تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جایگاه بالای داشتن دختر و تربیت آن در نگاه اسلامی

امام جمعه آبادان گفت:‌ پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند «بهترین فرزندان شما دختران شما هستند» و ایشان در جایی دیگر نیز فرموده‌اند «هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده، برکت‌بخش و آمرزنده‌ او است»

حجت‌الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی‌پور در گفت‌وگو با بسیج با تبریک هفته کرامت اظهارکرد: «کرامت یا تکریم یا کریم» در معادل فارسی به معنای بزرگوار یا بزرگداشت است. خدای تبارک و تعالی کرامت را در درون انسان به ودیعه گذاشته است و معصومین ما این فضا را در درون خود بالفعل کردند و به درجه‌ای از کرامت رسیدند که البته هدف اساسی از بعثت پیامبر(ص) نیز این بود که فرمودند «من برای به فعلیت رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام». خود پیامبر هم کریم‌ترین انسان روی کره‌ زمین است و معلوم است که پیامبر به عنوان یک الگو و به عنوان کریم‌ترین انسان، تمام انسان‌ها را دعوت می‌کند که صفت کریمه را که در درون انسان‌ها به ودیعه گذاشته است، در خود به بالفعل تبدیل کنند.

وی با بیان این‌ که معصومین ما یک سری ویژگی‌هایی را برای افرادی که قرار است، گوشه‌ای از روحیات کریمه را داشته باشند مطرح کرده‌اند، افزود: کرامت، تنها گره‌گشایی از مشکلات مردم نیست و در فرهنگ روایی ما به طور مفصل به ابعاد زندگی کریمانه اشاره شده است. به طور مثال خوش‌ برخوردی از ویژگی‌های کریمانه نام‌گذاری شده است. حضرت علی(ع) نیز فرموده‌اند «سه چیز نشانه‌ بزرگواری انسان است؛ خوش‌خلقی، خوش‌برخورداری و غلبه بر خشم و چشم‌پوشی از خطاهای دیگران». در جای دیگر نیز حضرت فرموده‌اند «اگر قرار است انسان زندگی کریمانه داشته باشد باید حسادت نداشته باشد».

امام جمعه آبادان همچنین با بیان این‌ که «صداقت، راستگویی و وفای به عهد» از نشانه‌های بزرگواری و حیات کریمانه است، گفت: تمام این‌ها تجلی در معصومین ما است. پس اگر بنا است حیات کریمانه‌ای داشته باشیم، حفظ زبان، بذل و بخشش کردن، قناعت کردن، عدم دلبستگی به دنیا و... باید مدنظر باشند و انسان کریم نیز کسی است که دنیا را تحقیر کرده و نادیده بگیرد و اگر قرار است به مناصب دنیایی برسد، برای خدمت کردن به دیگران باشد. همچنین از نشانه‌های دیگر حیات کریمانه، پاسخ نیک به بدی‌های دیگران است. یعنی اگر کسی به انسان بدی کرده است، به او خوبی کند یا از بدی‌اش بگذرد و تلاش کند از اختلاف پرهیز کند. پس هم در حوزه فردی و شخصی انسان می‌تواند کرامت داشته باشد و هم گاهی می‌توانیم بگوییم فرد در حوزه اجتماعی نیز می‌تواند از کرامت برخوردار باشد.

وی با اشاره به جایگاه و منزلت خاص دختر در متون روایی عنوان کرد: در عظمت حضرت معصومه (س) همین بس که وقتی زیارت می‌کنیم، می‌گوییم، «سلام و صلوات خدا بر تو ای دختر پیغمبر، سلام و صلوات خدا بر تو ای دختر فاطمه و خدیجه، ای دختر امیرالمؤمنین، ای دختر حسن و حسین» و بعد نیز می‌گوییم «سلام و صلوات خدا بر تو باد ای عمه ولی‌ خدا، ای عمه معصوم، ای دختر معصوم» این‌ها یعنی حضرت معصومه (س) یک مقام بسیار بزرگ دارد. بنابراین حضرت معصومه (س) آن‌قدر مقام و منزلت دارد که در وصف او می‌فرمایند اگر کسی حضرت معصومه (س) را زیارت کند و نسبت به او شناخت داشته باشد، بهشت بر او ثابت خواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیمی‌پور درباره‌ عظمت و جایگاه دختران نیز گفت: وقتی به روایات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دختر از یک جایگاه ویژه برخوردار است و علمای ما درباره‌ فضیلت و جایگاه دختران و همچنین مستحق بودن طلب دختر از خداوند تبارک و تعالی و این‌ که اگر کسی اولین فرزندش دختر باشد، مطالب بسیار ارزشمندی فرموده‌اند. پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «بهترین فرزندان شما دختران شما هستند» و ایشان در جایی دیگر نیز فرموده‌اند «هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده، برکت‌بخش و آمرزنده‌ او است». این‌ها نشان می‌دهد که هم دختر داشتن و هم تربیت دختر در نگاه اسلامی جایگاه بسیار بالایی دارد و به همین خاطر در روایات آمده است «خداوند بر دختران مهربان‌تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از خداوند شادی می‌گیرد.»

امام جمعه آبادان با بیان این‌ که جایگاه زنان در اسلام ویژه است تاکید کرد: از اساس، خلقت به همین صورت بوده و جایگاه زنان ویژه بوده است و به همین دلیل اسلام، نگاه بسیار خاصی نسبت به زنان دارد و این نیز به خاطر نقش ممتاز بانوان در تربیت انسان‌ها است. متاسفانه اکنون به زنان نگاه ابزاری می‌شود اما اسلام نه به عنوان نگاه ابزاری، بلکه به عنوان یک موجود مؤثر حقیقی رشد دهنده جامعه، به زن نگاه دارد.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جایگاه بالای داشتن دختر و تربیت آن در نگاه اسلامی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..