تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شایعه: بیت‌ مین سفارش تولید ای سیک پنج نانومتری در TSMC ثبت کرد

بیت‌مین (Bitmain)، شرکت بزرگ فعال در حوزه‌ی استخراج ارز دیجیتال، احتمالا اخیرا سفارش تولید مدار مجتمع ای‌سیک را با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ثبت کرده است. این اصلا خبر خوبی نیست؛ به‌خصوص برای کسانی که امیدوار بودند بحران تراشه در آینده‌ای نزدیک به پایان برسد.

تک‌اسپات می‌نویسد تولید ای‌سیک‌های پنج نانومتری بیت‌مین توسط TSMC در آغاز سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی شروع می‌شود و شرکت تایوانی تولید این قطعات را در سه‌ماهه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی به‌ شکلی اساسی افزایش خواهد داد. کاهش مصرف انرژی لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC‌ا(N5) برای ماینرها بسیار پرکاربرد است و با درنظرگرفتن رکوردشکنی مداوم قیمت بیت کوین و اتریوم، انتظار داریم تقاضا برای قطعات سخت‌افزاری همچنان بالا باشد.

نگرانی اصلی این است که سفارش تولید ای‌سیک توسط بیت‌مین باعث کاهش تولید دیگر تراشه‌های پنج نانومتری بازار شود. در حال حاضر اپل بزرگ‌ترین مشتری لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC است. شرکت کوپرتینویی از این لیتوگرافی در تراشه‌ی A14 Bionic (مخصوص آیفون 12 و آیپد ایر) و M1 (مخصوص جدیدترین مک‌ها و آیپد پرو 2021) استفاده می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

معماری ذن 4 شرکت AMD نیز احتمالا متکی‌ بر لیتوگرافی پنج نانومتری خواهد بود و تا پایان سال جاری میلادی وارد مرحله‌ی تولید خواهد شد. شرکت‌هایی نظیر کوالکام و مدیاتک که تراشه‌ی موبایل می‌سازند نیز احتمالا به‌زودی سراغ استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC می‌روند.

در حال حاضر دقیق نمی‌دانیم بیت‌مین سفارش تولید چند ویفر پنج نانومتری را در TSMC ثبت کرده است. در اوایل سال جاری میلادی تحلیلگران پیش‌بینی کردند TSMC ظرفیت کارخانه‌های خود را افزایش بدهد تا تولید ماهانه‌ی ویفرهای پنج نانومتری را از ۵۵ تا ۶۰ هزار واحد به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار واحد برساند؛ از همین رو امیدواریم تولید ای‌سیک برای بیت‌مین تأثیر خاصی روی تولید دیگر تراشه‌های پنج نانومتری نگذارد.

استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری خبر خوبی برای محصولات بیت‌مین است؛ چون ای‌سیک‌های پنج نانومتری می‌توانند قدرت پردازشی محصولات را افزایش و مصرف انرژی را کاهش بدهند. دستگاه ماینینگ عرضه‌نشده‌ی Antminer E9 Ethereum بیت‌مین دارای نرخ هش سه گیگاهش‌ بر ثانیه (معادل ۳۲ کارت گرافیک RTX 3080) با توان ۲۵۵۶ وات است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شایعه: بیت‌ مین سفارش تولید ای سیک پنج نانومتری در TSMC ثبت کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..