تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 اپل

گذار اپل از دنیای x86 به ARM یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در سال ۲۰۲۰ بود. کوپرتینونشین‌ها اعلام کردند که در قالب برنامه‌ی ۲ ساله‌ای قصد دارند تا با کنار گذاشتن اینتل، خانواده‌ی جدیدی از تراشه‌های اختصاصی‌شان را در کامپیوترهای مک به‌کار بگیرند؛ تراشه‌هایی که براساس ادعای اپل قرار است با مصرف انرژی کمتر، کارایی به‌مراتب بهتری را برای کاربر به‌ارمغان آورند.

حمل لپ تاپ مک بوک پرو M1

M1، نخستین عضو از خانواده‌ی تراشه‌های مک در دل نسل جدید مک بوک پرو ۱۳ اینچی، مک بوک ایر و مک مینی قرار گرفت. اپل می‌گوید تراشه‌ی M1 بهترین عملکرد CPU به‌ازای هر وات و سریع‌ترین گرافیک یکپارچه‌ی دنیا را در دل خود دارد و عملکرد شگفت‌انگیزی را در زمینه‌ی یادگیری ماشین به‌نمایش می‌گذارد. کوپرتینونشین‌ها به‌اندازه‌ای به M1 اعتماد دارند که دیگر مک بوک ایر را با تراشه‌ی اینتل به‌فروش نمی‌رسانند.

اکنون مک بوک پرو ۱۳ اینچی با تراشه‌ی M1 در اختیار زومیت قرار دارد تا با انجام آزمایش‌های متعدد، ادعاهای اپل را راستی‌آزمایی کند؛ پس در ادامه با بررسی مک بوک پرو M1 همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت مک بوک پرو M1

۴ سال و ۳ ماه از بازنگری در طراحی نسل چهارم مک‌بوک پرو می‌گذرد؛ اما نسل ششم نیز با همان زبان طراحی با حاشیه‌های نه‌چندان باریک نمایشگر تولید می‌شود. برای پی‌بردن به کهنگی طراحی مک‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی همین بس که نسل جدید XPS 13 با نمایشگر ۱۳٫۴ اینچی تقریبا بدون‌حاشیه‌اش ۱۰ درصد کوچک‌تر و ۲۰۰ گرم سبک‌تر از مک‌بوک پرو نسل‌ششمی اپل است؛ البته از گوشه‌وکنار خبر می‌رسد که اپل در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۱ نسل جدید اولترابوک خود را با نمایشگر ۱۴ اینچی و طراحی شبیه به آیپد پرو رونمایی می‌کند.

اپل به ساخت محصولاتی با کیفیت و دقت ساخت فوق‌‌العاده بالا شهرت دارد؛ برای رسیدن به درستی این گزاره، تنها کافی است خطوط تماس نیمه‌ی بالا و پایین مک‌بوک پرو را لمس کنید تا تطابق میلی‌متری آن‌ها شما را به‌وجد آورد. فرایند تولید دقیق لپ‌تاپ‌های اپل باعث می‌شود تا مک‌بوک پرو در حالت بسته، همانند بلوکی یکپارچه از جنس آلومینیوم به‌نظر برسد؛ بلوکی با پوشش خاص که چندان مستعد جذب اثر انگشت نیست و لمس آن لذت بسیاری به‌همراه دارد.

لپ تاپ مک بوک پرو M1 در دست

بدنه‌ی آلومینیومی مک‌بوک پرو ساختاری یکپارچه، مستحکم و چگال دارد؛ ساختاری که تنها نقطه‌ی انفصال آن را می‌توان سینی زیرین لپ‌تاپ دانست که با ۶ پیج پنج‌سو به نیمه‌ی پایین متصل شده است. کوپرتینونشین‌ها پوشش پلاستیکی لولا در نسل سوم را نیز با نمونه‌‌ای از جنس آلومینیوم جایگزین کرده‌اند تا عبارت «بدنه‌ی یکپارچه‌‌ی فلزی» بیش‌ازپیش برازنده‌ی اولترابوک جذابشان باشد.

نسل فعلی مک‌بوک پرو به‌لطف کاهش قطر حاشیه‌های اطراف نمایشگر، کوچک‌تر و سبک‌تر از نسل سوم است؛ به‌طوری که کاهشی ۲۳ درصدی را در حجم کلی محصول شاهد هستیم. علاوه‌بر موارد یادشده، کوپرتینونشین‌ها با ارتقا زبان طراحی محصولشان، وزن آن را از ۱.۵۸ به ۱.۴۰ کیلوگرم و ضخامت آن را از ۱۸ به کم‌تر از ۱۵ میلی‌متر (به‌طور دقیق‌تر ۱۴.۹ میلی‌متر) کاهش داده‌اند.

