تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مرگ پزشکی پس از دریافت واکسن کووید فایزر، در حال بررسی است

مقامات بهداشتی در حال بررسی مورد پزشک فلوریدایی هستند که ۱۶ روز پس از دریافت واکسن کرونای فایزر به‌ علت اختلال خونی شدید و غیر عادی جان باخت.  براساس پست هایدی نکلمان (همسر پزشک فقید) در فیسبوک، دکتر گریگوری مایکل پزشک ۵۶ ساله متخصص زنان و زایمان در میامی‌بیچ، در تاریخ ۱۸ دسامبر واکسن کرونا را در مرکز پزشکی مانت ساینای دریافت کرد و ۱۶ روز بعد بر اثر خونریزی مغزی درگذشت. دکتر مایکل مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن، دچار فرم بسیار جدی از ترومبوسیتوپنی حاد ایمنی شد که از لخته شدن طبیعی خون جلوگیری می‌کند.

فایزر در بیانیه‌ای گفت: « ما فعالانه این مورد را بررسی می‌کنیم؛ اما در حال‌ حاضر باور نداریم که ارتباط مستقیمی با واکسن وجود داشته باشد. تاکنون هیچ سیگنال ایمنی مرتبطی در کارآزمایی‌های بالینی، تجربه‌ی پس از بازاریابی یا فناوری مورد استفاده برای ساخت واکسن، شناسایی نشده بود.»

به گزارش نیویورک ‌تایمز، حدود ۹ میلیون نفر در آمریکا حداقل یک دوز واکسن کرونای فایزر یا مدرنا را که در آمریکا تأیید شده است، دریافت کرده‌اند. تاکنون، مشکلات جدی گزارش‌شده در مورد واکسن‌، ۲۹ مورد آنافیلاکسی بوده که نوعی واکنش آلرژیک جدی است. هیچ مورد مرگی گزارش نشده بود. بسیاری از مردم دچار عوارض جانبی دیگری مانند درد بازو، خستگی شدید، سردرد و تب شده بودند که معمولا گذرا هستند.

آژانس‌های محلی و فدرال در حال بررسی مرگ دکتر مایکل هستند. چندین کارشناس گفته‌اند  این مورد بسیار غیر معمول است؛ اما می‌تواند واکنش شدیدی در برابر واکسن باشد. اداره بهداشت فلوریدا بررسی مرگ دکتر مایکل به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ارجاع داد. کریستن نوردلوند، سخنگوی این مرکز، در بیانیه‌ای گفت آژانس با دسترسی به اطلاعات بیشتر، وضعیت را ارزیابی می‌کند و به‌روزرسانی‌هایی در مورد آنچه شناخته شده است و اقدامات لازم ارائه می‌دهد.

دارن جی کپرارا از دفتر پزشک قانونی شهرستان میامی-دید، می‌گوید آن‌ها هنوز در حال بررسی مرگ دکتر مایکل هستند و گزارش کالبدشکافی کامل نشده است. مرکز پزشکی مانت ساینای با استناد به قوانین حریم خصوصی بیمار از اظهارنظر خودداری کرد.

مقاله‌های مرتبط:

به ‌گفته‌ی هایدی نکلمان، سه روز پس از اینکه همسرش واکسن را دریافت کرد، لکه‌های قرمز ریزی روی دست‌ها و پاهایش ظاهر شد که ناشی ‌از خونریزی زیر پوستی بود. وی آن نقطه‌ها را به‌عنوان علامت خطر تشخیص داد و به اورژانس مراجعه کرد. آزمایش خون نشان داد که سطح پلاکت‌ها (یکی از اجزای خون و عامل ضروری لخته شدن ) صفر است و او با تشخیص ترومبوسیتوپنی حاد ایمنی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

خانم نکلمان که درگیر مراسم خاکسپاری بود، از مصاحبه‌ی تلفنی خودداری کرد؛ اما در پیام متنی به نیویورک ‌تایمز گفت دکتر مایکل هیچ مشکل پزشکی یا بیماری زمینه‌ای نداشت. او گفت شوهرش هرگز در برابر هیچ دارو یا واکسنی واکنش منفی نشان نداده بود و فرد سالم و فعالی بود که سیگار نمی‌کشید و هیچ دارویی مصرف نمی‌کرد. او هرگز دچار کووید نشد؛ زیرا از زمان آغاز دنیاگیری از ماسک N95 استفاده می‌کرد. خانم نکلمان در فیسبوک نوشت: «پزشکان به مدت دو هفته تلاش می‌کردند تعداد پلاکت‌های دکتر مایکل را افزایش دهند و متخصصانی از سراسر کشور در مراقبت از او مشارکت داشتند. او در کل این جریان هشیار و پرانرژی بود؛ اما دو روز پیش از جراحی به‌عنوان آخرین چاره، دچار سکته هموراژیک ناشی از فقدان پلاکت‌ شد که در عرض چند دقیقه جان او را گرفت.»

