تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رمزگشایی از سیاست تازه اردوغان

سیامک کاکائی درباره تغییر راهبرد سیاست خارجی ترکیه و بازگشت او به سوی اعراب و منطقه به خبرآنلاین گفت: به نظر می رسد که حرکت ترکیه و پالس های مثبتی که از سوی عربستان و تا جدودی مصر انجام شده تحت تاثیر چند مساله است. اول روی کار آمدن دولت دموکرات ها در امریکاست که تا حدودی بر نوع نگرش ترکیه و عربستان در مسائل منطقه ای موثر بود. به نظر می رسد تا حدودی مجال سیاست تهاجمی ترکیه در منطقه محدود شود و روابط عمیقی که بین عربستان و امریکا بود، نه اینکه دچار شکاف عمده شود اما از شدت گرمای آن تا حدودی در دوره بایدن فروکش کرده است. 

مساله دوم روند تحولات یمن است که در ماه های گذشته شاهد یک نوع همراهی ترکیه با سعودی ها در ارتباط با این کشور هستیم و عملا ترکیه از حملات موشکی انصارالله انتقاد کرده. این مساله با استقبال سعودی ها مواجه شد و مشخص بود که رایزنی هایی پیش از آن هم انجام شده و حتی می توان به سفری که حریری به ترکیه انجام داد هم مرتبط دانست که ممکن است به نوعی واسطه گری باشد. عربستان مایل است که به نوعی همکاری انکارا را برای برون رفت از بحران یمن داشته باشد. 

مساله سوم روند تحولات مدیترانه شرقی است. ترکیه با توجه به تغییر سیاستی که در اواخر 2019 و بعد از توافقنامه ای که با لیبی بست و همچنین توافقی که منجر به حضور نظامی این کشور در لیبی شد، سیاستش مخالفت زیادی برانگیخت. امارات و عربستان هم منتقد این سیاست ها بودند. در وضعیت کنونی به نظر می رسد که انکارا به دنبال این است که مدلی از توافقنامه های مشابه با آنچه با لیبی انجام داده را با مصر هم داشته باشد و به نظر می رسد که این هم موثر باشد در بازگشت ترکیه به اغوش مصرو عربستان و ممکن است اگر روابط به سمت عادی سازی برود دو هدف را دنبال کند؛

اول همان که در مورد بستن توافقی مشابه با لیبی در قبال مصر گفتیم و دیگری اینکه انکارا مایل است که قاهره رایزنی هایی را برای توافقنامه جمعی کشورهای مدیترانه شرقی انجام دهد.

مساله این نیست که ترکیه از اخوان المسلمین دل بریده باشد. اردوغان به دنبال بازگشت به سوی کشورهای عربی است چون ترکیه به دنبال آن است که برگردد به مسیری که منافع ملی و اقتصادی اش را در انجا دنبال کند. در شرایط فعلی حمایت از این گروه نمی تواند دستاوردی برای انکارا داشته باشد.

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:
اردوغان با چه هدفی سران عرب را به آغوش کشید؟

310 310




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رمزگشایی از سیاست تازه اردوغان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..