تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

۱۰۷۵۹۶۰

۶۶۵۰

وب‌سایت آسو: سال ۲۰۲۰ برای همه‌ی جهان سال خوبی نبود. شیوع ویروس کرونا سایه‌ی سیاهی بود بر کل دنیا. اما حالا که این سال را پشت‌سر گذاشته‌ایم، در این مطلب خبر‌ها و اتفاقات خوبی که در ۲۰۲۰ افتاد را بخوانید.

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

۱. سالی بی‌سابقه برای انرژی‌های تجدیدپذیر

پیش از شیوع همه‌گیری جهانی، تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش بود و در سال ۲۰۲۰ نیز همین جریان تداوم یافت.  برای مثال در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، نیمی از برق تولیدی در بریتانیا توسط انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم آمد و افزایش استفاده از انرژی بادی موجب شد رکورد تازه‌ای در تولید انرژی پاک رقم بخورد.

شیوع همه‌گیری جهانی و سیاست‌های مهار بحران اقلیمی، افول سوخت‌های فسیلی را شتاب بخشیده است. همچنین در سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین تولیده‌کننده‌ی نفت اتحادیه‌ی اروپا وعده داد که عملیات حفاری را متوقف خواهد کرد.

۲. افزایش تعداد افرادی که به برق دسترسی دارند

بنا بر گزارشِ ماه اکتبر آژانس بین‌المللی انرژی، تلاش‌ها برای بهینه‌سازی دسترس به برق در کشور‌های در حال توسعه نتیجه‌بخش بوده است. پروژه‌های برق‌رسانی در هند و برخی کشور‌های آفریقایی میلیون‌ها نفر را به شبکه‌ی برق متصل کرده است و به گفته‌ی کارشناسان این روند باید در دوران همه‌گیری و پس از آن تداوم بیابد.

۳. تلاش برای بیرون راندن خودرو‌ها از شهر‌ها

در رابطه با هوای پاک‌تر در شهر‌ها نیز اخبار خوبی به گوش می‌رسد. حضور وسایل نقلیه‌ی شخصی در مناطق شهری به حداقل رسانده شده است و این امر نتایج دلگرم‌کننده‌ای برای کسب‌وکار‌ها و جوامع محلی داشته است. برایتون، یورک، گنت، اسلو، کپنهاگ، مادرید، بارسلون و بوگوتا از جمله شهر‌هایی هستند که در این رابطه دست به اقدامات دلگرم‌کننده‌ای زده‌اند.

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

۴. کاهش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی

صندوق بازنشستگی بریتانیا (Nest)، اعلام کرد که دیگر در شرکت‌هایی که با استخراج ذغال‌سنگ، ماسه‌های نفتی و حفاری در قطب شمال سروکار دارند سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. لویدز (Lloyds)، بزرگترین بازار بیمه‌ی جهان، نیز اعلام کرد که از سال ۲۰۲۲ صدور بیمه‌نامه‌های جدید را برای پروژه‌های مربوط به ذغال‌سنگ، ماسه‌های نفتی و حفاری در قطب شمال متوقف خواهد کرد.

۵. رایگان کردن محصولات دوران قاعدگی در اسکاتلند

اسکاتلند در ماه نوامبر تاریخ‌ساز شد و تبدیل به اولین کشوری شد که محصولات دوران قاعدگی را رایگان و عمومی اعلام کرد. فعالان از این حرکت استقبال کردند و مدعی شدند که اسکاتلند «نمونه‌ای عالی» برای سایر کشور‌ها خواهد بود. خیریه‌ی Bloody Good Period اعلام کرد که «تصمیم اسکاتلند پیروزی بزرگی برای [جنبش]عدالت برای قاعدگی بود و نیاز‌های زنان و کسانی که قاعده می‌شوند و فراهم ساختن محصولات مربوط به آن برای کسانی که به آن‌ها نیاز دارند را به رسمیت شناخت.»

