تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دریاچه رامیان کجاست؟

چشمه گل رامیان که با ‌عنوان دریاچه گل رامیان نیز شناخته می‌شود، از جاذبه‌های طبیعی گلستان است و در جنوب شهرستان رامیان قرار دارد. این چشمه که یکی از تفرجگاه‌های مردم شهرهای دور و نزدیک است، از عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان نیز محسوب می‌شود. عمق چشمه گل رامیان را ۸۰ متر تخمین زده‌اند. اگر شما هم دوست دارید با چشمه گل رامیان آشنا شوید و از آن دیدن کنید در این مطلب همراه کجارو شوید تا به اتفاق هم، سفری به شمال کشور داشته باشیم و طبیعت‌گردی متفاوتی را تجربه کنیم.

با چشمه گل رامیان بیشتر آشنا شوید: معرفی چشمه گل رامیان در گلستان

چشمه گل رامیان

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: Ali Delkabadi)

در دامنه کوهی به نام پنهان خانه و در میان جنگلی انبوه از درختان پهن برگ و زربین و زمین‌های کشاورزی، چشمه‌ای شگفت‌انگیز و رویایی جای گرفته است که چشمه گل رامیان نام دارد. این چشمه زیبا به‌صورت چاله‌ای بیضی شکل و مانند یک تشت دیده می‌شود و در اثر فرونشت در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است. گل رامیان یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود که در گذشته ۴۴ متر عمق داشته و اکنون ۸۰ متر عمق آن است.

چشمه گل رامیان در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد طول آن ۹۰ و عرض آن ۸۰ متر به وسعت ۷۲۰ متر مربع است. عمق این دریاچه بین ۴۴ تا ۸۰ متر است و رنگ سبز تیره و چشم‌نوازی دارد که آن را بین چشمه‌های منطقه زبانزد کرده است. این رنگ به‌دلیل عمق زیاد این چشمه است. آب چشمه از کف چشمه تأمین می‌شود و از هیچ جایی آب وارد آن نمی‌شود. یک مجرای خروج آب نیز دارد که سرریز آن به رودخانه قره‌چای رامیان که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، وارد می‌شود و شالیزارها و زمین‌های زراعی اطراف را نیز سیراب می‌کند.

چشمه گل رامیان یکی از عمیق‌ترین چشمه‌های آب سرد جهان محسوب می‌شود

در داخل دریاچه گل رامیان ماهیانی چون سیاه‌ماهی و ماهی آبر نوئیدز زندگی می‌کنند. ماهی سفید رودخانه‌ای نیز عمده ماهیان این دریاچه را تشکیل می‌دهد که از حشرات آبزی و نرم‌تنان تغذیه می‌کند. این‌گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است.

درختان پهن برگ، بلوط و درختچه‌های ولیک، پوشش گیاهی این مکان است. ذخیره‌گاه جنگلی سرو زربین یا سرو کوهی در نزدیکی گل رامیان واقع است. البته ارتفاعات این محدوده از جنگل‌های باستانی بسیار با ارزش تشکیل شده است که متأسفانه بیش از یک دهه است که به‌جای آن‌ها، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع درختان سوزنی برگ کاشته شده است.

متأسفانه با کشیدن یک راه تا لب چشمه و به‌لحاظ آسیب‌پذیر بودن خاک اطراف چشمه، آثار ریزش‌هایی در اطراف چشمه مشاهده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ریشه برخی درختان بیرون زده است. چشمه گل رامیان در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

وجه تسمیه چشمه گل رامیان

درختان چشمه گل رامیان

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: Ali Delkabadi)

در منطقه‌ای که چشمه گل رامیان جای گرفته‌ است، مردمان ترک‌نژاد از ایل گرایلی زندگی‌ می‌کنند و طبیعی است که نام این چشمه از زبان ترکی گرفته شده باشد. «گل» در ترکی معنای منطقه‌ای گود و عمیق را می‌دهد که آب در آن جمع می‌شود. تلفظ دقیق آن نیز در ترکی «گو‌ئل» است. البته خود واژه گل، معنی چشمه جوشان را می‌دهد.

به‌دلیل رنگ کبودی که دریاچه گل رامیان دارد، به آن «کبود استخر» نیز گفته می‌شود که این نام در منابع عصر صفوی و قاجار آمده است. بر اساس روایات، به نام‌های «دالان بهشت» و «پلنگ سره» نیز شناخته می‌شود.

غرق شدن در چشمه گل رامیان

شیرجه پسر بچه در چشمه گل رامیان

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: مصطفی حسن زاده)

هر چند که چشمه‌ها و دریاچه‌ها مکانی وسوسه‌انگیز برای شنا و آب‌تنی هستند، توجه داشته باشید همیشه امکان شنا در چنین مکان‌های وجود ندارد و با خطرات زیادی نیز همراه است. چشمه گل رامیان هم از جمله جاهایی است که شنا کردن در آن ممنوع است و احتمال غرق شدن حتی برای شناگران حرفه‌ای هم وجود دارد.

