تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اولین اطلاعات از تراشه هوش مصنوعی Apple Car افشا شد

اپل در حال تولید خودرو خودران یا سیستم مرتبط با آن است و با نگاه به فعالیت‌های اخیر آن و ثبت انبوهی از اختراعات، می‌توان متوجه این امر شد. به‌دنبال آخرین شایعات درباره‌ی خودرو خودران اپل، خبرگزاری MacRumors با‌توجه‌به منابع آگاه به زنجیره‌ی تأمین گزارش جدیدی مبنی‌بر تکنولوژی و مجوزهای استفاده از فناورهای شخص ثالث در پردازنده‌ای موسوم به «C1» به‌عنوان قلب تپنده‌ی Apple Car تدوین کرده است. براساس این گزارش، تراشه‌ی یادشده بر‌پایه‌ی پردازنده‌ی A12 توسعه یافته است و از قرار معلوم، قدرت هوش مصنوعی این خودرو بر آن متکی خواهد بود.

مقاله‌ی مرتبط:

در مستندات گزارش مذکور، آمده است ازآنجاکه غول دنیای فناوری به ریخته‌گری تراشه با ظرفیت فرایندهای کلاس خودرو نیاز دارد، TSMC و سامسونگ می‌کوشند نیاز اپل را تأمین کنند. شواهد نشان می‌دهد TSMC روی توسعه‌ی فرایند ساخت هفت‌نانومتری در تراشه‌های کلاس خودرو کار می‌کند و سامسونگ نیز تراشه‌ی Exynos Auto V9 را در با گره‌ی هشت‌نانومتری ساخته است.

براساس گزارش‌های قبلی، اپل همکاری با شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) را در زمینه‌ی فناوری تراشه‌های خودرو خودران شروع کرده است و ادعا می‌شود هر دو شرکت برای تأسیس کارخانه‌ی تولید تراشه‌های Apple Car در ایالات متحده‌ی آمریکا زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده‌اند و در حال مذاکره با منابع زنجیره‌ی تأمین قطعات الکترونیک خودرو برای اطمینان از مطابقت با مقررات و استانداردهای فعلی هستند. طبق ادعای گزارش جدید، C1 می‌تواند شباهت زیادی به طراحی تراشه‌ی A12 Bionic داشته باشد که سال ۲۰۱۸ با فرایند مشابه هفت‌نانومتری TSMC ساخته شده بود.

به‌گفته‌ی منابع مطلع، عملکرد تراشه‌ی C1 باتوجه‌به ساختار مشابه با A12 می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد و حتی از تراشه‌های کنونی تسلا نیز بهتر ظاهر شود. در مقام مقایسه، تراشه‌ی خودران تسلا ۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و مصرف برقش بیش از ۳۶ وات است؛ اما A12 کنونی با ۶٫۹ میلیارد ترانزیستور و مصرف برق ۳٫۵ وات، بسیار بهینه‌تر از تراشه‌ی تسلا است. البته باید توجه کرد که این آمار به تراشه‌ی موبایلی A12 مربوط است و به‌احتمال قریب‌به‌یقین، استفاده آن در خودرو بسیار متفاوت خواهد بود؛ زیرا ممکن است با‌توجه‌به نیاز، سطح سیلیکون بزرگ‌تری در نظر گرفته شود و به‌تبع آن، هسته‌های هوش مصنوعی و ترانزیستورهای بیشتری استفاده شود که می‌تواند توان مصرفی را کمی افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود این تراشه شروعی بسیار قدرتمند و عالی برای اپل در صنعت خودرو باشد.

پیش‌ازاین، گفته می‌شد TSMC برای توسعه‌ی فناوری نیترید گالیم (GaN) به‌منظور استفاده در مبدل‌ها و شارژرهای خودرو هیبریدی، با STMicroelectronics همکاری می‌کند و گویا این همکاری به‌منظور ارائه‌ی این فناوری در خودرو خودران اپل بوده است؛ خودروی که گفته می‌شود شباهت زیادی به خودروهای تسلا خواهد داشت. گفتنی است TSMC اکنون در حال انتقال قسمتی از خط‌تولید خود به خاک آمریکا و ساخت تأسیسات تراشه در آریزونا است. نخستین ویفرهای تجاری این کارخانه در سال ۲۰۲۴ به ‌مرحله‌ی تولید خواهند رسید؛ درست در زمانی‌ که طبق شایعات، اپل قرار است خودرو خودران را رونمایی کند.

افزون‌براین، با‌توجه‌به سیاست‌های اپل به‌منظور دریافت مجوز استفاده از فناوری‌ها، ازجمله دستورالعمل‌های پایه آرم، پیش‌بینی می‌شود اهالی کوپرتینو در تراشه‌ی C1 نیز همان رویه را پیش گیرند و از فناوری‌های شخص ثالث مانند هسته‌ی اصلی Occula NPU شرکت Seeing Machines استفاده کنند که به اپل امکان می‌دهد مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی در داخل کابین مانند ردیابی چشم راننده بهره‌مند شود. اعتقاد بر این است Seeing Machines مدلی تجاری مبتنی‌بر معماری آرم برای صدور مجوز به واحد پردازش عصبی اوکولا اتخاذ کرده و آن را در‌دسترس اپل قرار داده است تا غول دنیای فناوری بتواند هسته‌های یادشده را در طرح‌های تراشه سفارشی خود استفاده کند.

به‌طور‌کلی، اوکولا از الگوریتم‌های بینایی و رایانه‌ای، تخصص عوامل انسانی با داده‌های رانندگی طبیعی، کارکرد تخصصی مسیر نوری IR و استراتژی پردازش تعبیه‌شده سه‌ستونی برخوردار است؛ بنابراین، تصور می‌شود این فناوری اولین انتخاب کوپرتینویی‌ها برای طراحی سیستم‌های نظارتی درون کابین مبتنی‌بر هوش مصنوعی باشد.

از سال‌ها پیش تاکنون، شایعات مربوط به پروژه‌ی تایتان به‌صورت دوره‌ای منتشر شده است. این پروژه با تغییر جهت و کاهش کارکنان رو‌به‌رو شده؛ اما به‌نظر می‌رسد توسعه‌ی سیستم‌های خودران همچنان ادامه دارد. در آخرین گزارش‌ها، پیش‌بینی‌ می‌شود خودرو اپل با نام احتمالی Apple Car بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ منتشر می‌شود. بااین‌حال، گزارش‌های بی‌شمار مربوط به خودرو اپل نشان می‌دهد اپل برای عرضه‌ی این خودرو بسیار مصمم است. برای مثال، اخیرا هیوندای تأیید کرد در حال مذاکره‌ی ابتدایی با اپل را برای همکاری در تولید خودرو خودران آغاز کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اولین اطلاعات از تراشه هوش مصنوعی Apple Car افشا شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..