تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قابلیت Instant On ایکس باکس های جدید تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه اضافی برق منتهی می‌شود

قابلیت Instant On روی کنسول‌های جدید ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس مایکروسافت ممکن است فقط در ایالات متحده‌ی آمریکا تا فرارسیدن سال ۲۰۲۵، حداکثر چهارمیلیارد کیلووات‌ساعت (معادل یک سال فعالیت یک نیروگاه برق بزرگ) انرژی مصرف کند.

براساس گزارش خبرگزاری Ars Technica به‌نقل از گزارشی مقدماتی که هفته‌ی گذشته شورای دفاع از منابع طبیعی منتشر کرده بود، مصرف این میزان انرژی نگران‌کننده است. شورای دفاع از منابع طبیعی در دسته‌ی گروه‌های حافظ منافع عمومی غیرانتفاعی متمرکز بر محیط‌زیست جای می‌گیرد.

چهارمیلیارد کیلووات‌ساعت معادل تقریبا یک سال فعالیت یک نیروگاه بزرگ برق است

همان‌طور‌که از نام Instant On مشخص است، این قابلیت کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس که پیش‌تر روی ایکس باکس وان نیز ظاهر شده بود، به کاربران امکان می‌دهد هنگام روشن‌کردن کنسول، به‌سرعت وارد رابط کاربری شوند و مراحل معمول مربوط به بالا‌آمدن رابط کاربری را طی نکنند.

به‌گفته‌ی کارشناسان، قابلیت Instant On باعث می‌شود مدت انتظار کاربر برای هر بار گذراندن چرخه‌ی روشن‌و‌خاموش‌شدن در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس، ده تا پانزده ثانیه کاهش پیدا کند؛ درحالی‌که این انتظار برای کنسول ایکس باکس وان ۴۵ ثانیه بود. این نکته را در نظر بگیرید که Instant On با قابلیت Quick Resume تفاوت دارد که تبلیغات بسیار زیادی برایش انجام شده است. 

روشن‌گذاشتن قابلیت Instant On بدین‌معنی است که کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در هر ۲۴ ساعت بیش از نُه تا دَه وات انرژی مصرف می‌کنند؛ حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید. این در حالی است که اگر تنظیمات استندبای را روی حالت Energy Saving قرار دهید، مصرف انرژی به کمتر از یک وات کاهش می‌یابد.

فردی‌ به نمایندگی از مایکروسافت در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی Ars Technica گفته است اگر کنسول در حالت Energy Saving و گزینه‌ی مربوط به به‌روزرسانی خودکار روشن باشد، کنسول به‌صورت خودکار بیدار می‌شود، به‌دنبال به‌روزرسانی‌های جدید می‌گردد و اگر به‌روزرسانی پیدا کند، ازطریق پنجره‌ی نگهداشت (Maintenance Window) دانلود آن را شروع‌ می‌کند. پس از پایان فرایند دانلود، کنسول مجددا خاموش می‌شود. به‌گفته‌ی مایکروسافت، این فرایند در هر ۲۴ ساعت یک بار رخ می‌دهد.

فردی درحال بازی با دسته ایکس باکس سری ایکس / Xbox Series X زومجی

افزون‌براین، اگر کنسول در حالت Energy Saving و گزینه‌ی مربوط به به‌روزرسانی خودکار خاموش باشد، کنسول تنها به‌شرطی به‌دنبال به‌روزرسانی‌های جدید می‌گردد و آن‌ها را دانلود می‌کند که خود کاربر به‌صورت دستی چنین کاری را ازطریق بخش My Games & Apps انجام دهد.

براساس گزارش‌ها، کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در ابتدا هنگام عرضه به بازار، درصورت استفاده از قابلیت Instant On بین ۲۵ تا ۲۸ وات انرژی مصرف می‌کردند؛ اما به‌روزرسانی فرم‌ور جدیدی که مایکروسافت منتشر کرد، باعث شد میزان مصرف انرژی Instant On کاهشی محسوس یابد. با این به‌روزرسانی، مصرف انرژی Instant On ایکس باکس سری ایکس و سری اس کمتر از مصرف تقریبا ۱۳ وات انرژی قابلیت Instant On ایکس باکس وان شد. در مقام مقایسه، کنسول پلی استیشن 5 سونی موقع فعال‌بودن قابلیت Rest Mode بین یک تا دو وات انرژی مصرف می‌کند. 

وقتی میزان مصرف انرژی را با عددی یک‌رقمی بیان می‌کنیم، ممکن است با خود فکر کنید انرژی چندانی مصرف نمی‌شود و این موضوع اهمیت خاصی ندارد؛ اما وقتی بحث به کنسول‌های بازی می‌رسد، قضیه فرق می‌کند. کنسول‌های بازی در میلیون‌ها واحد تولید شده‌اند و میلیون‌ها نفر مشغول استفاده از آن‌ها هستند. وقتی میلیون‌ها کنسول ازطریق قابلیت Instant On فعالیت کنند، در طول سال مصرف انرژی بسیار زیادی را شاهد خواهیم بود.