تاکنون متأسفانه افراد زیادی در این چشمه غرق شدند. در صورت غرق شدن نیز امکان یافتن جنازه غیرممکن می‌شود؛ چون گل رامیان در عمق ۷۰ - ۶۰ متر به بالا به‌صورت کانال است؛ به‌گونه‌ای که در عمق ۴۵ تا ۵۰ متری فشار آب به‌‌قدری  بالا است که اجازه پایین رفتن را به غواص نمی‌دهد. در داخل چشمه نیز ضایعات چوب و کنده درخت فراوان بوده و آب بسیار سرد است.

دریاچه رامیان کجاست؟

چشمه گل رامیان در استان گلستان و در جنوب شهرستان رامیان قرار گرفته است و با این شهر تنها پنج کیلومتر فاصله دارد. این چشمه در مسیر جاده رامیان - النگ در دامنه کوه تپه‌آرام، قلعه ماران و رشته کوه خاکسار واقع شده و در حاشیه شرقی آن رودخانه قره چای با جهت جنوبی شمالی جریان دارد.

گردشگر در دریاچه گل رامیان

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: مصطفی حسن زاده)

مسیر دسترسی به چشمه گل رامیان

برای دیدن این مکان تماشایی باید راهی استان سرسبز و زیبای گلستان شوید؛ چنانچه با وسیله نقلیه عمومی قصد سفر به رامیان و دیدن چشمه گل را دارید، می‌توانید با تاکسی از ترمینال شاهرود به گرگان، از مسیر آزادشهر سفر کنید و در جاده اصلی پیاده شوید و یک کیلومتر باقی مانده تا چشمه گل را پیاده، یا با ماشین‌های گذری که در مسیر عبور می‌کنند به این مروارید پنهان بروید.

اگر هم قصد سفر با خودروی شخصی را دارید، مسیرهای زیر می‌توانید به چشمه گل رامیان برسید:

شاهرود، آزادشهر، چشمه گل تهران، ساری، گرگان، چشمه گل

فاصله گرگان تا چشمه گل رامیان: ۸۵ کیلومتر

موقعیت جغرافیایی: N۳۶۵۸۳۴ E۵۵۰۶۲۱

آدرس چشمه گل رامیان: استان گلستان، پنج کیلومتری جنوب شهر رامیان (مشاهده روی نقشه)

بهترین فصل بازدید از چشمه گل رامیان

سرسبزی محیط چشمه گل رامیان

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: مصطفی حسن زاده)

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن گل رامیان و طبیعت زیبای آن است. فصل پاییز و مهمانی رنگ‌ها نیز  جذابیت زیادی به این چشمه هدیه می‌دهد. چنانچه در فصل زمستان راهی این منطقه می‌شوید مراقب جاده و مسیر باشید تا به مشکل برنخورید.

اقامت در چشمه گل رامیان

پوشش گیاهی چشمه گل رامیان

عکاس: مهرداد شهرکی

از آن جا که چشمه گل رامیان به شهر رامیان نزدیک است و فاصله‌ چندانی با آن ندارد، برای اقامت می‌توانید مراکز اقامتی این شهر را انتخاب کنید و در اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی مانند خانه ابریشم و اقامتگاه بوم گردی جیرا شب را سپری کنید.

عکس چشمه گل رامیان

عکس چشمه گل رامیان

عکاس: مجتبی حیدرپناه

جاذبه‌های اطراف چشمه گل رامیان

علاوه بر چشمه گل، باغ قصر، چشمه‌زارهای نیلبرگ، آبشارهای شیر آباد، آبشار سرخه کمر، آبشار پشمکی، آبشار جوزک نیز از آبشارهای زیبا و تماشایی رامیان و از تفرجگاه خوبی برای عاشقان طبیعت به شمار می‌روند. قلعه تاریخی میران یا ماران نیز از دیگر جاهای دیدنی رامیان است.

پرسش‌های متداول چشمه گل رامیان کجاست؟

چشمه گل رامیان در استان گلستان و پنج کیلومتری جنوب شهر رامیان قرار دارد.

عمق چشمه گل رامیان چقدر است؟

عمق فعلی چشمه گل رامیان ۸۰ متر است؛ البته گفته می‌شود که در منابع تاریخی این عمق ۴۴ متر ذکره شده است.

فاصله گرگان تا چشمه گل رامیان چقدر است؟

گل رامیان در ۸۵ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد.

آیا امکان غرق شدن در چشمه گل رامیان وجود دارد؟ 

شنا کردن در چشمه گل رامیان ممنوع است. این دریاچه عمق زیادی دارد و آب آن سرد است. همچنین در عمق‌های پایین دارای فشار آب زیادی است و تاکنون چندین نفر در این چشمه غرق شده‌اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دریاچه رامیان کجاست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..