تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اسپیس‌ایکس با پرتاب دسته هفدهم استارلینک، رکورد استفاده مجدد از فالکون ۹ را شکست

موشک فالکون روز گذشته از مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی در کیپ کاناورال، فلوریدا به فضا پرتاب شد. پرتاب دیروز ساعت ۸:۰۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۲:۰۲ به وقت گرینویچ) انجام گرفت. موشک فالکون طی این پرواز مداری ۶۰ ماهواره جدید پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به مدار پایین زمین رساند. پرتاب روز چهارشنبه به دلیل شرایط جوّی نامناسب و همینطور بازرسی‌های پیش از پرواز دو روز عقب افتاده بود. همچون پروازهای مداری سابق فالکون ۹، مرحله اول (بوستر) موشک دقایقی پس از پرتاب طی فرودی نَرم روی سکوی فرود اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس نشست.

به نقل از خبرگزاری اسپیس، پرتاب روز گذشته در ابتدا قرار بود، دوشنبه انجام گیرد، ولی مسئولان اسپیس ایکس تصمیم گرفتند، پرتاب را برای بهبود شرایط آب‌وهوایی، ۲۴ ساعت به تعویق بیاندازند. اسپیس ایکس به‌شدت متکی به ناوگان موشک‌های قابل استفاده مجدد خود است، از این جهت، تمهیدات خاصی برای پرتاب‌های خود در نظر می‌گیرد تا از فرود مرحله‌ی اول موشک‌های خود به زمین اطمینان حاصل کند.

به همین جهت، اسپیس ایکس روز سه‌شنبه هم تصمیم گرفت برای برخی بررسی‌های بیشتر، پرتاب را برای ۲۴ ساعت دیگر عقب بیاندازد. تمهیدات بیشتر از این جهت ضروری بود که اسپیس ایکس برای اولین تصمیم داشت یکی از بوسترهای مرحله موشک فالکون ۹ را برای بار هشتم به فضا پرتاب کند. خوشبختانه این تعویق‌ها جواب خود را داد و فالکون ۹ توانست پس از پرتابی کاملا موفق، روی سکوی شناور اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود بیاید تا رکوردی تاریخی برای شرکت اسپس‌ایکس به ثبت برسد. با فرود دیروز، این ۷۲مین باری بود که اسپیس ایکس موشک‌هایش را سالم به زمین می‌نشاند.

اسپیس ایکس که طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری توانایی‌های خود برای بازیابی بوستر موشک‌هایش را افزایش داده، در طول پنج سال اخیر، ۵۰ بوستر خود را از دست داده تا این توانایی خود را به سختی به دست بیاورد. این شرکت کالیفرنیایی اولین بوستر خود را در سال ۲۰۱۵ بازیابی کرده بود. اسپیس ایکس طی سال ۲۰۲۰ هم ۲۶ مأموریت را انجام داد که ۲۲تای آن به وسیله موشک‌های استفاده مجدد انجام گرفتند.

چنانچه می‌دانید، هدف نهایی اسپیس ایکس و مؤسس آن، ایلان ماسک، تبدیل کردن انسان به «موجودی چند سیاره‌ای» است. اسپیس ایکس برای تأمین هزینه‌های خود برای مأموریت‌های آتی، پروژه عظیم اینترنت ماهواره‌ای موسوم به «استارلینک» را راه‌اندازی کرده است. انتظار می‌رود، این صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس ایکس در مدار پایین زمین مستقر شود و خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای سرتاسر جهان فراهم کند. خدمات اینترنت استارلینک فعلا در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد.

مقاله‌های مرتبط:

اینترنت ماهواره‌ای راه معقولی برای درآمدسازی و تأمین بودجه مأموریت‌های اکتشاف مریخ و سخت‌افزارهای پر هزینه لازم برای آن از جمله فضاپیمای عظیم استارشیپ است. فضاپیمایی که هم‌اینک در تأسیسات شرکت در بوکاچیکای تگزاس در حال توسعه است. آقای ماسک پیش‌بینی کرده، پروژه‌ی استارلینک سالانه ۳۰ میلیارد دلار برای این شرکت درآمدزایی داشته باشد. این در حالی است که هنوز قیمت‌گذاری مشخصی برای خدمات اینترنت ماهواره ‌ی این شرکت انجام نگرفته است.

اسپیس ایکس با پرتاب روز چهارشنبه، تعداد ماهواره‌های مستقر در مدار زمین را به بیش از ۱۰۰۰ ماهواره رساند. خوشه‌ی اولیه ماهواره‌های استارلینک متشکل از ۱۴۰۰ ماهواره خواهد بود که اسپیس ایکس فاصله چندانی تا دستیابی به آن ندارد. بااین‌حال، کار اسپیس ایکس به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه این شرکت برنامه‌ای برای راه‌اندازی یک صورت فلکی ماهواره‌ای بسیار عظیم متشکل از ده‌ها هزار ماهواره (دست‌کم ۳۰ هزار) در دستور کار دارد تا بتواند اینترنتی با سرعت بالا و تأخیر پایین برای کاربرانش در سرتاسر دنیا فراهم کند. کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا تا به حال مجوز لازم برای استقرار ۱۲ هزار ماهواره اسپیس ایکس در مدار زمین را صادر کرده است. ولی این شرکت اعلام کرده که قصد دارد تأییدیه لازم برای استقرار نزدیک به ۳۰ هزار ماهواره در مدار زمین را از این سازمان دریافت کند.

بااین‌حال، هنوز موانع و مسائل زیادی قانونی و نظارتی زیادی پیشروی شرکت است تا بتواند تأییدیه لازم را دریافت کند. ولی آزمایش‌های اولیه‌‌ی شرکت کاملا امیدوارکننده بودند. به‌طوری‌که اخیرا آفکام، سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلستان، مجوز ارائه‌ی خدمات اینترنت استارلینک در خاک این کشور را صادر کرده است. استارلینک جواز ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای برای مدارس دولتی و نواحی روستایی شهرستان وایز کانتی، ایالت ویریجینای آمریکا را نیز دریافت کرده است. علاوه بر این، استارلینک اخیرا قراردادی را برای ارائه‌ی خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود در ناحیه‌ی پیکانگیکوم فرست نیشن در انتاریوی کانادا منعقد کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اسپیس‌ایکس با پرتاب دسته هفدهم استارلینک، رکورد استفاده مجدد از فالکون ۹ را شکست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..