تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گیتانجالی رائو، دانشمند و مخترع ۱۵ ساله، اولین «کودک سال» مجله تایم شد

«دنیا متعلق به کسانی است که آن را شکل می‌دهند.» این جمله‌ای است که مجله‌ی تایم مقاله‌ی مربوط به «کودک سال» خود را با آن شروع کرده‌ است؛ پنج شخصیت بسیار جوانی که در دنیای محل زندگی‌شان، تغییرات مثبتی ایجاد کرده‌اند.

مجله‌ی تایم ۹۲ سال است که جایزه‌ی «شخصیت سال» را به کسی اهدا می‌کند که در سال سپری‌شده، بیشترین توجه مثبت یا منفی را برانگیخته باشد. در سال ۲۰۱۹، این عنوان به نوجوان فعال محیط‌زیست گرتا تونبرگ رسید که تنها با ۱۶ سال تا آن زمان جوان‌ترین انتخاب تایم برای شخصیت سال بود. پیش از تونبرگ، جوان‌ترین برگزیده‌ی این عنوان چارلز لیندبرگ، خلبان ۲۵ ساله آمریکایی بود که در سال ۱۹۲۷، انتخاب شده بود.

امسال مجله‌ی تایم با همکاری شبکه‌ی تلویزیونی نیکلودئون که مخاطبان آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، در شبکه‌های اجتماعی و مدارس سراسر آمریکا جست‌وجو کرد تا «تأثیرگذارترین کودک ۲۰۲۰» را انتخاب کند. از بین پنج‌هزار کودک و نوجوان آمریکایی که راه خود را به فهرست اولیه باز کرده بودند، تایم پنج نفر را به‌عنوان نفرات برتر انتخاب کرد. هرکدام از این افراد، علاوه‌بر جایزه‌ی نقدی، فرصت همکاری با این مجله را هم پیدا خواهند کرد. 

درکنار رائو که تصویرش روی جدیدترین جلد مجله کار شده ‎است، چهار نامزد «کودک سال» دیگر عبارت بودند از: تایلر گوردن (نقاش ۱۴ساله)، جردن ریوز (فعال و طراح ۱۴ ساله)، بلن وودرد (فعال ۱۰ ساله و اولین فعال «مدادشمعی» دنیا) و ایان مک‌کنا (فعال ۱۶ ساله‌ی حوزه‌ی گرسنگی کودکان).

بعد از اعلام اسامی نفرات برتر، اندریا دلبانکو، دبیر بخش کودکان مجله‌ی تایم (TIME for Kids)، در بیانیه‌ای گفت:

قدم‌های کوچک می‌تواند به تغییر بزرگی بینجامد. اینان کودکانی عادی هستند که با روشی سرگرم‌کننده و دردسترس و صد‌البته تأثیرگذار، در جامعه‌‌شان تغییر ایجاد می‌کنند.

رائو در مصاحبه‌ای با آنجلینا جولی، ستاره‌ی هالیوود و نماینده‌ی ویژه‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل و همکار تایم به‌عنوان دبیر، گفت وقتی فقط ۱۰ سال داشت، به فناوری حسگرهای نانولوله‌ی کربنی برای آزمایش مواد‌شیمیایی موجود در آب آشامیدنی علاقه‌مند شد. او در ۱۱ سالگی، جایزه‌ی چالش دانشمند جوان را برای ساخت دستگاهی دریافت کرد که سرب موجود در آب آشامیدنی را به‌کمک اپلیکیشن موبایل می‌توانست تشخیص دهد.

رائو ۱۵ ساله عاشق حل‌مسئله و آزمایش است؛ از هوش مصنوعی گرفته تا آشپزی

این دستگاه جعبه‌ای کوچک است که با چاپگر سه‌بعدی ساخته و از باتری و تکنولوژی بلوتوث و نانولوله کربنی تشکیل شده است. به‌خاطر این اختراع، سال گذشته نام رائو در فهرست «۳۰ چهره‌ی موفق کمتر از ۳۰ سال» مجله‌ی فوربز قرار گرفت.

رائو همچنین اپلیکیشن و افزونه‌ی کروم طراحی کرده است که Kindly (بامهربانی) نام دارد و به‌کمک تکنولوژی هوش‌ مصنوعی می‌تواند آزار‌و‌اذیت‌های اینترنتی را در همان مراحل اولیه تشخیص دهد. رائو در مصاحبه با تایم گفت حالا به علم ژنتیک علاقه‌مند شده و در تلاش است راهی پیدا کند تا آلاینده‌‎های بیولوژیکی، مانند انگل‌های درون آب را شناسایی کند. افزون‌براین، مشغول کار روی محصولی است که در همان مراحل اولیه، اعتیاد به مواد افیونی تجویزشده را بتواند تشخیص دهد.  

