تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقدامات شهرداری تهران در دوران محدودیت کرونایی

همانطور که میدانید مبلمان شهری، مراکز نگهداری شهری، وسایل حمل و نقل عمومی و ... نیازمند پیش بینی ملاحظات خاص در شرایط کرونایی بودند؛ تمامی پروتکل های مورد نیاز در مجموعه مدیریت شهری با پیگیری و اهتمام اداره کل سلامت شهرداری تهران و در مشارکت با مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت تهیه گردیده و ملاک عمل در اجرا و نظارت در شهرداری تهران قرار گرفته است.

مهمترین طرح اداره کل سلامت درخصوص این بیماری در روزهای اخیر، برقراری ارتباط با بیماران کرونایی تهران در قالب طرح ملی شهید سلیمانی اقدامی است که در شهر تهران با محوریت خانه های سلامت و سرای محله های شهر تهران آغاز شده و شهرداری برای اجرای این طرح درحال همکاری کامل با مجموعه بهداشت و درمان است.

قابلیت این طرح این است که افرادی که با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بودند را تا ٦ مرحله شناسایی و پیدا می کنند و سپس از آن افراد در نزدیکترین مکان محل سکونتشان تست پی سی آر رایگان گرفته می شود، به منظور افزایش دسترس پذیری شهروندان به این مراکز تاکنون ٥٠ سرای محله و خانه سلامت در شهر تهران به این طرح اختصاص یافته و این تعداد بر اساس نیاز و ظرفیت های شبکه بهداشت مناطق در حال افزایش است.

تاکنون ۳۰ درصد از افرادی که از این طریق ردیابی و شناسایی شدند و تست دادند مبتلا به ویروس کرونا بودند و نتیجه حاکی از آن است که این طرح توانسته موفق عمل کند. در واقع ردیابی و بیماریابی سریع اتفاق مبارکی است که در روزهای اخیر در شهر تهران در حال وقوع است و توانسته تاثیر معناداری در شکست زنجیره انتقال ویروس کرونا داشته باشد.

طرح ردیابی ارتباطات کرونایی از منطقه ۱۸ آغاز شد و اکنون در دیگر مناطق درحال انجام است. تا به اینجا شناسایی ارتباطات قبلی بیماران در خانواده ها موفق بوده است؛ اما شناسایی ارتباطات پیشین بیماران در محل کار موفق نبوده است چراکه به نظر میرسد سیاست های حاکم بر محیط کار نیازمند اصلاح است. کارفرمایان دولتی و خصوصی باید از افرادی که به کرونا مبتلا شدند حمایت کنند و اجازه مرخصی و استراحت در منزل به آنان بدهند، تا افراد نگران از دست دادن شغل یا حقوق و مزایای خود نبوده و بتوانند صادقانه بیماری خود را بیان نمایند. 

طی نظرسنجی که اخیرا انجام داده‌ایم مردم به اندازه ای که نگران سلامتی خود هستند نگران معیشتشان هم هستند. در آمارهای گرفته شده ۴۸درصد از افراد نسبت به ابتلای خود و اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا اظهار نگرانی کردند و ۵۱ درصد درخصوص وضع معیشتی خود نگران بودند و گفته بودند که شغلشان و منبع کسب درآمد برایشان از سلامتی مهمتر است.

اگر کسی قرار است کرونا بگیرد و نتواند از محل کارخود مرخصی بگیرد و از سرکار اخراج شود بدین صورت هم سلامتی و هم معیشت این شخص به خطر افتاده است. به همین علت در شهرداری تهران همکارانی که تستشان مثبت شده است، یا تستشان منفی شده اما علائم بیماری دارند، منزل خواهند ماند و ما از حضورشان در منزل حمایت میکنیم.

اکنون مسئله اصلی این است که کارفرما را ملزم کنیم تا افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط بودند بدون به خطر افتادن موقعیت شغلی شان بتوانند مرخصی بگیرند. درحال حاضر قرنطینه خانگی بسیار حائز اهمیت است  و باید سیاست های سلبی و ایجابی برای رعایت قرنطینه خانگی توسط افراد تقویت شود. ستاد کرونا در کلانشهر تهران در آماری اعلام کرده بود بیش از ۷۰ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شدند قرنطینه خانگی را می شکنند و در منزل نمی مانند؛ لذا این نکته حائز اهمیت است که برای حفظ سلامت افراد ضمن مسئله یابی و شناخت دلایل رفتار بیماران، در راستای افزایش رعایت قرنطینه خانگی توسط شهروندان بیمار تلاش کنیم.

اعمال محدودیت تردد در سطح شهر به شکل ایده نسبتا موفقی اجرایی شده است که پس از ۹ شب تردد با خودرو شخصی ممنوع است اما ترددها پیش از این ساعت ازدیاد پیدا می کند. یکی از راهکارها برای اعمال محدودیت ، شناور کردن زمان کار ادارات و اصناف است . به طور مثال فروشگاه ها می توانند شب تا صبح باز باشند یا می توانستیم محدودیت حضور افراد را ایجاد کنیم و بگوئیم در این فروشگاه ده نفر بیشتر حضور نداشته باشند و پس از خروج این ده نفر گروه ده نفره دیگری وارد شوند.

از شروع شیوع و گسترش ویروس کرونا تعداد زیادی از مردم مسئولانه از خانه های خود بیرون نیامده و قرنطینه خود را نشکستند ، درنتیجه ممکن است این افراد در معرض افسردگی و سایر آسیب های روانی اجتماعی هستند. لذا باید فضایی ایجاد شود تا هم آمار ابتلا کاهش پیدا کند و هم افراد دچار مشکلات روحی و روانی نشوند. ما در طراحی برنامه ها و اقداماتمان این مهم را در دستور کار قرار داده ایم.

هفته بعد شب یلدا را در پیش داریم و شیوه های قبلی برگزاری این مراسم آئیینی را باید کنار بگذاریم و یلدا را در کنار خانواده خودمان بمانیم، حتی با جمع بزرگترهای فامیل هم ارتباط نداشته باشیم.

کرونایی که الان ضعیف شده است با رعایت نکردن دوباره اوج می گیرد. کاهش آمار فعلی بسیار خوب است ولی مسئله این است که در دوره قبلی هم نشان داده شد هرگاه سیاست ها باهم هم راستا است و مردم تکلیفشان روشن است آمار به طرز چشمگیری کاهش و کنترل گسترش وشیوع این ویروس بهتر می شود. لذا ضروری است همه در کنار هم از سیاست های یکپارچه موجود حمایت کنیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات امیدوار باشیم که با تداوم وضعیت کاهش شیوع کرونا در تهران ، از این بحران به سلامت عبور کنیم.


*معاون امور اجتماعی شهرداری تهران

۴۷۲۳۱




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقدامات شهرداری تهران در دوران محدودیت کرونایی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..