تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روستای افجه کجاست؟

روستای افجه یکی از روستاهای تماشایی و سرسبز تهران است که در دهستان لواسان کوچک از توابع لواسانات شهرستان شمیرانات قرار دارد. این روستای کوهستانی و ییلاقی با داشتن طبیعتی بکر از جمله مقاصد طبیعت‌گردی و کوهنوردی به شمار می‌رود. افجه به‌دلیل نزدیکی به پایتخت، پاتوق باصفایی برای گذران آخر هفته و تعطیلات محسوب می‌شود.

روستای افجه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد. دشت زیبا و معروف هویج، آبشارهای پسچویک و موآب، قصر قاجاری، قلعه و حمام تاریخی از جمله دیدنی‌های این روستا هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

هرآنچه باید در مورد روستای افجه بدانید: تاریخچه روستای افجه

روستای افجه

عکاس: علی آذرپور

روستای افجه، از روستاهای هدف گردشگری شمیران است

در دامنه دو قله بلند و مرتفع ریزان و آتشکوه، روستایی ییلاقی و خوش آب‌وهوا به نام افجه جای گرفته است. این روستای کوهستانی و سردسیر در منطقه لواسانات تهران قرار دارد. روستای افجه یکی از روستاهای نمونه هدف گردشگری شمیران و از مهم‌ترین روستاهای لواسان محسوب می‌شود. در گذشته افجه مرکز لواسان به شمار می‌رفت و حتی نخستین بانک لواسان در این روستا دایر شد.

نام افجه در برخی منابع تاریخی آمده است برای مثال صاحب طرائق که در سال ١٣١۵ هجری قمری از روستای افجه دیدن کرده است در مورد آن چنین نوشته است:

افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد... جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است... از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.

در روستای افجه چشمه‌ها و جویبارهای متعددی جریان دارد که با عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌ها، طنین دلنواز و دلکشی را ایجاد می‌کنند. از میان روستا نیز رودخانه به نسبت بزرگی عبور می‌کند که علاوه بر سیراب کردن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی افجه، به آن صفا و جلوه خاصی بخشیده است. اطراف این رودخانه برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت افجه بسیار مناسب است.

وجه تسمیه روستای افجه

روستای افجه به دیلمی اوجه نامیده می‌شود. در گذشته به‌علت وجود رودها، آبشارها و جویبارهایی که در کوچه‌های افجه روان است، به روستای افجه، آبچه می‌گفتند. این اسم به مرور زمان تغییر کرد و شاید دلیل آن آن لهجه ساکنان بومی این روستا باشد که به مانند لهجه مازندرانی صحبت می‌کنند.

شغل مردمان روستای افجه

فضای روستا افجه

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

در گذشته اهالی افجه به کشاورزی و کشت گندم و صیفی‌جات می‌پرداختند تا اینکه در حدود ۵۰ سال قبل نخستین نهال‌های گیلاس در این روستا کشت شد و در کنار کشاورزی و گله‌داری به باغداری نیز مشغول شدند. اکنون گیلاس افجه بخش مهمی از صادرات گیلاس شمیران را به خود اختصاص داده است. نخستین نهال سیب روستا نیز توسط خان افجه به این آبادی آورده شد؛ همان سیبی که امروزه به نام سیب شمیران شناخته می‌شود.

محصولات این روستا شامل گندم و جو، بن‌شن، عسل و میوه‌هایی چون سیب، گیلاس و آلبالو است. برای چرای دام‌های خود نیز به دشت لار کوچک یا قُلقُلَک و دشت لار بزرگ یا مَرغسر می‌روند.

روستای افجه کجاست؟

کوچه باغ‌های روستای افجه

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

روستای افجه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. این روستا در دهستان لواسان کوچک، بخش لواسانات و در شهرستان شمیرانات واقع است.

مسیر دسترسی روستای افجه

برای رفتن به روستای تماشایی و دیدنی افجه باید از طریق اتوبان شهید بابایی به جاده لشگرگ بروید. سپس جاده لشگرگ را در پیش بگیرید تا به تابلوی روستای افجه برسید و از آنجا مسیر را تا رسیدن به افجه ادامه دهید.