کار با لپ تاپ مک بوک پرو M1

مکانیزم لولا و چگونگی باز یا بسته‌شدن آن تفاوتی با مدل‌های ۲۰۱۶ تاکنون ندارند؛ اما به‌نظر می‌رسد پایه‌های لاستیکی دستگاه اصطکاک قبلی را با سطوح ندارند، چراکه برخلاف مدل ۲۰۱۸ بررسی‌شده در زومیت، مک‌بوک پرو M1 حین باز و بسته کردن یا حتی کار کردن روی میز کار ما سُر می‌خورد. در هر صورت لولاهای کوچک و مستحکم مک‌بوک پرو امکان چرخش نمایشگر تا حدود ۱۴۰ درجه را فراهم می‌سازند و از هرگونه لرزش یا لقی آن حین استفاده از دستگاه در حالت‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

همان طراحی خوش‌ساخت و البته تکراری گذشته

با بازکردنِ درِ لپ‌تاپ، آنچه مانند گذشته در نگاه نخست، جلب توجه می‌کند، تاچ‌پد بسیار بزرگی است که بخش وسیعی از سطح لپ‌تاپ را دراختیار خود دارد. بالای تا‌چ‌پد، کیبورد جزیره‌ای مک‌بوک پرو به‌چشم می‌خورد. این کیبورد در ظاهر با آنچه پیش‌تر در نسخه‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ دیده‌ایم تفاوتی ندارد؛ اما از مکانیزم کاملا متفاوتی بهره می‌برد که در ادامه بیشتر بدان می‌پردازیم. دو طرف کیبورد نیز پنجره‌های مشبک اسپیکر جای گرفته‌اند.

پورت USB 4 لپ تاپ مک بوک پرو M1 جک هدفون لپ تاپ مک بوک پرو M1

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مک‌بوک پرو ساختار مستحکمی دارد و با وجود ضخامت کم دستگاه، همانند نسل‌های گذشته به‌خوبی دربرابر خمیدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد. نیمه‌ی پایینی اولترابوک اپل نیز از صلبیت مطلوبی برخوردار است؛ به‌طوری که با فشردن بخش‌های مرکزی کیبورد، پایه‌ی دستگاه به‌خوبی دربرابر فرو رفتن از خود مقاومت نشان می‌دهد.

مک‌بوک پرو M1 نیز همانند برادرانش از نسل‌های چهارم تاکنون در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای به‌فروش می‌رسد. ما رنگ خاکستری را جذاب‌تر می‌دانیم؛ اما در گذر زمان، خوردگی‌ها در رنگ نقره‌ای کمتر از مدل دیگر نمایان خواهد بود.

کیبورد، ترک پد و مجموعه درگاه مک بوک پرو M1

پس از خرابی‌‌های مکرر، سرانجام مکانیزم دردسرساز و کم‌عمق Butterfly در مدل‌های ۲۰۲۰ مک‌بوک پرو جای خود را به مکانیزم جدید Magic داد؛ البته براساس بررسی‌های iFixit، این مکانیزم با نمونه‌ی کارآمد Scissor در مدل‌های ۲۰۱۵ تفاوتی ندارد. اکنون عمق حرکتی کلیدها از ۰٫۵ میلی‌متر به یک میلی‌متر افزایش یافته است که به‌خودی خود می‌تواند تجربه‌ی تایپ با دستگاه را ارتقا دهد.

ترک پد و کیبورد لپ تاپ مک بوک پرو M1

چینش و فاصله‌ی کلیدهای مک‌بوک پرو M1 از هم بسیار رضایت‌بخش است و به‌سادگی می‌توان به تایپ با آن‌ها عادت کرد. بازخورد و پایداری کلیدها حین فشرده‌شدن از گوشه‌ها یا مرکز کلید بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود، صدای تایپ با دستگاه به‌دلیل عمق یک میلی‌متری کلیدها آزاردهنده نیست و نور پس‌زمینه‌ی کلیدها نیز توزیع یکنواختی دارد که امکان کار آسوده‌تر با دستگاه در محیط‌های تاریک را فراهم می‌آورد.

درست‌مانند نسل‌های ۴ و ۵، در نسل ششم نیز نوار OLED باریک تاچ‌بار به‌جای کلیدهای ردیفی Function انجام‌وظیفه می‌کند که بسته به محیط اپلیکیشن، کلیدهای پویای متفاوتی را در اختیار کاربر می‌گذارد. خوشبختانه در مدل ۲۰۲۰ دیگر کلید Esc به‌صورت لمسی در دل تاچ‌بار نیست و اکنون در قالب کلید فیزیکی سمت چپ تاچ‌بار قرار دارد. کلید پاور یکپارچه با تاچ‌آیدی نیز چسبیده به تاچ‌بار نیست و کمی از آن فاصله دارد تا یکی دیگر از معدود تفاوت‌های ظاهری مدل ۲۰۲۰ با نسل‌های گذشته را رقم زده باشد.

بازگشت مکانیزم قیچی؛ تجربه‌ی تایپ مطلوب با عمق حرکتی مناسب کلیدها

کاربران مک‌بوک پرو به دو دسته‌ی عمده و یک دسته‌ی کوچک تقسیم می‌شوند؛ دسته‌ی نخست از تاچ‌بار متنفر هستند، چرا که معتقد هستند به‌دلیل لزوم نگاه به تاچ‌بار برای فشردن کلیدهای Function، سرعت‌عمل کاهش می‌یابد. دسته‌ی دوم می‌گویند تاچ‌بار تغییری در جریان کاری‌شان ایجاد نمی‌کند؛ اما عده‌ی کمی نیز به تاچ‌بار خو گرفته‌اند و به کار با آن عشق می‌ورزند. در هر صورت گفته می‌شود که در بازطراحی مک‌بوک پرو، نوار OLED تاچ‌بار حذف خواهد شد.

تاچ بار لپ تاپ مک بوک پرو M1

کمی پایین‌تر از کیبورد، ترک‌پد بسیار بزرگ مک‌بوک پرو خودنمایی می‌کند که درمقایسه‌با ترک‌پد نسل سوم ۴۶ درصد مساحت بیش‌تری دارد و بخش چشم‌گیری از محل استراحت دست را دراختیار دارد. ترک‌‌پد فضای بسیار مناسبی برای اجرای ژست‌های حرکتی چند انگشتی دراختیار کاربر قرار می‌دهد. حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای آن به‌نَرمی صورت می‌پذیرد و تأخیر بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس بسیار ناچیز است.

