تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واکنش‌ها به مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوشنبه ۲۴ خرداد، در توییتر، با اشاره به اظهارات اخیر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، نوشت: آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایران نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آنرا قبول نداشتند. حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد، در مصاحبه‌ای تصویری با اشاره به روند تایید صلاحیت‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد او، اکبر هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد، زیرا که بنا بر برآوردهایی که وزارت اطلاعات از «کف خیابان» انجام داده بود، برای حفظ نظام «لازم بوده که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور نشود».رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲، در حالیکه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت و از وی به فردی قدرتمند در بالاترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران نام برده می‌شد، موجب شگفتی فراوان شد.

هشت سال پس از این اتفاق و در حالیکه دلیل مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی نیز هنوز به درستی مشخص نیست، حیدر مصلحی، در اظهاراتی، تصریح کرده است: «در جلسه‌ای گزارشی توسط خود من داده شد که بر اساس گزارشاتی که ما داریم در این انتخابات آقای هاشمی رأی می‌آورد. حتی یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد، گفتم من به بچه حزب‌اللهی‌ها کار ندارم من براساس کف خیابان می‌گویم».یک روز پس از این اظهارات، عباسعلی کدخدایی، در توییتر نوشته است: «نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم».حیدر مصلحی، در ادامه اظهارات خود در مصاحبه تصویری، گفت که وی، در دو صفحه، فهرستی از هزینه‌ها و فواید رد و تایید صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را نوشته و آن را در جلسه شورای نگهبان مطرح کرده است. وزیر اطلاعات دولت دهم افزود: «جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان (هاشمی رفسنجانی) رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک اِننقُلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند».

اما سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی مبنی بر تصمیم اعضا شورای نگهبان برای رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بر مبنای گزارش وی، نوشت: شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌کردد. حیدر مصلحی، با نام بردن از چند فقیه شورای نگهبان همچون محمد یزدی و هاشمی شاهرودی که هم‌اکنون در قید حیات نیستند، تاکید کرد که آنها هم هر چه گشتند نتوانستند مشکلی در استدلال او پیدا کنند و آن را قبول کردند. در پی رد صلاحیت‌های گسترده‌ی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از سوی شورای نگهبان، عملکرد این نهاد با واکنش‌های انتقادی فراوانی روبرو شد.

در تازه‌ترین واکنش، علی مطهری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران، که صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفت، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «آقای مصلحی می‌گوید در سال ۹۲ به شورای نگهبان گفت اقای هاشمی رفسنجانی رای می‌آورد، به خاطر حفظ نظام مصلحت نیست تایید صلاحیت شود  و شورا پذیرفت آقای کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مرّ قانون را عمل می‌کند. به راستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می‌شود؟».علی مطهری، در ادامه «معنای رد صلاحیت شخصیت‌های محبوب در این دوره» را «حل شده» دانسته و نوشت: :چون رای داشتند برای حفظ نظام رد شدند».

اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی نیز در یک رشته توییت به اظهارات حیدر مصلحی واکنش نشان داد و اعلام «دیرهنگام» آن را «تامل‌برانگیر» دانست. اسحاق جهانگیری این پرسش را مطرح کرد که «بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مصالح کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شود».




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واکنش‌ها به مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..