تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کارت گرافیک Xe HPG اینتل از قابلیت Mesh Shader پشتیبانی می‌کند

راجا کودوری، قائم‌مقام ارشد اینتل، مدتی است که اخبار بسیار مهمی درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی این شرکت روی حساب توییتری‌اش منتشر می‌کند. براساس گزارش خبرگزاری Wccftech، جدیدترین نمونه‌ی این اتفاق مدتی پیش رخ داد؛ جایی که کودوری تصویر رسمی دای (Die) پردازنده‌ی گرافیکی Xe HPC را به‌اشتراک گذاشت.

درباره‌ی همین موضوع، راجا کودوری به‌تازگی توییت جدیدی منتشر کرده است تا اولین‌بار به نخستین کارت گرافیک مجزای کلاس دسکتاپ گیمینگ اینتل، یعنی Intel Xe HPG اشاره کند. از آخرین‌باری که خبری درباره‌ی کارت گرافیک گیمینگ Xe HPG شنیدیم، زمان نسبتا زیادی می‌گذرد.

در چند وقت اخیر، اینتل بیشتر تمرکزش را Xe-LP معطوف کرده است و گه‌گاه برخی اشاره‌ها به فناوری‌های به‌کاررفته در Xe HPC را شاهد بوده‌ایم؛ زیرا این کارت گرافیک بسیار مهم است. بااین‌حال، Xe HPG کارت گرافیکی است که بیشتر از بقیه مدنظر گیمرها قرار دارد و اکنون به‌لطف راجا کودوری به نخستین تیزر مربوط به کارت‌‌های گرافیک مبتنی‌بر پردازنده‌ی گرافیکی HPG دسترسی داریم.

توییت راجا کودوری با محوریت قابلیت Mesh Shader گرافیک Intel Xe HPG

تیزری که راجا کودوری در توییتر منتشر کرده، یکی از پردازنده‌های گرافیکی Xe HPG را نشان می‌دهد که نام دقیقش نامشخص است‌. این کارت گرافیک در حال آزمایش گرافیکی UL 3DMark Mesh Shader Feature است که نتایجش به‌زودی منتشر می‌شود و درون مجموعه‌ابزار آزمایشی 3DMark قرار می‌گیرد.

مش شیدر (Mesh Shader) یکی از قابلیت‌های مهمی است که سال گذشته‌ی میلادی به‌همراه دایرکت ایکس 12 آلتیمیت (DirectX 12 Ultimate) معرفی شد. مش شیدر درواقع بخش سایه‌زن‌های اَشکال اولیه‌ی هندسی است که معماری‌های تورینگ و امپر انویدیا و معماری RDNA 2 ای ام دی از آن پشتیبانی می‌کنند. براساس توییت کودوری، اینتل قصد دارد در کارت‌های گرافیک کلاس دسکتاپ مبتنی‌بر تراشه‌ی Xe-HPG سراغ پشتیبانی از مش شیدر برود. 

فناوری مش شیدر مخصوص صحنه‌هایی است که تعداد درخورتوجهی از آیتم‌های گرافیکی پیچیده درون آن به‌چشم می‌خورد و باعث می‌شود عملکرد پردازشی کارت گرافیک هنگام پردازش این صحنه‌های گرافیکی سنگین بهبود یابد و کیفیت نهایی تصویر افزایش یابد.

صحنه‌ای را در نظر بگیرید که پر از اشیای مثلثی‌شکل با ساختار پیچیده است. در این حالت، فناوری مش شیدر تصویر را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند که هر‌یک از آن‌ها مش‌لِت (Meshlet) نامیده می‌شوند و هر یک از آن‌ها را به‌صورت مجزا بهبود می‌دهد. با استفاده از قدرت‌های سخت‌افزاری و روش متکی‌بر مش‌لت، توسعه‌دهندگان می‌توانند در عین قرار‌دادن اشیای هندسی بیشتر درون صحنه‌ها، داده‌ی کمتری به‌کار ببندند. با مراجعه به وبلاگ انویدیا و مایکروسافت، نگاهی عمیق به قابلیت مش شیدر و نحوه‌ی کارکرد آن می‌توانید بیندازید. 

جدول مقایسه مش لت ها / Meshlet

مقاله‌های مرتبط:

همان مش شیدرها باعث می‌شوند توسعه‌دهندگان بتوانند دنیاهای بسیار پویاتری در بازی‌هایشان خلق کنند و خلق دنیاهای پیچیده‌تر به افت عملکرد بازی منتهی نشود. واحدهای مش شیدر امکان بهره‌بردن از تکنیک‌هایی پیشرفته را فراهم می‌کنند. کارت‌های گرافیک Xe HPG متکی‌بر معماری گرافیکی Gen 12 اینتل هستند و طراحی‌شان کاملا جدید است؛ به‌همین‌دلیل، انتظار داریم در این کارت‌های گرافیک از تکنیک‌های سایه‌زنی جدیدی استفاده شود. افزون‌بر‌این‌، کارت‌های گرافیک مجزای اینتل از رهگیری پرتو (Ray Tracing) و مجموعه‌ای از قابلیت‌های دیگر کاملا پشتیبانی می‌کنند.

انتظار داریم نخستین مدل از Xe HPG به ۵۱۲ واحد اجرایی (EU) مجهز باشد که به ۴،۰۹۶ هسته ترجمه می‌شود. این کارت گرافیک از حافظه‌ی GDDR6 برخوردار خواهد بود و در بین محصولاتی قرار خواهد گرفت که اینتل قصد دارد آن‌ها را برون‌سپاری کند. 

تصویر اصلی مقاله، تزیینی است و طراحی نهایی کارت گرافیک اینتل را نشان نمی‌دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کارت گرافیک Xe HPG اینتل از قابلیت Mesh Shader پشتیبانی می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..