ترک‌پد وسیع، بی‌نقص و کماکان بی‌رقیب

ترک‌پد به‌‌لطف موتور تپتیکی خود از ارتعاش خطی برای شبیه‌سازی کلیک استفاده می‌کند؛ به‌طوری که فرایند کلیک روی تمام سطح آن یکسان است و برخلاف لپ‌تاپ‌های ویندوزی، کلیدهای مجزایی در نیمه‌ی پایین یا بالای ترک‌پد برای انجام کلیک راست یا چپ وجود ندارد. سیستم فیدبک لامسه‌ای مک‌بوک پرو حتی امکان اجرای کلیک محکم‌تر موسوم به «Force Touch» برای اجرای دستورها خاصی، نظیر عقب یا جلو کشیدن فیلم در آیتونز و مرور کوتاه یک فایل در فایندر را نیز فراهم می‌کند.

ترک پد لپ تاپ مک بوک پرو M1

عملکرد ترک‌پد مک‌بوک پرو به اندازه‌ای بی‌نقص است که پس از مدتی، تصور بازگشت به گذشته و استفاده از نمونه‌ای دیگر، غیر ممکن به‌ نظر می‌رسد. ترک‌پد مک‌بوک را کماکان می‌توان معیاری برای ارزیابی عملکرد سایر لپ‌تاپ‌ها دانست.

امکان سفارش تنها با دو پورت USB 4

درحالی‌که مدل‌های مجهز به تراشه‌ی اینتل را می‌توان با ۴ پورت تاندربولت و پشتیبانی از دو نمایشگر 4K خریداری کرد، براثر محدودیت‌های تراشه‌ی M1، مک‌بوک پرو جدید تنها از دو پورت USB 4 Type-C با پشتیبانی از یک نمایشگر 6K بهره می‌برد. به‌لطف اهدای مجوز استفاده از تاندربولت ۳ از سوی اینتل به انجمن USB-IF، پورت USB 4 پهنای باند بالغ‌بر ۴۰ گیگابیت‌برثانیه دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با کمک گرفتن از هاب‌های DisplayPort و نرم‌افزار DisplayLink می‌توان تا ۶ نمایشگر را نیز به مک‌بوک پرو متصل کرد؛ اما در این حالت به‌دلیل محدودیت‌ پهنای باند، تمام نمایشگرها از وضوح بومی 4K بهره نخواهند برد و گهگاه دچار افت فریم خواهند شد.

کابل شارژ لپ تاپ مک بوک پرو M1

متأسفانه روی مک‌بوک پرو M1 امکان استفاده از پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای پهنای باند برای اتصال کارت گرافیک اکسترنال وجود ندارد، هرچند که براساس بررسی‌ها از آن می‌توان برای اتصال کارت اترنت ۱۰ گیگابیت‌برثانیه به مک‌بوک پرو بهره برد.

مک‌بوک پرو در کنار پورت‌های USB 4 از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، ماژول Wi-Fi 6 با پهنای باند بالغ‌بر ۱٫۲ گیگابیت‌برثانیه، Bluetooth 5.0 و متأسفانه همان وب‌کم قدیمی FaceTime HD با وضوح 720p بهره می‌برد؛ اما اپل می‌گوید به‌مدد ISP موجود در تراشه‌ی M1 برای پردازش تصاویر، خروجی این دوربین بهبود یافته است.

صفحه‌نمایش و اسپیکر مک بوک پرو M1

مک‌بوک پرو ۱۳٫۳ اینچی M1 مانند چند نسل قبلی از نمایشگر IPS رتینا با رزولوشن ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و تراکم ۲۲۷ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد که وضوح مطلوبی را برای انواع محتوا فراهم می‌سازد. نسبت تصویر ۱۶:۱۰ مک‌بوک پرو مرتفع‌تر از پنل‌های ۱۶:۹ است؛ اما ما کماکان نمایشگرهای ۳:۲ را گزینه‌ی بهتری برای کاربری‌هایی همچون تولید محتوا یا کار با جداول حجیم در اکسل می‌دانیم.

تماشا تریلر Godzilla vs Kong روی لپ تاپ مک بوک پرو M1

اپل می‌گوید میزان روشنایی نمایشگر مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی به ۵۰۰ نیت می‌رسد، پنل آن به‌صورت کامل از فضای رنگی DCI-P3 با ۲۵ درصد رنگ‌های بیشتر، شامل طیف‌های زنده‌تر سبز و قرمز پشتیبانی می‌کند و از سوی دیگر به‌مدد فناوری True Tone می‌تواند دمای رنگ‌ها را براساس نور محیطی تغییر دهد؛ البته True Tone از دقت رنگ‌ها می‌کاهد، بنابراین افرادی که با ویرایش عکس یا ویدئو سروکار دارند، احتمالا این قابلیت را غیرفعال خواهند کرد. در نهایت حالت Night Shift برای کاهش فشار وارد بر چشم ازطریق فیلتر رنگ آبی، در منوی تنظیمات نمایشگر موجود است.

