تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحول بزرگ ژئوپلیتیک؛ فرصتی برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

جلالی فر در یادداشتی از عملیاتی شدن کانال جدید اوراسیا خبر داد و افزود: این کانال که دریای کاسپین و سیاه را بهم متصل می‌کند، جایگزینی برای کانال سوئز خواهد بود.

«سید جلیل جلالی‌فر» در یادداشتی با بیان اینکه کشور‌های چین، قزاقستان، روسیه و ایران ذینفعان اصلی این پروژه بزرگ هستند اظهار داشت که این کانال حداکثر ۸۵۰ کیلومتر خواهد بود و از دریای آزوف آغاز و با عبور از منطقه رستوف، جمهوری کالمیکیا و منطقه آستراخان که بین منطقه آزاد علیا (بندر جدید در منطقه آستراخان که بعنوان منطقه آزاد مورد تصویب دولت روسیه قرار گرفت) و بندر عمیق لاگان در جمهوری کالمیکیا واقع شده است عبور کرده و به دریای کاسپین متصل خواهد شد.
این فعال اقتصادی اظهار داشت که با تدوین و تصویب سند راهبردی توسعه همکاری اقتصادی با کشور‌های همسایه (به خصوص ایران) توسط روسیه و ازطریق فعال شدن کریدور شمال و جنوب، جمهوری اسلامی ایران چهارمین ذینفع اصلی این پروژه به حساب خواهد آمد و ذینفعان بعدی آن کشور‌های هند و پاکستان هستند که می‌توانند مبادلات تجاری خود را از مسیر کریدور شمال و جنوب انجام داده و از نظر هزینه و زمان، امکان صرفه جویی‌های اقتصادی مبادلات تجاری خود را فراهم نمایند.
ایشان خاطرنشان کردند که جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری در این پروژه، میتواند در دراز مدت با برخورداری از مزایای درآمدی و همچنین آزادی عبور با پرچم ایران، برای کشور خلق ثروت نماید.
آقای جلالیفر در این یادداشت دلایل اهمیت ژئوپلیتیکی کانال جدید اوراسیا را به شرح ذیل بیان کردند:
۱. این پروژه بر تغییر جهت اقتصاد اروپا از ایالات متحده امریکا به چین، متمرکز شده است و همین امر دلیل مخالفت آمریکا با عملیاتی شدن این پروژه است. اقدامات آمریکا در جهت تضعیف روابط ایران با کشور‌های چین و روسیه در راستای همین امر است.
۲. ایجاد کانال "اوراسیا"، برنامه‌های ترکیه برای ایجاد اتحادیه پان ترکیست که شامل قزاقستان نیز می‌شود را خنثی خواهد کرد.
۳. با اجرای این پروژه بخش قابل توجهی از تجارت خارجی قزاقستان به کانال اوراسیا هدایت خواهد شد و این امر قزاقستان را به روسیه وابسته خواهدکرد و سیاست‌های ایالات متحده در راستای جدا کردن قزاقستان از روسیه و خدشهدار کردن روابط این دو کشور را با شکست مواجه خواهد کرد.
۵. باید توجه داشت که مسیر دیگر کانال اوراسیا به سمت ایران خواهد بود و بدون شک با تحقق این کانال و فعال شدن کریدور شمال و جنوب روابط ایران و روسیه تقویت و مستحکمتر خواهد شد. همچنین این امر باعث تسهیل ورود زود هنگام ایران به اتحادیه اوراسیا خواهد شد.
باید در نظر داشت که با توجه به مشکلات تجربه شده اخیر در مسیر کانال سوئز، کانال اوراسیا از بنادر چابهار به بنادر امیر آباد و انزلی گذرکرده و قلمرو جمهوری اسلامی به مسیر هند به اروپا تبدیل خواهد شد.

سید جلیل جلالی‌فر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحول بزرگ ژئوپلیتیک؛ فرصتی برای توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..