تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه در زمستان زنجیر چرخ ببندیم؟

استفاده از زنجیر چرخ از بهترین راهکارها برای رانندگی ایمن در فصل زمستان است؛ به‌خصوص که با بارش برف، زمین لغزنده می‌شود و امکان تصادف وجود دارد.

زنجیر چرخ وسیله‌ای ضروری برای رانندگی در روزهای برفی و یخبندان است که نصب آن روی لاستیک خودرو باعث ایجاد اصطکاک با سطح زمين و متعاقبا مانع از سرخوردن خودرو می‌شود. شرایط غیرمنتظره در جاده‌های برفی و یخ‌زده در زمستان می‌تواند برای هر راننده‌ای دردسرساز باشد. بهترین راهکار مقابله با چنین وضعیتی استفاده از زنجیر چرخ مناسب است که اغلب نصب آن در شرایط آب‌وهوایی نامساعد آسان نیست و موجب دردسر راننده‌ها می‌شود. هرچند مدل‌های جدید و سبک‌تری به بازار آمده‌ که این مشکل را برطرف کرده‌اند و از همین رو رضایت‌مندی بیشتری نسبت به آن‌ها وجود دارد.

زنجیر چرخ نه‌تنها سفر جاده‌ای ایمن‌تر و بدون دغدغه‌ای را برایتان به ارمغان می‌آورد، بلکه احتمال وقوع تصادف را به حداقل می‌رساند. زنجیر چرخ‌های متنوعی در بازار وجود دارد که از نظر کیفیت، استحکام و قیمت با هم تفاوت دارند و افراد برحسب نیاز و بودجه خود به خرید آن‌ها اقدام می‌کنند. برای اینکه با انواع زنجیر چرخ و نحوه بستن آن آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

هرآنچه باید درباره زنجیر چرخ بدانید: معرفی انواع زنجیر چرخ

زنجیر چرخ‌ها عموما از جنس نانو پلیمری، پلیمری، فلزی، تسمه‌ای و پارچه‌ای هستند. هر یک از این زنجیرها معایب و مزایای خود را دارند که افراد بسته به کیفیت و قیمت دست به خرید آن‌ها می‌زنند.

زنجیر چرخ‌ فلزی

بستن زنجیر چرخ فلزی

زنجیر چرخ‌ فلزی که از جنس آهن است، محکم‌ترین زنجیر چرخ‌ به حساب می‌آید و به‌راحتی پاره نمی‌شود؛ گرچه ممکن است هنگام حرکت خودرو باز شود. این زنجیرها در اثر بی‌توجهی احتمال دارد بعد از مدت کوتاهی دچار زنگ‌زدگی شوند؛ مگر آنکه بعد از هربار استفاده آن‌ها را تمیز و خشک کرده و در جعبه مخصوص خودشان نگهداری کنید.

زنجیر چرخ‌ فلزی در دو نوع زنجیر چرخ تکی و زوجی به فروش می‌رسد. زنجیر چرخ تکی از دو زنجیر موازی در طول و زنجیرهای کوتاهی در عرض تشکیل شده است که در بخش ابتدایی و انتهایی زنجیر در طول به هم متصل می‌شوند. زنجیر چرخ زوجی ساختاری شبیه به نوع تکی دارد؛ با این تفاوت که دارای دو رشته‌ عرضی ضربدری و سه زنجیر در طول است.

زنجیر چرخ فلزی زوجی

از معایب این زنجیرها می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر در زمان حرکت خودرو باز شوند، خسارت اساسی به جلوبندی، گلگیر یا ترمز وارد می‌کنند. بستن زنجیر چرخ فلزی کار سختی است؛ چراکه باید زنجیر را روی زمین پهن کنید و بعد خودرو را به وسط زنجیر ببرید. حتی اگر برای برخی افراد سختی چندانی نداشته باشد، بستن آن در مقایسه با نوع ژله‌ای زمان‌بر خواهد بود. یکی دیگر از معایب این نوع زنجیر، آسیبی است که به لاستیک‌ها می‌زند؛ به‌خصوص وقتی به‌درستی بسته نشود. ضمن اینکه در صورت استفاده طولانی‌مدت می‌تواند ترک‌هایی روی محل قرارگیری زنجیر‌ها به وجود ‌آورد.

زنجیر چرخ‌ ژله‌ای (پلیمری)

مراحل نصب زنجیر چرخ ژله ای

منبع عکس: سایت khodrosoft

زنجیر چرخ‌ ژله‌ای اغلب گران‌تر از نوع فلزی است و استحکام آن‌ به برند و جنس زنجیر بستگی دارد. این زنجیرهای پلیمری طوری طراحی شده‌اند که نصب بسیار راحت‌تری نسبت به نوع آهنی دارند و به‌خاطر نصب آسان و ظاهر متفاوتشان، بیشتر برای چرخ‌های با رینگ اسپرت به کار می‌روند. همچنین زنجیرهای مذکور به‌دلیل ایجاد اصطکاک بیشتر با جاده، از فرو‌رفتن خودرو در برف عمیق جلوگیری می‌کنند.