برای ارزیابی میزان روشنایی نمایشگر مک‌بوک پرو، ابتدا قابلیت True Tone را غیرفعال کردیم، سپس الگویی شطرنجی متشکل از دو مستطیل مشکی و دو مستطیل سفید را به‌کار گرفتیم، در این آزمون، بالاترین میزان روشنایی حدود ۴۳۶ نیت به‌دست آمد که حدود ۱۳ درصد از عدد اعلام‌شده از سوی اپل کم‌تر است. خوشبختانه روشنایی در چهار منطقه‌ی نمایشگر توزیع یکنواختی داشت و شاهد تفاوت‌های فاحش روشنایی در مناطق مختلف نبودیم، در حالتی که True Tone فعال باشد، باتوجه‌به گرایش رنگ‌ها به گرمی، روشنایی حداکثری به حدود ۳۸۴ نیت افت می‌کند.

تفاوت نسبت تصویر ۳:۲ با ۱۶:۹ و ۱۶:۱۰ در لپ تاپ

تفاوت نسبت تصویر ۱۶:۱۰ نمایشگر مک‌بوک پرو با نسبت‌های تصویر مرسوم دیگر

مک‌بوک پرو M1 در بحث حداقل روشنایی نیز فوق‌العاده ظاهر می‌شود، در این حالت میزان روشنایی نمایشگر به‌اندازه‌ای به صفر نزدیک شد که دقت ۰.۰۱ نیتی ابزار زومیت نیز برای سنجش آن کافی نبود! بدین ترتیب مک‌بوک پرو جدید را می‌توان لپ‌تاپی فوق‌العاده برای استفاده در محیط‌های تاریک دانست. اولترابوک اپل به‌لطف عمق بسیار خوب رنگ مشکی، در زمینه‌ی نسبت کنتراست Native نیز با ثبت عدد ۸۵۵، عالی ظاهر می‌شود.

باتوجه به فقدان نرم‌افزار CalMAN برای سیستم‌عامل macOS به دو روش دقت رنگ نمایشگر مک‌بوک پرو M1 را سنجیدیم و به نتایج یکسانی نیز دست یافتیم. نخست از سازگاری مک‌بوک پرو M1 با اپ‌های iOS کمک گرفتیم و اپلیکیشن Mobile Forge را برای تولید الگوهای رنگی به‌کار بردیم و در راهکار دوم نرم‌افزار CalMAN را روی ماشین مجازی مبتنی‌بر Windows on ARM به‌صورت مستقیم روی مک‌بوک پرو اجرا کردیم.

صفحه‌نمایش رتینا؛ روشن، دقیق و چشم‌نواز مثل همیشه

اپل می‌گوید مک‌بوک پرو به‌صورت کامل از فضای رنگی وسیع DCI P3 پشتیبانی می‌کند. در فهرست پروفایل‌های رنگی موجود برای نمایشگر این لپ‌تاپ در منوی تنظیمات macOS تنها گزینه‌ی Color LCD به‌چشم می‌خورد. براساس بررسی‌های ما مک‌بوک پرو در این پروفایل رنگی، ۹۹٫۹ درصد از فضای رنگی مرسوم sRGB را با میانگین خطای ۲٫۳ و اندکی تمایل به سردی پوشش می‌دهد؛ درحالی‌که پوشش رنگی فضاهای گسترده‌تر DCI P3 و AdobeRGB به ۷۸٫۳ و ۷۶٫۴ درصد می‌رسد.

عملکرد نمایشگر مک بوک پرو M1 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر لپ‌تاپ / آزمایش تصویر سفید تصویر مشکی نسبت کنتراست AdobeRGB sRGB DCI-P3 حداکثر روشنایی حداقل روشنایی میانگین روشنایی Native پوشش میانگین خطا پوشش میانگین خطا پوشش میانگین خطا مک بوک پرو M1 ۴۳۶ نیت ۰٫۰۰ نیت ۰٫۵۵ نیت ۸۵۵ ۷۶٫۴ درصد -- ۹۹٫۹ درصد ۲٫۳ ۷۸٫۳ -- هلیوس ۳۰۰ ۳۱۹ نیت ۲۱٫۳ نیت ۳٫۷۵ نیت ۸۵ ۷۰ درصد ۶٫۱ ۹۱٫۵ درصد ۵٫۵ -- -- سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی ۴۰۵ نیت ۳٫۴ نیت ۰٫۵۳ نیت ۷۶۴ ۶۵ درصد ۳٫۸ ۹۴ درصد ۱٫۳ ۷۴ ۳٫۴ می نوت‌بوک پرو ۱۵ ۲۵۰ نیت ۵٫۵ نیت ۱٫۴ نیت ۱۷۶٫۶ ۷۵ درصد ۵٫۱ ۱۰۰ درصد ۳ -- -- ایسر نیترو ۷ ۲۶۸ نیت ۱۸٫۸ نیت ۲٫۰۵ نیت ۱۲۹٫۵ ۷۱٫۵ درصد ۵٫۳ ۹۲٫۵ درصد ۴ -- -- میت بوک D15 ۲۱۳ نیت ۴٫۳ نیت ۱٫۵۴ نیت ۱۳۸ ۴۸ درصد ۵٫۱ ۶۳ درصد ۴٫۴ -- -- ریزر بید استلث ۱۳ ۳۲۱ نیت ۶٫۷ نیت ۳ نیت ۱۰۷ ۷۱٫۹ درصد ۴٫۴ ۹۰٫۷ درصد ۲٫۷ -- -- میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ ۴۷۵ نیت ۵٫۳ نیت ۴٫۱ نیت ۱۱۲ ۷۳٫۳ درصد ۴٫۳ ۹۹٫۱ درصد ۱٫۷ ۷۵ درصد ۳٫۵ سرفیس پرو ۷ ۳۹۴ نیت ۰٫۸ نیت ۰٫۶ نیت ۶۲۵ ۷۲٫۵ درصد ۴٫۰ ۹۶ درصد ۱٫۶ -- -- سرفیس لپ‌تاپ ۲ ۳۴۵ نیت ۱٫۸ نیت ۳٫۹ نیت ۸۸ ۷۲ درصد ۳٫۹ ۹۶٫۷ درصد ۱٫۵ -- -- مک‌بوک پو ۱۳ ۲۰۱۸ ۴۴۰ نیت ۰٫۰۰ نیت ۰٫۵ نیت ۸۸۸ ۷۷٫۳ درصد ۲٫۸ ۱۰۰ درصد ۰٫۴ ۹۹ درصد ۱٫۴ * تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

