تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هلی کوپتر مریخی ناسا پرواز تاریخی خود را با موفقیت انجام داد

مهندسان ناسا دقایقی پیش تأیید کردند که هلی‌کوپتر اینجنیوتی (نبوغ)، نخستین پرواز آزمایشی‌اش روی مریخ را با موفقیت انجام داد. این فضاپیمای کوچک، خود را به‌مدت تقریبا ۴۰ ثانیه تا ارتفاع سه متری از سطح مریخ بالا برد و نخستین پرواز کنترل‌شده روی سیاره‌ای دیگر را رقم زد. این نمایش تاریخی، فرصت اکتشاف فضا را در حالتی جدید فراهم می‌کند و زمینه‌ساز ارسال هواگردهای آتی به نقاط خارج از دسترس مریخ‌نوردهای سنتی خواهد شد.

به‌گزارش ورج، هلی‌کوپتر ۱/۸ کیلوگرمی اینجنیوتی، بدنه‌ی مکعبی کوچکش را در ظهرگاه مریخ (حوالی سه بعدازظهر به وقت ایران) از روی سطح سیاره بلند کرد و پره‌های دوقلو خود را سریع‌تر از ۲۵۰۰ دور در دقیقه چرخاند تا نخستین پروازش را در جو بسیار رقیق مریخ انجام دهد. به‌عنوان مقایسه، هلی‌کوپترهای زمینی برای برخاستن، پره‌های خود را تا تقریبا ۵۰۰ دور در دقیقه به چرخش درمی‌آورند.

هلی‌کوپتر مریخی ناسا در یکم اسفند، چسبیده به زیر شکم مریخ‌نورد پرسویرنس به سیاره‌ی سرخ رسید. مریخ‌نورد یک ماه بعد، اینجنیوتی را روی سطح مریخ مستقر و فرصتی ۳۱ روزه را برای انجام پنج پرواز آزمایشی آغاز کرد.

مهندسان در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا به‌محض تأیید موفقیت پرواز اینجنیوتی، به ابراز شادمانی پرداختند. مایکل استارچ، مهندس مسئول ارتباط مخابراتی در پخش زنده‌ی ناسا گفت «تأیید می‌شود که اینجنیوتی، نخستین پرواز کنترل‌شده یک هواگرد را روی سیاره‌ای دیگر انجام داده است.» میمی آنگ، مدیر پروژه‌ی هلی‌کوپتر، پس از تأیید پرواز موفق به مهندسان ناسا در کنترل مأموریت گفت «اکنون می‌توانیم بگوییم که بشریت، هواگردی را روی سیاره‌ای دیگر به پرواز درآورده است.»

پرواز امروز از ۱۱ آوریل چندین بار به تعویق افتاد. علت یکی از تاخیرها در هفته‌ی گذشته این بود که هلی‌کوپتر درجریان آزمایش‌های پیش از پرواز دچار نقص فنی شد و از این‌رو مهندسان ناسا ناگزیر شدند تا کل نرم‌افزار پرواز اینجنیوتی را دوباره بارگذاری کنند. هلی‌کوپتر، منطقه‌ی پروازی مشابه با پیست مسابقه در دهانه‌ی یزرو مریخ دارد. این دهانه، بستر دریاچه‌ی خشک‌شده‌ای است که پرسویرنس آن را به‌منظور یافتن نشانه از حیات میکروبی پیشین مریخ کاوش خواهد کرد.

مأموریت اصلی ایجنیوتی، نمایش پرواز است و هلی‌کوپتر هیچ قصدی برای کاوش مریخ یا انجام آزمایش‌های علمی ندارد. این وظایف بردوش پرسویرنس است. مأموریت اصلی کاوشگر رباتیک ناسا شامل جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ است که مریخ‌نوردی دیگر آن‌ها را تا سال ۲۰۳۱ به زمین خواهد آورد. مریخ‌نورد در فاصله‌ی تقریبا صد متری درحال تماشا و ضبط پرواز هلی‌کوپتر بود. به‌گفته‌ی دانشمندان، این تصاویر تا روزهای آتی به زمین خواهد رسید.

درحال به‌روزرسانی...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هلی کوپتر مریخی ناسا پرواز تاریخی خود را با موفقیت انجام داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..