۶. پیشرفت‌هایی در مقابله با مالاریا و سل

در ماه نوامبر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا به کمترین سطح خود رسیده و نسبت به ۲۰ سال گذشته تقریباً ۶۰ درصد کاهش یافته است. این به آن معناست که بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۹ در سطح جهان از ۱/۵ میلیارد مورد ابتلا به مالاریا و ۷/۶ میلیون مورد مرگ‌ومیر بر اثر مالاریا جلوگیری به عمل آمده است. با این حال، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کووید ۱۹ این پیشرفت در برابر مالاریا را با خطر مواجه کرده است و از کشور‌ها خواست تا مداخلات هدفمند بهتری انجام دهند، ابزار‌های جدید فراهم سازند و بودجه را افزایش دهند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی گزارش سالانه‌ی خود درباره‌ی سل را نیز در ماه نوامبر منتشر کرد و نشان داد که تعداد مرگ‌ومیر در سطح جهان بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹، ۱۴ درصد کاهش داشته است. از سال ۲۰۰۰، با اعمال روش‌های درمانی از وقوع بیش از ۶۰ میلیون مورد مرگ‌ومیر جلوگیری به عمل آمده که رقم بهت‌آوری است.

۷. درباره‌ی اچ‌آی‌وی و ایدز اخبار خوبی به گوش می‌رسد

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد

بنا بر اعلام سازمان «بهداشت عمومی بریتانیا» مبتلایان جدید به اچ‌آی‌وی در بریتانیا به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است. در ۲۰۲۰ پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه‌ی روش‌های پیشگیری از اچ‌آی‌وی صورت گرفته است.

۸. عربستان سعودی و فلسطین ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کردند

عربستان سعودی در ۲۰۲۰ کودک‌همسری را ممنوع ساخت و حداقلِ سن ازدواج را ۱۸ سالگی معین کرد. در سال ۲۰۱۹، حکومت ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال را ممنوع کرد. پیش از آن برای ازدواج دختران یا پسران محدودیت سنی وجود نداشت. این ممنوعیت جدید، اما راه گریزی هم دارد: نوجوانان زیر ۱۸ سال هنوز هم می‌توانند ازدواج کنند مشروط به این که دادگاهی خاص این اجازه را به آن‌ها بدهد. اما با توجه به ماهیت سنتی این کشورها، چنین خبری می‌تواند مثبت تلقی شود.

فلسطین نیز در سال ۲۰۲۰ ازدواج کودکان را ممنوع اعلام کرد و بنگلادش نیز پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته است. بنا بر گزارش یونیسف، نسبت دخترانی که پیش از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند از ۶۴ درصد در ۲۰۱۰ به ۵۰ درصد در ۲۰۲۰ کاهش یافته است. در واقع این به آن معناست که در خلال دهه‌ی گذشته ۱۰ میلیون دختر در بنگلادش از کودک‌همسری نجات یافته‌اند.

۹. برای پنجمین سال متوالی تعداد قربانیان تروریسم کاهش یافته است

بنا بر گزارش «شاخص جهانی تروریسم» در ۲۰۲۰ برای پنجمین سال متوالی تعداد قربانیان تروریسم کاهش یافت. نسبت به سال ۲۰۱۴، تعداد قربانیان ۵۹ درصد کاهش یافته و به ۱۳۸۲۶ نفر رسیده است. همچنین، طبق پژوهش‌ها وضعیت تروریسم در ۱۰۳ کشور بهبود یافته است.

۱۰. واکسن کرونا سریع‌ترین واکسنی بود که آماده شد

شیوع کووید ۱۹ جهان را در اندوه فرو برد و خسارات فراوانی بر جای گذاشت، اما موج جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی را نیز به راه انداخت. در طول یک سال، نه تنها واکسن‌های مختلفی تهیه شدند بلکه اجازه‌ی مصرف پیدا کردند و اکنون تزریق نیز شده‌اند. همانطور که یکی از دانشمندان گفته است: «در ۱۱ ماه گذشته به اندازه‌ی ۱۰ سال کار انجام شده است.»

تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تمام اتفاقات امیدوارکننده یک سال بد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..