تناقض در ادعای اپل و نتایج بررسی‌های ما به دو دلیل احتمالی بازمی‌گردد: ۱. پروفایل رنگی Color LCD برای فضای رنگی DCI P3 مناسب نیست و باید آن را ویرایش کرد؛ ۲. نرم‌افزار CalMAN و راهکار نامتعارف ما برای تولید الگوهای رنگی با مک‌بوک پرو M1 سازگار نیست.

بهترین تجربه صوتی میان اولترابوک‌های ۱۳ اینچی

اسپیکرهای مک‌بوک پرو، همواره در دسته‌ی بهترین‌ها قرار داشته‌اند، این موضوع در مورد مک‌بوک پرو M1 نیز صدق می‌کند. مک‌بوک پرو جدید صدایی رسا، شفاف و عاری از نویز تولید می‌کند و حتی در بالاترین حجم نیز، نمی‌توان متوجه دیستورشن در آن شد، ضمن اینکه صدای خروجی دامنه‌ی دینامیکی بسیار گسترده‌ و بیس بالایی دارد.

اپل اسپیکرهای مک‌بوک پرو را در دو طرف کیبورد قرار داده و ادعا می‌کند که با اتصال مستقیم آن‌ها به منبع تغذیه، نقطه‌ی اوج فرایند تقویت صدا را بهبود داده است تا بدین ترتیب کاربران حرفه‌ای بتوانند در هر موقعیتی به میکس صدا یا ویرایش ویدئو بپردازند، علاوه‌ بر موارد یادشده، کوپرتینونشین‌ها وظیفه‌ی دریافت صدای ورودی را نیز برعهده‌ی سه میکروفون با نسبت سیگنال به نویز بالا قرار داده‌اند و این میکروفون‌ها را هم‌سطح تجهیزات استودیویی می‌‌دانند.

عملکرد و تجربه کاربری مک بوک پرو M1

اپل در رویداد به‌یادماندنی نوامبر ۲۰۲۰ از تراشه‌ای پرده برداشت که نه فقط مک، بلکه تاریخچه‌ی دنیای کامپیوترهای شخصی را به دو بخش قبل و بعد از خود تقسیم می‌کند. M1، نقطه‌ی شروع نقشه‌ی راه اپل در مسیر گذار از اینتل به دنیای آرم است؛ تراشه‌ای که درحال‌حاضر به سه کامپیوتر مک‌مینی، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با سیستم‌های خنک‌کننده‌ی متفاوت قدرت می‌بخشد.

اجرای بازی Rise of the Tomb Raider روی لپ تاپ مک بوک پرو M1

تراشه‌های اپل از مدت‌ها پیش بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکمرانی می‌کنند و اکنون مشاهده‌ی تقابل آن‌ها با تراشه‌های x86 چندصد واتی AMD و اینتل بسیار جذاب خواهد بود. مورد کنجکاوی‌برانگیز دیگر به عملکرد این تراشه‌ها در اجرای نرم‌افزارهای x86 فعلی بازمی‌گردد؛ چراکه پیش‌تر اجرای ناامیدکننده‌‌ی چنین نرم‌افزارهایی را در دل Windows on ARM به‌کمک الگوریتم شبیه‌ساز ویندوز شاهد بوده‌ایم.

اپل تراشه‌ی M1 را نخستین سیستم‌-روی-‌چیپ (SoC) برای خانواده‌ی مک معرفی می‌کند؛ زیرا افزون‌بر پردازنده‌های آشنایی همچون CPU و GPU، ماژول‌هایی همچون موتور پردازش عصبی، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) و کنترلر تاندربولت/USB 4 را نیز در بطن خود دارد. از سوی دیگر ماژول DRAM نیز به‌همراه تراشه‌ی M1 داخل یک پکیج قرار گرفته است و در دسترس تمام پردازنده‌های داخل تراشه قرار دارد.

M1 نخستین تراشه‌ی ۵ نانومتری در دنیای کامپیوترهای شخصی به‌حساب می‌آید، از ۱۶ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و براساس کالبدشکافی‌های TechInsights، بالغ‌بر ۳۷ درصد از A14، تراشه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۱۲ بزرگ‌تر است. صرف‌نظر از ابعاد بزرگ‌تر، معماری و ساختار تراشه‌ی M1 شباهت‌های بسیاری با A14 دارد.

