تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا همه لپ تاپ های گیمینگ باید به HDMI 2.1 مجهز باشند

استاندارد HDMI 2.1 حضور مهمی در CES 2021 داشت. شاید شنیدن این جمله درباره‌ی یک درگاه عجیب باشد؛ اما حقیقت این است که HDMI 2.1 در نهایت می‌تواند بیشتر از هر لپ تاپ گیمینگ رده‌بالا یا کارت گرافیک جدید موجود در بازار، اجرای بازی‌ ویدئویی روی رایانه‌ی شخصی را متأثر کند.

براساس مقاله‌ی دیجیتال ترندز، استاندارد HDMI 2.1 ممکن است فاصله‌ای که بین کنسول‌ بازی و رایانه‌ی شخصی در زمینه‌ی اجرای بازی‌ ویدئویی وجود دارد، از بین ببرد. درادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم که HDMI 2.1 چگونه می‌تواند تجربه‌ی بازی ویدئویی روی پلتفرم‌های مختلف را نزدیک‌تر کند و چرا باید تمامی رایانه‌های گیمینگ از این پس از این استاندارد پشتیبانی کنند. 

در صنعت بازی نوعی تقسیم‌بندی مهم وجود دارد. کنسول‌ها مخصوص اتاق نشیمن و تلویزیون هستند؛ اما رایانه‌های شخصی را باید در اتاق قرار داد و با میز و مانیتور از آن‌ها استفاده کرد. طی سال‌های اخیر رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی به‌صورت مستقل تکامل پیدا کرده‌اند و شاهد ظهور فناوری‌های مختلفی در آن‌ها بوده‌ایم تا نیاز این پلتفرم‌ها رفع شود. وقتی بحث به درگاه‌ها می‌رسد، این موضوع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. 

لپ تاپ ایسوس ASUS FX553VD در حال اجرای بازی

رایانه‌های شخصی به‌تدریج از HDMI فاصله گرفته‌اند. هنوز می‌توانید درگاه HDMI 2.0 را در لپ‌تاپ‌ها و کارت‌های گرافیک پیدا کنید؛ اما اکثر گیمرهای پلتفرم پی سی امروزه نرخ نوسازی (رفرش ریت) سریعی که به ‌لطف درگاه دیسپلی پورت (DisplayPort) ارائه می‌شود ترجیح می‌دهند. تمام مانیتورهای گیمینگ دیسپلی پورت دارند و این گفته برای کارت‌های گرافیک نیز صدق می‌کند.

درگاه DisplayPort 1.4 این امکان را به رایانه‌های شخصی داد تا بازی‌ را با وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اجرا کنند. این امکان طی چند وقت اخیر صرفا در رایانه‌های گیمینگ رده‌بالا و گران‌قیمت در دسترس قرار گرفته است؛‌ زیرا اجرای بازی‌ در این حالت به سخت‌افزار بسیار قوی نیاز دارد. دیسپلی پورت از فناوری‌های مهمی نظیر جی سینک انویدیا (Nvidia G-Sync) و فری سینک ای ام دی (AMD FreeSync) پشتیبانی می‌کند تا بازی روان اجرا شود.

رایانه‌های شخصی به‌تدریج از HDMI فاصله گرفته‌اند؛ اما HDMI حکم‌ران دنیای کنسول‌ بازی است

در دنیای کنسول بازی‌، HDMI هنوز حکم‌رانی می‌کند. دلیل اصلی این است که کنسول‌های قدیمی‌تر در هر صورت نمی‌توانستند به وضوحی در حد و اندازه‌ی 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دست پیدا کنند. البته کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 شرایط را دست‌خوش تغییر می‌کنند. ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 بیشتر از هر کنسول دیگری به کلاس رایانه‌ی شخصی نزدیک شده‌اند و به ‌لطف استفاده از HDMI 2.1 می‌توانند همچون رایانه‌های مجهز به دیسپلی پورت، بازی‌ ویدئویی را با وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اجرا کنند. 

