تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چند ساعت تا آغاز دادگاه اپل و اپیک گیمز؛ تنش چگونه آغاز شد

پس از تقریبا یک سال موضع‌گیری علیه هم در رسانه‌ها، اپل (Apple) و اپیک گیمز (Epic Games) امشب رسما در نخستین جلسه‌ی استماع دادگاه ایالات متحده حضور پیدا می‌کنند تا از مواضع خود دفاع کنند. دادگاه بین اپل و اپیک گیمز حول این سؤال می‌چرخد که آیا اپ استور و سیاست‌های این فروشگاه آنلاین ناقض قوانین ضد انحصار ایالات متحده هستند یا خیر؟ در ادامه، هرآنچه لازم است پیش از شروع جلسه‌ی دادگاه بدانید توضیح می‌دهیم.

بر اساس مقاله‌ی 9to5Mac، در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) اپیک گیمز تصمیم گرفت سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل را دور بزند و سیستم پرداخت مستقیم به بازی محبوب فورتنایت اضافه کند. اپیک گیمز گفت گیمرهایی که آیتم‌های داخل بازی فورتنایت را از طریق سیستم پرداخت مستقل خریداری کنند تخفیف دریافت خواهند کرد. اضافه کردن سیستم پرداخت مستقیم نقض آشکار قوانینی است که اپل برای اپ استور وضع کرده.

اپیک گیمز با اضافه کردن سیستم پرداخت مستقل به فورتنایت، قوانین اپل را نقض کرد

اپل در واکنش به اقدام اپیک گیمز، فورا بازی فورتنایت از اپ استور حذف کرد و اپیک گیمز به‌سرعت دست‌به‌کار شد تا از مراجع قانونی روی دیدگاه خود مبنی بر انحصارگرا بودن اپ استور تأکید کند.

اپیک گیمز به هنگام ثبت پرونده‌ی شکایت علیه اپل در دادگاه گفت اپل «یک سری محدودیت ضد رقابتی و رفتار انحصارگرایانه» در قبال توزیع اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دارد. اپیک گیمز همچنین معتقد است روند پرداخت پول برای محتواهای دیجیتال در iOS ضد رقابتی است.

اپیک گیمز ادعا می‌کند که اپل «محدودیت‌هایی غیر منطقی و غیر قانونی تحمیل می‌کند تا هر دو بازار را به‌طور کامل به انحصار خود دربیاورد.» مدیران اپیک گیمز معتقد هستند اپ استور نباید تنها درگاه برای نصب اپلیکیشن روی آیفون‌ها باشد, چون کارمزد ۳۰ درصدی این فروشگاه آنلاین غیر منصفانه است .اپل سال گذشته این کارمزد را برای اکثر توسعه‌دهندگان به ۱۵ درصد کاهش داد.

در پی ثبت شدن پرونده‌ی شکایت اپیک گیمز، اپل در اطلاعیه‌ای به اتهامات پاسخ داد. شرکت کوپرتینویی گفت اپیک گیمز به مدت بیش از یک دهه اپلیکیشن‌های خود را روی اپ استور منتشر و از مزایای اکوسیستم اپ استور شامل ابزار، فرایند آزمایش و توزیع اپلیکیشن‌ها استفاده کرده است.

تیم سویینی / Tim Sweeney مدیرعامل و بنیان گذار اپیک گیمز با لبخند و عینک

تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز

اپل می‌گوید اپیک گیمز آزادانه با قوانین و رهنمودهای اپ استور موافقت کرده و شرکت کوپرتینویی خوشحال است که این شرکت توانسته در اپ استور چنین کسب‌و‌کار موفقی راه‌اندازی کند. اپل می‌گوید قوانینی که برای اپ استور تعیین کرده باعث می‌شود تمامی توسعه‌دهندگان با شرایط مشابهی مواجه باشند و از محیطی ایمن بهره ببرند؛ اما اپیک گیمز قوانین را نقض کرده است. شرکت کوپرتینویی گفته بود تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد تا در همکاری با اپیک گیمز شرایط را به حالت عادی برگرداند و در صورت نیاز فورتنایت به اپ استور بازگردد. 

از آن زمان تاکنون اپل و اپیک گیمز به‌دفعات در رسانه‌ها علیه هم موضع گرفته‌اند. اپیک گیمز پرونده‌ی گسترده‌ای تشکیل داده و از جوانب مختلف سیاست‌های اپل را هدف گرفته است. نخستین جلسه‌ی دادگاه امشب برگزار می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، این دادگاه قرار است سه هفته ادامه داشته باشد و از شاهدان زیادی میزبانی کند. 