مشخصات فنی تراشه‌ی M1 دربرابر A14 پارامترها/تراشه Apple M1 Apple A14 فرایند ساخت ۵ نانومتری N5
TSMC ۵ نانومتری N5
TSMC CPU ۴ هسته‌ی Firestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Icestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتز ۲ هسته‌ی Firestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۰ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Icestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز حافظه‌ی کش ۱۲ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm
۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm
۱۲ مگابایت کش سیستمی برای کل بلوک‌های تراشه ۸ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۳۲۰ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Firestorm
۴ مگابایت کش اشتراکی L2 و ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 برای هریک از هسته‌های Icestorm
۱۶ مگابایت کش سیستمی برای کل بلوک‌های تراشه باس حافظه ۱۲۸ بیت ۶۴ بیت DRAM ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR4x-4266 ۴ یا ۶ گیگابایت رم LPDDR4x-4266 پهنای باند حافظه برای انتقال داده بین DRAM و CPU بالغ‌بر ۶۸٫۲ گیگابایت‌برثانیه بالغ‌بر ۳۴٫۱ گیگابایت‌برثانیه GPU ۸ هسته‌ی پردازش گرافیکی، ۱۰۲۴ واحد محاسبات منطقی (۱۲۸ واحد به‌ازای هر هسته)
۶۴ واحد مدیریت بافت
۳۲ واحد رندر خروجی ۴ هسته‌ی پردازش گرافیکی توان محاسباتی FP32 گرافیک ۲٫۶ ترافلاپس ۸۲۴ گیگافلاپس توان مصرفی حدود ۲۰ وات حدود ۶ وات

تراشه‌ی M1 ترکیب ۴ هسته‌ی قدرتمند Firestorm با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm با فرکانس ۲٫۰۶ گیگاهرتز را به‌عنوان CPU به‌کار می‌گیرد. هسته‌های Firestorm و Icestorm به‌ترتیب به ۱۲ و ۴ مگابایت کش اشتراکی L2 دسترسی دارند. در تراشه‌ی M1 خبری از کش L3 نیست؛ اما مجموعه‌ی ماژول‌ها به حدود ۱۲ مگابایت کش سطح سیستم نیز دسترسی دارند.

درحالی‌که تراشه‌های x86 از ۳۲ کیلوبایت کش L1 دستورالعمل برای هریک از هسته‌های استفاده می‌کنند، در تراشه‌ی M1 هریک از هسته‌های Firestorm به ۱۹۲ کیلوبایت کش L1 دستورالعمل و ۱۲۸ کیلوبایت کش L1 دیتا دسترسی دارند. هسته‌های کم‌مصرف Icestorm نیز از ۱۲۸ کیلوبایت کش دستورالعمل و ۶۴ کیلوبایت کش دیتا بهره می‌برند. بدین‌ترتیب مجموع کش L1 تراشه‌ی M1 به ۲ مگابایت می‌رسد؛ البته باید توجه داشت ماهیت معماری آرم در اجرای تعداد زیادی دستورالعمل ساده‌تر، به‌خودی خود، حافظه‌ی بیشتری می‌طلبد.

به‌لطف باس حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی (۸ کانال ۱۶ بیتی) و بهره‌گیری از ماژول رم LPDDR4X-4266 پهنای باند حافظه برای تبادل داده بین رم و تراشه به عدد شگفت‌انگیز ۶۸٫۲۵ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد. براساس بررسی‌ها هریک از هسته‌های Firestorm می‌توانند در زمینه‌ی خواندن و نوشتن داده به‌ترتیب به نرخ ۵۸ و ۳۳ تا ۳۶ گیگابایت‌برثانیه دست یابند. چنین نرخ انتقال داده‌ای بین حافظه‌ و تراشه تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد کلی M1 می‌گذارد.

اپل می‌گوید M1 از سریع‌ترین گرافیک یکپارچه‌ی دنیا بهره می‌برد. عکس‌های TechInsights نشان می‌دهد که مساحت پردازنده‌ی گرافیکی ۲٫۱ برابر نمونه‌ی به‌کاررفته در A14 است و بخش زیادی از سطح تراشه‌ را در اختیار خود دارد. پردازنده‌ی گرافیکی M1 از ۸ هسته‌ی گرافیکی با توان محاسباتی ۲٫۶ ترافلاپس (۲٫۶ تریلیون عملیات‌برثانیه روی اعدادی با ممیز شناور FP32) بهره می‌برد و به‌گفته‌ی اپل از پسِ پردازش هم‌زمان ۲۴۵۷۶ ترد، رندر ۴۱ میلیارد پیکسل‌برثانیه و ۸۲ میلیارد بافت‌برثانیه برمی‌آید، این اعداد پردازنده‌ی گرافیکی M1 را فراتر از GTX 1650 Max-Q با توان طراحی حرارتی ۳۰ وات قرار می‌دهند.

لوگو اپل روی لپ تاپ مک بوک پرو M1

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی M1 در مجموع از ۱۰۲۴ واحد محاسبات منطقی (ALU)، بالغ‌بر ۶۴ واحد مدیریت بافت‌های گرافیکی (TMU) و ۳۲ پایپ‌لاین رندر خروجی گرافیکی (ROP) بهره می‌برد و فرکانس بیشینه‌ی آن به ۱۲۷۵ مگاهرتز می‌رسد. این پردازنده‌ی گرافیکی از ماژول رم DDR4-4266 یکپارچه با تراشه‌ی M1 به‌عنوان حافظه‌ی گرافیکی استفاده می‌کند.

اپل در مورد توان مصرفی تراشه‌‌ی M1 صحبت چندانی نمی‌کند؛ اما می‌گوید CPU و GPU به‌کاررفته در این تراشه می‌تواند به عملکرد «جدیدترین CPU و GPU یکپارچه‌ی دنیای PC» به‌ترتیب با مصرف یک‌چهارم و یک‌سوم توان موردنیاز آن‌ها دست یابد. در ادامه نتایج بررسی‌های زومیت از توان مصرفی تراشه‌ی M1 را ارائه می‌دهیم.

