تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرکت ژاپنی آی‌اسپیس، ماه‌نورد اماراتی راشد را در سال ۲۰۲۲ به سطح قمری خواهد برد

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، سال آینده دو کشور دیگر به باشگاه فاتحان ماه ملحق خواهند شد. به گزارش اسپیس‌دات‌کام، ماه‌نورد رباتیک راشد متعلق به امارات متحده عربی، سال ۲۰۲۲ توسط سطح‌نشین HAKUTO-R که ساخت شرکت ژاپنی ispace است، به سطح ماه حمل خواهد شد. مأموریت قمری آتی امارات، نخستین فرود قمری برای این کشور عربی و همچنین ژاپن خواهد بود. تا به امروز، فقط سه کشور ایالات متحده، شوروی و چین، به‌صورت نرم فضاپیما روی ماه فرود آورده‌اند.

وقتی امارات پاییز سال گذشته پروژه‌ی فضایی جدید خود را رونمایی کرد، ۲۰۲۴ به‌عنوان تاریخ فرود تعیین شد؛ از این‌رو خبر فرود سطح‌نورد این کشور در سال آینده، تغییر زمانی درخورتوجه‌ای برای مأموریت قمری راشد محسوب می‌شود. تاکشی هاکامادا، بنیان‌گذار و مدیرعامل آی‌اسپیس در بیانیه‌ای گفت «مفتخر هستیم که مرکز فضایی محمد بن راشد، به خدمات حمل محموله‌ی آی‌اسپیس اعتماد کرده است تا نقشی خطیر در تحقق این لحظه‌ی تاریخی برای امارات متحده عربی ایفا کنیم.»

هاکامادا در ادامه افزود «جهان خواهد دید که سطح‌نشین تجاری ما، سطح‌نورد راشد را به ماه حمل خواهد کرد. ما از پیشبرد همکاری بین امارات متحده و ژاپن در عرصه‌ی اکتشافات فضایی  و همچنین الهام‌بخشی به همکاری‌های بیشتر در زمینه‌ی اکتشافات قمری بین بخش دولتی و خصوصی در سرتاسر جهان خشنود هستیم.» مأموریت قمری امارات، ماه‌نورد ۱۰ کیلوگرمی راشد را به منطقه‌ای استوایی در سمت پیدای ماه ارسال خواهد کرد. محل دقیق فرود هنوز اعلام نشده است.

ماه‌نورد چهارچرخه‌ی کوچک امارات، به‌مدت دست‌کم یک روز قمری یا تقریبا ۱۴ روز زمینی، محیط پیرامون خود را با استفاده از دوربین با وضوح بالا، دوربین حرارتی، دوربین میکروسکوپی و کاوشگر لانگمیر مطالعه خواهد کرد. ابزار آخر می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا محیط دارای بار الکتریکی ماه را بهتر درک کنند. عامل ایجاد این محیط در ماه، باد خورشیدی یا جریان ذرات بارداری است که پیوسته از سطح خورشید ساطع می‌شود.

تصویر هنری از راشد نخستین سطح نورد قمری امارات

تصویر هنری از راشد، نخستین سطح‌نورد قمری امارات

بااین‌حال، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، دستاوردهای راشد به امارات متحده و درمجموع بشریت نیز کمک خواهد کرد تا برای تحقق گام‌های به‌مراتب بزرگ‌تر در آینده آماده شوند. به‌گفته‌ی عدنان الرئیس، مدیر ارشد واحد سنجش از دور مرکز فضایی بن راشد، برنامه‌ی قمری امارات بیانگر نقطه‌ای عطف در بخش فضایی این کشور است؛ زیرا این مأموریت در تهیه‌ی اطلاعات ارزشمندی از ماه نقش خواهد داشت که برای جامعه‌ی علمی جهانی و همچنین آزمودن توانایی‌های لازم حیاتی برای مأموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ سودمند خواهند بود.

الرئیس مدیر برنامه‌ی مارس ۲۱۱۷ نیز است. این پروژه که چهار سال پیش با هدف استعمار مریخ ظرف مدت یک سده راه‌اندازی شد، قصد دارد انسان را تا آن سال روی سیاره‌ی‌ سرخ مستقر کند. امارات سال گذشته با ارسال کاوشگر امید، به موفقیتی چشمگیر در عرصه‌ی اکتشافات فضایی دست یافت. این کاوشگر که هم‌اکنون به‌دور مریخ می‌چرخد، تاکنون نماهایی خیره‌کننده از سیاره‌ی سرخ به زمین فرستاده است.

مقاله‌های مرتبط:

سطح‌نشین HAKUTO-R که بیش از یک دهه دردست ساخته بوده است، با ارسال مأموریت قمری امارات، نخستین سفر قمری ژاپن را رقم خواهد زد. آی‌اسپیس، سازنده‌ی سطح‌نشین که در سال ۲۰۱۰ بنیان‌گذاری شد، هدایت تیم هاکوتا را به‌عنوان یکی از ۵ شرکت‌کننده‌ی نهایی در جایزه‌ی لونار ایکس گوگل برعهده داشت. این مسابقه‌ی خصوصی برای رسیدن به ماه، در سال ۲۰۱۸ بدون هیچ برنده‌ای به پایان رسید.

آی‌اسپیس قصد دارد تا دومین مأموریت قمری خود را که آن هم شامل استقرار ماه‌نورد خواهد بود، در سال ۲۰۲۳ پرتاب کند. به‌نقل از نمایندگان شرکت، هردو مأموریت برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس زمین را ترک خواهند کرد. آی‌اسپیس همانند امارات بلندپروازی‌های بزرگی در عرصه‌ی فضا دارد و این دو مأموریت، صرفا آغاز راه برای این شرکت به‌حساب می‌آیند.

در وب‌سایت شرکت ژاپنی آمده است «از مأموریت ۳ به بعد، به‌منظور حمل محموله‌های مشتریان به ماه، فراوانی فرودهای قمری و اعزام ماه‌نوردها را افزایش می‌دهیم. سطح‌نشین‌های ما مجموعه‌ای از سطح‌نوردها را روی سطح ماه مستقر خواهند کرد تا با پیشگامی در اکتشاف و پیشبرد منابع ماه، توسعه‌ی مداوم صنعت ماه و حضور انسان در آنجا را امکان‌پذیر کنند.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرکت ژاپنی آی‌اسپیس، ماه‌نورد اماراتی راشد را در سال ۲۰۲۲ به سطح قمری خواهد برد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..