تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پروژه ملی «ابر ایران» با سرمایه‌گذاری ۲۴۰۰ میلیارد تومانی رونمایی شد

سازمان فناوری اطلاعات با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، مزایده‌ی مشارکت عمومی‌خصوصی را در پروژه‌ی ملی «ابر ایران» برگزار و اسامی برندگان را امروز اعلام کرد. این پروژه با هدف تمرکززدایی در حوزه‌ی خدمات ابری و توزیع ترافیک داده کشور و افزایش پایداری زیرساخت‌های مورد‌نیاز کسب‌و‌کارهای فضای مجازی به‌منظور اهداف شبکه‌ی ملی اطلاعات و شکل‌گیری اولین اپراتورهای ابری کشور امضا شد. اهداف دیگر این پروژه عبارت‌اند از:

کاهش وابستگی به اینترنت بین‌الملل به‌روز‌رسانی مراکز داده و استفاده بهینه از منابع موجود ارائه‌ی خدمات موردنیاز کسب‌وکارهای نوپا به‌صورت یکپارچه و اقتصادی امکان ارائه‌ی خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی و خصوصی امکان ارائه خدمات به تولیدکنندگان محتوا و فراهم‌کنندگان خدمات شبکه‌ی توزیع محتوا   صرفه‌جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز افزایش پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌های خدمات و محتوا در شبکه‌ی ملی اطلاعات

سرمایه‌ی پروژه ابر ایران معادل ۲،۴۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰۰ میلیارد آن را دولت و باقی‌مانده را بخش‌ خصوصی تأمین می‌کند. دو کنسرسیوم برنده یکی متشکل از شرکت‌های آسیاتک و ژرف‌نگر و ابر زَس XaaS و دیگری متشکل از فناپ و ابر آروان هستند. پروژه‌ی ملی ابر ایران در نظر دارد زیرساخت‌های مراکز داده استانی سازمان فناوری اطلاعات را در هشت استان دراختیار دو کنسرسیوم برنده بگذارد تا خدمات ابری در این مناطق را توسعه دهند.

ناظمی: شرکت‌های حاضر در این پروژه به فکر ایجاد فضای ابری مانند گوگل درایو هم برای بازار ایران هستند

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، اعلام کرد دولت‌ها در ایران فعالیت‌های مختلفی را انحصاری می‌کنند و بخش خصوصی به‌عنوان رقیب دیده می‌شود. این در حالی است ‌که سرویس ارائه‌شده‌ی دولت‌ها هم مشکلاتی دارد؛ بنابر‌این، بهتر است دولت به‌جای رقابت، به بخش خصوصی کمک کند.

ناظمی افزود همین نگرانی‌ها باعث شد تا دریافت مجوزهای لازم برای برگزاری مناقصه‌ی پروژه‌ی ابر ایران حدود دو سال طول بکشد. به‌گفته‌ی ناظمی، این تمرکززدایی اهداف اقتصادی و امنیتی در حفظ اطلاعات کشور را به‌دنبال دارد.

ناظمی به خبرنگار زومیت گفت شرکت‌های خصوصی حاضر در پروژه‌ ابر ایران در فکر دراختیار گذاشتن فضای ابری مانند گوگل‌درایو و وان‌درایو و دراپ‌باکس هم هستند. وی اضافه کرد این موضوع به استراتژی شرکت‌ها برمی‌گردد؛ اما در طرحی که شرکت‌ها داده بودند،‌ این موضوع به‌عنوان بخشی از فعالیت آن‌ها در نظر گرفته شده و با‌توجه‌به احساس نیاز به وجود فضای ابری در بازار ایران، چنین موضوعی دنبال می‌شود.

در این مراسم، مهدی کریمی، معاون توسعه و مدیریت شبکه‌ی ملی اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، گفت براساس برنامه‌ی ششم توسعه باید تا پایان سال ۱۴۰۴ سه شرکت در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات ابری در کشور وجود داشته باشد. به‌‌گفته‌ی کریمی، شرکت‌های بزرگ این حوزه در کشور اکنون در حال فعالیت هستند و برخی از آن‌ها مشتری خارجی هم جذب کرده‌اند. مهدی کریمی هدف پروژه‌ی ابر ایران را بی‌نیازی کشور از لحاظ دریافت خدمت از خارج کشور دانست و گفت ایران در نظر دارد با توسعه‌ی پروژه‌ی ابر ایران، امکان ارائه‌ی خدمات ابری به کشورهای همسایه را نیز فراهم کند.

کریمی: هدف پروژه‌ی ابر ایران بی‌نیاز‌کردن کشور از دریافت خدمت از خارج است

دو منطقه برای اجرای پروژه در نظر گرفته شده: یکی «ابر شمالی» که متشکل از شهرهای تبریز، مشهد، قم، همدان و شیراز است و مراکز داده‌ی دولت در این مناطق‌، ۲۱۹ سرور و ۱۱ پتابایت ظرفیت ذخیره‌سازی و ۱۰۰ رک دراختیار کنسرسیوم اول قرار می‌گیرد؛ دیگری «ابر جنوبی» که متشکل از شهرهای شیراز، اصفهان، اهواز، کرج و (مراکز هم‌مکانی) تبریز است و تجهیزاتی شامل ۲۱۹ سرور و ۱۳ پتابایت فضای ذخیره‌سازی و ۱۰۴ رک دراختیار کنسرسیوم دوم قرار می‌گیرد.

مشوق‌ها و مجوزهایی که دراختیار برندگان مناقصه قرار می‌گیرند، به‌شرح زیر است:

خرید تا ۳۰ درصد از ظرفیت ایجادشده از محل تجهیزات تحویل‌شده ارائه‌ی ۹۰ درصد تخفیفِ شرکت ارتباطات زیرساخت برای پهنای باند ارائه‌ی ۹۵ درصد تخفیفِ شرکت ارتباطات زیرساخت برای فضای Co-Location ارائه‌ی تسهیلات حداکثر ۷۰۰ میلیارد ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی با رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صندوق اتصال سایر مراکز داده‌ به سایت‌های پنج‌گانه استفاده‌ی تیم‌های برنده از ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت صندوق نوآوری رو شکوفایی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پروژه ملی «ابر ایران» با سرمایه‌گذاری ۲۴۰۰ میلیارد تومانی رونمایی شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..