تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

در اینبخش بهترین ترفندهای خانه تکانی رابه شـما شرح می‌دهیم. خانه تکانی هر سه ماه یا شش ماه لازم بـه انجام اسـت، البته با توجه بـه نزدیک بودن بـه عید نوروز و سال جدید خواه یا ناخواه بزودی وادار بـه خانه تکانی هستیم! اما چـه کار کنیم تا اینکار را سریع و باکیفیت انجام دهیم؟ خانه تکانی چـه فوایدی دارد؟ دراین پست بطور کامل بـه این سوالات پسخ خواهیم داد. با پارس ناز همراه باشید.

وسایل نظافت را آماده کنید

شب قبل از روزی کـه برای تمیز کردن خانه درنظر گرفته‌اید، همه ی وسایل و لوازم تمیز کننده را گرد آوری کنید و کنار هم بگذارید. علاوه بر محصولات پاک کننده، کیسه‌ آشغال، دستکش ظرفشویی، برس و یک وسیله پخش کننده آهنگ برای ایجاد انگیزه و هیجان را کنار سایر وسایل بگذارید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

با گذاشتن همه ی وسایل مورد نیاز دریک جا دیگر لازم نیست کـه برای پیدا کردن انها از این ور بـه آن ور بروید و بـه خاطر انها درگیری ذهنی داشته باشید.

آماده کردن غذا

ممکن اسـت وسوسه شوید کـه مستقیم بـه سمت تمیز کردن خانه بروید اما بهتر اسـت ابتدا برای وعده‌هاي غذایی برنامه ریزی کنید تا ادامه کار شـما آسان‌تر باشد. یک صبحانه سالم شـما، روز شـما را در مسیری صحیح جهت میدهد، سپس برای شام و ناهار برنامه ریزی کنید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

البته استفاده از وسیله‌اي مانند آرام پز و یا سفارش دادن غذا از بیرون، یک راه نجات برای شـما خواهد بود. سعی کنید مقداری اسنک ساده دم دست بگذارید تا موقع ماراتن تمیز کردن خانه ضعف نکنید. ابتدا باید مقداری کره بادام زمینی را برای درست کردن یک ساندویچ سریع پیدا کنید، سپس یک ظرف غذای دردار را روی میز کار بگذارید.

از تایمر استفاده کنید

تصمیم بگیرید کـه چـه مدت زمانی را می خواهید برای هر اتاق صرف کنید سپس تایمر را روی آن زمان تنظیم کنید تا زمانتان را از دست ندهید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

وقتی هدف شـما تمیز کردن یک اتاق باشد، خودتان را وارد چالشی سرگرم کننده کرده اید اما شـما کـه نمیخواهید تمام روز را صرف تمیز کردن یک اتاق کنید بنابر این با خودتان بگویید آیا می توانم آنرا در عرض ۴۵ دقیقه تمیز کنم، بـه این ترتیب کل وقت تان در آن اتاق اتلاف نمی شود.

برای تمیز کردن خانه ابتدا سراغ ماشین لباسشویی بروید

برای تمیز کردن خانه با رفتن بـه تمامی اتاقها، هر چیزی راکه نیاز بـه شستن در لباسشویی دارد، جمع کنید. همانگونه کـه در حال انجام کار هستید اینکار را هم انجام دهید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

ملحفه تختخواب، پرده‌هاي دوش، دم فرشی، پادری حمام، رو بالشی و غیره را میتوانید برای شستشو بدون استفاده از دست و با خودرو لباسشویی گرد آوری کنید.

تمیز کردن خانه از جلوی در شروع می‌شود

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

قبل از این کـه شروع بـه تمیز کردن اتاقهای داخل خانه کنید، بـه بیرون خانه هم کمی توجه کنید. درصورت لزوم گرد و غبار بیرون خانه را تمیز کنید و لامپ دم در را درصورت خراب بودن تعویض کنید و زنگ در و صندوق پستی را تمیز کنید. دفعه بعد کـه بـه خانه بر می گردید، ورودی خانه واقعا بـه استقبال شـما می آید.

