تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گیت هاب از بازگشت ابزار YouTube-dl به پلتفرم خود خبر داد

گیت هاب (GitHub) چند روز پیش در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دانلود از یوتیوب یعنی YouTube-dl را به پلتفرم بازگردانده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که گیت هاب پیش‌تر در ماه اکتبر (مهر و آبان)، با استناد به قانون کپی‌رایت هزاره‌ی دیجیتال (DMCA) ابزار مورد بحث را مسدود کرده بود. گیت هاب در بیانیه‌ی خود می‌گوید اطلاعات جدیدی که درباره‌ی YouTube-dl به ‌دست آورده است، نشان می‌دهد این ابزار قوانین حفاظت از محتوای یوتیوب را نقض نمی‌کند.

ماه گذشته‌ی میلادی، انجمن صنعت ضبط ایالات متحده (RIAA) که برچسب‌های مختلف مربوط به صنعت ضبط را روی کار می‌آورد، طبق قوانین کپی‌رایت گیت هاب، درخواست کرد این وب‌سایت ابزار دانلود از یوتیوب را از دسترس خارج کند.

پیغامی که RIAA برای گیت هاب ارسال کرده بود، اعلام می‌کرد YouTube-dl از موسیقی‌ خواننده‌هایی نظیر تیلور سوئيفت، جاستین تیمبرلیک و چارلی XCX که شامل قوانین کپی‌رایت می‌شوند، استفاده کرده است. درواقع RIAA می‌گوید مردم می‌توانند به‌راحتی موزیک‌ویدئوی موسیقی‌ها را ازطریق ابزار YouTube-dl دانلود و قوانین کپی‌رایت را نقض کنند.

در همین راستا گیت هاب مخزنی که حاوی کد YouTube-dl بود، از دسترس خارج کرد. محققان و فعالان از این اقدام گیت هاب خشمگین شدند؛ زیرا آن‌ها از ابزار YouTube-dl با اهداف انجام برخی کارهای قانونی استفاده می‌کردند. دو مورد از اصلی‌ترین موارد استفاده از ابزار مورد بحث برای محققان، نوشتن متن مصاحبه‌ یا آرشیو کردن ویدئوهای مهمی می‌شود که کپی‌رایت را نقض نمی‌کنند.

به ‌دنبال از دسترس خارج شدن YouTube-dl، شماری از توسعه‌دهندگان نسخه‌ی کپی مخزن حاوی کد این ابزار را مجددا در گیت هاب و گیت لب (GitLab) باز کردند. هفته‌ی گذشته بنیاد پیشگامان الکترونیکی (EFF) که سازمانی غیر انتفاعی در حوزه‌ی حقوق دیجیتال است، نامه‌ای به گیت هاب نوشت و گفت ابزار YouTube-dl قوانین کپی‌رایت گیت هاب را نقض نمی‌کند و سرویس‌های محافظت از محتوای یوتیوب را دور نمی‌زند.

به‌علاوه، EFF به گیت هاب گفت ابزار YouTube-dl تنها چند ثانیه از موسیقی یکی از هنرمندان را استریم کرده است تا کاربران بدانند این ابزار به‌درستی کار می‌کند یا خیر. گیت هاب پس از خواندن نامه‌ی EFF، ابزار YouTube-dl را مجددا به پلتفرم خود بازگرداند و گفت اقدامات مختلفی در نظر می‌گیرد تا در آینده مشکل این‌چنینی پیش نیاید.

یکی از اقدامات جدید گیت هاب این است که تمامی ادعاهایی که با محوریت دور زدن قوانین کپی‌رایت مطرح می‌شوند، باید توسط متخصصان گیت هاب و متخصصان خارج از این شرکت بررسی شوند. همچنین گیت هاب از نظر متخصصان حقوقی برای از دسترس خارج کردن مخزن‌هایی که ممکن است ناقض قوانین کپی‌رایت باشند استفاده خواهد کرد.

مقاله‌های مرتبط:

اگر جزئیات ماجرا به‌خوبی مشخص نباشد، گیت هاب در ابتدا طرفِ توسعه‌دهنده می‌ایستد و تا زمانی‌که نقض قانون کپی‌رایت به‌طور کامل اثبات نشود، هیچ چیز را از دسترس خارج نمی‌کند. در نهایت اگر ادعای نقض کپی‌رایت تأیید شد، گیت هاب در ابتدا از توسعه‌دهنده می‌خواهد تغییرات لازم را انجام دهد تا از بسته شدن مخزن جلوگیری شود.

گیت هاب می‌گوید قصد دارد یک میلیون دلار برای محافظت از توسعه‌دهندگانی اختصاص دهد که ممکن است ابزار آن‌ها به ‌دلیل درخواست‌ جعلی نقض قوانین کپی‌رایت از دسترس خارج شوند. می‌توانید بیانیه‌ی گیت هاب با محوریت بازگردانی ابزار YouTube-dl را در وب‌سایت رسمی این شرکت بخوانید. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گیت هاب از بازگشت ابزار YouTube-dl به پلتفرم خود خبر داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..