دیدنی‌های روستای افجه

روستای افجه دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد و مقصدی عالی برای گردش و تفریح در دامان طبیعت به شمار می‌رود. دره شمالی این روستا مناطق بکر و تماشایی را در خود جای داده است و از این‌رو، گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

این دره همچنین مسیر صعود کوهنوران به قله‌های آتشكده، ساكا، يخچال و مهرچال به شمار می‌رود. علاوه بر این گفته می‌شود که این دره يكی از راه‌های قديمی روستای افجه و مسیر پادشاهان بوده است که از طریق آن به دشت لار می‌رفتند.

دشت هویج

دشت هویج

عکاس: امیر آبیار

دشت هویج، معروف‌ترین جاذبه روستای افجه است

دشت هویج یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و معروف روستای افجه است. این دشت در بالا دست افجه، ناحيه گلندوک و لواسان و زیر قله ریزان قرار دارد که با دو ساعت پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید. به گفته مردمان محلی در گذشته این دشت محل کشت هویج بوده است و شاید به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود.

دشت هویج در زبان محلی گرچال، گهچال یا گیاه چال نام دارد و به معنی محلی که در آن گیاه می‌روید که اشاره به کاشت انواع سبزی و صیفی‌جات در این دشت دارد. در گذشته رسم بوده است که گیاهچال را به‌مدت ۱۰ سال برای کاشت محصولات کشاورزی به یک طایفه اجاره می‌دادند. در سال‌های اخیر نیز دهیاری روستا این کار را برعهده گرفته است و زمین را به مزایده می‌گذارد.

آبشار پسچویک

آبشار پسچویک

عکاس: امید سهرابی

آبشار پسچویک یا پسکوهک یکی از آبشارهای دیدنی روستای افجه است که در پنج کیلومتری شمال شرقی روستا و در یال کوهی مشرف به دشت هویج جای دارد. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد و در اطراف آن درختان افرای بسیاری را می‌توانید تماشا کنید.

آبشار موآب

آبشار موآب

عکاس: روزبه شاه کرمی

آبشار موآب نیز از دیگر آبشارهای زییای افجه است که از قله‌ تاریخی ساکا سرازیر می‌شود و ارتفاع آن به ۱۸۰ متر ارتفاع می‌رسد. این آبشار قبل از دشت هویج قرار دارد و در واقع استراحتگاه موقت برای گردشگران و کوهنوردانی محسوب می‌شود که به‌سمت هویج می‌روند.

باغ‌های گیلاس

باغ‌های گیلاس از جمله دیدنی‌های روستای افجه هستند که در فصل بهار جلوه و زیبایی‌ خاصی به این روستا می‌بخشند. بسیاری از این باغ‌ها در حدفاصل آبشار پسچویک و دشت هویج قرار دارند و منظره تماشایی و دیدنی را به وجود آورده‌اند.

دشت سبواستان

در شمال غرب دشت هويج و در مسير صعود به قله آتشكده دشت سبواستان جای گرفته است. درختان گردو و گيلاس چهره تماشایی به این دشت داده‌اند. آبشار چرند از زیبایی‌های این دشت است که با ارتفاع نزدیک به ۵۰ متر از دامنه كوه به دره پايين دست آن سرازير می‌شود.

قصر ناصری باغ‌های روستای افجه

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

قصر ناصری مهم‌ترین اثر تاریخی روستای افجه است. این قصر که متعلق به دوره قاجار و ناصرالدین شاه است در شمال افجه و در میان یک باغ قرار دارد. از این قصر تنها پی، دیواری به ارتفاع پنج و طول یک متر و انبوهی از آجر‌های قرمز رنگ باقی مانده است.

قلعه سربند

یکی دیگر از آثار تاریخی روستای افجه قلعه سربند یا ساکا نام دارد که از آثار ملی نیز به شمار می‌رود. این قلعه که تا عصر صفوی مورد استفاده قرار داشته است از سنگ لاشه، ملات گچ، ساروج، آجر و خشت ساخته شده است و احتمالا قدمت آن به قرن‌های دوم و سوم هجری برمی‌گردد. این قلعه چشم‌انداز تماشایی به روستا‌های امامه، ناصرآباد، راحت‌آباد، کند سفلی و علیا، افجه و بخشی از لواسان دارد.

