تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا برخی رمزارزها ۴۰ هزار دلار قیمت دارند و برخی دیگر در ۴۰ دلار باقی می‌مانند؟

در زمان انتشار این مقاله، قیمت هر بیت کوین (BTC) برابر با ۴۷،۸۳۳ و قیمت هر دوج کوین (DOGE) حدوداً ۰٫۰۵۸۹۲ دلار است. اگر در بازار رمزارز تازه‌وارد هستید، اول ممکن است فکر کنید دوج کوین از بیت کوین ارزان‌تر است و اگر به‌اندازه‌ی کافی طرفدار پیدا کند، ممکن است به ۲۰،۰۰۰ دلار نیز برسد؛ اما این طرزفکر غیرمنطقی است. چرا؟ به‌دلیل ارزش بازار و عرضه‌ی دارایی. 

ارزش بازار مجموع ارزش دلاری دارایی درجریان است و با افزایش یا کاهش قیمت تغییر می‌کند. وب‌سایت‌های اندازه‌گیری رمزارز مانند کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) هر ارز دیجتال را به‌ترتیب ارزش بازار رتبه‌بندی می‌کنند. بیت کوین قدیمی‌ترین صدرنشین این جدول محسوب می‌شود که در زمان انتشار مقاله، ارزش بازارش معادل ۸۹۱ میلیارد دلار است.

ارزش بازار مقدار تقاضای درجریان هر دارایی را مدنظر می‌گیرد. تقاضای درجریان مقداری از هر دارایی به‌شمار می‌آید که آزادانه در بازار در حرکت است. ارزش بازار حاصل‌ضرب تقاضای درجریان در قیمت سرمایه است. دارایی‌هایی با عرضه‌ی درجریان بیشتر اغلب قیمت‌هایشان ارزان‌تر است. درحال‌حاضر، دارایی درجریان BTC معادل ۱۸٫۶ میلیارد است؛ اگرچه این مقدار به‌دلیل استخراج (ماین) به‌آرامی زیاد می‌شود، حداکثر عرضه‌ی آن مقدار اندک ۲۱ میلیون کوین است. در همین حال، عرضه‌ی درجریان دوج کوین ۱۲۸٫۳ میلیارد است.

مقاله‌های مرتبط:

براساس مقدار عرضه‌ی درجریان دوج کوین، اگر هر کوین آن ۶٫۲۳ دلار قیمت داشته باشد، ارزش بازار آن به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در همین حال، بیت کوین نیز که قیمتش بیش از ۴۰ هزار دلار است، به‌دلیل عرضه‌ی اندکش همان مقدار ارزش بازار را دارد.

رسیدن دوج کوین به قیمت ۱،۵۰۰ دلار نیازمند آن است که ارزش بازاری‌اش معادل ۱۹۲٫۴ تریلیون دلار باشد. در زمان انتشار این مقاله، ارزش کل بازار کریپتو ۱٫۴۹ تریلیون دلار است.

به‌طورکلی، دارایی‌هایی با مقدار عرضه‌ی درجریان کم می‌توانند به قیمت‌هایی بیشتر از دارایی‌هایی با مقادیر عرضه‌ی درجریان زیاد برسند

برای مثال، دارایی عرضه‌ی یرن فایننس ( YFI یا Yearn Finance) تنها برابر با ۳۶،۶۳۵ توکن است. YFI از ۹۰۰ دلار در جولای ۲۰۲۰ به ۴۰ هزار دلار در سپتامبر ۲۰۲۰ رسید. افزایش قیمت به عوامل متعدد دیگری بستگی دارد؛ اما معمولا اگر سرمایه‌ایعرضه‌ی درجریان نسبتا بزرگ‌تری داشته باشد، قیمت آن با قیمت کوین‌ها با عرضه‌ی کم مستقیما مقایسه‌کردنی نیست.

سرمایه‌های رمزارزی اغلب عرضه‌ای برابر حداکثر اجازه‌ی داده‌شده در نرم‌افزارشان دارند. عرضه‌ی هر سرمایه به‌ندرت رشد می‌کند، تا زمانی‌که از راه‌های مختلف تأیید اعتبار در شبکه‌ی بلاک‌چین، یعنی ماینینگ یا استیکنیگ، به حداکثر مقدار عرضه‌ی خود برسند. عرضه کوین‌ها یا توکن‌ها می‌تواند باعث کاهش قیمت آن‌ها شوند؛ زیرا تأییدکنندگان برای جبران هزینه‌های فعالیت‌هایشان، پاداش‌های به‌دست‌آمده از شبکه را می‌فروشند.

تفاوت بین عرضه‌ی کل (Total Supply) و حداکثر عرضه (Maximum Supply)

عرضه‌ی کل به تعداد کوین‌ها و توکن‌هایی اشاره می‌کند که درحال‌حاضر وجود دارند یا در چرخش هستند یا در جایی قفل (Stake) شده‌اند. این مقدار مجموع کل کوین‌های است که تاکنون استخراج یا صادر شده‌اند، منهای مجموع کوین‌های سوخته یا از‌بین‌رفته. درمقابل، حداکثر عرضه برابر همه‌ی توکن‌ها یا کوین‌هایی است که از ابتدا تا انتها ساخته شده یا خواهند شد. این یعنی زمانی‌که به حداکثر عرضه رسیدیم، دیگر راهی برای تولید آن کوین یا توکن نیست. 

درک مفهوم ارزش بازار در ارتباط با قیمت هر دارایی اهمیت دارد و باعث درک بهتر فضای رمزارزها می‌شود. ممکن است به قیمت بیت کوین نگاه کنید و آن را بسیار گران‌قیمت بپندارید و فورا توجهتان را به چیزی ارزان‌تر منعطف کنید. موضوعات زیادی درباره‌ی سرمایه‌گذاری رمزارزها وجود دارد. دارایی‌ها از نظر نوع، به‌کارگیری، سود ممکن، ریسک‌های وابسته و... می‌توانند متفاوت باشند. بررسی هر دارایی از نظر ارزش بازار و قیمت و عرضه می‌تواند به ارزیابی بازار کمک کند.

***

 این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی‌اش را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا برخی رمزارزها ۴۰ هزار دلار قیمت دارند و برخی دیگر در ۴۰ دلار باقی می‌مانند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..