تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تنگه هلت کجاست؟

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان پلدختر استان لرستان، تنگ هِلت (helt) است که به اشتباه تنگه هَلَت (halat) خوانده می‌شود. این تنگه شگفت‌آور یکی از مقاصد عالی برای گردش و صخره‌نوردی به شمار می‌رود و بهترین مکان‌برای داشتن یک روز مهیج و هیجان‌انگیز است.

تنگه هلت حدود چهار کیلومتر طول دارد و در میان صخره‌های بلند جای گرفته است.

هرآنچه باید درباره تنگه هلت بدانید: معرفی تنگه هلت خرم آباد

تنگه هلت

منبع عکس: سایت میراث فرهنگی استان لرستان

تنگه هلت یا تنگه هلد یکی از تنگه‌های افسانه‌ای استان لرستان است که در در میان سنگ‌های سترگ و صخره‌های بلند جای گرفته است. از داخل این تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که با عبور خود بر عظمت و بزرگی هلت افزوده و سیمایی جادویی به آن بخشیده است.

تنگه هلت در اثر فرسایش آبی به وجود آمده است

تنگه هلت در طی زمان و در اثر فرسایش‌های آبی به وجود آمده است. وجود چشمه‌ها و آب‌های جاری، موجب تغییر شکل لایه‌های رسوبی و آهکی شده و به مرور زمان و در اثر عبور آب، این دره شگفت انگیز به وجود آمده است. باید گفت که تا سال‌های اخیر ورودی تنگه هلت در زیر آب قرار داشت و دسترسی به آن ممکن نبود. در اثر سیلاب‌ها مسیر این تنگه باز و این مکان شگفت‌انگیز هویدا شد.

طول تنگه هلت حدود چهار کیلومتر است و چنانچه با سرعت متوسط حرکت کنید تقریبا ۱٫۵ تا دو ساعت زمان می‌برد تا این دره را بپمایید و همین مدت نیز طول می‌کشد تا این مسیر را برگردید. عمق آب تنگه هلت گاهی تا ۱٫۵ متر نیز می‌رسد.

وجه تسمیه تنگه هلت

تنگه هلت به نام‌های تنگ هلت، تنگه هلد و تنگ هلد نیز شناخته می‌شود. واژه هلت نام یکی از طایفه‌های لر به اسم نجف‌وندها است که در منطقه هلد لرستان زندگی می‌کنند. مردمان محلی این خطه این تنگه اعجاب‌آور را هلد نامیده‌اند.

تنگه هلت کجاست؟

صخره‌های تنگه هلد

منبع عکس: سایت میراث فرهنگی استان لرستان

تنگه هلت یکی از جاهای دیدنی پلدختر استان لرستان است. این تنگه افسانه‌ای و زیبا در محور آزادراه پل زال–خرم آباد بین تونل خرگوشان یک و دو واقع شده است.

آدرس: ۹۰ کیلومتری آزادراه زال به‌سمت اندیمشک   مسیر دسترسی تنگه هلت

برای سفر به تنگه هلت آزادراه اندیمشک به خرم‌آباد را پیش بگیرید، بعد از عبور از تونل گندم کار و ترشان، نرسیده به تونل خرگوشان، در سمت راست جاده ماشین را پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده طی کنید.

نکاتی که در سفر به تنگه هلت لازم است بدانید

رودخانه تنگ هلت

منبع عکس: سایت میراث فرهنگی استان لرستان

اگر تاکنون به تنگه هلت سفر نکرده‌اید، توصیه می‌شود به‌همراه تورهای معتبر تنگه‌نوردی، راهنمایان مجرب و محلی به این مکان سفر کنید. سفر به تنگه هلت و عبور از آن نیازمند داشتن مهارت‌های شنا و صخره‌نوردی است. وسایل لازم و ضروری برای تنگه‌نوردی و صخره‌نوردی مانند لباس و کفش مناسب به‌همراه داشته باشید. تنگه‌نوردی در هلت سخت و طاقت فرسا است و حدود چهار ساعت زمان می‌برد. در طول مسیر باید از صخره‌ها بالا و پایین بروید و در تنگه شنا کنید. توجه داشته باشید که شیرجه زدن در این تنگه به‌دلیل صخره‌ای بودن کف آن ممنوع و خطرناک است. به‌دلیل وجود تخته سنگ‌های بزرگ، عبور از برخی قسمت‌های تنگه هلت سخت خواهد بود؛ در برخی قسمت‌ها صخره‌ها چنان به هم نزدیک هستند که به‌سختی می‌توان از میان دو صخره عبور کرد. بهترین فصل سفر به تنگه هلت لرستان

دیواره‌های صخره‌ای تنگه هلت

منبع عکس: سایت میراث فرهنگی استان لرستان

با توجه به موقعیت و شرایط آب‌وهوایی تنگه هلت، بهترین زمان برای سفر به این مکان شگفت‌انگیز فصل تابستان است. در بقیه ایام سال به‌دلیل سرد بودن هوا، بارندگی و به‌دنبال آن افزایش عمق تنگه و امکان ایجاد سیلاب سفر به این مکان خطرناک است.

پرسش‌های متداول تنگه هلت کجاست؟

تنگه هلت در  محور آزاد راه پل زال – خرم آباد بین تونل خرگوشان یک و دو واقع شده است.

بهترین زمان سفر به تنگه هلت کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به تنگه هلت فصل تابستان است.

طول تنگه هلت چقدر است؟

تنگه هلت حدود چهار کیلومتر طول دارد.

معنی هلت چیست؟

واژه هلت نام یکی از طایفه‌های لر به اسم نجف‌وندها است که در منطقه هلد لرستان زندگی می‌کنند.

عکس کاور: امین صفایی

نویسنده: اکرم زمانی‌نوری




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تنگه هلت کجاست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..