تمیز کردن داخل خانه را از حمام آغاز کنید

حالا کـه برای تمیز کردن خانه آماده هستید، تمیزی داخل خانه را از داخل حمام شروع کنید. نواک کارشناس خدماتی و نویسنده کتاب می گوید: اکثر مردم از تمیز کردن حمام وحشت دارند، بهمین خاطر اگر شـما تمیز کردن خانه را از حمام شروع کنید، بقیه کارها برای شـما آسان‌تر می شود. با استفاده از محصولاتی کـه ساییدگی ایجاد نکنند، شروع بکار کنید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

با خمیری ساخته شده از آب و جوش شیرین داخل و بیرون سنگ روشویی، دستشویی فرنگی و وان را بشویید بـه خصوص سمت بیرون انها را تاکید کنید. میتوانید قرص هاي آنتی اسید را در کاسه قرار دهید تا بـه تمیز کردن و ضد عفونی سطوح کمک کند. برای تمیز کردن رسوبات معدنی سردوش، یک کیسه پلاستیکی را تا نیمه از سرکه پر کنید و آن رابه سردوش متصل کنید. 

کف حمام را خوب بسابید

در همان حال کـه محصولات پاک کننده آلودگی‌ها را تمیز میکنند، از قدرت بازوانتان برای سایر لکه‌هاي اطراف حمام استفاده کنید. جوش شیرین را روی روشویی بپاشید و آن رابا یک دستمال نرم و مرطوب بسابید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

هم چنین آب آنرا خالی کنید و با یک مسواک کهنه قسمت داخلی آنرا هم با جوش شیرین تمیز کنید. روشویی رابا آب جوش بشویید تا جوش شیرین شسته شود. آینه رابا یک دستمال میکروفایبر تمیز پاک کنید، نیازی بـه استفاده از محلول پاک کننده نیست.

نوبت تمیز کردن اتاق خواب است

بهتر اسـت کـه قبل از این کـه میانه روز برسد یعنی قبل از زمانی کـه بـه فکر چرت زدن بیفتید، بـه دنبال تمیز کردن اتاق خواب باشید. همانند سایر اتاقها بهتر اسـت بـه صورت چرخشی اتاق خواب را تمیز کنید یعنی از سقف تا کف اتاق؛ بنابر این خاک دوباره بـه جاهایی کـه تمیز کردید بر نمیگردد.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

اگر پنکه سقفی دارید با استفاده از یک ترفند شروع کنید: یک روبالش را برگردانید بـه همان صورتی کـه باز اسـت و انگار می‌ خواهید بالش در آن فرو کنید آنرا روی یکی از تیغه‌هاي پنکه ببندید. همانطور کـه پنکه حرکت می کند روبالشی باعث می‌ شود کـه بجای این کـه گرد و غبار را جمع کند، بـه سمت کف اتاق پایین بیاید.

از جابجایی مبلمان اتاق خواب اجتناب کنید

شـما در مرحله اول ملحفه‌هاي اتاق خواب را در لباسشویی گذاشته‌اید اما حالا زمان خوبی برای تمیز کردن تشک اسـت. مقداری جوش شیرین را روی تشک خود بریزید. با استفاده از این ماده سطح pH تشک شـما متعادل می شود و بوی بد آن از بین میرود. وادار نیستید کـه تشک را برگردانید اما یک ملحفه تمیز برای خواب استفاده کنید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

بعد از چند ساعت برگردید و جوش شیرین روی تشک رابا استفاده از جارو برقی پاک کنید. بعد از اینکار کل اتاق خواب را خیلی تمیز جارو بکشید تا مطمئن شوید کـه زیر تخت و میز کنار تختخواب کامل تمیز شده اسـت. اگر کمد کشویی کنار تخت فضای خالی در زیر ندارد، دو کشوی پایینی را باز کنید تا بتوانید زیر میز آرایشی را تمیز کنید.

تمیز کردن خانه

از یک گردگیر غلطکی برای پاک کردن گرد و خاک از لامپهای اتاق نشیمن استفاده کنید. موقع تمیز کردن خانه بـه هنگام آخر هفته زمانی عالی برای لکه‌هایي اسـت کـه مورد غفلت واقع شده‌اند، هم چنین از گوش پاک کن برای پاک کردن شکافهای بازرسی وسایل الکترونیک و یک دستمال میکروفایبر برای تمیز کردن اثر انگشت روی کلیدها و پریزها استفاده کنید.

مبلمان نشیمن را تمیز کنید

کمی روغن نارگیل را روی یک دستمال میکروفایبر بزنید، سپس روی بخش چوبی مبلمان بکشید. چوب مبلمان زیبا و براق خواهد شد و این ماده خیلی ارزانتر از پولیشهای چوبی مخصوص اسـت.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

برای تمیز کردن نیمکت، همه ی بالشتکها را بردارید تا بتوانید میان درزهای مبل رابا جارو برقی خوب تمیز کنید. تنگ کردن فضاهای میان باعث میشود تا در روزهای آینده تمیزتر بماند. بعداً فقط با چرخاندن سر جاروبرقی میان بالشتکها، مبل تمیز میشود.

