی می‌داند که باید شکرش را به جای آورد، اما نگرانی در چهره به ظاهر خوشحالش دیده می شود.

او فرهنگی حق التدریسی است که با حقوق ماهانه ۲ میلیون تومان دغدغه مخارج خانواده و ۴ قلوهایش را دارد.

نبودن امنیت شغلی از سویی و تعطیل شدن کار و درآمد با فرارسیدن تعطیلات تابستان، از سویی دیگر او را نگران روزهای پیش رو می کند چرا که دخل و خرجش با هم نمی‌خواند.

گلی از گلهای بهشت

مادر خانواده هم نگران کوچک بودن خانه‌ی اجاره‌ای ۳۰ متری شان است و اینکه در این آشفته بازار مسکن و اجاره بها آن هم با 5 فرزند نه دیگر خانه ای برای اجاره برایشان یافت می شود و نه توانی برای خرید خانه دارند.

از آشفتگی دل تا آشفتگی بازار

در شهر چرخی میزنم یه حساب سرانگشتی این خانواده 7 نفره ، لباس نوزاد دستی حداقل 120 هزار تومان، پوشک بسته ای 124 هزار تومان، شیرخشک های مخصوص این نوزادان  و دیگر هزینه ها خبر از روزهای سخت پیش روی این خانواده 7 نفره میدهد.

وقتی هزینه های لازم را در 4 ضرب کردم ماهانه حدود 2 میلیون تومان هزینه های جاری 4 قلوها می شود که با درآمد دو میلیون تومانی پدر، آن هم با داشتن یک فرزند 3 ساله، خانه اجاره ای و هزینه های جاری خانه و خانواده، حالا خدا میداند پشت لبخند پدر چه می گذرد؟ حال بماند آن که دندان دهد نان دهد.

گلی از گلهای بهشت

جمعیت پایه و اساس توسعه هر کشور

بدون شک هر کشوری با تکیه بر نیروهای جوان خود می تواند مقتدرانه در مسیر پیشرفت و تولید و اقتصاد گام بردارد چرا که نیروی انسانی هر کشوری پایه و مبنای پیشرفت آن کشور است. از این رو مقام معظم رهبری در سال 1393 سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کردند که در آن به مقوله افزایش جمعیت توجه جدی شده است.

به بهانه تولد چهار قلوها با مدیرکل ثبت احوال استان هم صحبت می شوم. آقای شفیعی از جوان بودن یک سوم جمعیت استان خبر می دهد و می گوید: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 جمعیت استان یک میلیون و 57 هزار و 461 نفر است.

سید علی شفیعی با اعلام اینکه سال گذشته 15 هزار و 146 فرزند در استان متولد شد می گوید: نرخ ولادت سال گذشته 13.7  بود و  این یعنی به ازای هرهزار نفر جمعیت استان 13.7 واقعه ولادت رخ داده است .گلی از گلهای بهشت

او از تولد 2 هزار و 672 نوزاد در دو ماهه نخست سال جاری خبر می دهد و می گوید: متاسفانه نرخ ولادت در استان همچون کشور هرساله روند کاهش دارد.

چندی پیش دکتر صائینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفته بود: شاخص میزان باروری برای زنان 15 تا ۴۹ ساله استان زنجان در سال 98 رقم 91/1 و برای سال 99 هم 87/1 ثبت شد و این کاهش درحالی است که برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت ، نرخ باروری باید به 1/2  که سطح جانشینی نیز گفته می شود برسد، یعنی هر مادر باید بیش از دو فرزند به دنیا آورد تا جمعیت به سمت جوانی گرایش یابد.

کمتر بهتر یا بیشتر بهتر ؟

اگر به اطرافیان خود نگاهی بیندازیم متوجه می شویم مدتی است خانواده ها تنها به داشتن یک فرزند بسنده کرده اند و حتی تصور داشتن فرزند دوم را هم نمی کنند. بالا رفتن سن ازدواج، نبود اشتغال ، تورم و گرانی، مشکلات مربوط به مسکن، کم بودن درآمد خانواده ها، نبود ثبات شغلی والدین، غفلت از تربیت درست بواسطه مشغل ههیا کاری والدین  و ... دلایلی هستند که والدین را به داشتن تنها یک فرزند راضی کرده است.

متاسفانه کاهش جمعیت همچنان مهمترین دغدغه برنامه ریزان کشور است چرا که تا سال 1420 از هر 3 نفر در کشور یک نفر سالمند خواهد بود.

دکتر یوسف بیانلو دکترای که ارشد جمعیت شناسی دارد درباره پیامدهای تک فرزندی می گوید: کاهش جمعیت فعال، تحمیل هزینه های سربار به دولت، کاهش بعد خانواده و روابط، تضعیف بنیان ها و ارزش های تحکیم خانواده و پدیدار شدن آسیب های وناهنجاریهای اجتماعی توجه بیش از حد والدین به تک فرزندی از مهمترین مشکلاتی است که تک فرزندی در جامعه ایجاد می کند.

گلی از گلهای بهشت

زنگ هشداری که خیلی وقت است به صدا درآمده ، تدبیر باید

طبق آمارهای رسمی منتشر شده، سال 97 به نسبت سال 96، 120 هزار تولد کمتر در ایران ثبت شد و در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷، ۱۷۰ هزار تولد کمتر و در سال 99 هم 300 هزار تولد کمتر از سال 98 به ثبت رسید و این حکایت از سیر شتابان ایران به سمت پیری جمعیت دارد.

حمایت، پیش شرط فرزند آوری

در حال حاضر اکثریت جامعه اروپایی با لغو سیاست های کنترل جمعیت، به دنبال مشوق هایی برای افزایش جمعیت خود هستند تا هرم سنی رو به پیری گرایش پیدا نکند.

پیش بینی مشوق های لازم همچون افزایش مدت زمان مرخصی مادران شاغل و پرداخت ماهانه کمک هزینه نوزادان تا دو سالگی از جمله طرح های تشویقی کشورهای موفق دنیا همچون روسیه، ژاپن، فرانسه، آلمان، اسپانیا، چک و نروژ در دهه گذشته بوده است.

بی شک با کاهش جمعیت تعادل جنسی در جامعه بهم می خورد با این حساب جامعه ای توسعه یافته است که ساختار جمعیتی متناسب و متعادلی را داشته باشد. پس بهتر است دولتمردان ما نیز از خانواده ها حمایت کنند و با برنامه ریزی دقیق و مدون طرحی نو دراندازند تا نه تنها امروز، بلکه فردای خانواده ها و فرزندان تضمین شود.

 تعیین مشوق های کارآمد و قابل اجرا به طوریکه در پس شرط و شروط های فراوان و گاه عجیب خانواده ها از گرفتن آن محروم نشوند نیز موضوع قابل تامل دیگری است.

در این صورت پدرانی چون آقای نظری به جای نشستن و فکر کردن به حساب و کتاب روزها و سال های پیش رو، از هیاهوی صدای زندگی لذت بیشتری خواهند برد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معجزه ای به نام فرزند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..