تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ERC-20 چیست؛ آشنایی با استاندارد توکن اتریوم

استاندارد ERC-20 تقریبا به هر گوشه از اکوسیستم رمزارزها نفوذ کرده است. تعداد زیادی از توکن‌های محبوب مانند استیبل‌کوین تتر (USDT) و سرویس پیش‌گام اوراکل چین‌لینک (Chainlink) درحقیقت، توکن‌ ERC-20 هستند. 

توکن‌های ERC-20 سرمایه‌هایی دیجیتال هستند که توسط همه می‌توانند ساخته شوند؛ اما اغلب توسط سازمان‌ها و شرکت‌های متمرکز بر تکنولوژی ساخته می‌شوند. اتریوم یا اتر امکان تولید اپلیکیشن‌های متنوعی مانند توکن‌ها را می‌دهد که برای کار کردن مانند اغلب اپلیکیشن‌های سنتی، به میانجی نیاز ندارند. هر توکن دارای کاربرد منحصر‌به‌فرد است؛ برای مثال اعطای حق رأی در مورد تصمیم‌هایی که بر آینده‌ی پروژه اثر می‌گذارند یا دادن پاداش به کاربران در قبال انجام برخی از وظایف محول‌شده. توکن‌های ERC-20 معمولا ازطریق پیشنهادهای مختلفی عرضه می‌شوند تا در مراحل اولیه پروژه سرمایه‌ی مورد نیاز را تهیه کنند. در گذشته منتقدان می‌گفتند توکن‌های رمزارز  بیش از حد  جلب توجه کرده‌اند و به ماشینی برای سرمایه‌گذاری‌های ناهنجار و کلاهبرداری تبدیل شده‌اند. بسیاری از پروژه‌هایی که در عرضه‌ی اولیه‌ی انفجاری کوین‌ها در سال ۲۰۱۷ پول جمع‌ کرده بودند، در بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران ناموفق بودند.

ERC-20 کارکرد اصلی هر توکن را استاندارد می‌کند؛ بدین معنی که تمامی توکن‌های به‌وجودآمده توسط این چارچوب با همدیگر و سایر خدمات از جمله مای‌اتر‌والت (MyEtherWallet) و متامسک (MetaMask) تعامل‌پذیر هستند.

برای درک این موضوع با برخی از مشکلاتی که سازندگان توکن در هنگام ایجاد پروژه‌ها به آن برخورد می‌کنند، آشنا می‌شویم:

ایجاد قرارداد هوشمند: قراردادهای هوشمند نقشی حیاتی در تعیین مقدار عرضه‌ی کلی توکن، نحوه‌ی به جریان درآوردن عرضه، زمان‌بندی انتشار و ... ایفا می‌کنند. آن‌ها همچنین توابع اصلی مانند پاسخگویی به پرسش در مورد موجودی صاحبان و آسان‌سازی انتقال توکن‌ها را انجام می‌دهند. نوشتن قرارداد هوشمند کاری پیچیده و زمان‌بر و معمولا نیازمند تیمی از توسعه‌دهند‌گان خبره است. این کار می‌تواند بسیار پرهزینه باشد و اگر کد منبع قرارداد هوشمند به‌درستی کار نکند، اثرات مخربی داشته باشد. پشتیبانی از طرف والت‌ها و صرافی‌ها: ایجاد توکن‌ بدون استانداردی جامع مانند چارچوب ERC-20، به ‌معنی کار اضافه برای سازگاری آن‌ با خدمات شخص ثالت مانند والت‌ها و پلتفرم‌ صرافی‌ها می‌شود. سؤال‌های متداول در مورد ERC-20 ویژگی‌های ERC-20 چیست؟

از نگاهی کلی:

اتریوم: هر توکن ERC-20 روی بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی می‌شود.

