تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سنسور یک اینچ نیکون با توانایی ثبت ۱۰۰۰ فریم ‌بر ثانیه در وضوح 4K معرفی شد

نیکون روز گذشته اعلام کرد روی حسگر Stacked CMOS کار می‌کند که ۱۷٫۸۴ میلیون پیکسل دارد، ابعادش به یک اینچ می‌رسد و می‌تواند تصاویر 4K را با نرخ حداکثر ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه ضبط کند و گستره‌ی داینامیک بسیار وسیعی داشته باشد.

براساس گزارش پتاپیکسل، خبر تولید این حسگر نیکون درحالی اعلام شده است که این شرکت روز ۱۵ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۷ بهمن ۱۳۹۹) در کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد در شهر سان فرانسیسکو از آن پرده برداشته بود. نیکون خود را شرکتی در حوزه‌‌ی تولید تجهیزات نوری محسوب می‌کند؛ اما در زمینه‌ی تحقیق و توسعه‌ی حسگرهای انقلابی نیز فعالیت دارد. نیکون به‌ دلیل تقاضای زیاد برای حسگر کامپکت سبک‌وزن دارای نرخ فریم بالا، گستره‌ی داینامیک وسیع و وضوح زیاد، تصمیم گرفته است در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

نیکون می‌گوید توسعه‌ی تکنولوژیکی حسگرهای تصویر، امری ضروری است و قصد دارد در پاسخ به تقاضای بازار، همچنان به فرایند تحقیق و توسعه ادامه بدهد. 

تراشه بالایی و پایینی سنسور یک اینچ Stacked CMOS نیکون

تراشه‌ی بالایی و تراشه‌ی پایینی حسگر نیکون؛ همین ساختار باعث می‌شود این محصول در دسته‌ی حسگرهای Stacked CMOS جای بگیرد

حسگر نیکون می‌تواند به بالاترین سطح مشخصه‌ی HDR تا 110dB دست پیدا کند و ویدئوها را با نرخ ۱۰۰۰ فریم‌ بر ثانیه بگیرد. نیکون از فناوری ارتباطی چندلایه‌ی ویژه‌ای در این حسگر خبر می‌دهد که می‌تواند پیکسل‌هایی به ابعاد ۲٫۷ میکرومتر را مدیریت کند. نیکون می‌گوید همین فناوری باعث می‌شود مستقیما از مدار منطقی تراشه‌ی پایینی، تراشه‌ی بالایی را با حسگر تصویر کنترل کرد. ‌هنگام فیلم‌برداری محتوا با وضوح 4K، حسگر می‌تواند گستره‌ی داینامیک وسیع خود را حفظ کند و همچنان به نرخ ۱۰۰۰ فریم‌ بر ثانیه دست یابد. 

فندک در دست چپ 1000 فریم برثانیه سنسور یک اینچ Stacked CMOS نیکون

نمونه‌ی چهار عکس که با نرخ ۱۰۰۰ فریم‌ بر ثانیه ثبت شده‌اند

نیکون طرح ترسیمی زیر را ارائه داده است تا چینش پیکسل‌ها در این حسگر را نشان بدهد. تراشه‌ی بالایی دارای مجموعه‌پیکسل‌های ۱۶×۱۶ به‌عنوان یک بلوک است و بلوک‌های ۲۶۴×۲۶۴ (برای مجموعا ۴۲۲۴×۴۲۲۴ پیکسل) تقسیم و چیده شده‌اند. نیکون می‌گوید با این نوع چینش پیکسل‌ها می‌توان با دقت بسیار زیاد مدت‌زمان اکسپوژر (نوردهی) این بلوک‌ها را ازطریق تراشه‌ی پایینی برای تمام نواحی کنترل کرد. همین نحوه‌ی کارکرد باعث می‌شود حسگر نیکون گستره‌ی داینامیک بسیار وسیعی داشته باشد. 

طرح ترسیمی ساختار سنسور یک اینچ Stacked CMOS نیکون

در ادامه نمونه‌ی بصری‌تری از توانایی‌های حسگر جدید نیکون را مشاهده می‌‌کنید. در سمت چپ نمونه‌عکسی را می‌بینید که با حسگر نیکون گرفته شده است و نشان می‌دهد هر دو ناحیه‌ی تاریک و روشن قابل‌ مشاهده هستند. در سمت راست تصویری را می‌بینید که توسط حسگرهای مرسوم‌تر ثبت شده است. در حسگرهای مرسوم باید دو عکس ثبت شود تا حسگر بتواند به ‌شکل مناسب نور ناحیه‌های سفید و سیاه را تنظیم کند. 

نمونه عکس سنسور یک اینچ Stacked CMOS نیکون

مقاله‌ی مرتبط:

نیکون می‌گوید بازارهای مختلف ممکن است سراغ استفاده از این حسگر بروند که از بین آن‌ها می‌توانیم به دوربین‌ کامپکت و گوشی‌ هوشمند و برخی مصارف صنعتی نظیر خودرو اشاره کنیم. هنوز نمی‌دانیم نیکون با این حسگر کدام بازار را به‌عنوان هدف اصلی در نظر دارد. نکته‌ی پراهمیت این است نیکون سراغ سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای رفته که توسط سامسونگ و سونی و کانن قبضه شده و به ‌نظر می‌رسد موفق ‌به طراحی حسگری شده است که از همان ابتدا کار خود را قوی شروع می‌کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سنسور یک اینچ نیکون با توانایی ثبت ۱۰۰۰ فریم ‌بر ثانیه در وضوح 4K معرفی شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..