تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دگرگونی تازه در روابط ریاض و واشنگتن به روایت رأی‌الیوم

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در سر مقاله خود با اشاره به تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای انتشار تحقیقات نهادهای آمریکایی درباره ترور فجیع جمال خاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی، به بررسی تاثیر این اقدام بر روابط واشنگتن-ریاض پرداخت و نوشت با این اقدام روابط این دو کشور تحولی را شاهد خواهد بود که بعید است ولیعهد عربستان در آن نقش قابل توجهی داشته باشد.

رای الیوم نوشت، جین ساکی سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز پنجشنبه از تصمیم کشورش برای بازنگری در روابط با عربستان و انحصار تعامل رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خبر داد، مهم‌تر اینکه قول داد تا چند روز دیگر پرده از گزارش سری درباره چگونگی ترور جمال خاشقچی کنار زده خواهد شد.

با توجه به دقت نظر در روابط میان کشورها، به ویژه روابط میان کشورهای ابرقدرتی، چون آمریکا و کشورهای کوچک و بزرگ جهان، منطق حکم می‌کند که اگر موضوع بازنگری در روند روابط با عربستان و تعیین شیوه جدیدی از روابط با این کشور در میان نبود خانم ساکی در این باره سخنی نمی‌گفت.

اینکه در این شرایط، گزارش ترور خاشقچی از حالت محرمانه خارج می‌شود نمی‌تواند تنها جهت تهیه خوراک برای روزنامه نگاران باشد، این گزارش حاوی اسناد و دلایل صوتی و تصویری از جزئیات ترور و اقدام وحشتناک مجریان ترور در قطعه قطعه کردن جسد در داخل کنسولگری عربستان در استانبول است، تصمیم برای افشای چنین گزارشی به یقین برای آن است که سندی برای بازنگری در روابط با مقامات عربستان وجود داشته باشد به ویژه اینکه خانم آوریل هاینز رئیس سی آی‌ ای تاکید کرد براساس خلاصه گزارش، دستور ترور خاشقچی و سر به نیست کردن جسد او، از سوی شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود به همین دلیل تیم ترور اره برقی و اسید با خود به همراه داشتند.

تمرکز دولت بایدن بر پایان جنگ یمن که آن را فاجعه‌ای انسانی خواند نمی‌تواند بدون مجازات محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به عنوان مسئول اصلی آغاز جنگ و در ادامه مسئول پیامدهای آن، بوده باشد، دولت آمریکا برای رسیدن به این تصمیم نیز از جنایت ترور جمال خاشقچی بهره برده است.

بن سلمان پیام آمریکا را دریافت، مضمون این پیام را نیز به خوبی فهمید همانگونه که رویکرد دولت جدید آمریکا در سرلوحه قرار دادن پرونده هایی، چون پرونده حقوق بشر، در تبیین سیاست‌های جهانی آمریکا را درک کرد به همین دلیل به سرعت احکامی را برای اصلاح نظام قضایی کشور و آزادی برخی از بازداشت شدگان صادر کرد که در صدر آن‌ها کارکنان عربستانی با تابعیت آمریکایی است همانگونه که لجین الهذلول فعال حقوقی را آزاد کرد.

با آنکه این اقدامات با اهمیت تلقی می‌شوند، اما وجود آمار بالای بازداشت شدگان در عربستان از جمله شاهزادگان بزرگی، چون محمد بن نایف ولیعهد سابق و هم پیمان قابل اعتماد دولت اوباما در جنگ علیه تروریسم یا شاهزاده احمد بن عبدالعزیز عموی ولیعهد عربستان و دیگران، همه اقدامات اخیر بن سلمان، بسان قطره‌ای از دریاست.

جو بایدن که چین را در فهرست جدید راهبردی دولتش به عنوان دشمن بزرگ جای خواهد داد ممکن نیست از مشکلات اقلیت مسلمان اویگور در غرب این کشور سخنی به میان نیاورد، او سعی خواهد کرد هم زمان با عربستانی که بزرگ‌ترین پرونده‌های حقوق بشری خاورمیانه و شاید جهان را دارد روابط خوبی هم داشته باشد یا آنکه تلاش خواهد کرد به جنگ یمن خاتمه دهد.

پس از افشای گزارش ترور خاشقچی که قرار است تا چند روز دیگر عملی شود می‌توان پیش بینی کرد روابط میان عربستان و آمریکا به طور کلی با روابط این دو کشور قبل از افشای این گزارش متفاوت باشد، اما بعید است، تحولی که بعید است محمد بن سلمان در آن نقشی داشته باشد.

311311




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دگرگونی تازه در روابط ریاض و واشنگتن به روایت رأی‌الیوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..