قرارداد هوشمند: هر تابع در برنامه‌نویسی توکن توسط مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود و از این امر اطمینان حاصل می‌کند که  برای کار کردن توکن، به هیچ شخص یا نهادی نیاز نیست. زمانی ‌که قوانین یا شرایط خاصی فراهم شد، کد به‌صورت خودکار اجرا می‌شود. برای مثال، در هنگام انتقال توکن، کاربر نیاز ندارد به کسی دیگر اعتماد کند تا آن را به دریافت‌کننده برساند.

هر استاندارد ERC-20 دارای تعدادی از ویژگی‌ها است که توسعه‌دهنده‌گان می‌توانند از آن استفاده کنند. ویژگی‌های اصلی شامل:

عرضه‌ی کلی (Total Supply): تابعی از مقدار عرضه‌ی کلی توکن را مشخص می‌کند.

موجودی (Balance Of): مقدار توکن‌ها در آدرسی مشخص را نشان می‌دهد.

انتقال (Transfer): مالکیت توکنی را به کاربر دیگر می‌بخشد.

کاربران با توکن‌ها چه‌ کاری می‌توانند انجام بدهند؟

پشتیبانی مالی جمعی: گاهی سازندگان اپ‌های اتریوم تصمیم می‌گیرند از طرف عموم برای پروژه‌هایشان پول جمع کنند. در مقابل سرمایه‌گذاران قبل از فروش عمده، توکن‌های تازه ضرب‌شده را دریافت می‌کنند.

حق رأی: از توکن‌ها می‌توان برای تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌ها استفاده کرد. برای مثال هرچه کاربر توکن بیشتری داشته باشد، حق رأی بیشتری خواهد داشت.

نشانگر دارایی فیزیکی: توکن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مالکیت سرمایه‌ای مانند طلا باشد. 

کارمزد انتقال: هر تراکنش اتریوم ( ازجمله تراکنش توکن‌) شامل گزینه‌ی پرداخت کارمزد است. اگر شبکه دچار ازدحام باشد، کارمزدی به نام سوخت (Gas) می‌تواند موجب انتقال سریع‌تر یک تراکنش شود، این تراکنش از مجموع توکن‌های کاربر کم می‌شود. 

ویژگی‌های جدید: گاهی سازندگان نیاز دارند برای پرداخت عملکرد پروژه‌ خود، توکنی بپردازند؛ اما توکن محلی در شبکه اتریوم ( اتر) برایشان کافی نیست؛ در این شرایط آن‌ها می‌توانند با ساخت توکن جدید، عملکرد مورد نیاز را ایجاد کنند.

آینده‌ی توکن استاندارد اتریوم؟

با‌وجود تمام این مزایا، استاندارد ERC-20 فاصله‌ی زیادی تا کامل شدن دارد. مشکلات انتقادی با استاندارد، موجب سرقت حداقل ۳ میلیون دلار شده است. در زمان‌ ازدحام، تراکنش‌ها زمان زیادی برای پردازش می‌گیرند. 

توسعه‌دهنده‌گان مجبورند با وجود این مشکلات با ERC-20 کد بنویسند. آن‌ها همچنین استانداردهای جایگزینی مانند ERC223 و ERC777 را امتحان کرده‌اند که ممکن است در نهایت جایگزین ERC-20 شود. ERC-20 تاکنون محبوب‌ترین استاندارد است.

چه ‌تعداد توکن ERC-20 وجود دارد؟

طبق فهرست پویا در مورد اتریوم که توسط اتراسکن (Etherscan) گردآوری می‌شود، در دسامبر ۲۰۲۰، ۸۲۹ پروژه‌ بر مبنای ERC-20 نوشته شده‌ است و بیشتر از ۳۵ هزار قرارداد هوشمند توکن وجود دارد.

کدام کوین‌ها جزو توکن‌های ERC-20 هستند؟

تعداد قابل ‌توجهی از پروژه‌های کریپتو با استفاده از چهارچوب ERC-20 نوشته شده‌اند؛ از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تتر (USDT) چین‌لینک (LINK) بایننس کوین (BNB)  یو‌اس‌دی کوین (USDC) رپد بیت‌کوین (WBTC) دای (DAI)

***

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از ‌دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ERC-20 چیست؛ آشنایی با استاندارد توکن اتریوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..