تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گوشت کشت‌شده در آزمایشگاه برای اولین بار وارد بازار می‌شود

گوشت کشت‌شده که بدون کشتار حیوان در رآکتورهای زیستی تولید می‌شود، برای اولین‌بار مجوز فروش را از یک مرجع نظارتی دریافت کرد. این لقمه‌های گوشت مرغ که به‌وسیله‌ی شرکت آمریکایی ایت‌جاست (Eat Just) تولید می‌شوند، ازنظر ایمنی از سوی آژانس غذایی سنگاپور تأیید شده است و می‌تواند راه‌گشای آینده‌ای باشد که در آن تمامی گوشت‌ها بدون کشتار حیوانات تولید می‌شود.

ده‌ها شرکت مختلف با هدف کاهش تأثیر تولید صنعتی دام روی اقلیم و بحران‌های‌ طبیعت و نیز تهیه‌ی گوشت‌های پاک‌تر و عاری از دارو که بدون ظلم تولید می‌شود، درحال تولید گوشت کشت‌شده‌ی مرغ، گاو و خوک هستند. درحال‌حاضر، روزانه حدود ۱۳۰ میلیون قطعه مرغ و ۴ میلیون راس خوک به‌منظور تولید گوشت کشتار می‌شوند. ازنظر وزنی، ۶۰ درصد از پستانداران روی زمین را دام‌ها، ۳۶ درصد را انسان‌ها و تنها ۴ درصد را جانوران وحشی تشکیل می‌دهند.

سلول‌های موجود در محصول ایت‌جاست در رآکتور زیستی ۱۲۰۰ لیتری پرورش داده می‌شود و سپس با مواد گیاهی ترکیب می‌شود. به‌گفته‌ی این شرکت، دسترسی اولیه محدود خواهد بود و لقمه‌ها در رستورانی در سنگاپور به فروش خواهند رسید. گوشت کشت‌شده‌ی ایت‌جاست تا زمانی‌که تولید افزایش مقیاس پیدا نکند، به مراتب گران‌تر از مرغ معمولی است، اما ایت‌جاست می‌گوید درنهایت قیمت کاهش خواهد یافت.

سلول‌های مورد استفاده برای شروع فرایند از یک بانک سلول می‌آید و به کشتار مرغ‌ها نیازی ندارد؛ زیرا سلول‌ها را می‌توان ازطریق بیوپسی (نمونه‌برداری) از حیوانات زنده جمع‌آوری کرد. مواد مغذی که در اختیار سلول‌های درحال رشد قرار گرفت، همه گیاهی بودند. محیط رشد برای خط تولید سنگاپور شامل سرم جنینی گاوی می‌شود که از خون جنینی استخراج می‌شود اما تاحد زیادی قبل از مصرف حذف می‌شود. به‌گفته‌ی این شرکت، در خط تولید بعدی از نوعی سرم گیاهی استفاده می‌شود، اما وقتی سنگاپور دو سال پیش فرایند تأیید محصول را آغاز کرد، این محیط کشت گیاهی هنوز در دسترس نبود.

مجموعه‌ای از مطالعات علمی نشان می‌دهد که مردم کشورهای ثروتمند بیشتر گوشتی را مصرف می‌کنند که برای آن‌ها یا محیط زیست سالم باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کاهش مصرف گوشت برای مقابله‌ با بحران اقلیمی حیاتی است و برخی دانشمندان می‌گویند بهترین اقدام زیست‌محیطی است که هر فرد به‌طور جداگانه می‌تواند آن را انجام دهد.

مقاله‌های مرتبط:

شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشت‌های آزمایشگاهی معتقد هستند این محصول می‌تواند کمک کند تا افرادی که وابستگی زیادی به رژیم غذایی حاوی گوشت دارند، از منابع سنتی گوشت جدا شوند. ازنظر برخی افراد، رژیم‌های غذایی وگان جذاب نیستند و گوشت گیاهی جایگزین، بافت و طعم گوشت معمولی را ندارند. گوشت کشت داده شده در رآکتورهای زیستی همچنین از مسائل مرتبط با آلودگی‌ باکتریایی ناشی‌از ضایعات حیوانی و استفاده‌ی بیش‌ازحد از آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در حیوانات، دور است.

مقیاس کوچک تولید گوشت آزمایشگاهی فعلی به استفاده‌ی نسبتا زیاد از انرژی نیاز دارد؛ بنابراین، انتشارات کربنی بالایی دارد. اما تولیدکنندگان می‌گویند با افزایش مقیاس تولید، انتشارات بسیار کمتری تولید خواهد کرد و نسبت‌به گوشت معمولی از آب و زمین بسیار کمتری استفاده می‌کند. جاش ﺗﺘﺮﯾﮏ از شرکت ایت‌جاست گفت:

من فکر می‌کنم این تأیید یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در صنایع غذایی در چند دهه‌ی اخیر و فرصتی است که ما و شرکت‌های دیگر می‌توانیم از آن استفاده کنیم. امیدوارم این دستاورد طی چند سال آینده منجر به جهانی شود که در آن بیشتر گوشت‌ها به کشتن حتی یک حیوان یا ازبین‌بردن حتی یک درخت نیاز نداشته باشد.