تراشه‌ی M1 واحد پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای به‌کاررفته در A14 را نیز در بطن خود دارد؛ پردازنده‌ای که در امور مبتنی‌بر هوش مصنوعی نظیر شناسایی تصاویر کارایی دارد و براساس ادعای اپل می‌تواند بالغ‌بر ۱۱ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد.

محدودیت‌های تراشه‌ی جدید باعث می‌شود تا مک‌بوک پرو جدید تنها از رم تا سقف ۱۶ گیگابایت پشتیبانی کند. اپل اولترابوک جدیدش را با رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی LPDDR4x-4266 به‌همراه ۲۵۶، ۵۱۲، ۱۰۲۴ یا ۲۰۴۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD به‌فروش می‌رساند. شما در جدول زیر می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مدل ۲۵۶ گیگابایتی دستگاه را مشاهده کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک بوک پرو M1 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر مدل‌ها / عملکرد نرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
MacBook Pro M1 ۲۵۱۷٫۱۷ ۲۳۳۰٫۹ Acer Predator Helios 300 ۱۸۴۰٫۵۸ ۲۷۲۵٫۴۸ Microsoft Surface Book 3 15 ۲۰۷۱٫۸۷ ۸۰۵٫۹۵ Xiaomi Mi Notebook Pro 15 Enhanced Ed. ۱۵۸۶٫۷۷ ۱۷۷۲٫۹۹ Acer Nitro 7 ۱۷۹۲٫۸۰ ۱۵۵۰٫۴۹ Huawei MateBook D15 SSD ۳۴۳۶٫۸۸ ۱۴۴۲٫۶۲ Huawei MateBook D15 HDD ۱۱۰٫۹۶ ۱۰۸٫۰۱ Razer Blade Stealth Late 2019 ۳۰۹۹٫۴۹ ۱۲۳۰٫۱۳ Huawei MateBook X Pro 2019 ۳۲۹۲٫۶۶ ۲۹۴۱٫۵۰ Surface Pro 7 ۲۰۱۸٫۳۵ ۸۱۲٫۴۶ Surface Laptop 2 ۱۵۳۸٫۲ ۸۱۴٫۹ MacBook Pro 13 2018 ۳۰۱۰ ۱۲۸۵ *تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متأسفانه مایکروسافت لایسنس ویندوز ۱۰ نسخه‌ی آرم را ارائه نمی‌دهد و قابلیت Boot Camp هم برای نصب سیستم‌عامل دیگری روی مک‌بوک پرو M1 در دسترس نیست؛ بنابراین بسیاری از بنچمارک‌هایی که در بررسی نسخه‌‌های پیشین مک‌بوک پرو به‌کار می‌بردیم دیگر برایمان کارایی ندارند. درحال‌حاضر بنچمارک‌های GFXBench، GeekBench و CineBench R23 به‌صورت بومی و بنچمارک 3DMark Wild Life به‌لطف قابلیت اجرای اپ‌های آیفون برای مک‌بوک پرو M1 در دسترس هستند.

اپل می‌گوید مک‌بوک پرو M1 درمقایسه‌با جدیدترین مک‌بوک پرو مجهز به تراشه‌ی چهار هسته‌ای نسل هشتمی Core i7-8557U بالغ‌بر ۲٫۸ برابر در پردازش‌های CPU-محور، ۵ برابر در پردازش‌های GPU-محور و ۱۱ برابر در پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین سریع‌تر است. ادعاهای اپل بسیار شگفت‌انگیز هستند؛ اما تا چه اندازه با واقعیت هم‌خوانی دارند؟

عملکرد مک بوک پرو M1 دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر لپ‌تاپ / بنچمارک مشخصات فنی GFXBench 3DMark
GeekBench 5 CPU GeekBench 5 GPU PCMark 10 CineBench
R23
Aztec Ruins High Tier Time Spy Wild Life Night Raid Multi Core Single Core dGPU iGPU Multi Core Single Core MacBook Pro M1 Apple M1
Apple GPU ۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه
Metal -- ۱۸۰۳۶ -- ۷۶۷۰ ۱۷۲۹ -- ۱۹۱۹۴ -- ۷۷۷۸ ۱۵۱۲ Acer Helios 300 Core i7 - 10750H
1650Ti ۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه
DirectX 12 ۳۹۳۴ ۲۳۶۹۸ ۲۸۷۹۳ ۴۸۳۸ ۱۲۳۹ ۴۱۴۲۴ ۵۵۸۳ ۵۱۴۸ ۶۸۹۲ ۱۲۳۸ Surface Book 3 15 Core i7 - 1065G7
1660Ti Max-Q ۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه
DirectX 12 ۴۹۷۹ -- ۲۲۱۸۲ ۴۳۴۷ ۱۳۳۴ ۶۰۳۱۶ ۱۰۷۳۹ ۴۲۷۰ ۴۴۷۵ ۱۱۵۳ Mi Notebook Pro 15 E.E Core i7 - 10510U
MX250 Failed -- -- -- ۳۱۱۰۷ ۱۲۲۳ ۱۱۸۶۳ ۵۶۲۲ ۴۳۶۸ -- -- Acer Nitro 7 Core i7 - 9750H
GTX 1650 ۸۹٫۴۹ فریم‌برثانیه
DirectX 12 -- -- -- ۵۳۲۴ ۱۲۴۹ ۴۲۲۰۶ ۵۷۶۶ ۵۱۰۵ -- -- MateBook D15 Core i5 - 10210U
MX250 ۳۱٫۹ فریم‌برثانیه
DirecX 12 -- -- -- ۳۹۶۰ ۱۱۱۶ ۱۱۷۸۶ ۵۷۹۱ ۳۶۸۱ -- -- Razer Blade Stealth 2019 Core i7 - 1065G7
GTX 1650 ۷۲٫۵ فریم‌برثانیه
DirecX 12 -- -- -- ۳۲۲۷ ۱۱۳۹ -- -- ۴۷۲۴ -- -- MateBook X Pro 2019 Core i7 - 8565U
MX250 ۲۳٫۳ فریم‌برثانیه
DirectX 12 -- -- -- -- -- -- -- ۴۰۰۲ -- -- Surface Pro 7 Core i5 - 1035G4 ۱۴٫۲۲ فریم‌برثانیه
DirectX 12 -- -- -- ۴۴۳۹ ۱۲۵۱ -- -- ۳۶۸۸ -- -- MacBook Pro 13 (2018)
macOS
Core i5 - 8259U ۲۲٫۰۷ فریم‌برثانیه
Metal -- -- -- ۳۸۰۸ ۸۸۷ -- ۸۰۰۷ -- -- -- * تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک تک‌تردی CineBench عملکرد هر هسته‌ی CPU را در اجرای جریانی از دستورالعمل‌ها را می‌سنجد. براساس بررسی‌های زومیت در این بنچمارک یکی از هسته‌های Firestorm با فرکانس ۳۲۰۴ مگاهرتز فعال می‌شود و توان مصرفی تراشه نیز در همسایگی ۶ وات نوسان می‌کند. M1 در بنچمارک تک‌تردی CineBench با کسب امتیاز ۱۵۱۲ از تراشه‌ی ۴۵ واتی Core i7-10750H حدود ۲۲ درصد سریع‌تر است.

