تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کرونا، آموزش آنلاین، کندی اینترنت... و حالا یک مشکل جدید برای دانشجویان

الهه صالحی: قطعی برق ناگهانی در چند روز گذشته در کشور یکی از موضوعات خبرساز بود. به گفته مردم در شهرهای مختلف در چند روز اخیر، برق برخی مناطق به مدت چند ساعت قطع شد و با وجود اینکه دلایل مختلفی برای این اتفاق عنوان می‌شد، مسئولان مربوطه دلیل را محدودیت سوخت نیروگاه‌ها دانستند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره گفته بود محدودیت موقتی به دنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها موجب این خاموشی‌ها در برخی مناطق کشور شده است و در صورتی که مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز خانگی صرفه جویی کنند، مشکل قطعی برق وجود ندارد. او با تاکید بر اینکه به دلیل مقطعی بودن این خاموشی امکان اطلاع رسانی وجود نداشته، گفته بود: به محض اینکه مشکل سوخت و محدودیت تامین گاز برطرف شود، خاموشی نخواهیم داشت.

 اما در شرایط فعلی، قطعی برق موجب نگرانی‌های جدیدی هم شد؛ چرا که با فصل امتحانات دانشجویان مصادف شد و نبود برق و اینترنت برای امتحان، برای برخی دانشجویان استرسی جدی ایجاد کرد.

اختیار تصمیم گیری بر عهده اساتید است

نگرانی‌ها و استرس دانشجویانی که به دلیل قطعی برق و اینترنت از امتحان بازمانده بودند یا احتمال ایجاد چنین مشکلی را می‌دادند، سبب شد تا وزارت علوم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خیال دانشجویان را راحت کند. در همین رابطه دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود: امتحانات طبق روال برنامه دانشگاه‌ها در حال اجراست و عضو هیئت علمی یا استاد درس موظف است که اعتبار امتحان را تایید کرده و اگر به هر دلیلی مانند قطع برق، امتحان مختل شود، با نظر استاد درس و تایید دانشکده امتحان می‌تواند در زمانی دیگر تکرار شود. او با تاکید بر اینکه گرفتن تصمیمات بر عهده خود استاد درس است، گفته بود: ممکن است استاد تشخیص بدهد زمان را طولانی‌تر کند.

اولین بار است که این اتفاقات می‌افتد

با وجود صحبت‌های مسئولان، دانشجویان نظرات متفاوتی درباره واقعیت ماجرا دارند. اغلب معتقدند که این نگرانی‌های جدید، فشارهای مضاعفی بر دوش آنها می‌گذارد، فشارهایی که اغلب توسط اساتید و مسئولان دانشگاه جدی گرفته نمی‌شود؛ چون از طرفی برایشان زحمت و دردسر به همراه خواهد داشت و از طرف دیگر آن را به پای بهانه‌های دانشجویان برای درس نخواندن می‌گذارند و حرف دانشجویان را جدی نمی‌گیرند.

ارسلان که به طور همزمان دانشجو و معلم است، در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «چند روز قبل وسط امتحان ناگهان دسترسی من قطع شد. امتحان پنج سوال داشت که من سوال اول و دوم را جواب داده و ثبت کرده بودم و هنگام ثبت جواب سوال سوم متوجه قطع دسترسی ام شدم. زمانی که مجددا توانستم وارد سایت شوم، از زمان امتحان چیزی باقی نمانده بود و عملا امتحانی که مطمئن بودم نمره کامل را برای آن دریافت می‌کنم و از دروس مورد علاقه ام بود، خراب شد.»

او می‌گوید که زمانی که موضوع را با استاد مربوطه در میان گذاشته است، بازخورد چندان خوبی از استاد نگرفته است.

ارسلان ادامه می‌دهد: «این تنها مشکل من در روزهای اخیر نبوده است. در گروه‌های درسی دیگر شاهد بودم که همکلاسی‌هایم قرار بود برای امتحانی، فایل ورد در سامانه آپلود کنند و در زمان امتحان برق برخی قطع شد و به واسطه اپلود این فایل، نمی‌توانستند از گوشی برای امتحان استفاده کنند. بعد از امتحان هرقدر هم که با استاد در این باره حرف زدند جوابی نگرفتند؛ استاد حتی تا الان که یک روز از امتحان گذشته، همچنان به آنها جوابی نداده است.»