او درادامه گفت با همکاریِ مدارس روستایی و سازمان‌های STEM  (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) و موزه‌های سراسر دنیا قصد دارد کارگاه‌های آموزشی نوآوری برای کمک به دانش‌آموزان کودک و نوجوان برپا کند تا بتوانند نوآوری‌ها و اختراعاتشان را توسعه ‌دهند. او اضافه کرد تاکنون بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز را آموزش داده و راهنمایی کرده است. گیتانجالی رائو می‌گوید:

نه‌تنها هدف من از تولید دستگاه‌های موردنیاز خودم به حل مشکلات دنیا تغییر کرده؛ بلکه حالا هدفم این است که دیگران را هم به ادامه‌ی همین مسیر تشویق کنم؛ چون تجربه‌ی شخصی به من نشان داده که وقتی در اطرافت فرد دیگری مثل خودت را نمی‌بینی، شرایط برایت سخت می‌شود.

آشنایی با دیگر فینالیست‌های کودک سال

کودک سال تایم تایلر گوردن

تایلر گوردن ۱۴ ساله

تایلر با همین سن کم با مشکلات زیادی دست‌و پنجه نرم کرده است. بعد از اینکه استخوان‌های هر دو پا و رانش به‌علت کمبود ویتامین D شکست، دو سال مجبور بود روی صندلی چرخ‌دار بنشیند. ناشنوا به‌دنیا آمده بود و عمل جراحی‌اش در ۵ سالگی کمی از حس شنوایی‌ را به او برگرداند؛ اما هنوز‌هم با لکنت صحبت می‌کند. در مدرسه‌ی ابتدایی آن‌قدر با آزار‌و‌اذیت هم‌کلاسی‌هایش مواجه شد که به‌سختی سخنی می‌گفت.

مقاله‌های مرتبط:

تایلر در ۱۰ سالگی صدای خودش را در هنر پیدا کرد. بعد از تماشای نقاشی‌کردن مادرش، تصمیم گرفت خودش هم دست به قلم‌مو شود و بدین‌ترتیب، جایزه‌ی اول مسابقه‌ی نقاشی مدرسه را به‌خاطر پرتره‌ای به‌دست آورد که از مدیر مدرسه کشیده بود. در این چهار سال، گوردن بیش از پانصد پرتره از شخصیت‌های برجسته‌ی سیاه‌پوست کشیده است که برایش الهام‌بخش بودند. جدیدترین اثرش هم پرتره‌ای از معاون اول منتخب آمریکا، کامالا هریس است که به‌خاطر این پرتره هریس با گوردن تماس گرفت و گفت که او «فوق‌العاده» و «بااستعداد» است.

گوردن ۱۴ساله با کشیدن پرتره‌ی سیاه‌پوستان برجسته مطرح شد

بااین‌همه، بزرگ‌ترین موفقیت گوردن سال ۲۰۱۸ به‌دست آمد که پرتره‌اش از ستاره‌ی NBA، کوین دورانت، در اینترنت حسابی سروصدا کرد و حتی نظر مادر این بسکتبالیست مطرح را به‌خود جلب کرد تا آن را به قیمت ۳۰۰ دلار از گوردن بخرد. بعد‌از‌آن، افراد مشهور از تایلر گوردن می‌خواستند پرتره‌ی آن‌ها را هم بکشد.

در سال ۲۰۱۹، پرتره‌ای که از «پنج تن سنترال پارک» کشیده بود، در حراجی بیش از ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد و در سال ۲۰۲۰ هم، جایزه‌ی جهانی «کودک نابغه» را از‌آنَ خود کرد. گوردن تابستان گذشته هم به‌دنبال مرگ جورج فلوید، به‌کمک بوم نقاشی‌اش سعی کرد درباره‌ی قربانیان خشونت پلیس آگاهی‌رسانی کند.

کودک سال تایم جوردن ریوز

جردن ریوز ۱۴ ساله

جردن ریوز، طراح و فعال ۱۴ ساله، با بازوی چپی به‌دنیا آمد که تا زیر آرنج بیشتر رشد نکرد و این تفاوت جسمی جرقه‌ای بود تا شور و علاقه‌اش به طراحی شکوفا شود. در چهار سال گذشته، ریوز پروتز قابل چاپ سه‌بعدی برای کودکان طراحی کرده که از آن‌ها جرقه‌های زیست‌تخریب‌پذیر پرتاپ می‌شود. او همچنین با شرکت‌هایی مانند Mattel، بزرگ‌ترین شرکت اسباب‌بازی در جهان‌، صحبت کرده تا اسباب‌بازی‌هایی تولید کنند که تفاوت جسمی کودکان را در نظر می‌گیرد و حتی شرح‌حالی از تجربه‌ی خودش از بزرگ‌شدن با ناتوانی جسمی نیز نوشته است.

