تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقطه مقاومت قیمت سکه و طلا کجاست؟/  آخرین قیمت‌ها پیش از ١۵ آذر

این افزایش از آن جهت اهمیت داشت که موجب شد بازار از دید معامله‌گران فنی یک‌بار دیگر شانس آزمون محدوده مقاومتی ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به دست آورد. بازار در هفته گذشته یک بار در شکست نقطه مقاومتی یاد شده شکست خورده و با افت سنگینی به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشته بود.

با افزایش ارزش روز آخر، میزان بازدهی سکه در هفته گذشته به حدود۵/ ۱۱ درصد رسید و در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفت. نه دلار، نه انواع سکه و نه شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت، نتوانستند رشد ۲ رقمی را به ثبت برسانند. افزایش بازدهی سکه در شرایطی رقم خورد که دو هفته قبل بیش از ۷ درصد از ارزش خود را از دست داده و به کانال ۱۰ میلیون تومانی رفته بود. در آن مقطع زمانی، ریزش سکه به انتهای کانال ۱۰ میلیون تومانی موجب شده بود که انتظارات کاهشی در بازار بسیار فعال شوند. حتی در دو روز ابتدایی هفته گذشته هم جو کاهشی بر بازار سکه حکمفرما بود، ولی از روز دوشنبه با حرکت افزایشی دلار و اونس طلا، سکه هم با قدرت به جاده افزایشی بازگشت و توانست تا آخر هفته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رشد را به ثبت برساند. یکی از مهم‌ترین عوامل یاری‌دهنده قرار گرفتن سکه در مسیر رشد، افزایش قیمت دلار و عبور آن در گام اول از مرز ۲۴ هزار تومانی بود. در گام بعدی دلار تا آستانه ۲۶ هزار تومان هم بالا رفت و سکه‌بازان را به رشد بیشتر خود امیدوارتر کرد. دلار در هفته گذشته تقریبا نصف سوخت رشد سکه را با افزایش ۵ درصدی تامین کرد. روز پنج‌شنبه هم دلار ۴۵۰تومان افزایش یافت و به بهای ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

بخش دیگری از سوخت افزایش قیمت سکه با برگشت اونس طلا به کانال هزار و ۸۰۰ دلار تامین شد. طلای جهانی از ابتدای ماه دسامبرتا ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه حداقل نزدیک به ۵/ ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود و در صورتی که به بالای هزار و ۸۵۰ دلار برود، می‌توان انتظار رشد بیشتری را نیز برای آن داشت.

دو بال رشد قیمتی سکه تمام

دو بال افزایشی قیمت سکه در هفته گذشته، رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی و افزایش نرخ فروش دلار در بازار داخلی بود. سکه به احتمال زیاد در ابتدای هفته بیشتر روند قیمت دلار را جدی‌تر خواهد گرفت و پس از آن منتظر آغاز به کار بازارهای جهانی خواهد بود. برخی فعالان باور دارند، با توجه به اینکه اخبار سیاسی تا حدی نسبت به چند هفته قبل متفاوت شده است، ممکن است روند افزایشی دلار در هفته جاری هم ادامه پیدا کند و در نتیجه منجر به رشد قیمت سکه شود. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، بازار در مسیر سقوط خود یک اصلاح طبیعی را تجربه کرده است و در هفته جاری بار دیگر به جاده نزولی بازخواهد گشت. عده‌ای هم اعتقاد دارند، بازار ارز و سکه تقریبا دو هفته به دلیل تعطیلات کرونایی، باز نبوده است و باید رفتار معامله‌گران بزرگ در روز اول جدید کاری بازار را به دقت رصد و بر اساس آن موقعیت خرید یا فروش خود را تنظیم کرد.

به این ترتیب، می‌توان گفت عده زیادی از معامله‌گران تصمیم خاصی برای خرید یا فروش ندارند و در انتظار مشخص شدن وضعیت بازار در روز اول هفته هستند.