تمیز کردن اتاق ناهارخوری

اگر در اتاق ناهاخوری شمع روشن میکنید، دیوارها رابا محلولی با سهم مساوی از آب و سرکه سفید تمیز کنید تا از شر هرگونه دود خلاص شوید. بعد همانطور کـه میز غذا و صندلی را تمیز میکنید، توجه کنید کـه زیر صندلی‌ها را هم تمیز کنید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

افراد اغلب اوقات غذا را در دستان خود نگه می‌دارند، صندلی را می کشند اما هرگز فکر نمیکنند کـه زیر آنرا باید تمیز کرد. رومیزی‌ها را در فریز گذاشته تا قطعات ریخته شده شمع کاملا سفت شود و بـه اسانی جدا شود دراین فاصله یک رومیزی تمیز را جای گزین کنید.

کابینت های آشپزخانه را تمیز کنید

یکی از بخشهای مهم در تمیز کردن خانه، تمیز کردن آشپزخانه اسـت. با استفاده از استراتژی بالا بـه پایین کـه در قبل گفته شد، دسته‌هاي کابینت و درهای آنرا تمیز کنید. ممکن اسـت موقعی کـه در کابینت را تمیز میکنید تعجب کنید کـه انها چقدر کثیف هستند در حالیکه خیلی تمیز بنظر می‌رسیدند. این بـه خاطر این اسـت کـه انها اغلب اوقات با یک لایه چربی پوشانده شده‌اند.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

آن ها رابا یک اسپری پاک کننده چند منظوره تمیز کنید، سپس بخش چوبی رابا روغن نارگیل برق بیندازید. بعد فریزر و یخچال خودرا برای مواد غذایی کـه ممکن اسـت خراب شده یا فاسده شده باشند، بررسی کنید و آنرا تمیز کنید. واشر لاستیکی درب یخچال رابا آب و صابون بشویید تا سفت و محکم شود و از خروج هوای سرد پیشگیري شود.

گاز و اطراف آن را تمیز کنید

روی اجاق گاز و اطراف آن کثیفترین بخش آشپزخانه هستند، زیرا مقدار زیادی گرد و خاک و روغن رو روی خودشان جمع میکنند. اگر می خواهید تمیز کردن خانه را خیلی خوب انجام دهید، توصیه می کنیم سینک رابا آب جوش پر کنید، سپس یک چهارم پیمانه جوش شیرین بـه آن اضافه کنید و کمی مایع ظرفشویی در آن بریزید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

فیلتر هود را در محلول بـه مدت چند دقیقه بخیسانید، سپس فیلتر را بشویید. برای تمیز کردن بدون مواد شیمیایی، از نصف لیموترش کـه در جوش شیرین فرو رفته استفاده کرده روی اجاق گاز، در فر، روی کابینت و روی یخچال بکشید تا تمیز شوند. مرکبات چربی زدای طبیعی هستند و جوش شیرین هم کـه یک ماده ساینده اسـت.

فراموش نکنید کـه روی کابینت را خوب تمیز کنید چون اغلب اوقات مواد غذایی را روی آن قرار می دهید. با گذاشتن یک کاسه آب بـه مدت چند دقیقه در مایکروفر، مواد غذایی جای مانده در آن نرم شده و براحتی تمیز می شوند. سپس از یک کارت هدیه قدیمی برای پاک کردن لکه‌هاي غذا استفاده کنید.

کار تمیز کردن خانه با نظافت و مرتب کردن کمد ها به پایان می‌رسد

برای اتمام کار تمیز کردن خانه بـه سراغ گنجه‌هاي لباس و کمدها برای جابجایی لباس هاي فصلی بروید. کتهای ضخیم را در قسمت عقب گذاشته و کتهای خنک را جای گزین کنید و کلاه‌ها و شالهای بهاره مورد علاقه و عینکهای آفتابی را جلوی چشم بگذارید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

همین کار را در گاراژ انجام دهید و اینبار بیلچه و پاروی برفی و وسایل زمستانی یا فصل قبل را کنار گذاشته و راکتهای تنیس و توپهای والیبال و فوتبال و سایر ورزشهای مخصوص فصل را جای گزین کنید.

فواید خانه تکانی چیست؟

درهم ریختگی بیشتر خانه بـه معنای استرس بیشتر اسـت. بنابر این نباید تعجب کرد کـه ، طبق نظر سنجی بهداشتی اسکاتلند کارهای خانه می تواند استرس و اضطراب رابه میزان ۲۰ درصد کاهش دهد. با این حال برای انجام شدن این اثر ۲۰ دقیقه فعالیت لازم اسـت. استفاده از مواد پاک کننده حاوی رایحه لیمو میتواند بشما کمک کند تا غلبه بر استرس را سریع تر انجام دهید.

