تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اختلاف نشان و کافه‌بازار بر سر نحوه نمایش تبلیغات در جست‌وجوی کاربر

روز گذشته، مسیریاب نشان با انتشار پستی به کاربرانش هشدار داد که در زمان نصب «مسیریاب نشان» از کافه‌بازار گمراه نشوند و به‌دلیل سیاست تبلیغات این استور، اپلیکیشن دیگری را به‌اشتباه دانلود نکنند. نشان در این پست گفت این پلتفرم به‌لطف معرفی برنامه به دوستان و خانواده و آشنایان کاربرانش توانست پراستفاده‌ترین اپلیکیشن مسیریاب در کشور شود؛ تا جایی که هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد رانندگان اسنپ و تپ‌سی از نشان استفاده می‌کنند. این در حالی است که بودجه‌ی تبلیغاتی‌ نشان بسیار محدود بوده و سعی کرده است همه‌ی توانش را صرف افزایش دقت و کارایی برنامه کند. بااین‌حال، نشان به تبلیغات خاص «یکی از مارکت‌های اندروید ایرانی» اعتراض کرده که ظاهرا حرفه‌ای اجرا نشده و گاه حالت گمراه‌کننده به خود گرفته است.

مقاله‌ی مرتبط:

پیش‌تر هم مدیرعامل نشان در گفت‌وگو با زومیت اشاره کرده بود که فضای رقابت سرویس‌های مسیریاب داخلی در فروشگاه‌های اپلیکیشن منصفانه نیست و «نباید فروشگاه اپلیکیشن بتواند بیش‌از‌حد و به‌صورت متمادی اپلیکیشنی خاص را تبلیغ کند یا در نتیجه‌ی جست‌وجو، نامربوط آن را به مخاطب نشان دهد.» اگر اکنون در اپلیکیشن کافه‌بازار، «نشان» را جست‌وجو کنید، به‌احتمال قوی با شرایطی مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید.

جستجوی اپ نشان در اپ کافه بازار با تبلیغ بلد

نشان می‌گوید این شیوه‌ی تبلیغ کاربر را به‌اشتباه می‌اندازد و کاربر اپلیکیشن دیگری را به‌جای برنامه‌ی اصلی نصب می‌کند. چه‌بسا اینکه در یک سال اخیر، نشان گزارش‌های متعددی از کاربرانش دریافت کرده است که گفته‌اند با وجود معرفی نشان به دیگران، آن‌ها به‌اشتباه مسیریاب دیگری نصب کرده‌اند و این موضوع حتی به اعتبار نشان نزد برخی از کاربران ضربه زده است. بر‌همین‌اساس، نشان از کاربرانش درخواست کرده است که در زمان توصیه‌ی این برنامه به دوستان‌، به نام «نشان» دقت کنند و مراقب تبلیغات گمراه‌کننده باشند.

همچنین، این نرم‌افزار مسیریاب خاطرنشان کرده است که در مدل مرسوم تبلیغات در سایر اپ‌ استورها، محصول مدنظر کاربر یا به‌عنوان نتیجه‌ی اول ارائه می‌شود یا در جایگاه دوم؛ اما به‌شکل بسیار چشمگیر و آشکار؛ به‌گونه‌ای که از هرگونه اشتباه و گمراه‌شدن کاربر جلوگیری شود. به‌گفته‌ی نشان، تبلیغ قرار است کاربر را از گزینه‌های دیگر مطلع کند، نه آنکه محصول تبلیغ‌شده را به‌جای محصول اصلی مدنظر کاربر قرار دهد.

نشان افزوده است که در کشورهای دیگر، قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این حوزه برای حمایت از حقوق کاربران و حفظ سلامت فضای رقابت وجود دارد؛ اما در ایران، به‌دلیل فقدان قوانین شفاف و برخی کم‌توجهی‌های نهادهای ناظر، این نوع تبلیغات مجال بیشتری برای گمراه‌کردن کاربر پیدا می‌کنند.

جواد عامل، مدیرعامل نشان، به زومیت گفته بود که جایگاه نمایش تبلیغ و نحوه‌ی قیمت‌گذاری تبلیغات در کافه‌بازار ابهامات جدی دارد و پاسخ‌های این شرکت گره‌ای از ماجرا باز‌نمی‌کند. به‌گفته‌ی عامل، این نوع تبلیغات می‌تواند کسب‌وکارهای نوپا را با مشکل مواجه کند.

