تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اظهارنظر خالق لینوکس از مک‌های جدید مجهز به پردازنده‌ M1

لینوس بندیکت توروالدز، مهندس نرم‌افزار فنلاندی‌آمریکایی، به‌واسطه‌ی آغاز و توسعه‌ی هسته‌ی لینوکس شناخته می‌شود و هم‌اکنون، مسئولیت هماهنگی پروژه‌ی لینوکس را برعهده دارد. مدتی پیش، از صحبت کریگ فردیگی درباره‌ی پشتیبانی از ویندوز در مک‌های مبتنی‌بر آرم در‌صورت درخواست مایکروسافت گفتیم و به‌نوعی فدریگی توپ را به زمین مایکروسافت انداخت. حال ترووالدز، خالق لینوکس، در مصاحبه‌ی جدیدی در انجمن Real World Tech، به علاقه‌ی خود برای استفاده از کامپیوتر‌های مک در‌صورت فراهم‌کردن توزیع‌های لینوکس در این کامپیوترها اشاره و خاطرنشان می‌کند این اپل است که از لینوکس پشتیبانی نمی‌کند.

ممکن است فکر کنید چه مشکلی در اجرای لینوکس وجود دارد که اپل و سایر شرکت‌ها از توزیع‌های آن پشتیبانی نمی‌کند. سؤال اصلی این است که آیا لینوکس عملا روی همه‌ی پردازنده‌های کره‌ی زمین از 80386s تا IBM s390x و خانواده ARM که تراشه M1 اپل اجرا نمی‌شود؟ دقیقا ممکن است این‌طور باشد؛ اما برای راه‌اندازی و توسعه‌ی لینوکس، تنها پردازنده تأثیرگذار نیست و عوامل دیگر نیز مؤثر هستند. طبق گفته‌های توروالدز، اپل ممکن است درنهایت لینوکس را در سرویس ابری خود ارائه دهد؛ اما لپ‌تاپ‌های آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. او در‌این‌باره می‌گوید:

منتظر لپ‌تاپ مبتنی‌بر آرم هستم که بتواند طولانی‌مدت لینوکس را اجرا کند. به‌نظرم مک‌بوک ایرهای جدید به‌غیر از سیستم‌عامل مک OS بهترین دستگاه‌های ممکن بودند؛ اما واقعیت این است که دیگر زمان و حوصله ندارم با شرکت‌ها برای متقاعدکردنشان به استفاده و پشتیبانی از لینوکس مبارزه کنم.

در اجلاس منبع آزاد لینوکس در سال جاری میلادی، توروالدز در مصاحبه با دیرک هوهندل، مدیر ارشد متن‌باز VMware، درباره‌ی تغییر معمار اپل به آرم و امکان اجرای لینوکس در آینده به این نکته اشاره کرد که حدود دَه سال از این واقعیت شکایت می‌کند که یافتن سخت‌افزار مبتنی‌بر آرم و مناسب برای توسعه‌ی لینوکس واقعا دشوار است. این در حالی است ‌که آن‌ها وجود دارند، اما مطمئنا تاکنون رقبای واقعی برای x86 نبوده‌اند. توروالدز درادامه افزود:

بدون شک دوست دارم یکی از مک‌های M1 را بخرم؛ البته به‌شرطی که بتواند لینوکس را اجرا کند. خاطرات زیادی با مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی دارم که دَه سال پیش از آن استفاده می‌کردم؛ اما مجبور شدم تا از مک‌بوک مهاجرت کنم. تصمیم گرفتم از لپ‌تاپ‌هایی بهتر از مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی استفاده کنم؛ چون اپل رفته‌رفته کار با لینوکس در مک را سخت‌تر کرد. مشکل اصلی M1 برای من پردازنده‌ی گرافیکی و سایر تجهیزات آن است و احتمالا این موضوع مرا از استفاده‌ از آن‌ها منصرف می‌کند؛ زیرا تا وقتی اپل رویکرد خود را به‌سمت پشتیبانی از متن‌باز پیش نبرد، طبیعتا از پشتیبانی لینوکسی برخوردار نخواهد شد.