به تنفس بهتر کمک می‌کند

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

اگر بـه هنگام فصل بهار در دسترس آلرژی یا حملات آسم قرار میگیرید، فکر نکنید کـه مسببان این امر فقط گرده‌ها هستند. جنیفر مک دانل متخصص ریه میگوید: گرد و غبار و پرندگان و حیوانات، تحریک کنندگان عمده آسم هستند بـه خصوص در کودکان. گرد و غبار خانه بـه اسانی میتواند موجب تحریک آلرژی یا حمله آسم شود.

خلق و خوی شما را بهتر می‌کند

تمیز کردن خانه بـه صورت کامل ودر ادامه تمیز نگه داشتن یک تقویت کننده روحیه اسـت برای کسانی کـه میخواهید یک عادت خوب را ایجاد کنید. دریک مطالعه از پژوهشنامه روانشناسی جامعه و شخصیت مشخص شد زنانی کـه خانه شان را استرس زا توصیف کرده بودند بـه خصوص با صحبت کردن در مورد درهم ریختگی و کارهای ناتمام احتمالا در طول آن روز بـه میزان بیشتری افسرده میشوند.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

این بـه نوبه خود منجر بـه خستگی بیشتر پس از کار میشود. در عوض زنانی کـه خانه شان را آرامبخش «و با بهم ریختگی کمتر» کمتر دچار افسردگی در طول روز می شدند. بنابر این یک خانه بهم ریخته یک موقعیت استرس زاست کـه می تواند همه ی زحمات شـما برای کاهش استرس را بر باد دهد. وقتی از سرکار بر می گردید و خانه‌اي تمیز را مشاهده می کنید آرامش وصف ناپذیری بشما دست میدهد.

بدون آنکه متوجه شوید فعالیت زیادی می‌کنید

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

محققان دانشگاه ایندیانا یک کشف شگفت انگیز در موردرابطه میان فعالیت فیزیکی و پاکیزگی پیدا کردند: افراد شرکت کننده با خانه‌هاي تمیز ورزش بیشتری داشتند. سوزاندن کالری در حین تمیز کردن خانه توضیح این مطلب اسـت اما این رابطه می تواند بخود تنظیمی مرتبط باشد، قابلیت عمل کردن در مسیری کـه شـما میخواهید بـه اهدافتان برسید.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

اگر افراد انگیزه داشته باشند کـه چگونگی تمیز کردن خانه را بازرسی کنند، ممکن اسـت بتوانند از این مسیر دربخش دیگر زندگیشان هم چون آمادگی جسمانی استفاده کنند. افراد تنبل و شلخته مسلما انگیزه ورزش کردن هم نخواهند داشت.

موقع کار سازنده تر خواهید بود

فواید خانه تکانی تنها شامل حال وضعیت روحی و جسمی شـما در خانه نخواهد شد چون خانه تکانی بهاری دفتر کار بـه همان اندازه کـه برای خانه مهم اسـت در محیط کار نیز مهمه اسـت بـه ویژه اگر پوشه‌‌ها و وسایل زیادی روی میز کار شـما باشد کـه مانع از کار شـما میشوند.

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

۷۷ درصد کارکنان آمریکایی کـه توسط آفیس مکس بررسی شدند مواق بودند کـه بهم ریختگی بـه مفید و سازنده بودن انها در حین کار آسيب می زند. اضافه کردن «تمیز کردن میز» بعنوان یکی از اونت‌هاي تقویم می تواند بـه کارایی شـما کمک کند خب پس حالا کـه از فواید خانه تکانی در محیط کار آشنا هستید چرا از الان شروع نمی کنید.

سریعتر به خواب می‌روید

بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن

نمیتوانید بخوابید؟ بـه دنبال قرص هاي خواب آور نباشید در عوض سعی کنید کـه اتاق خواب خودرا مرتب کنید. طبق گفته بنیاد ملی خواب، افرادی کـه هرروز رختخوابشان را مرتب می کنند 19درصد بیشتر از دیگران خواب خوب خواهند داشت. یک بررسی از این سازمان نیز نشان داد کـه 75درصد پاسخ دهنده ها روی ملحفه‌هاي تمیز خواب بهتری داشتند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین ترفندهای خانه تکانی + فواید خانه تکانی برای بدن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..