با وجود محبوبیت زنجیر چرخ‌‌ ژله‌ای در بازار، قیمت بالاتر آن‌ باعث شده است که آمار فروش این نوع زنجیر نسبت به نوع آهنی کمتر باشد.

زنجیر چرخ نانو پلیمری

زنجیر چرخ نانو پلیمری بیشتر در کشورهای بسیار سرد به کار می‌رود که نه‌تنها آسیبی به جلوبندی و گلگیر نمی‌زند، بلکه از آج لاستیک برای مدت طولانی‌تری محافظت می‌کند و اختلالی در سیستم ABS ایجاد نمی‌کند. هرچند زنجیرهای نانو پلیمری این عیب را دارند که در صورت بازشدن هنگام حرکت خودرو، متوجه آن نخواهید شد و به این ترتیب دیگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

زنجیر چرخ تسمه‌ای (کمربندی)

زنجیر چرخ تسمه ای

منبع عکس: سایت دیجی کالا

زنجیر چرخ تسمه‌ای از نظر بازدهی پس از زنجیرهای پلیمری قرار می‌گیرد و نسبت به سایر زنجیرها، محبوبیت کمتری دارد. این زنجیر چرخ مانند یک تسمه، چرخ را احاطه می‌کند و برای خودروهایی مناسب است که رینگ اسپرت دارند. همچنین برای خرید این نوع زنجیر، ملاک عرض و فاق نیست و سایز رینگ اهمیت دارد. این زنجیرها نصب بسیار آسانی دارند و برای استفاده از آن‌ به تعویض لاستیک و جک نیازی نیست.

زنجیر چرخ تسمه‌ای علاوه بر نوع فلزی، با جنس پلاستیکی نیز به فروش می‌رسد؛ ضمن اینکه این زنجیر از انعطاف و دوام بالایی برخوردار است و به رینگ و لاستیک خودرو آسیب نمی‌زند.

زنجیر چرخ پارچه ‌ای

زنجیر چرخ پارچه‌ای (ابریشمی) به‌واسطه وزن سبکی که دارد، رضایت مصرف‌کنندگان را در پی داشته است. این نوع زنجیر از طریق ایجاد اصطکاک زیاد با سطح برف، از سرخوردن و همین طور فرورفتن خودرو در برف جلوگیری می‌کند، مزیت بسیار بزرگی که آن را از سایر زنجیرها متمایز می‌کند؛ زیرا زنجیرهای دیگر باعث فرورفتن خودرو در برف نرم یا عمیق می‌شوند.

زنجیر چرخ پارچه ای

طراحی و ساخت این زنجیر به‌گونه‌ای است که امکان استفاده آن روی تمامی خودروها وجود دارد. نصب آن مشکلات نصب زنجیرهای متداول را ندارد و در کمتر از یک دقیقه می‌توان آن را به‌راحتی نصب کرد. باز و بسته کردن این زنجیر بسیار ساده است و در نتیجه پس از عبور از جاده‌های برفی می‌توانید آن را باز کنید و به مسیر خود ادامه دهید. علاوه بر این، زنجیر چرخ پارچه‌ای آسیبی به آسفالت جاده یا چرخ خودرو وارد نمی‌کند، در برابر سایش و خوردگی مقاوم است، برای کمک فنرها و جلوبندی ضرری ندارد، برای محیط زیست مضر نیست، می‌توان آن را بازیافت کرد و هنگام حرکت خودرو باز نمی‌شود.

ساده ترین روش بستن زنجیر چرخ

زنجیر چرخ را باید روی محوری ببندید که نیروی محرکه خودرو را تحمل می‌کند. به‌عبارتی برای خودروهای دیفرانسیل جلو، زنجیر را روی چرخ جلو نصب کنید. اگر خودرویی دارای دو دیفرانسیل است و نیرو محرکه را به چهار محور خودرو انتقال می‌دهد، زنجیر چرخ را روی چهار چرخ ببندید.

زنجیر چرخ فلزی در برف

برای بستن زنجیر چرخ، اگر در جاده هستید، در وهله اول خودروی خود را در جای مطمئن و امنی پارک کنید. پیچ‌وتاب زنجیر را باز کنید و آن را از جهت خارهایش روی زمین قرار دهید، به‌طوری که قسمت صاف آن به‌طرف لاستیک باشد.

حالا خودرو را روی زنجیر هدایت کنید تا لاستیک مربوطه درست در وسط زنجیر قرار بگیرد. اگر می‌خواهید زنجیر را به لاستیک چپ نصب کنید، فرمان خودرو را به‌سمت راست بچرخانید و همین کار را برای لاستیک راست خودرو انجام دهید و آن را در جهت چپ بگردانید. با این کار می‌توانید دسترسی بهتری به دو طرف زنجیر داشته باشید.

در دو طرف زنجیر، حلقه‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را به هم وصل کنید؛ به این ترتیب که گیره‌ محکم یک طرف زنجیر را از حلقه طرف دیگر عبور دهید.

