تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واکنش‌های آلرژیک دربرابر واکسن کووید مدرنا بسیار نادر است

براساس داده‌هایی که به‌تازگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منتشر کرده است، واکسن کووید ۱۹ مدرنا به‌ندرت موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شدید می‌شود. به‌گزارش لایو ساینس، بین ۲۱ دسامبر تا ۱۰ ژانویه بیش از ۴/۰۴ میلیون نفر واکسن کووید ۱۹ را دریافت کردند؛ اما فقط دَه نفر دچار واکنش آلرژیک به‌طور بالقوه تهدیدکننده زندگی شدند که آنافیلاکسی نام دارد. براساس گزارش این مرکز، موارد مشاهده‌شده معادل تقریبا ۲/۵ مورد آنافیلاکسی در هر یک‌میلیون فرد واکسینه شده است.

هنوز مشخص نیست علت بروز واکنش‌های شدید چیست؛ اما از هر دَه مورد، نُه مورد در میان بیمارانی اتفاق افتاد که قبلا ابتلای آن‌ها به آلرژی مشخص شده بود (پنج مورد قبلا دچار آنافیلاکسی شده بودند). طبق این گزارش، آلرژی‌هایی دربرابر داروهای مختلف همچون پنی‌سیلین وجود داشت؛ ولی یکی از آن‌ها به آلرژی‌های محیطی و غذایی مبتلا و فرد دیگر قبلا هرگز دچار آلرژی شناخته‌شده‌ای نشده بود.

از هر دَه بیمار، یک نفر دچار علائمی مانند استفراغ، تهوع، خس‌خس سینه، تورم زبان و بثورات شد. این علائم در ۱۳ دقیقه پس از تزریق واکسن بروز کرد؛ ولی یکی از افراد در ۴۵ دقیقه پس از دریافت واکسن دچار علائم شد. تمام دَه بیمار با اپی‌نفرین درمان شدند. اپی‌نفرین هورمونی است که با عنوان آدرنالین نیز شناخته می‌شود و جزء اصلی اپی‌پن‌ها و دیگر تزریق‌گرهای خودکار است. چهار نفر در بخش اورژانس درمان و شش نفر بستری شدند و چهار نفر به لوله‌گذاری نای نیاز پیدا کردند. بااین‌حال براساس گزارش، هر دَه بیمار بهبود یافتند. نویسندگان در این گزارش نوشتند: «براساس این بررسی اولیه، به‌نظر می‌رسد بروز آنافیلاکسی پس از واکسن کووید ۱۹ مادرنا رویداد نادری باشد.» بااین‌حال، ازآنجاکه هنوز داده‌های جامعی درباره‌ی واکسن‌های کووید ۱۹ وجود ندارد، دشوار است که خطر بروز آنافیلاکسی ناشی ‌از این واکسن‌ها را با واکسن‌های غیر از کووید ۱۹ مقایسه کرد.

در گزارش دیگری که ۱۵ ژانویه منتشر شد، پژوهشگران تخمین زدند که واکسن فایزر بیوان‌تک با نرخ ۱۱/۱ مورد به‌ازای یک‌میلیون دُز (احتمال ۰/۰۰۱ درصد) موجب بروز آنافیلاکسی می‌شود. این تخمین براساس داده‌های اولیه بود؛ با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد که نرخ آنافیلاکسی همراه‌با واکسن‌های کووید فایزر و مدرنا بیشتر از متوسط موارد آنافیلاکسی باشد که درباره‌ی واکسن‌های قبلی مشاهده شده است.

مقاله‌های مرتبط:

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی Journal of Allergy Clinical Immunology منتشر شد، پژوهشگران محاسبه کردند که احتمال بروز واکنش آلرژیک شدید دربرابر یک واکسن حدود ۱/۳۱ مورد در یک‌میلیون است. دکتر پوروی پاریک، متخصص آلرژی و ایمنی‌شناسی مرکز پزشکی لانگون هلث نیویورک، قبلا در مصاحبه با لایو ساینس گفته بود: «واکنش‌های آلرژیک به واکسن‌ها بسیار نادر است. ازنظر آماری، احتمال برخورد صاعقه با شما بیشتر از این است که با دریافت واکسن دچار واکنش آنافیلاکتیک واقعی شوید.» اگرچه این موارد بسیار نادر است و نباید مردم را از دریافت واکسن منصرف کند، کارشناسان برای درک علت آلرژی‌ها تلاش می‌کنند.

به‌گفته‌ی نویسندگان، افرادی که با دریافت دُز اول واکسن دچار واکنش آلرژیک شده‌اند، نباید دُز دوم را دریافت کنند. مراکز واکسن باید از تمام تجهیزات لازم و کارکنان آموزش‌دیده برای درمان آنافيلاكسی برخوردار باشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند افرادی که واکسن‌های کووید ۱۹ را دریافت می‌کنند، باید حدود ۱۵ دقیقه یا درصورت داشتن سابقه‌ی آلرژی یا آنافیلاکسی،  ۳۰ دقیقه زیرنظر قرار گیرند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واکنش‌های آلرژیک دربرابر واکسن کووید مدرنا بسیار نادر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..