خانه‌های تاریخی

درختی زیبا در روستای افجه

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

روستای افجه همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. خانه‌های افجه روی شیب این روستا ساخته شده‌اند. خانه‌های حاج اکبر و حاج قاسم مرندی از جمله خانه‌های تاریخی باقی مانده هستند که معماری و قدمت آن‌ها به دروره قاجار می‌رسد.

حمام تاریخی

حمام روستای افجه که همچنان مورد استفاده اهالی قرار دارد در مرکز آن واقع است. قدمت این حمام به اواخر عصر صفوی یا اوایل قاجار می‌رسد. حمام افجه دارای طاق و گنبد‌های غرقچین و قوس‌های جناغی است.

در حال حاضر بخش‌هایی از این حمام توسط شورا و دهیاری روستای افجه بازسازی شده و مورد استفاده اهالی و گردشگران قرار دارد.

محله چراغان سری

روستای افجه در فصل پاییز

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

یکی از محله‌های قدیمی روستای افجه چراغان سری ‌است که در آن می‌توانید بافت قدیمی افجه را ببینید. از دیدنی‌های این محله سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) است. علاوه بر این در این محله درخت چنار كهنسالی وجود دارد که كه گفته می‌شود ۴۰۰ سال قدمت دارد. در مورد این چنار داستان شنیدنی نقل می‌شود که از این قرار است:

تا حدود ۴۰ سال پیش در فضای داخلی چنار قدیمی روستا قصابی کاسبی می‌کرد که گوشت مصرفی هر روز را از دامداران می‌خرید یا از دام‌های خودش تهیه می‌کرد. این گوشت‌ها را از تنه درخت آویزان می‌کرد و تا شب می‌فروخت. جوی آب روانی درست از پای چنار عبور می‌کند که باعث خنک ماندن هوای اطراف آن بود و گوشت‌ها را از فاسد شدن نجات می‌داد. مردم روستا پیش حسین آقا قصاب چوب خط داشتند. هروقت چوب خطشان پر می‌شد باید حسابشان را تسویه می‌کردند؛ افرادی که پول نقد داشتند با پول نقد و کسانی که کالایی برای فروش داشتند در عوض بدهیشان کالای دیگری به حسین آقا می‌دادند. بعد از فوت او دیگر کسی داخل این تنه درخت را مغازه نکرد.

اقامتگاه روستای افجه

پاییز رنگارنگ در روستای افجه

عکاس: علی مظفریان

در سفر به روستای افجه برای اقامت می‌توانید به اقامتگاه شخصی آقا جعفر که تنها اقامتگاه روستا است بروید و شب را در کنار طبیعت زیبای افجه سپری کنید. 

پرسش‌های متداول روستای افجه کجاست؟

روستای افجه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. این روستا در دهستان لواسان کوچک، بخش لواسانات و در شهرستان شمیرانات واقع است.

وجه تسمیه روستای افجه چیست؟

روستای افجه به دیلمی اوجه نامیده می‌شود. در گذشته به‌علت وجود رودها، آبشارها و جویبارهایی که در کوچه‌های افجه روان است، به روستای افجه، آبچه می‌گفتند. این اسم به مرور زمان تغییر کرد و شاید دلیل آن آن لهجه ساکنان بومی این روستا باشد که به مانند لهجه مازندرانی صحبت می‌کنند.

دیدنی‌های روستای افجه کدامند؟

دشت هویج، آبشار پسچویک، آبشار موآب، باغ‌های گیلاس، دشت سبواستان، قصر ناصری، قلعه سربند، حمام‌ها و خانه‌های تاریخی از جمله جاهای دیدنی افجه محسوب می‌شوند.

آیا امکان اقامت در افجه وجود دارد؟

در سفر به روستای افجه برای اقامت می‌توانید به اقامتگاه شخصی آقا جعفر که تنها اقامتگاه روستا است بروید و شب را در کنار طبیعت زیبای افجه سپری کنید. 

نویسنده: اکرم زمانی‌نوری




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روستای افجه کجاست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..