در بنچمارک چندتردی CineBench نیز که تمام هسته‌های CPU به‌کار گرفته می‌شوند، هر ۴ هسته‌ی Firestorm با فرکانس ۲۹۸۸ و هسته‌های Icestorm با فرکانس ۲۰۶۴ مگاهرتز شروع به فعالیت می‌کنند. براساس بررسی‌های ما در این بنچمارک توان مصرفی M1 حدود ۱۵ تا ۱۶ وات بود و در نهایت امتیاز آن به ۷۷۷۸ رسید؛ امتیازی که بار دیگر تراشه‌ی اپل را با اختلافی ۱۳ درصدی از تراشه‌ی ۴۵ واتی Core i7-10750H پیش می‌اندازد.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۹ با تراشه‌ی Core i5-8279U یکی از لپ‌تاپ‌هایی است که هم‌اکنون با قیمتی نزدیک به مک‌بوک پرو M1 در بازار ایران به‌فروش می‌رسد. در بررسی‌های زومیت، تراشه‌ی این لپ‌تاپ به‌صورت متوسط ۳۰ وات مصرف داشت و به امتیاز چندتردی ۴۳۷۷ دست یافت که نشان از ضعف ۴۳ درصدی آن درمقایسه‌با تراشه‌ی M1 دارد.

مقایسه‌ی بهره‌وری و عملکرد تراشه‌ی M1 با بهترین تراشه‌های حال حاضر بازار تراشه/بنچمارک توان مصرفی حدودی امتیاز تک‌ترد امتیاز چندترد نسبت عملکرد به توان مصرفی Apple M1 ۱۵ تا ۱۶ وات ۱۵۱۲ ۷۷۷۸ ۵۰۱٫۸ Intel Core i7-1185G7 حدود ۲۸ وات ۱۵۳۸ ۶۲۳۶ ۲۲۲٫۷ AMD Ryzen 7 4800U حدود ۲۵ وات ۱۲۳۵ ۱۰۱۵۶ ۴۰۶٫۲ Intel Core i5-8259U حدود ۳۰ وات ۱۱۰۴ ۴۳۷۷ ۱۴۵٫۹

مقایسه‌ی نتایج به‌دست‌آمده برای M1 با عملکرد تراشه‌‌ی ۴ هسته‌ای Core i7-1185G7 اینتل با توان مصرفی پایدار ۲۸+ وات و تراشه‌ی ۸ هسته‌ای AMD Ryzen 4800U با توان مصرفی پایدار ۲۵+ وات می‌توان مشاهده کرد که در بنچمارک تک‌تردی، تراشه‌‌ی اینتل با اختلافی جزئی از M1 پیش می‌افتد؛ اما به‌دلیل بهره‌گیری از هسته‌های کمتر، در بنچمارک چندتردی با اختلاف ۱۹ درصدی از M1 جا می‌ماند. در سوی دیگر میدان، AMD در پردازش تک‌تردی با اختلاف ۱۸ درصدی از M1 عقب‌تر است؛ اما در پردازش چندتردی به‌لطف بهره‌گیری از ۸ هسته‌ی هم‌وزن (با قدرت پردازشی یکسان)، تراشه‌ی اپل را با اختلاف سنگین ۳۰ درصدی از پیش رو برمی‌دارد.

امروزه در بسیاری از کاربری‌ها از رندرهای گرافیکی و انکد ویدئوها گرفته تا کار با داده‌های حجیم اکسل و پخش ویدئو با VLC پردازش چندتردی حرف اول را می‌زند؛ بنابراین آنچه در جدول بالا بیش‌از همه‌چیز اهمیت دارد، مسئله‌ی عملکرد چندتردی CPU به‌ازای مصرف هر وات است که با تقسیم امتیاز چندتردی CineBench بر توان مصرفی به‌دست می‌آید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید تراشه‌ی M1 در این زمینه ۱٫۲۸ برابر بهتر ?




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی مک بوک پرو ۱۳ اینچی M1 اپل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..