تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آنهایی که برجام را ذلت و سازش خواندند؛ آیا مواضع آن‌ها صرفاً انتخاباتی است یا اصالت دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، رضا نصری در پاسخ به اینکه مواضع کلی نامزدهای انتخاباتی در قبال برجام چیست گفت: نامزدهای «اصولگرا» در جریان مناظرات مواضع نرم‌ و مثبتی نسبت به برجام اتخاذ کردند. در واقع، اغلب آن‌ها اینگونه وانمود کردند که با برجام مشکلی ندارند و حتی بهتر از دیگران قادر به اجرای آن خواهند بود! البته این رویکرد جدید با مواضع و عملکرد هشت سال گذشتهٔ آن‌ها در مورد مذاکره و برجام هیچ همخوانی ندارد. فراموش نکنیم این جریان در هر مرحله از مذاکرات هسته‌ای و سپس در اجرای برجام به شدت موضع انتقادی داشت و به همین دلیل هم بی وقفه از تمام ابزار و امکانات خود برای مقابله با دولت و وزارت امور خارجه استفاده می‌کرد. این جریانی است که در ابتدای مذاکرات در این دولت به هر بهانه‌ای طرح سه فوریتی تقدیم مجلس می‌کرد تا مذاکرات متوقف شود.

نصری در ادامه گفت: در بحبوحه مذاکرات مقدماتی، در آستانهٔٔ هر سفر آقای دکتر ظریف ایشان را بارها به مجلس احضار می‌کرد و به کمک برخی سازمان‌های تبلیغاتی پُوسترهای تحقیرآمیزی در مورد مذاکره در سراسر شهرها به نمایش می‌گذاشت.وقتی در ژنو یک توافق موقت حاصل شد نیز، هنوز جوهر «فکت شیت» آن خشک نشده، دولت را متهم به دروغگویی و خیانت می‌کردند و به جای اینکه از آزاد شدن بخشی از دارایی‌های ایران استقبال کنند، در راهپیمایی‌ها در مورد ذلتِ «قدم زدن ظریف و کِری» پلاکارد توزیع می‌کردند! وقتی برجام منعقد شد نیز، از همان ابتدا به صراحت پیام ‌دادند «ایران جای سرمایه‌گذاری نیست» و از دانشگاه به دانشگاه و از منبر به منبر در سراسر کشور سخنران اعزام می‌کردند تا بند بند برجام را برای مردم تخطئه کند و اینگونه وانمود کند که خیانت بزرگی صورت گرفته است. هنوز می‌توانید در آرشیو روزنامه‌های رسمی و سایت‌های آن‌ها عکس‌های جعلی از راکتور اراک را پیدا کنید که در آن «کارگرهایی فرغون به ‌دست» را فوتوشاپ کرده بودند تا ادعا کنند در قلب راکتور «سیمان» ریخته شده! در تمام دوران اجرای برجام نیز عملکرد آن‌ها از همین جنس بود. رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه برای جذب سرمایه و قرارداد به اروپا سفر می‌کردند و رسانه‌های آقایان در تهران در مورد اینکه رئیس‌جمهور در فلان موزه کنار مجسمه «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس» - یکی از پادشاهان رم باستان- عکس گرفته جوسازی می‌کردند!  بخاطر تحکیم پیوندهای اقتصادی و تسریع فرایند عادی‌سازی روابط تجاری با بخش خصوصی، دولت روحانی از ایرباس و بوئینگ هواپیما می‌خرید و رسانه‌های این جریان جنجال به پا می‌کردند که دولت به آمریکا باج داده است! وقتی ترامپ از برجام خارج شد نیز کوتاه نیامدند.

این حقوقدان بین الملل در ادامه با اشاره به شکست فشار حداکثری امریکا گفت: علیرغم اینکه دولت ترامپ، تیم‌های متعدد حقوقی‌ و تمام موسسات تخصصی متخاصم نتوانسته بودند حتی به یک بند از برجام استناد کنند تا خروج آمریکا را موجه جلوه دهند، آقایان در تهران «متن ضعیف برجام» را مقصر عهدشکنی ترامپ می‌خواندند و در صحن مجلس آن را آتش می‌زدند!  در تمام مدت «جنگ اقتصادی» و «فشار حداکثری» نیز این جریان «انعقاد برجام» را به عنوان اصلی‌ترین عامل آسیب‌ها و بحران‌های اقتصادی معرفی می‌کرد و در زمانی که سیاست کلان نظام مبتنی بر «صبر استراتژیک» بنا شده بود، مدام «خروج از برجام» و پایان توافق را مطالبه می‌کرد. تا به امروز، در ادبیات آن‌ها نیز از برجام همواره با عباراتی از قبیل «خسارت محض» و «جنازه متعفن» و «ترکمنچای» یاد شده بود! در سال‌های گذشته، چهره‌های اصلی این جریان نه تنها با دولت کنونی و وزیر امور خارجه بر سر برجام به شدت زاویه پیدا کرده بودند بلکه حتی یکی از مهم‌ترین اتهامات آن‌ها علیه آقای لاریجانی این بود که برجام را در عرض ۲۰ دقیقه به تصویب مجلس رسانده است! حال،‌ جای خوشحالی است مواضع خود را تعدیل کرده‌اند و به امید تحویل گرفتن دولت دست از برجام‌ستیزی برداشته‌اند. از منظر منافع ملی این اتفاق قطعاً اتفاق مبارکی است. البته حتماًً پایگاه اجتماعی آن‌ها نسبت به عملکرد گذشته و شعارهای متضاد فعلی‌شان از آن‌ها سؤال خواهد کرد. در عرصهٔ بین‌المللی نیز پایبندی آن‌ها به برجام - با توجه به هشت سال مخالفت آن‌ها - زیر سؤال خواهد رفت و این ابهام مطرح خواهد شد که مواضع آن‌ها صرفاً انتخاباتی است یا اینکه اصالت دارد.

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:
جنگ‌اقتصادی و فشارحداکثری؛نامزدهای انتخابات برنامه‌ای برای‌آن دارند؟

310311




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آنهایی که برجام را ذلت و سازش خواندند؛ آیا مواضع آن‌ها صرفاً انتخاباتی است یا اصالت دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..