تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




AMD Navi 31 احتمالا طراحی MCM دارد و قدرت آن به ۳۷ ترافلاپس می‌رسد

براساس شایعه‌ها، پردازنده‌ی گرافیکی نوی ۳۱ ای ام دی (AMD Navi 31) قرار است نخستین GPU تیم قرمز باشد که با استفاده از طراحی ماژول چند تراشه‌ای (MCM - Multi-Chip-Module) ساخته می‌شود و قدرت پردازشی بسیار زیادی دارد.

به گزارش Wccftech، چند سال است که طراحی MCM پردازنده‌ها به یکی از شایعه‌های جذاب تبدیل شده و از زمان معرفی رسمی پردازنده‌های مرکزی (CPU) مبتنی‌ بر MCM ای ام دی، به‌وضوح مشاهده کرده‌ایم که تولید تراشه‌ با طراحی MCM، بسیار منطقی و مناسب است. وقتی به‌طور دقیق‌تر به بررسی ماجرا مشغول شویم می‌فهمیم ساخت پردازنده‌ی گرافیکی بر پایه‌ی طراحی MCM منطقی‌تر طراحی MCM است؛ زیرا پردازنده‌های گرافیکی تعداد زیادی وظیفه‌ی پردازشی موازی انجام می‌دهند. 

پردازنده‌ی گرافیکی MCM در واقع از چندین واحد پردازشی کوچک‌تر با نام چیپلت (Chiplet) ساخته شده است و بسیاری از این چیپلت‌ها را (به‌طور معمول از طریق دستوری خاص یا تراشه‌ی I/O) روی تراشه‌ای واحد ترکیب می‌کند. این تکنیک باعث می‌شود بازده پردازنده‌ی گرافیکی به ‌شکل محسوس بهبود پیدا کند؛ زیرا بازده متناسب با معکوس ابعاد دای (Die) است و ابعاد دای‌های روی ویفر، از طریق تکنیک MCM کاهش پیدا می‌کند. استفاده از چندین تراشه‌ی کوچک در مقایسه ‌با یک تراشه‌ی بزرگ یکپارچه، همواره به بازدهی بیشتر منتهی می‌شود.

طبق شایعه‌ها، انویدیا از مدت‌ها پیش فرایند کار روی معماری جدیدی با نام هاپر را آغاز کرده که مبتنی‌ بر طراحی MCM است. از طرفی اینتل پیش‌تر نمونه‌ای از طراحی MCM را که متعلق‌ب ه پلتفرم Arctic Sound است، با حداکثر چهار کاشی (Tile) پردازشی به‌ نمایش گذاشته است. شکی نداریم که طراحی MCM آینده‌ی صنعت تراشه را تشکیل می‌دهد و سؤال اصلی این است که کدام شرکت از بین ای ام دی و انویدیا و اینتل، زودتر از بقیه به‌صورت گسترده سراغ استفاده از MCM می‌رود.

براساس ادعای افشاگری با نام کاربری Kepler در توییتر، پردازنده‌ی گرافیکی نوی ۳۱ ای ام دی دارای طراحی MCM خواهد بود و چیپلت‌هایی با ۸۰ واحد رایانشی (CU) خواهد داشت. در توییت Kepler که توسط 3DCenter ری‌توییت شده است، ادعا می‌شود قوی‌ترین مدل پردازنده‌ی گرافیکی نوی ۳۱ قرار است دارای دو چیپلتِ این‌چنینی باشد.

استفاده از دو چیپلت با مشخصات اعلام‌شده، به‌ معنی بهره‌مندی از ۱۶۰ واحد رایانشی یا ۱۰,۲۴۰ پردازنده‌ی جریانی است؛ البته با فرض اینکه نسبت‌ واحد CU و SP ثابت باشد. از طرفی با فرض بهره‌مندی از سرعت کلاک ۱۸۰۰ مگاهرتز، با پردازنده‌ی گرافیکی طرف خواهیم بود که توانایی دستیابی به قدرت ۳۶٫۸ ترافلاپس در فرمت FP32 دارد که بسیار عالی است. معماری فعلی RDNA 2 ای ام دی در سایه‌ی تلاش‌ جدی انویدیا در حوزه‌ی رهگیری پرتو (Ray Tracing) قرار گرفت. انتظار داریم ای ام دی با RDNA 3، محکم‌تر جواب انویدیا را بدهد و قدرت پردازشی رستر را به‌طور کلی بالا ببرد.

مقاله‌های مرتبط:

ای ام دی از مدتی پیش کار روی نسخه‌ی اختصاصی فناوری DLSS انویدیا را آغاز کرده است و با درنظرگرفتن بهره‌مندی تعداد زیادی از پردازنده‌های گرافیکی آینده‌ی این شرکت از DNN، این موضوع به ‌احتمال زیاد حقیقت دارد. امروزه دای‌های یکپارچه به بیشترین ابعاد ممکن رسیده‌اند و همین موضوع احتمال استفاده‌ی شرکت‌ها از طراحی MCM را بسیار بالا می‌برد. این نخستین باری نیست که جاه‌طلبی‌های ای ام دی در حوزه‌ی MCM را می‌شنویم؛ اولین گزارش‌ها در این زمینه چند سال پیش در مورد پردازنده‌ی گرافیکی EHP منتشر شدند. با درنظرگرفتن تخصص ویژه‌ای که ای ام دی به ‌لطف معماری ذن به ‌دست آورده است، مهاجرت به طراحی MCM با وجود تمامی چالش‌ها و مشکلات، کار بسیار سختی نخواهد بود. 

حساب کاربری Underfox در توییتر مدعی شده که به شماری از پتنت‌های ای ام دی دسترسی پیدا کرده است و یکی از آن‌ها به استفاده از طراحی MCM در پردازنده‌ی گرافیکی نوی ۳۱ تیم قرمز اشاره می‌کند.  نوی ۳۱ هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است؛ اما طی چند وقت اخیر شاهد انتشار برخی اخبار درباره‌ی نوی ۴۱ بوده‌ایم. اگر نوی ۳۱ واقعا پردازنده‌ی گرافیکی MCM ای ام دی باشد، شکی نداریم که در آینده‌ی نزدیک شایعه‌های بیشتری درباره‌ی آن خواهیم شنید. پتنت دیگری که مدتی پیش رؤیت شد، تا حد زیادی به طراحی MCM اشاره می‌کرد. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «AMD Navi 31 احتمالا طراحی MCM دارد و قدرت آن به ۳۷ ترافلاپس می‌رسد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..