تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شروع فعالیت دولت‌های مختلف در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی

مدتی است که دولت‌های سراسر دنیا ایده‌ ارز دیجیتال بانک مرکزی (به‌اختصار CBDC) را در کانون توجه قرار داده‌اند. در‌حال‌حاضر، کشورهای مختلف دیدگاه متفاوتی به این موضوع دارند؛ به‌گونه‌ای که برخی از آن‌ها ارزهای مجازی‌شان را به مرحله عرضه رسانده‌اند؛ اما هنوز بعضی دیگر در حال تحقیق روی آن هستند. براساس گزارش‌های اخیر، مشخص شده است که چند کشور دیگر نیز به CBDC روی آورده و در حال آزمایش موقعیت‌های مختلف استفاده از آن هستند. در‌ادامه، چند نمونه از این کشورها را بررسی می‌کنیم.

طبق گزارش cointelegraph، بانک ملی سوئد (Sveriges Riksbank) پس از اتمام مرحله اول پروژه آزمایشی ارز دیجیتالش، برخی از موضوعات مهم را پیدا کرده است که باید بررسی شوند. همچنین، اولین نتایج آزمایشی CBDC را در شبکه‌ای مبتنی‌بر بلاک‌چین C3 R3 ارائه داده است. این بانک جنبه‌های اصلی سیستم بالقوه ارز CBDC را شبیه‌سازی کرده است که از بینشان می‌توان به این‌ها اشاره کرد: تأمین نقدینگی ازطریق سیستم تسویه‌حساب Riksbank ،RIX، اعضای شبکه که به‌عنوان توزیع‌کنندگان کرون الکترونیکی خدمت می‌کنند و ابزارهای پرداخت مانند اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه‌. بانک مذکور در بیانیه‌ اخیرش اعلام کرد که ارز جدید CBDC به بررسی بیشتری نیاز دارد. همچنین، این بانک در گفته‌هایش به برخی از مشکلات حفظ حریم خصوصی اشاره و روی امنیت و محافظت اطلاعات موجود در معالمه‌های الکترونیکی تأکید کرده است.

سوئد به‌عنوان یکی از اولین کاوشگران CBDC در جهان پیش‌قدم شده و حتی در اواخر سال ۲۰۱۹ پلتفرمی آزمایشی برای e-krona معرفی کرده بود؛ اما این تنها کشوری نیست که به فکر استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی افتاده است. به‌تازگی، اعلامیه‌ای رسمی منتشر شده است که براساس آن، بانک مرکزی ژاپن کانسپت ارز دیجیتال ملی‌اش را راه‌اندازی کرده است. به‌دنبال آماده‌سازی اولیه شرایط برای آزمایش امکان فنی توابع و ویژگی‌های اصلی CBDC در اوایل سال ۲۰۲۱، بانک ژاپن اخیرا آزمایش‌ها مراحل ابتدایی CBDC را آغاز کرده است. در این مرحله، بانک مذکور قصد دارد محیط آزمایشی برای سیستم ارز دیجیتال ملی ایجاد کند و آزمایش‌هایی را روی عملکردهای اساسی مربوط به پرداخت، صدور، توزیع و بازخرید CBDC انجام دهد. بر‌اساس بیانیه منتشر‌شده، پیش‌بینی می‌شود این بخش تا مارس ۲۰۲۲ تکمیل شود.

طبق نقشه راه اصلی آزمایش CBDC، بانک مرکزی کشور ژاپن انتظار دارد که پس از اتمام مرحله دوم، برنامه آزمایشی CBDC را با ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و کاربران نهایی آغاز کند. این مرحله توابع اضافی CBDC را در محیط آزمون توسعه‌یافته در مرحله اول پیاده‌سازی و امکان سنجی آن‌ها را تعیین می‌کند.

کشورهای اروپایی نیز در حال روی‌آوردن به این فناوری هستند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، در مصاحبه اخیرش با بلومبرگ، روند تصمیم‌گیری پیچیده‌ای را تعیین کرد که بانک ازطریق آن آینده یورو دیجیتال را تعیین می‌‌کند. وی اظهار کرد نتیجه‌ این امر به پارلمان اروپا ابلاغ خواهد شد. براساس اطلاعات منتشر‌شده، شورای حاکمیت بانک مرکزی اروپا درباره این موضوع تصمیم خواهد گرفت که آیا این مؤسسه آزمایش CBDC را تا اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کند یا خیر. افزون‌براین، اعلام شده است که به‌دنبال مرحله آزمایش اولیه، شورا شش تا دوازده ماه برای ارزیابی نیاز خواهد داشت. جالب است بدانید که بانک مرکزی اروپا رایزنی عمومی یورو دیجیتال بالقوه را اکتبر ۲۰۲۰ آغاز کرده بود.

مقاله‌های مرتبط:

در‌این‌میان، فرانسه نیز تلاش‌هایی برای آزمایش CBDC کرده است. بانک فرانسه برنامه‌هایی برای آزمایش‌های بیشتر در این زمینه را فاش و خاطرنشان كرد كه این کارها بخشی از تلاش برای تهیه شواهد کاربرد برای ارز دیجیتال بانک مرکزی اروپا است. براساس بیانیه‌ منتشر‌شده، مشخص شد در ماه‌های آینده و با همکاری بازار، بانک فرانسه دو آزمایش دیگر برای ارزیابی سایر کاربردهای ارز دیجیتال بانک مرکزی در حساب‌های بین بانکی انجام خواهد داد.

کریستین لاگارد در بخشی از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که امیدوار است توسعه یورو دیجیتال و مراحل اطمینان از ایمن‌بودن آن بیشتر از پنج سال طول نکشد. ۱۲ آوریل، مونیکا سینگر، رهبر ConsenSys آفریقای‌جنوبی، هشدار داد اگر اروپا تصمیم نگیرد سریع‌تر در دنیای ارزهای دیجیتال قدم بردارد، عقب خواهد ماند. وی به‌صراحت درباره این موضوع گفت:

اگر بانک مرکزی اروپا قرار است تا سال ۲۰۲۸ صبر کند، تا آن زمان بانک مرکزی وجود نخواهد داشت؛ زیرا چه کسی می‌خواهد از یورو در قالب فعلی استفاده کند؟ تا آن زمان انتخاب‌های جایگزین زیادی وجود خواهد داشت.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ارز دیجیتال ملی و تلاش‌ کشورهای مختلف برای دسترسی به ایمن‌ترین شیوه‌ی کار با آن چیست؟ آیا هشدار مونیکا سینگر درباره‌ تغییرات رخ‌داده در ارزهای جهان در آینده‌ای نه‌چندان دور درست است؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شروع فعالیت دولت‌های مختلف در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..