تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مشخصات احتمالی پردازنده مورد انتظار M1X اپل فاش شد

گفته می‌شود غول دنیای فناوری با نزدیک شدن به فصل بهار در حال تدارک برای معرفی و عرضه‌ی اولین محموله از محصولاتش در سال جدید میلادی است. با توجه به ضرب‌الاجل دوساله‌ی اپل برای مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل، انتظار می‌رود به‌زودی نسخه‌ی جدید کامپیوترهای مک با بهره‌گیری از پردازنده‌های جدید رونمایی شود.

مقاله‌ی مرتبط:

بنا بر گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به اطلاعات CPU Monkey، پردازنده‌ای با نام احتمالی M1X در بطن نسل بعدی لپ‌تاپ‌های اپل جای خواهد گرفت که درحقیقت، پردازنده‌ی بهبودیافته‌ی سری M محسوب می‌شود. این پردازنده برای اهداف پردازشی قوی‌تر، به تعداد هسته‌ی بیشتری مجهز شده است. پردازنده‌ی مرکزی (CPU) این تراشه احتمالا از ۱۲ هسته‌ی پردازشی، شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف Ice Storm برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند Fire Storm با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین تشکیل شده است و در نهایت، ۱۶ هسته‌ی اختصاصی اپل سنگین‌ترین پردازش‌های گرافیکی را تضمین خواهند کرد.

ادعای گزارش مذکور مطابق با معیارهای نسخه‌ی پیش‌نمونه M1X است و صحت و سقم آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تأیید آن تقریبا غیر ممکن است؛ اما با نگاهی به شایعات پیشین، دور از انتظار نخواهد بود که اپل در جدیدترین پردازنده‌ی خود تعداد هسته‌ها را افزایش بدهد. افزون بر این، بسیاری از تحلیل‌گران نام‌آشنا ادعای مشابهی ارائه داده‌اند که می‌تواند مُهر تأیید دیگری بر این ماجرا باشد.

در این گزارش آمده است که پردازنده‌ی M1X همچنان از سرعت کلاک ۳٫۲ گیگاهرتزی بهره می‌گیرد و مانند برادر ضعیف‌ترش، با فرایند ساخت ۵ نانومتری تولید خواهد شد. با فرض صحت گزارش، به نظر می‌رسد توجه‌ اپل به ارتقای بخش گرافیکی معطوف باشد؛ زیرا این فهرست نشان می‌دهد که M1X می‌تواند یک پردازنده گرافیکی ۱۶ هسته‌ای با پشتیبانی از حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه را ارائه بدهد. پیش‌بینی می‌شود که این سیستم به ۲۵۶ واحد اجرایی دست یابد که دقیقا دوبرابر M1 خواهد بود و از قرار معلوم، به‌ جای دو نمایشگر، از سه نمایشگر پشتیبانی خواهد کرد.

به‌عنوان بخشی از SoC (سیستم-روی-چیپ)، اپل احتمالا با توجه ‌به محصول، از پردازنده‌ی گرافیکی متفاوتی بهره خواهد گرفت. برای مثال، تراشه‌ی گرافیکی M1 با دو پیکربندی هشت و هفت هسته‌ای عرضه شده است.  آن ادعا می‌شود نسخه هشت هسته‌ای سریع‌ترین گرافیک یکپارچه جهان است و می‌تواند تقریبا ۲۵ هزار تِرِد را اداره کند و با قدرت ۲٫۶ ترافلاپس، به ۱۲۸ واحد اجرایی دست یابد؛ بنا براین تراشه‌ی بعدی می‌تواند با توجه به دستیابی به دوبرابر واحد اجرایی بیشتر، GPU به‌مراتب قوی‌تری در خود جای بدهد و متناسب با محصول (مانند مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی)، از تعداد هسته‌های متفاوتی بهره بگیرد.

اپل در سال ۲۰۲۰ بعد از مدت‌ها انتظار، تراشه‌ی ۵ نانومتری M1 را برای استفاده در کامپیوترهای مک رونمایی کرد. غول دنیای فناوری برای تضمین قدرت تراشه‌ی یادشده از هشت هسته‌ی پردازشی در بطن آن بهره گرفته؛ به‌طوری که M1 با راندمان و قدرت کم‌نظیرش توجه منتقدان را جلب کرده است. با نگاهی به عملکرد این تراشه، دورنمای آینده‌ی توان محاسباتی کامپیوترهای بعدی مک مجهز به هسته‌های بیشتر کاملا امیدوارکننده است. اضافه شدن هسته‌های بیشتر ممکن است بر شارژدهی تأثیر منفی بگذارد؛ کما اینکه گزارش یادشده توان مصرفی پردازنده‌ی جدید را ۳۵ وات ذکر کرده که دقیقا دوبرابر M1 است؛ اما با توجه به ماهیت پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم، احتمالا این تأثیر بسیار ناچیز خواهد بود.

براساس شایعات قبلی، انتظار می‌رود با ادامه‌ی روند گذار به پردازنده‌های اپل سیلیکون، مدل‌های جدید کامپیوتر مک به‌زودی روانه‌ی بازار شوند و کوپرتینویی‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو مجهز به فناوری نمایشگر mini LED و پردازنده‌ی به‌روزشده‌ی اپل سیلیكون را عرضه کنند. همچنین ممکن است آی‌مک ۲۷ و ۲۴ اینچی با زبان طراحی جدید در بازه‌ی زمانی یادشده از راه برسند.  چندی پیش اخباری مبنی ‌بر احتمال معرفی پردازنده‌ی گرافیکی گسسته‌ی اپل در سال ۲۰۲۱ با اسم رمز لیفوکا (Lifuka) منتشر شده بود و گزارش‌های اخیر به‌نوعی این موضوع را تأیید می‌کنند. به ‌گفته‌ی بلومبرگ، قوی‌ترین نسخه‌های کامپیوتر مک (مک پرو)، ۶۴ و ۱۲۸ هسته‌ی گرافیکی و کامپیوترهای میان‌رده‌ی مک ۱۶ تا ۳۲ هسته را در خود جای خواهند داد.

ادعا می‌شود پردازنده‌ی گرافیکی اپل عملکردی بسیار بهتر از پردازنده‌های گرافیکی AMD در مک‌های کنونی ارائه می‌دهد و حتی با قوی‌ترین پردازنده‌های انویدیا رقابت خواهد کرد. از طرف دیگر، انتظار می‌رود اپل توسعه‌ی نسل بعدی کامپیوترهای بسیار قدرتمند مک پرو را آغاز کرده باشد که احتمالا از ابعاد بسیار کوچک‌تری در مقایسه با نسخه‌ی کنونی بهره‌مند خواهد شد. البته با قاطعیت نمی‌توان صحت این گزارش‌ها را تضمین کرد؛ بنا براین پیشنهاد می‌شود که تا ارائه‌ی اخبار رسمی و موثق به دیده‌ی شایعه به آن نگاه کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مشخصات احتمالی پردازنده مورد انتظار M1X اپل فاش شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..