او دلیل این رفتار اساتید را بی اعتمادی آنها به دانشجویان می‌داند و می‌گوید: «فکرشان این است که این حرف‌ها بهانه است و چون آموزش مجازی است این بهانه را میاورید که درس نخواندن را جبران کنید در حالی که به طور مثال من مطمئنم امتحانم را ۲۰ می‌شدم. بعد از این اتفاقات ما فکر کردیم تنها راه چاره هماهنگی با استاد است که مدت زمان امتحان را برایمان بیشتر کنند که اگر دوباره اتفاق ناگهانی افتاد زمانی ذخیره داشته باشیم که از امتحان نمانیم. باز هم با همان جواب مشابه رو به رو شدیم که شما می‌خواهید وقت بیشتری برای تقلب بگیرید و زمان بیشتری به ما داده نشد.»

او در پایان با اشاره به اینکه بحث دیگر مختل شدن کلاس‌ها به واسطه چنین اتفاقاتی است، می‌گوید: «من معلم هستم بخشی از روز را دانشجو هستم و بخش دیگر را تدریس می‌کنم. این روزها می‌بینم که از ۱۵ نفر سه نفر سر کلاس هستند و بقیه یا اینترنت ندارند یا برق و .... در چنین شرایطی با توجه به اینکه خود من هم این مسائل را لمس می‌کنم، آنها را درک می‌کنم اما اتفاقی که می‌افتد این است که ما از تقویم آموزشی عقب می‌افتیم که به ضرر من معلم نیست اما قطعا دانش آموزان را با برنامه‌ای فشرده مواجه می‌کند.»

دانشجوها استرس نداشته باشند

دکتر علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرآنلاین در این باره می‌گوید: «اساسا هرجا که کار از اختیار دانشجو خارج است، دانشگاه ها تمهیدات لازم را می‌اندیشند و در چنین شرایطی یا دقت نظر کار می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «به طور مثال دو نوع مشکل ممکن است در کارها ایجاد شود. اول اینکه سرورهای خود دانشگاه در ایام یا وسط امتحان دچار مشکل شود که در این حالت این مشکلات جبران خواهند شد. در حالت دوم ممکن است برخی از دانشجویان به هر دلیلی مانند قطع برق یا اینترنت و ... در زمان امتحان دچار مشکل شوند؛ در چنین حالتی دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که صحت این مسائل را بررسی کرده و برای آن تمهیدی بیاندیشند و این‌ها اصولی است که همه دانشگاه‌ها آن را رعایت می‌کنند.»

دکتر صفوی با تاکید بر اینکه دانشجویان در این باره هیچ استرسی نداشته باشند، ادامه می‌دهد: «دانشجویان بدانند قطعا هر مشکلی برایتان پیش آمد، آن راحت و شفاف مشکل را به اطلاع معاون آموزشی دانشگاه خودتان یا استاد اعلام کنید. تشخیص اینکه آن مشکل خارج از اراده شما بوده کار سختی نیست.»

رئیس کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم اضافه می‌کند: «ممکن است بعضی از افرادی سواستفاده ای هم بکنند که در چنین شرایطی دانشگاه بررسی می‌کند و به سابقه و رفتار فرد هم بستگی خواهد داشت. به احتمال بالای ۸۰ ، ۹۰ درصد دوباره به  دانشجو فرصتی داده خواهد شد و اگر کسی اهل درس نباشد تنها یک بار می‌تواند چنین کاری بکند و راهکارهای زیادی برای صحت سنجی و برخورد با این رفتارها وجود دارد.»

صفوی با تاکید براینکه ما دوست نداریم دانشجویان بی جهت استرس داشته باشند، ادامه می‌دهد: «تمام قوانین وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای کاهش این استرس و در عین حال حفظ سلامت امتحانات است؛ طبیعی است که در صورت بروز چنین مسائلی دانشگاه و استاد به دردسر می‌افتند اما همه ما درک کرده و متناسب با آن کار می‌کنیم. اگر هم دانشجویی در دانشگاهی با موردی مواجه شد که فکر می‌کند حق دارد ولی موضوع درک نشده است، باید به معاونت دانشجویی دانشگاه خودش مراجعه کند که کارشان پیگیری حق دانشجو و کار دانشجو تا وصول مطالبات اوست.»

۴۷۲۳۲




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کرونا، آموزش آنلاین، کندی اینترنت... و حالا یک مشکل جدید برای دانشجویان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..