ﺗﺘﺮﯾﮏ گفت چالش‌های مهمی همچنان وجود دارد و شاید مهم‌ترین آن‌ها واکنش مصرف‌کنندگان دربرابر گوشت کشت داده شده است: «آیا این نوع گوشت متفاوت است؟ مطمئنا. ما امیدواریم که ازطریق ارتباط شفاف با مصرف‌کنندگان و توضیح اینکه این گوشت چیست و چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با گوشت معمولی دارد، بتوانیم برنده شویم. اما هیچ تضمیمی وجود ندارد.» او گفت مرغ‌های کشت داده شده ازنظر غذایی مانند گوشت معمولی بودند. چالش‌های دیگر شامل گرفتن مجوز در کشورهای دیگر و افزایش تولید است. ﺗﺘﺮﯾﮏ گفت: «اگر بخواهیم محصول خود را به کل کشور سنگاپور ارائه دهیم و درنهایت آن را به مناطق دیگر جهان برسانیم، باید از رآکتورهای زیستی ۱۰ هزار یا بیش از ۵۰ هزار لیتری استفاده کنیم.»

شرکت ایت‌جاست قبلا فروش محصولات غیرحیوانی مانند تخم‌مرغ‌های گیاهی و مایونز وگان را تجربه کرده است. شرکت دیگری به نام سوپرمیت (Supermeat) نیز به‌تازگی طرحی را آغاز کرده که در آن مرغ کشت‌شده‌ی برشته را به‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد تا طعم آن را بچشند. کارشناسان صنعت می‌گویند شرکت‌های دیگر ازجمله ممفیس‌میتز (Memphis Meats)، موسامیت (Mosa Meat) الف‌فارمز (Aleph Farms) شاید در آینده عملکرد خوبی داشته باشند، زیرا درحال کار روی محصولات بافت‌دار مانند استیک‌ها بوده‌اند و از همان آغاز توانسته‌اند مقادیر قابل‌توجهی گوشت آزمایشگاهی تولید کنند. اکنون تایسون (Tyson) و کارگیل (Cargill) دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های گوشت‌های معمولی در جهان، سهام‌دار شرکت ممفیس‌میتز هستند.

گزارش اخیری از شرکت مشاوره‌ی جهانی AT Kearney پیش‌بینی کرد که بیشتر گوشت‌ها در سال ۲۰۴۰ از حیوانات مرده حاصل نمی‌شود. کارستن گرهاردت از اعضای این شرکت گفت: «تأیید در منطقه‌ای نظیر سنگاپور که کانون نوآوری است، می‌تواند سرعت ورود به بازار را در کشورهای پیشرفته دیگر افزایش دهد. ما متقاعد شده‌ایم که در طولانی‌مدت گوشت کشت داده شده مسائل مربوط به اثرات سلامتی و محیطی ناشی از تولید صنعتی گوشت معمولی را حل خواهد کرد.» گرهاردت گفت انتظار دارد گوشت کشت‌شده جایگزین برش‌های گوشت سنتی شود، اما محصولات مبتنی‌بر گیاه که قیمت پایین‌تری دارند، جایگزین همبرگر و سوسیس‌ها شود.

بروس فردریش از مؤسسه غیرانتفاعی گودفود (Good Food) در آمریکا گفت: «مجوزی که شرکت ایت‌جاست گرفته، ازنظر آینده‌ی تولید گوشت در سطح جهانی اهمیت بالایی دارد و رقابت جدیدی برای غذاهای آینده در راه است.» او گفت بعید است که گوشت کشت داده شده برای مدتی به جریان اصلی تبدیل شود تا زمانی‌که قیمت آن به گوشت معمولی برسد.

هسین هوانگ، دبیرکل دبیرخانه بین‌المللی گوشت (IMS) و نماینده‌ی صنعت گوشت و دام جهانی، موافق است که دریافت تأییدیه برای گوشت کشت‌شده لحظه‌ی مهمی به شمار می‌رود. وی می‌گوید: «معتقدیم که پتانسیل بازار برای گوشت کشت داده شده زیاد است، زیرا به‌طورکلی اشتیاق مصرف‌کنندگان برای طعم و مزایای تغذیه‌ای محصولات دامی ادامه خواهد داشت. البته نظر ما این است که محصولات حیوانی واقعی این نیازها را بهتر برآورده می‌کنند، اما از رقابت سالم استقبال می‌کنیم‌.» او توجه به این مسئله را نیز ضروری دانست که دام‌ها درحال‌حاضر برای معیشت حدود یک میلیارد فرد فقیر در سطح جهان حیاتی هستند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گوشت کشت‌شده در آزمایشگاه برای اولین بار وارد بازار می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..