برای هرکدام از کنسول‌ها، مصرف نُه وات انرژی Instant On درنهایت باعث می‌شود مصرف کل انرژی کنسول در طول سال ۷۸ کیلووات‌ساعت افزایش یابد. این میزان مصرف انرژی تقریبا برابر با ۱۰٫۶۰ (۱۳٫۶ سنت به‌ازای هر کیلووات‌ساعت) دلار پول برق اضافه برای هر خانه در ایالات متحده است.

نوا هاروویتز، یکی از اعضای شورای دفاع از منابع طبیعی، به رسانه‌ی Ars Technica گفته است باتوجه‌به میزان فروش ایکس باکس وان، تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰ میلیون واحد از کنسول‌های جدید مایکروسافت به خانه‌ی کاربران آمریکایی وارد شوند.

احتمالا تا سال ۲۰۲۵، آمریکایی‌ها مجموعا ۳۰ میلیون کنسول ایکس باکس سری ایکس و سری اس خواهند خرید

به‌گفته‌ی هاروویتز، انتظار می‌رود دوسوم از خریداران کنسول‌های جدید تنظیمات مربوط به مصرف انرژی را در حالت پیش‌فرض نگه دارند. البته در این زمینه اطلاعات دقیقی در‌دسترس نیست؛ اما تجربه نشان می‌دهد همواره اکثر کاربران به تغییر تنظیمات پیش‌فرض سیستم‌هایشان تمایلی ندارند.

با درنظرگرفتن تمامی این عوامل، تصمیم مایکروسافت به استفاده از Instant On به‌عنوان قابلیت پیش‌فرض ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس باعث می‌شود در پنج سال آینده، حداکثر چهار‌میلیارد کیلو‌وات‌ساعت انرژی بیشتر از حالت عادی مصرف شود. این میزان مصرف انرژی تقریبا برابر با خروجی سالانه‌ی یک نیروگاه برق پانصدمگاواتی و حدودا پانصدمیلیون دلار هزینه‌ی اضافی برق و سه‌میلیون تن کربن‌دی‌اکسید اضافی در اتمسفر است. نوا هاروویتز می‌گوید با درنظرگرفتن این موضوع، شورای دفاع از منابع طبیعی امیدوار است اکثر کاربران ترجیح دهند به‌جای فعال‌کردن Instant On، پنج تا دَه ثانیه بیشتر برای بالا‌آمدن کنسول بازی خود منتظر بمانند. 

لوگو ایکس باکس روی بدنه کنسول ایکس باکس سری ایکس / Xbox Series X زومجی

در پی انتشار گزارش‌های مربوط به مصرف انرژی Instant On، مایکروسافت بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت کاربران هنگام راه‌اندازی کنسول‌های جدیدشان می‌توانند دو حالت مصرف برق را انتخاب کنند: Energy Saving و Instant On. طبق اعلام مایکروسافت، هیچ‌یک از این دو قابلیت به‌صورت پیش‌فرض روی کنسول‌ها فعال نیستند و هر کاربر باتوجه‌به‌ تمایلش یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. درادامه، ردموندی‌ها به تعهدشان به‌ پایداری (Sustainability) اشاره می‌کنند و می‌گویند در کنار آغاز‌کردن نسل جدیدی از صنعت بازی با کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و سری اس، همواره می‌کوشند تأثیرات منفی روی محیط‌زیست را کاهش دهند.

مایکروسافت درپایان می‌گوید به‌عنوان بخشی از استراتژی خود برای کاهش اثرهای منفی بر محیط‌زیست، ارزیابی روش‌هایی اضافی برای اشاره‌ی بیشتر به مزیت‌های استفاده از حالت Energy Saving را شرو‌ع‌ کرده است و در‌حال‌حاضر، نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام کند. 

مقاله‌های مرتبط:

پس از انتشار بیانیه‌ی مایکروسافت، نوا هاروویتز به‌نمایندگی از شورای دفاع از منابع طبیعی بیانیه‌ای جدید منتشر کرد و گفت تلاش مایکروسافت برای پیداکردن راه‌هایی به‌منظور کاهش اثرهای زیست‌محیطی کنسول‌های بازی سری ایکس باکس خبر خوشحال‌کننده‌ای است؛ اما کنسول‌های این شرکت که در آمریکا عرضه می‌شوند، درباره‌ی گزینه‌ی Instant On بسیار تبلیغ کرده‌اند. طبق اعلام هاروویتز، این گفته‌ی مایکروسافت صحیح است که کاربران حق انتخاب دارند؛ اما نحوه‌ی نمایش گزینه‌ها درنهایت احتمال انتخاب Instant On را افزایش می‌دهد. هاروویتز ادامه می‌دهد: «اگر مایکروسافت داده‌هایی دارد که خلاف این موضوع را نشان می‌دهد، خوشحال می‌شویم آن‌ها را ببینیم.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قابلیت Instant On ایکس باکس های جدید تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه اضافی برق منتهی می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..