تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هم‌بنیان‌گذار نورالینکِ ایلان ماسک از این شرکت جدا شد

مکس هوداک، رئیس نورالینک (Neuralink)، ساعاتی پیش در توییتر اعلام کرد از این شرکتِ حوزه‌ی فناوری‌های سلامتی‌ که به همراه ایلان ماسک بنیان‌گذاری کرده بود، جدا شده است. او می‌گوید چند هفته است که به همکاری خود با نورالینک پایان داده. بر اساس آنچه CNBC می‌‌نویسد، مکس هوداک دلیل جدایی از نورالینک را اعلام نکرده است.

نورالینک که دفتر مرکزی‌اش در فریمانت کالیفرنیا واقع شده است، در بخش توضیحات پروفایل لینکدین خود می‌گوید «در حال توسعه‌ی رابط مغز-ماشین با پهنای باند بسیار بالا است تا انسان‌ها و کامپیوترها را به هم متصل کند.» ایلان ماسک که افزون بر نورالینک، مدیریت تسلا (فعال در صنعت خودرو) و اسپیس ایکس (فعال در صنعت هوافضا) را بر عهده دارد، بدون نشان دادن مدرک عملی گفته است دستگاه نورالینک در نهایت می‌تواند دستیابی به «ادراک فوق بشری» را برای انسان‌ها ممکن کند.

نورالینک در پی تولید دستگاهی است که روزی بتواند به افراد معلول امکان دهد از طریق مغزشان با گوشی هوشمند و اندام‌های رباتیک کار کنند. طبق ادعای ایلان ماسک، نورالینک همچنین در پی «فیصله دادن» به اوتیسم و اسکیزوفرنی است. نورالینک در سال ۲۰۱۶ بنیان‌گذاری شد و ایلان ماسک تاکنون ده‌ها میلیون دلار از ثروت خود را در آن سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت در حال توسعه‌ی دستگاه‌های رباتیک جراحی است تا از طریق آن‌ها تراشه‌های خود را در مغز قرار دهد. دستگاه‌های جراحی نورالینک اساسا خواهند توانست سیم‌های بسیار ریزی را که قطرشان تقریبا یک‌چهارم قطر موی انسان است به هم متصل کنند تا اتصال بین ایمپلنت‌ و مغز ممکن شود.

از زمان معرفی پروژه‌ی نورالینک، افراد زیادی درباره‌ی ماهیت آن شک و تردید داشته‌اند. MIT Technology Review پس از نمایش نسخه‌ی آزمایشی ایمپلنت نورالینک در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹)، در مقاله‌ای به‌شدت انتقادی، از این دستگاه به‌عنوان «تئاتر علوم اعصاب» یاد کرد.

نمونه آزمایشی رابط نورالینک / Neuralink شرکت ایلان ماسک

ایلان ماسک می‌گوید جراحی کاشت دستگاه نورالینک در مغز کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید

ایلان ماسک پیش‌زمینه‌ای در حوزه‌ی علوم اعصاب یا دستگاه‌های پزشکی ندارد؛ اما به گفته‌ی مدیر پروژه‌ی نورالینک در سال ۲۰۱۹، ماسک «فعالانه تلاش کرده است به رفع چالش‌های مهندسی پیش روی نورالینک را کمک کند.» آنا وکسلر، عصب‌شناس و پزشک،‌ ماه گذشته‌ی میلادی در مقاله‌ای که برای StatNews نوشت، گفت در این دنیای جدید که فناوری‌های مرتبط به علوم اعصاب به شکل خصوصی توسعه داده می‌شوند، دموهایی که شرکت‌ها زنده از طریق یوتیوب پخش می‌کنند به‌طور معمول از لحاظ فنی خوش‌بینانه هستند و مطالبی درباره‌ی آینده‌ای دارند که هنوز آن را ندیده‌ایم. دکتر وکسلر در ادامه‌ گفت اطلاعات اندکی درباره‌ی آینده‌ داریم و سخنان زیادی درباره‌ی تبدیل کردن دنیا به جایی بهتر مطرح می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

روز بعد از انتشار مقاله، ایلان ماسک مجموعه‌ توییتی منتشر کرد و بدون نشان دادن هیچ مدرک عملی، گفت نخستین دستگاه نورالینک «به فردی معلول امکان می‌دهد گوشی هوشمند را با ذهنش سریع‌تر از فردی که از انگشت استفاده می‌کند، کنترل کند.» به ادعای ایلان ماسک، نسخه‌‌های بعدی نورالینک خواهند توانست سیگنال‌های ایمپلنت‌های داخل مغز را به خوشه‌های عصبیِ حرکتی/حسی در داخل بدن منتقل کنند تا انجام کارهای مختلفی ممکن شود، نظیر راه رفتن دوباره‌ی پاراپلژیک‌ها. به گفته‌ی مدیرعامل نورالینک، ایمپلنت این شرکت هم‌تراز با جمجمه کاشت و به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. به همین دلیل فردی که ایمپلنت در سرش داشته باشد ظاهر و حس کاملا عادی خواهد داشت. 

یک‌شنبه‌ی این هفته روز مهمی برای ایلان ماسک بود تا روی اسپیس ایکس تمرکز کند. فضانوردان اسپیس ایکس و ناسا پس از گذراندن ۱۶۷ روز در فضا سفر بازگشت به زمین را آغاز می‌کنند.

مکس هوداک تاکنون به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیح بیشتر پاسخ نداده است. یکی از فالورهای هوداک در توییتر از او پرسید که چه برنامه‌هایی برای آینده دارد. هوداک در پاسخ نوشت برنامه‌هایش شامل «پارک ژوراسیک نیست.» این جمله‌ی هوداک طعنه‌ای به یکی از حرف‌های پیشین خودش است که در توییتر مطرح کرده بود. هوداک پیش‌تر گفته بود: «اگر می‌خواستیم، احتمالا می‌توانستیم پارک ژوراسیک را بسازیم.» نورالینک تنها یکی از چند شرکتی است که روی رابط مغز-ماشین کار می‌کنند. رقبای این شرکت شامل Kernel و Synchron و Neurable و حتی فیسبوک در آمریکا، CereGate در آلمان و Mindmaze در سوئیس هستند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هم‌بنیان‌گذار نورالینکِ ایلان ماسک از این شرکت جدا شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..