هر کدام از طرفین چه خواسته‌هایی دارد

اپیک گیمز می‌خواهد از لحاظ قانونی این اجازه را داشته باشد که بدون پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی اپل، آیتم‌های بازی فورتنایت را به کاربران نسخه‌ی iOS آن بفروشد. اپیک گیمز همچنین خواستار این است که بتواند فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن برای اکوسیستم اپل داشته باشد.

اگر اپیک گیمز از پرونده سربلند بیرون بیاید، دادگاه رأی‌ به انحصارگرا بودن اپ استور می‌دهد و در نهایت احتمالا اپل به کاهش کارمزد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مجبور می‌شود. حتی احتمال دارد دادگاه شرکت کوپرتینویی را مجبور کند که اجازه‌ی فعالیت‌ فروشگاه‌های دیگر و حتی اجازه‌ی سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها روی آیفون را صادر کند.

لبخند تیم کوک با عینک و لباس آبی کمرنگ / Tim Cook مدیرعامل اپل

تیم کوک، مدیرعامل اپل

در طرف دیگر پرونده اپل را داریم. شرکت کوپرتینویی می‌خواهد ثابت کند که اپ استور «جزئی لازم و تفکیک‌ناپذیر» از کل اکوسیستم iOS به‌حساب می‌آید. این یعنی اپل اعتقاد دارد بدون اعمال فرایند بررسی اپلیکیشن اپ استور و نبود کنترل روی اپلیکیشن‌های دانلودشده برای آیفون، این گوشی اساسا به دستگاه بسیار متفاوتی تبدیل می‌شود؛ دستگاهی که به عقیده‌ی شرکت کوپرتینویی، بدتر است.

اگر اپل در دادگاه برنده شود، اپیک گیمز و شرکت‌های دیگر برای شکایت از شرکت کوپرتینویی در حوزه‌های مشابه با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهند شد. انتقاد به سیاست‌های اپ استور چندین سال است که توسط افراد مختلف انجام می‌شود. در صورت برنده شدن اپل در دادگاه احتمالا حجم انتقادات کاهش پیدا می‌کند.

نحوه‌ی دادرسی به پرنده چگونه است مقاله‌ی مرتبط:

همان‌طور که اشاره کردیم، جلسه‌ی استماع دادگاه اپل و اپیک گیمز امشب (دوشنبه) به وقت تهران برگزار می‌شود. در جلسه‌های دادگاه هر یک از طرفین ۴۵ ساعت وقت دارد تا دفاعیه‌ی خود را ارائه بدهد.

ایوان گونزالز راجرز، قاضی منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا، ناظر اصلی پرونده‌ی بین اپل و اپیک گیمز است و ریاست دادگاه را بر عهده دارد. جلسه‌ی استماع به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و شماری از شاهدان از طریق پلتفرم زوم شهادت خواهند داد. سؤال بسیار مهمی که درباره‌ی پرونده مطرح می‌شود به اپ استور و فورتنایت ارتباط ندارد؛ بلکه این است که چگونه می‌توانیم انحصارگرایی را تعریف کنیم؟

اشخاص مهمی که از طرف اپیک گیمز در دادگاه حاضر می‌شوند:

تیم سویینی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل مارک رین، هم‌بنیان‌گذار و قائم‌مقام توسعه‌ی کسب‌و‌کار دنیل ووگل، مدیر ارشد عملیات استیو آلیسون، مدیرکل فروشگاه اپیک گیمز اندرو گرنت، مهندس متیو وایسینگر، قائم‌مقام بازاریابی توماس کو، مدیر ارشد و رئیس استراتژی کسب‌و‌کار آنلاین و عملیات

اشخاص مهمی از طرف اپل در دادگاه حاضر می‌شوند:

تیم کوک، مدیرعامل ادی کیو، قائم‌مقام ارشد خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی کریگ فدریگی، قائم‌مقام ارشد مهندسی نرم‌افزار فیل شیلر، از اعضای ارشد و مدیر پیشین بازاریابی مت فیشر، قائم‌مقام اپ استور اریک گری، مدیر تجارت و پرداخت تریستن کاسمینکا، مدیر ارشد بازاریابی اسکات فورستال، قائم‌مقام ارشد پیشین نرم‌افزار iOS فیلیپ شومیکر، مدیر فناوری پیشین بخش بررسی اپ استور

شاهدان متفرقه‌ی پرونده:

لوری رایت، قائم‌مقام توسعه‌ی کسب‌و‌کار ایکس‌باکس مایکروسافت بنجامین سایمون، مدیرعامل و بنیان‌گذار یوگا بودا آشیش پاتل، مدیر محصول انویدیا آدرین آنگ، قائم‌مقام ارشد عملیات مچ گروپ شلی گو، هم‌بنیان‌گذار و رئیس اسمارت‌استاپس



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چند ساعت تا آغاز دادگاه اپل و اپیک گیمز؛ تنش چگونه آغاز شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..