از جوسازی تا متغیرهای کلان اقتصادی

گفته می‌شود، عده‌ای از معامله‌گران به دنبال جوسازی پیرامون اتفاقات اخیر سیاسی هستند و به همین واسطه روز جمعه در معاملات پشت خطی خریدهای خود را بالا برده بودند. آنها تصور می‌کنند، با برجسته کردن تصمیم جدید مجلس می‌توانند نگرانی نسبت به تعویق رفع تحریم‌ها را مورد توجه بیشتری قرار دهند و اعتقاد دارند، در صورتی‌که قیمت دلار به بالای ۲۶ هزار تومان برود، خود به خود سمت و سوی انتظارات هم تغییر بیشتری پیدا خواهد کرد. با این حال، در آن سوی بازار، دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، قرار نیست فشار حداکثری ادامه پیدا کند. از نگاه آنها، همین موضوع کافی است که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز و سکه تعدیل شده باشد و به همین خاطر هم از نگاه آنها، نباید انتظار رشدهای سنگین در این دو بازار را داشت. به باور آنها، به‌رغم اصلاح‌های مقطعی، هر دو بازار در مسیر نزول تدریجی قرار خواهند داشت و از هر فرصت افزایشی به قصد فروش باید استفاده کرد. تنها در حالتی می‌توان انتظار تغییر جهت کلی قیمت‌های بازار را داشت که معامله‌گران به این نتیجه برسند که دولت جدید آمریکا مایل به مذاکره نیست و ایران هم گرایش چندانی برای توجه به خواست طرف مقابل ندارد.

از نگاه شمار دیگری از معامله‌گران، در شرایط فعلی سیگنال‌های هر دو طرف به یکدیگر متناقض بوده است و این مساله نمی‌تواند جهت قیمت‌ها را دچار تغییر خاصی بکند. از نگاه آنها، افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بیشتر ناشی از نگرانی معامله‌گران نسبت به وضعیت اقتصاد کلان بوده است. بالا بودن سطح نقدینگی و سرعت رشد آن، رشد نرخ تورم و احتمال کسری بودجه زیاد در سال ۱۴۰۰ از جمله عواملی بودند که میزان خریدها را در هفته گذشته از نگاه آنها در بازار ارز و سکه بالا بردند. به باور این دسته، اصلاح سیاست‌های اقتصادی یا گشایش واقعی سیاسی مانند برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانند مسیر بازارها را تغییر دهند و بدون این متغیرها، کاهش قیمت‌ها نمی‌تواند پایدار باشد و بازارها مانند هفته گذشته می‌توانند باز هم راه افزایشی را در پیش بگیرند.

در این میان عده‌ای از معامله‌گران هم باور دارند در روزهای آتی باید به تحلیل‌های فنی دقت بیشتری کرد. به گزارش اقتصاد نیوز، بازار ارز نشان داده است که به کانال ۲۴ هزار تومان حساسیت بالایی دارد. در این کانال، از تعداد فروشندگان کم و به حجم خریدها اضافه می‌شود. دلیلش این است که یک‌بار حافظه بازار به معامله‌گران نشان داد که این کانال از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که در هنگام افزایش نیز توان عبور آسان از آن را نداشت. معمولا تحلیلگران تکنیکال به شکل دقیق‌تر، نقاط حمایتی را مشخص می‌کنند، از نظر آنها نقطه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان مهم‌ترین حمایت قیمت دلار در کانال ۲۴ هزار تومان است.

از آن سو، دلار از کانال ۲۶ هزار تومان در انتهای هفته گذشته عقب‌نشینی کرد. به گفته تکنیکالیست‌ها، واکنش بازار به قیمت‌ها نشان می‌دهد که نقطه ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان، نقطه‌ای حساس برای خریداران است. در واقع بخشی از خریداران در این نقطه مقاومتی، حاضر به خرید بیشتر نیستند و در مقابل، ترجیح می‌دهند تا بخشی از خریدها را سبک کنند. فعلا بازه بالا و پایین قیمت در این محدوده قرار دارد و تا زمانی که دلار توان عبور از این سطوح حمایتی و مقاومتی را نداشته باشد، آینده قیمت مشخص نیست.

در بازار سکه می‌توان گفت در شرایط کنونی کف قیمت برای معامله‌گران ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعریف شده است و سقف قیمت حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. برای سکه‌های کوچک‌تر داستان کمی پیچیده‌تر است. ربع‌سکه به اندازه‌ای حباب دارد که در هفته گذشته نتوانست نسبت به رشد دلار یا اونس واکنش خاصی نشان بدهد. ربع‌سکه رشد محدود یک درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد. ممکن است در صورت ادامه روند صعودی قیمت‌ها، ربع سکه با رشد بیشتری نسبت به هفته جاری مواجه شود، هر چند که حباب آن مانع بزرگ در راه افزایش است.

223224




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقطه مقاومت قیمت سکه و طلا کجاست؟/  آخرین قیمت‌ها پیش از ١۵ آذر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..