دولت چین از اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به موارد اولیه‌ی کووید ۱۹ با تیمی از دانشمندان بین‌المللی مسئول بررسی چگونگی آغاز دنیاگیری ویروس کرونا خودداری کرد. پژوهشگران دسترسی به داده‌هام خام ۱۷۴ مورد اولیه‌ی شناسایی‌شده‌ی کووید ۱۹ در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ و دیگر موارد ابتلا را خواستار شدند؛ اما به‌نقل از چندین گزارش، این تیم را که سازمان بهداشت جهانی (WHO) به چین اعزام کرده است، صرفا به خلاصه‌ای از آن موارد اولیه دست پیدا کرد.

دومینیک دویر، متخصص بیماری‌های عفونی از استرالیا و عضو تیم سازمان بهداشت جهانی، روز شنبه به روئیترز گفت دراختیار‌داشتن اطلاعات دقیق بیماران از آغاز شیوع بیماری، روشی استاندارد برای تحقق و بررسی درباره‌ی همه‌گیری است. دویر تأکید کرد که داده‌های متعلق به ۱۷۴ مورد اولیه اطلاعاتی مهم به‌شمار می‌آیند؛ زیرا صرفا نیمی از آن‌ها به بازار غذاهای دریایی هوانان مرتبط بودند. هوانان شهری است که در ابتدا گمان می‌رفت منبع همه‌گیری ویروس کرونا باشد. دویر در ادامه افزود: «به‌همین‌دلیل بر دسترسی به آن‌ اطلاعات اصرار ورزیده‌ایم. بااین‌حال، نمی‌توانم بگویم چرا این دسترسی امکان‌پذیر نشد.»

این افشاگری تنها چند روز پس از اتمام مأموریت تیم سازمان بهداشت جهانی در ووهان اتفاق می‌افتد و نگرانی‌ها درباره‌ی تداوم سنگ‌اندازی چین در مسیر کشف چگونگی آغاز دنیاگیری و تردیدها درزمینه‌ی بی‌حاصل‌بودن تحقیق و بررسی WHO را افزایش می‌دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا درباره‌ی تحقیقات بسیار بدبین بوده است. او گفت: «درباره‌ی نحوه‌ی دسترسی به یافته‌های اولیه‌ی تحقیقات کووید ۱۹ نگرانی‌های فراوانی داریم و به فرایند استفاده‌شده برای دستیابی به آن‌ها مشکوکیم.» تیم سازمان بهداشت جهانی هنوز گزارشی کتبی از تحقیقاتش منتشر نکرده است و صرفا انتظار می‌رود خلاصه‌ای از یافته‌ها تا هفته‌ی آینده در‌دسترس قرار گیرد. بااین‌حال، تیم یادشده هفته‌ی گذشته در ووهان میزبان کنفرانس خبری سه‌ساعته‌ای بود.

دانشمندان سازمان بهداشت جهانی و پیتر بن امبارک، سرپرست تیم، در کنفرانس اشاره کردند که ویروس «به‌احتمال زیاد» پیش از آلوده‌کردن انسان، از میزبانی با منبع طبیعی نظیر خفاش یا حیوانی دیگر منتقل شده است. «میزبان واسطه» از آغاز دنیاگیری تاکنون، محتمل‌ترین فرضیه بین دانشمندان بوده و با اطلاعات ژنتیکی اولیه‌ی ویروس و دانش کنونی ما درباره‌ی چگونگی انتقال دیگر ویروس‌های کرونا نظیر سارس به انسان مطابقت داشته است.

مقاله‌های مرتبط:

امبارک افزود «بسیار بعید» است که ویروس از آزمایشگاه منتشر شده باشد. از زمان آغاز دنیاگیری، این گمانه‌زنی وجود داشت که ویروس کرونای جدید ممکن است از تأسیسات پژوهشی در ووهان نشت کرده باشد. بااین‌حال، پژوهشگران ویروس کرونا احتمال وقوع این امر را همواره بسیار بعید دانسته‌اند و امبارک نیز ظاهرا این فرضیه را به‌کلی رد کرد. او تا آنجا پیش رفت که گفت این فرضیه به بررسی در آینده نیاز ندارد. به‌عبارت‌دیگر، تیم سازمان بهداشت جهانی حتی دلیلی برای تداوم بررسی این احتمال پیدا نکرد.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در کنفرانس روز پنجشنبه ظاهرا از اظهارات امبارک عقب‌نشینی کرد. او در آغاز کنفرانس خبری گفت: «برخی پرسش‌ها دراین‌باره مطرح شده که آیا بعضی فرضیات کنار گذاشته شده است یا نه. پس از صحبت با برخی از اعضای تیم، تأیید می‌کنم که تمام فرضیات باز می‌ماند و به تجزیه‌وتحلیل و مطالعات آتی نیاز دارد. برخی از این پژوهش‌ها ممکن است خارج از اختیارات یا دامنه‌ی این مأموریت باشد.»

گفته‌های متناقض و افشای دسترسی‌نداشتن تیم پژوهشی به داده‌های مهم احتمالا توجه‌ها به گزارش آتی آن‌ها را افزایش می‌دهد. درهمین‌حال، چین به ترویج این ایده ادامه می‌دهد که ویروس ازطریق غذاهای منجمد یا بسته‌بندی (محصولات اصلی فروختنی در بازار غذای دریایی هوانان) در ووهان منتشر شد و کالاهای آلوده منشائی خارج از چین داشتند. باوجوداین، کارشناسان مستقل درباره‌ی صحت این دو فرضیه اظهار تردید کرده‌اند.

پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چین از تحویل داده‌های مهم دنیاگیری ویروس کرونا به تیم سازمان بهداشت جهانی خودداری کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.