بازار چه می‌گوید؟

تیم جست‌وجو و تیم تبلیغات در جست‌وجو بازار در واکنش به حواشی به‌وجود‌آمده، به زومیت اعلام می‌کند «میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژه‌ی جست‌وجوشده» و «میزان قیمت پیشنهادی» توسعه‌دهندگان تعیین می‌کند چه تبلیغی در زمان جست‌وجوی کلیدواژه‌ی خاص به کابر نمایش داده شود.

کافه‌بازار در تشریح زیروبم مکانیزم تبلیغات در جست‌وجوی بازار توضیح می‌دهد:

الگوریتم‌های جست‌وجوی بازار چیدمان نتایج جست‌وجو را با تکیه بر معیارهای مختلفی انجام می‌دهند. بازخورد کاربران، امتیاز کاربران به برنامه‌، میزان نظرات دریافت‌شده‌ی برنامهو پارامترهایی نظیر نام برنامه و توضیحات و برنامه‌های مشابه تعیین‌کننده‌ی ترتیب نتایج جست‌وجو است. در‌صورت تغییر هر‌یک از این پارامتر‌ها، الگوریتم جست‌وجوی بازار به‌صورت خودکار نتیجه‌ی جست‌وجو را به‌روز می‌کند. بدین‌ترتیب، ترکیب و رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی هر عبارت، روزانه براساس عوامل گفته‌شده در روز قبل محاسبه و نمایش داده می‌شود.

بازار در این خصوص که نحوه‌ی نمایش تبلیغات در زمان سرچ کردن نام دقیق یک اپلیکیشن چگونه است، به خبرنگار زومیت می‌گوید:

در سیستم تبلیغات بازار این امکان برای تمامی توسعه‌دهندگان وجود دارد که روی تمامی کلیدواژه‌ها درخواست تبلیغ بدهند و وارد حراج شوند. الگوریتم نمایش آگهی به ازای هر بار که کاربر کلیدواژه‌ای را در اپلیکیشن بازار جست‌وجو می‌کند، یک حراجی شامل تمامی اپلیکیشن‌هایی که برای به نمایش درآمدن روی کلیدواژه‌ی مدنظر ابراز تمایل کرده‌اند برگزار‌ می‌کند و به‌صورت کاملا خودکار بر مبنای دو فاکتور اصلیِ میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژه‌ی جست‌وجو شده و میزان قیمت پیشنهادی هر یک از شرکت‌کننده‌ها برنده‌ی حراجی  مشخص می‌شود. لذا فقط فاکتور میزان قیمت مدنظر نیست و برای حفظ تجربه کاربری، فاکتور ارتباط برنامه با کلید واژه جست‌وجو شده در نظر گرفته شده است. 

بازار: هرچقدر ارتباط یک آگهی با کلیدواژه‌ی جست‌وجو شده بیشتر باشد، آگهی در سرچ بزرگ‌تر نمایش داده می‌شود

بااین‌حال، طی روز اخیر، کاربران زیادی در فضای مجازی اشاره به بزرگ بودن اندازه‌ی تبلیغات و تمام‌صفحه بودن آن کرده بودند. بازار در این باره می‌گوید: «قاعده‌ی کلی در بخش تبلیغات در جست‌وجوی بازار این است که هر چقدر ارتباط یک آگهی با کلیدواژه‌ی جست‌وجو شده بیشتر باشد، یا به عبارت دیگر، احتمال نصب آگهی روی کلیدواژه‌ی جست‌وجو شده بیشتر باشد، احتمال اینکه الگوریتم، آگهی را همراه‌با تصویر برنامه نمایش دهد، افزایش می‌یابد.

بازار مثال می‌زند که احتمال زیادی وجود دارد که اپلیکیشن‌های اسنپ و تپسی روی کلیدواژه‌ی «اسنپ» همراه‌با اسکرین‌شات به نمایش دربیایند درحالی‌که این احتمال (برای مثال) برای اپلیکیشن «طاقچه» به‌مراتب کمتر است؛ چراکه احتمال نصب اپلیکیشن طاقچه از کلیدواژه‌ی اسنپ به‌مراتب کمتر است.

بازار اضافه می‌کند که درحال‌حاضر دو شیوه‌ی نمایش آگهی در این استور وجود دارد که در شکل زیر مشخص شده‌اند.

