تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




میرتاج الدینی: اصلاحیه قانون انتخابات، قدرت انتخاب مردم را محدود نکرده /صادقی: نباید مته به خشخاش گذاشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی مجلس انتقادات زیادی را موجب شده و این سوال را به وجود آورده است که آیا این قانون، قدرت انتخاب مردم را محدود می کند یا خیر. محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده فعلی مجلس یازدهم و موافق طرح اصلاح قانون انتخابات و همچین محمود صادقی نماینده سابق مجلس در کافه خبر خبرآنلاین به این پرسش، پاسخ دادند. 

میرتاج‌الدینی با اشاره به محدودشدن قدرت انتخاب مردم درپی اصلاح قانون انتخابات گفت: خیر. محدود نکرده است. این برای ثبت‌نام است چون نامزدهای ریاست جمهوری باید از میان نخبگان انتخاب شوند اگر ما منعی برای حضور نخبگان ایجاد می‌کردیم محدودیت حاصل می‌شد. اما آن چیزی که مجلس آورده است نسبت به کسانی که گمان شرایط را دارند یعنی احتمال می‌دهد که بتواند این شرایط را داشته باشند، میدان برای آنها باز شده است که بیایند و ثبت نام کنند. احراز این شرایط که آیا این شرایط را دارند یا خیر طبق قانون اساسی با شورای‌نگهبان است که همه این مجموعه ها را می بیند و نهایتا تصمیم می گیرد که از میان ۱۰ الی ۳۰ نفر انتخاب می‌کند چند نفر این شرایط را دارند و معرفی می‌کند.

>>>> بیشتر بخواند؛

>>>> از رئیس جمهور نظامی تا رجل سیاسی بودن زنان در مناظره داغ خبرآنلاین

>>>> اصلاحیه قانون انتخابات به نفع ریاست جمهوری قالیباف و افراد خاص؟

اما محمود صادقی گفت: در خیلی از بندها یک تعابیری وجود دارد که این تعابیر جهت‌گیری سیاسی دارد یعنی این قانون با جهت‌گیری سیاسی خاصی نوشته شده‌است و حقوقی نیست از جمله بند ۳ در مورد رجل سیاسی که می‌گوید «داشتن مواضع روشن وعملکرد شفاف درباره جریان‌های غربگرا و واگرا و طرفداران نظام سلطه در کشور و تهدیدات و فتنه‌های بعد از انقلاب اسلامی» تمامی این تعابیر ادبیات یک جناح سیاسی و ضد یک جناح دیگر است. یعنی با اینگونه تعابیر بار جناحی به این قانون داده شده است.

میرتاج الدینی هم در پاسخ به محمود صادقی بیان کرد: یعنی از جایی که ما در گذشته گزیده شدیم دراین طرح خواسته شده که آن منافذ را ببندد و امام هم فرموده بود «من باشم یا نباشم، نگذارید انقلاب به دست نامردان بیفتد» در مقام قانون هم گفته اند، بالاخره شما تاریخ مشروطه را به خوبی می‌دانید، چرا بعد از مشروطه آن همه زحمات ملت، ورق به سرعت عوض شد و مشروطه به دست افرادی افتاد که ضد مشروطه بودند؟

محمود صادقی پاسخ داد: چون دیکتاتوری شد و نگذاشتند مردم در سرنوشت خودشان شرکت کنند.

میرتاج‌الدینی گفت: بحث این بود کسانی که ضد مشروطه بودند آمدند و نماینده مجلس شدند، شاهزاده‌های قاجار و نوادگان و ... و همه کارها دوباره دست آنها افتاد. اینجا بعد از ۴۰ سال از انقلاب می‌گوید افرادی بتوانند در این مسیر وارد شوند که انقلابی خالص هستند و نسبت به اصل نظام اسلامی و نسبت به انقلاب اسلامی مساله ای ندارند.

محمود صادقی هم با بیان آنکه سیره امام این بود که در بند ۹ اصل ۱۱۰، که در مقدمه همین طرح هم به آن استناد شده است می گوید «یکی از اختیارات رهبر امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم است» و بعد می گوید «صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون وجود دارد، باید قبل از انتخابات به تایید شورای‌نگهبان و در دوره اول به تایید رهبری برسد»؛ خاطر نشان کرد:  یعنی دوره اول مسؤلیت تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به عهده امام بود و سیره امام این بود که کمال آزادی را گذاشته است، کاندیداها خیلی آزادانه از طیف‌های مختلف سیاسی می‌آمدند و خیلی «مته به خشخاش» نمی گذاشتند و فقط می‌خواستند که مردم رأی دهند و حتی بعد از جریاناتی که برای بنی صدر پیش آمد امام با اینکه با او برخوردی شود موافق نبود و می گفت اجازه دهید کسی را که مردم انتخاب کرده اند دوره‌اش طی شود.

میرتاج‌الدینی هم با بیان اینکه ما درباره سیره امام نباید «نومنوا به بعض و یکفروا به بعض» باشیم، به محمود صادقی گفت: یعنی همه گفتار و رفتار امام در ۱۰ سال دوران حکومتش را بپذیریم، یکی از آن سیره امام، منشور حوزه و دانشگاه بود که نوشتند و زمانی که امام مجموعه‌ای از این خیانت‌ها را از رجال سیاسی و افراد مختلف در ۱۰ سال دیدند، نوشتند که فقیه باید سیاست را بشناسد و حتی سیاسیون را هم باید بشناسد. در کشور ما هم، رئیس جمهور بعد از رهبری است و رئیس جمهور باید مواضع روشنی داشته باشد. در این قانون هم ما اینها را آورده‌ایم که باید مواضعی روشن داشته باشد، فتنه را بشناسد، غربگراها را بشناسد..

 محمود صادقی بیان کرد: این یعنی ادبیات و نگاه حزب ما.

میرتاج‌الدینی هم با طرح پرسشی، پاسخ داد: مگر این خط امام نیست؟ مگر سیره امام فقط برای ماست ؟ برای شما هم هست. یعنی اگر الان سیره امام بود باز اجازه می داد که امثال بنی صدر کاندیدای ریاست جمهوری شوند؟ وقتی انقلاب پیش می رود و خیلی از خیانت‌ها آشکار می‌شود مسیری که می‌رویم کاملتر و ناب‌تر می‌شود.

27215




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «میرتاج الدینی: اصلاحیه قانون انتخابات، قدرت انتخاب مردم را محدود نکرده /صادقی: نباید مته به خشخاش گذاشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..