این یعنی اکنون به نقطه‌ای مشترک در دو صنعت رسیده‌ایم. HDMI 2.1 کم‌کم به‌صورت گسترده‌تر به محصولات مختلف اضافه می‌شود؛ اما شاید استفاده از دیسپلی پورت مزیت چندانی نسبت ‌به جدیدترین استاندارد HDMI ارائه ندهد. همین موضوع فرصتی شگفت‌انگیز برای افزایش ارزشمندی لپ‌تاپ‌ها و به‌طور کلی گیمینگ روی پی سی است. 

در CES 2021 یک لپ تاپ گیمینگ با استاندارد HDMI 2.1 معرفی شد: Alienware m15 R4. شاید معرفی صرفا یک لپ تاپ با HDMI 2.1 در نمایشگاهی به بزرگی CES اتفاق چندان مهمی نباشد؛ اما تمامی تکامل‌هایی که در صنعت فناوری رخ می‌دهند، از اتفاقی کوچک آغاز می‌شوند؛‌ به‌خصوص وقتی کار به اعمال تغییر در استانداردهای محصولات می‌رسد.

این گفته با واقعیت هم‌خوانی دارد؛ زیرا جدیدترین مدل کارت‌های گرافیک انویدیا یعنی محصولات خانواده‌ی RTX 3000، دقیقا همان پردازنده‌هایی هستند که برای نخستین بار امکان دستیابی به گیمینگ 4K را در لپ‌تاپ‌ها فراهم می‌کنند. تولیدکنندگان به‌تازگی فرایند استفاده از نمایشگر 4K مجهز به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را در لپ‌تاپ‌ها آغاز کرده‌اند و یکی از این محصولات Asus ROG Zephryus Duo 15 SE نام دارد. 

لپ تاپ گیمینگ ایسر نیترو 7 حین پخش فیلم بتمن

برای یک لحظه تصور کنید که صاحب یکی از این لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالای مجهز به درگاه HDMI 2.1 هستید. در طول روز از لپ تاپ برای کار کردن استفاده می‌کنید و سپس به‌سرعت و آزادانه می‌توانید بین مانیتور گیمینگ دفتر کار و تلویزیون اتاق نشیمن خانه‌ جابه‌جا شوید. ماوس و صفحه‌کلید بی‌سیم به‌صورت خودکار به لپ تاپ وصل می‌شوند و وقتی روی مبل می‌نشینید، اتصال کنترلرها به سیستم رخ می‌دهد. همین فرایند می‌تواند قابل ‌حمل بودن لپ‌تاپ‌ها را بسیار پراهمیت کند؛ به‌خصوص در دنیایی که حتی اگر از لحاظ مالی مشکل نداشته باشید نمی‌توانید جدیدترین کنسول‌ها و کارت‌های گرافیک را خریداری کنید. 

مقاله‌های مرتبط:

هنوز فاصله‌ی زیادی تا فراگیر شدن استاندارد HDMI 2.1 در صنعت رایانه‌ی شخصی باقی مانده است. این استاندارد فعلا در لپ تاپ Alienware m15 R4 حضور دارد و روی چندین مانیتور نیز از آن استفاده شده است. این موضوع را در نظر داشته باشید که HDMI 2.1 امروزه قابلیتی استاندارد برای همه‌ی تلویزیون‌ها محسوب نمی‌شود. البته VESA قطعا در تلاش است بیشترین بهبودها را روی جدیدترین نسخه‌ی دیسپلی پورت یعنی DisplayPort 2.0 اعمال کند و مزیت‌های متعددی از طریق آن ارائه دهد. 

تحلیلگران می‌گویند دو حالت رخ می‌دهد: رایانه‌های شخصی به‌صورت گسترده سراغ HDMI 2.1 می‌روند یا بالاخره شاهد حضور گسترده‌ی DisplayPort یا USB-C در تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی خواهیم بود. با دیدی منطقی، احتمال رخ دادن حالت اول بسیار بیشتر است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا همه لپ تاپ های گیمینگ باید به HDMI 2.1 مجهز باشند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..