نمایش تبلیغات در اپ کافه بازار

براساس این شکل، بازار می‌گوید الگوریتم نمایش آگهی به‌صورت کاملا خودکار و بر مبنای فاکتور میزان ارتباط اپلیکیشن با کلیدواژه‌ی جست‌وجو شده، تعیین می‌کند که آگهی برنده‌ی حراجی به کدام یک از نحوه‌های نمایش در معرض دید کاربر قرار بگیرد. همچنین، میزان پرداختی شرکت‌کننده‌ها در حراجی به هیچ وجه تأثیری روی نحوه‌ی نمایش آگهی نداشته و در صورت بی‌ارتباط بودن کلیدواژه با آگهی، به هیچ‌وجه آگهی به‌صورت همراه‌با تصویر در معرض دید کاربر قرار نمی‌گیرد.

بازار: اگر کاربر به‌دنبال برنامه‌ای مرتبط با ویوئو باشد، به او تبلیغ ویدئویی هم نمایش می‌دهیم

در نتایج جست‌وجو در کافه‌بازار، گاهی با ردیفی از معرفی فیلم‌ها زیر تبلیغ مواجه می‌شویم. بازار درخصوص چرایی نمایش ویدئو به زومیت می‌گوید: «بازار میزبان انواع محتوای دیجیتالی از جمله بازی و برنامه موبایلی و فیلم و سریال است. در نسخه‌های جدید بازار، برای دسترسی بهتر کاربر به جست‌وجو در هر دسته‌بندی محتوا (برنامه/بازی/ویدئو) اگر کاربری در دسته‌ی ویدئو دنبال برنامه باشد (یا برعکس)، برای راهنمایی بهتر، ردیفی از محتوای دیگر و مرتبط با کلمه جست‌وجو شده به او نشان داده می‌شود. ما در تلاش هستیم تا تجربه‌ی کاربری را در این بخش بهبود ببخشیم.»

نحوه نمایش تبلیغ برای اپلیکیشن‌های دارای رقیب

به‌گفته‌ی بازار،تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند با هر کلیدواژه‌ای وارد سیستم تبلیغات در جست‌وجوی کافه‌بازار شوند. بر همین اساس بازار استنباط می‌کند که اپلیکیشن‌های رقیب می‌توانند از این امکان استفاده کرده و برای به نمایش درآمدن در قالب آگهی در سرچ بازار، روی کلیدواژه‌های مدنظر خود ابراز تمایل کنند.

پرسش بعدی زومیت از بازار درخصوص این است که برنامه‌ها چطور می‌توانند مانع از این شوند که رقبا روی نام برند آن‌ها تبلیغ بروند؟ بازار می‌گوید:

باید بدانید که احتمال برنده شدن اپلیکیشن‌ها در سیستم تبلیغات در جست‌وجو، روی کلیدواژه‌ی نام برندشان به‌مراتب بیشتر از نام رقیب‌شان است. بر این اساس اگر برندی روی کلیدواژه خود حساس بوده و می‌خواهد از تبلیغ رقبا روی کلیدواژه‌ی خود جلوگیری کند، می‌تواند روی نام برند خود تبلیغ بگذارد و با هزینه‌ی به مراتب کمتری نسبت به رقبا برنده شود. 

در همین خصوص، تیم جست‌وجوی بازار مثال می‌زند که با توجه به اینکه اپلیکیشن تپسی به کلیدواژه‌ی تپسی نسبت به فیلیمو و اسنپ مرتبط‌تر است و احتمال نصب تپسی در مقایسه با بقیه چند برابر بیشتر است، بعضا اپلیکیشن‌های رقیب نسبت به اپلیکیشن تپسی بسته به میزان ارتباطشان با کلیدواژه لازم است چند برابر برای پرداخت ابراز تمایل کنند تا بتوانند برنده‌ی حراجی شوند. تیم بازار اضافه می‌کند: «برای مثال اگر توسعه‌دهنده با نام برند A روی کلیدواژه‌ی A بید ۷۵۰ تومانی بگذارد، توسعه‌دهنده‌ی برنامه با نام برند B با بید حدود بیش از ۳۰۰۰ تومانی می‌تواند در حراجی کلیدواژه‌ی A اپلیکیشن A را شکست دهد.»

نظر شما کاربر زومیت درخصوص سازوکار تبلیغات جست‌وجوی کافه‌بازار و اعتراض مدیرعامل نشان چیست؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اختلاف نشان و کافه‌بازار بر سر نحوه نمایش تبلیغات در جست‌وجوی کاربر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..