در این مرحله باید از آچار مخصوص استفاده کنید و بست‌های چرخشی روی زنجیر را تاحدی بچرخانید که زنجیر محکم شود. در واقع زنجیر باید کل عرض تایر را بپوشاند و اتصالات آن به میزان یکسانی محکم شده باشند.

وقتی زنجیر را نصب کردید، کمی رانندگی کنید و مجددا زنجیر چرخ‌ را کنترل کنید تا از نصب صحیح آن مطمئن شوید.

بستن زنجیر چرخ تسمه ای

زنجیر چرخ تسمه ای پلاستیکی

برای بستن زنجیر چرخ تسمه‌ای باید بندهای زنجیر را از وسط پره‌های رینگ رد کنید. حالا قفل زنجیر را باز کنید و پس از عبور زبانه زنجیر از آن، زبانه را تاحدی بکشید که ثابت و محکم شود. سپس زبانه و قفل را به‌طرف پایین بیاورید تا بسته شوند. برای اینکه اضافه بند زنجیر آویزان نماند، آن را از قسمت پین عبور دهید.

فیلم بستن زنجیر چرخ بستن زنجیر چرخ در برف

برای بستن زنجیر چرخ در برف حتما در مکانی امن در کنار جاده توقف کنید. بهتر است مکانی کاملا صاف را انتخاب کنید تا موقع بستن زنجیر در برف و یخبندان با مشکلی مواجه نشوید.

نحوه بستن زنجیر چرخ

پس از بستن زنجیر و زمانی که مشغول رانندگی هستید، اگر صدای غیرعادی مانند کشیده‌شدن فلز شنیدید، فورا توقف کنید؛ زیرا احتمالا بخشی از زنجیر شکسته یا پاره شده است که می‌تواند باعث آسیب به لاستیک خودرو شود. همچنین وقتی زنجیر چرخ را روی لاستیک‌ها نصب کردید، به‌ یک‌باره ترمز نکنید! سرعتتان نیز کم باشد و آن را یک دفعه بالا نبرید.

نکته هایی درباره زنجیر چرخ

از آنجا که زنجیر چرخ برای هر خودرویی متفاوت است؛ از زنجیری متناسب با اندازه لاستیک‌های خود استفاده کرده و قبل از سفر حتما زنجیر چرخ را روی خودروی خود امتحان کنید. به‌عنوان مثال لاستیک خودروهایی مثل تیبا، پراید و ماتیز مشابه هم هستند و در نتیجه می‌توانید زنجیر چرخ یکسانی برای آن‌ها به کار ببرید. پس اگر زنجیر چرخ بزرگ‌تر از سایر لاستیک باشد، احتمالا روی چرخ‌ها سفت نمی‌شود و در حین رانندگی در هوای سرد و برفی برایتان دردسرساز می‌شود.

استفاده از زنجیر چرخ در هوای برفی

از سالم‌بودن زنجیر چرخ، بست‌ها و اتصالات آن اطمینان داشته باشید. هرچه بیشتر مراقب زنجیرهای چرخ باشید، عمر طولانی و کارکرد بهتری خواهند داشت. علاوه بر این، همیشه زنجیرها را در جای دور از رطوبت و خشک قرار دهید.

مقاله مرتبط:

با توجه به اینکه بعضی از زنجیرها مجهز به آچار مخصوص به خود هستند؛ هنگام خرید حواستان باشد که این آچار در بسته زنجیر چرخ قرار داشته باشد.

استفاده طولانی از زنجیر چرخ می‌تواند باعث آسیب به جلوبندی، سیستم ترمز و لاستیک‌ها شود. پس بهتر است فقط در شرایط ضروری زنجیر چرخ ببندید و در مسیرهای غیربرفی از آن استفاده نکنید.

خودرویی با زنجیر چرخ در هوای برفی

برای بازکردن زنجیر چرخ ابتدا در محلی امن توقف کرده و بعد قلاب‌ها را باز کنید و با کمک آچار مخصوص آن را شل کنید. سپس درست در خلاف جهتی که زنجیر را بسته‌اید، آن را باز کنید. برای جمع‌کردن زنجیر مراقب باشید که گره نخورد.

بعد از استفاده از زنجیر چرخ‌ نباید آن را مرطوب رها کنید؛ زیرا این موضوع باعث زنگ‌زدگی می‌شود. در نتیجه آن‌ را حتما خشک کنید و بعد در جعبه بگذارید. این موضوع حتی برای زنجیر چرخ‌ پارچه‌ای و ژله‌ای نیز صدق می‌کند و قراردادن زنجیر در محیط نم‌دار، کیفیت آن را کاهش می‌دهد و احتمال پوسیدگی افزایش می‌یابد.

اگر تاکنون از زنجیر چرخ استفاده کرده‌اید و تجربه‌ای در این زمینه دارید، در پایین این مقاله از کجارو می‌توانید از نظر و تجربه خود برای کاربران ما بگویید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه در زمستان زنجیر چرخ ببندیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..