ریوز به‌دنبال طراحی‌هایی برای توانمندسازی افراد با ناتوانی جسمی است

از دیدگاه ریوز، طراحی مناسب می‌تواند راهی برای توانمندسازی افراد با ناتوانی جسمی باشد؛ به‌همین‌دلیل، به‌کمک مادرش سازمان غیرانتفاعی Born Just Right را تأسیس کرد که از کودکان با تفاوت‌های جسمی حمایت می‌کند و طرح‌ها و منابع STEM در‌اختیارشان می‌گذارد تا بتوانند برای مشکلاتشان راه‌حل‌هایی مطرح کنند. او یکی از بنیان‌گذاران سازمان آنلاین Steam Squad است که کودکان را به یادگیری علوم، تکنولوژی، مهندسی، ریاضیات و هنر تشویق می‌کند. پروژه‌ی بعدی او همکاری با مایکروسافت برای طراحی گیتاری است که هر کسی با هر مشکل حرکتی بتواند آن را بنوازد.

کودک سال تایم بلن وودرد

بلن وودرد ۱۰ ساله

بلن وودرد شاید فقط ۱۰ ساله باشد؛ اما مأموریتش را برای برابری نژادی از الان شروع کرده‌ است. این کودک ۱۰ ساله مدادشمعی‌‎های خاص خودش را طراحی کرده که نماینگر طیف گسترده‌ای از رنگ‌پوست در دنیا است و بدین‌ترتیب، عنوان اولین فعال «مدادشمعی» را از‌آنِ خود کرده است.

وودرد ۱۰ ساله اولین فعال «مدادشمعی» در دنیا است

داستان از این قرار است که یکی از هم‌کلاسی‌های وودرد از او خواست که مدادشمعی «رنگ ‌پوست» به او بدهد. وودرد که تنها سیاه‌پوست کلاس بود، می‌گوید می‌دانست منظور هم‌کلاسی‌اش از رنگ ‎پوست، مدادشمعی هلویی رنگ است. وقتی ماجرا را برای مادرش تعریف کرد، مادرش پیشنهاد داد که دفعه‌ی بعدی به هم‌کلاسی‌اش مدادشمعی قهوه‌ای بدهد. باوجوداین، وودرد گفت نمی‌خواهد این کار را بکند و دفعه‌ی بعدی از هم‌کلاسی‌اش خواهد پرسید دقیقا منظورش کدام رنگ است؛ چون رنگ ‌پوست طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را شامل می‌شود. بعد سراغ ساخت مدادشمعی‌هایی رفت که نماینده‌ی ۱۲ رنگ مختلف پوست بودند. به‌گفته‌ی مادرش، مدادشمعی‌های وودرد وسیله‌ی متناسب با سنی است که می‌تواند پیام برابری نژادی را گسترش دهد.

کودک سال تایم ایان مک کنا

ایان مک‌کنا ۱۶ ساله

زمانی‌که مک‌کنا سوم ابتدایی بود، متوجه شد تقریبا یک‌چهارم کودکانی که با او به مدرسه‌ای در آستین تگزاس می‌رفتند، در خانه به‌اندازه‌ی کافی غذا نداشتند. او می‌خواست کمک کند؛ اما سازمان‌های خیره‌ی محل به او می‌‌گفتند که برای این کار خیلی جوان است؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفت راه‌حل خودش را پیدا کند.

او سال‌ها بود با مادرش باغبانی می‌کرد و سبزیجات اضافه‌ی خود را به همسایه‌ها می‌داد؛ ازاین‌رو، به این فکر رسید که مدرسه‌اش را متقاعد کند فضایی به ایجاد باغچه اختصاص دهد. سپس، او از هم‌محله‌ای‌هایش خواست تا به باغچه‌ی مدرسه بذر گیاه و ابزار باغبانی اهدا کنند. دانش‌آموزان مدرسه هم برای کاشت و پرورش سبزیجات به او کمک کردند.

مک‌کنای ۱۶ ساله موقع باغبانی تیشرتی با شعار «انسان خوبی باش» به تن دارد

در عرض چند ماه، باغچه‌ی مک‌کنا توانست برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها کاهو، اسفناج، گوجه‌فرنگی، خیار و کدو تولید کند. حالا هفت سال از آن موقع می‌گذرد و پروژه‌ی باغچه‌ی مک‌کنا به پنج مدرسه‌ی محلی رسیده و خودش هم بیش از بیست‌هزار پوند محصول ارگانیک (معادل ۲۵ هزار وعده‌ی غذایی) را دراختیار خانواده‌های شهر آستین و انبارهای غذایی قرار داده است.

زمانی هم که مشغول باغبانی است، همیشه تیشرتی با رنگ‌های مختلف، اما با شعاری خاص به تن دارد: «BE A GOOD HUMAN» (انسان خوبی باش). از دیدگاه او، انسان خوب بودن یعنی از هر طریق ممکن و صرف‌نظر از سن به دیگران کمک کرد. او می‌گوید حتی یک لبخند ساده هم می‌تواند زندگی کسی را تغییر دهد؛ «بگذار بدانند که مهم هستند. بدین‌ترتیب روزشان تغییر می‌کند.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گیتانجالی رائو، دانشمند و مخترع ۱۵ ساله، اولین «کودک سال» مجله تایم شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..