در جراحی که قرار بود انجام شود، پزشکان قصد داشتند طحال دکتر مایکل را بردارند؛ این عمل گاهی می‌تواند به درمان اختلال لخته شدن خون کمک کند.

خانم نکلمان داستان همسرش را به این علت گفته است تا مردم را از عوارض جانبی احتمالی واکسن آگاه کند و اینکه برای همه خوب نیست و در این مورد خاص، موجب نابودی یک خانواده شده و بسیاری از افراد جامعه را تحت ‌تأثیر قرار داده است.

دکتر جری ال اسپیواک، متخصص اختلالات خونی در دانشگاه جانز هاپکینز که در مراقبت از دکتر مایکل مشارکت نداشت، می‌گوید براساس توصیف نکلمان، فکر می‌کند واکسن در مرگ دکتر مایکل نقش داشته است. او می‌گوید این رویداد بسیار نادر است اما اتفاق افتاد و ممکن است دوباره تکرار شود؛ اما نباید مانع از واکسیناسیون مردم شود.

وضعیتی که دکتر مایکل دچار آن شد یعنی ترومبوسیتوپنی حاد ایمنی، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به پلاکت‌های خون فرد حمله می‌کند یا سلول‌های مغز استخوان را مورد حمله قرار می‌دهد که پلاکت‌ها را می‌سازند.  کووید در برخی بیماران می‌تواند موجب این وضعیت شود. داروهای مختلفی از جمله کوئینین و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌توانند در برخی افراد موجب این اختلال شوند.

دکتر اسپیواک این عوارض را از نوع واکنش‌ دارویی ویژه توصیف کرد که بدون نظم یا علت، احتمالا براساس صفات ژنتیکی ناشناخته برخی افراد را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد و راهی برای پیش‌بینی حساسیت فرد در برابر آن‌ها وجود ندارد. او می‌گوید اگر تعداد کافی از افراد را واکسینه کنید، چنین رویدادهایی اتفاق خواهد افتاد.

واکسن‌سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و از نظر تئوری، در موارد نادر موجب می‌شود که سیستم ایمنی به‌اشتباه برخی از سلول‌های بدن را به‌عنوان مهاجمانی شناسایی کند که باید از بین بروند.

دکتر اسپیواک می‌گوید چند مورد موجب می‌شود که فکر کنیم احتمال نقش داشتن واکسن در مرگ دکتر مایکل زیاد است. این اختلال به‌سرعت پس از دریافت واکسن ظاهر شد و چنان شدید بود که موجب شد تعداد پلاکت‌های وی کاهش ناگهانی و شدیدی پیدا کند؛ الگویی مانند آنچه در برخی موارد بر اثر داروهایی مانند کوئینین ایجاد می‌شود. دکتر مایکل در مقایسه ‌با بیشتر افرادی که به دلایل دیگر دچار مشکلات مزمن می‌شوند، سالم و جوان بود. سرانجام، بیشتر بیماران (۷۰ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند. یک مورد ناگهانی در یک مرد، خصوصا در فردی سالم و نسبتا جوان، نشان‌دهند‌ه‌ی محرک جدیدی است.

به گفته‌ی دکتر پل اوفیت متخصص واکسن‌ها و بیماری‌های عفونی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، واکسن سرخک و خود سرخک نیز موجب بروز مشکلات لخته شدن خون مشابه می‌شوند؛ اما معمولا طولاتی و جدی نیست. وی می‌گوید: «این مورد هم در بزرگسالان و هم در کودکان، تقریبا به تعداد یک مورد در هر ۲۵ هزار تزریق واکسن سرخک رخ می‌دهد.»

دکتر اوفیت اطمینان ندارد که علت مرگ دکتر مایکل چه بوده است و باید افراد واکسینه‌شده را تحت ‌نظر داشت تا دید آیا چنین اتفاقی برای فرد دیگری رخ می‌دهد. دکتر ویلیام شافنر متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت، می‌گوید اختلال پلاکت با داروهای خاصی مرتبط بوده است؛ ارتباط آن با واکسن‌ جای سؤال دارد. وی خاطرنشان می‌کند که هر سال مردم میلیون‌ها واکسن از انواع مختلف دریافت می‌کنند و خوشه‌هایی از این اختلال پلاکت رخ نمی‌دهد.

به گفته‌ی دکتر اسپیواک،چندین درمان برای ترومبوسیتوپنی ایمنی وجود دارد و کسب اطلاعات بیشتر درباره مورد دکتر مایکل، ممکن است به پزشکان کمک کند تا اگر این وضعیت در افرادی دیگری که واکسن را دریافت می‌کنند، رخ دهد، برنامه‌های درمانی بهتری طراحی کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مرگ پزشکی پس از دریافت واکسن کووید فایزر، در حال بررسی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..