مدت‌ها است که اپل رابطه‌ی عشق و نفرت را دربرابر جامعه‌ی متن‌باز در پیش گرفته است، نه آن‌چنان مانند مایکروسافت سال‌های گذشته از جامعه‌ی متن‌باز متنفر است و نه مانند مایکروسافت این روزها علاقه‌ای به این موضوع نشان می‌دهد. اپل هرگز جزئیات فنی سخت‌افزاری را ارائه نمی‌دهد که توسعه‌دهندگان متن‌باز به آن احتیاج دارند و توروالدز، تنها کسی نیست که انتظار دارد که چگونگی توسعه با سخت‌افزار مبتنی‌بر پردازنده‌ی M1 بازتر شود؛ زیرا گروه توسعه‌ی گوگل کروم نیز در توسعه‌ی مروکر کروم مبتنی‌بر M1 با مشکلاتی رو‌به‌رو شده‌اند.

طبق گفته‌های توروالدز، اپل بهتر است هسته‌های پردازنده‌ی اختصاصی خود را افزایش دهد و به‌جای استفاده از چهار هسته‌ی بزرگ برای انجام کار‌های سنگین و چهار هسته‌ی کوچک برای کارهای سبک‌تر، از هشت هسته‌ی بزرگ و هشت هسته‌ی کوچک استفاده کند؛ حتی اگر به کاهش شارژدهی منجر شود. او در این زمینه می‌گوید: 

حتی اگر مسئله‌ی یادشده در کار نبود، انتظارم هسته‌های بیشتر پردازشی خواهد بود. حتی در لپ‌تاپ، به عمر باتری ۲۰ ساعته اهمیت نمی‌دهم و ترجیح می‌دهم بیشتر آن را به برق متصل کنم و در عوض هشت هسته‌ی بزرگ پردازشی داشته باشم. درباره‌ی محدویت رم مشکلی نخواهم داشت. ۱۶ گیگابایت رم برایم کافی است؛ زیرا در لپ‌تاپ، کارهایی انجام نمی‌دهم که به رم بیشتری نیاز دارند. تمام کارهای من به خواندن ایمیل و انجام کامپایل‌های git و هسته خلاصه می‌شود. بله، کامپیوتر دسکتاپ من ۶۴ گیگابایت رم دارد؛ اما به‌ این دلیل است که کامپیوترم ۳۲ هسته و ۶۴ رشته دارد و پردازش‌های موازی را با آن انجام می‌دهم. راستش را بخواهید حتی در این صورت ۳۲ گیگابایت نیز برایم کافی است.

به‌گفته‌ی توروالدز، طبیعی است که سایر توسعه‌دهندگان و کاربران ممکن است از کامپیوتر‌های مک جدید قدرت بیشتری بخواهند و اغلب افراد و توسعه‌دهندگانی هستند که چندین ماشین مجازی به‌کار می‌برند یا با استفاده از پرونده‌ی RAW عکاسی و فیلم‌برداری‌های سنگین و بزرگ می‌کنند.

مقاله‌ی مرتبط:

به‌نوعی صحبت‌های لینوس توروالدز توپ را به زمین اپل انداخت و به اپل خاطرنشان کرد که اگر دوست دارند، افراد و توسعه‌دهندگانی را ببینید که از لینوکس در کامپیوتر‌های مک استفاده می‌کنند. تمام آنچه باید انجام دهند، این است که سخت‌افزار و درایورهای خود را بازکنند و تیم هسته‌ی لینوکس می‌تواند سایر کارها را خودش انجام دهد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی صحبت‌های لینوس توروالدز در زمینه‌‌ی اپل و کامپیوتر‌های جدید مک مجهز به پردازنده‌ M1 چیست؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اظهارنظر خالق لینوکس از مک‌های جدید مجهز به پردازنده‌ M1»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..