تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اپل با فرمت دالبی‌ویژن خواهان رهبری بر حوزه‌ی ویدئوی HDR است

برای کسانی که در حوزه ویدئو و فرمت‌های تصویر پیگیر پیشرفت‌ها هستند، چشم‌انداز فرمت‌ ویدئوهای با استاندارد HDR به‌شدت پیچیده و نامفهوم است. اما پیش از پرداختن به این موضوع، توجه به تفاوت ویدئوی HDR و عکاسی با استاندارد HDR اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌صورت مشخص، عکس‌های با شفافیت بالا و غنی از رنگی که ۵ تا ۱۰ سال پیش بین کاربران محبوبیت یافتند، با استاندارد ویدئوی HDR متفاوت هستند. استاندارد HDR اشاره به تکنیکی دارد که نتیجه آن، تعداد رنگ بیشتر و بازسازی دقیق رنگ‌ها در زمان ایجاد روی صفحه‌نمایش است.

مقاله‌های مرتبط:

متخصص حوزه تکنولوژی و نویسنده سایت Digital Trends، سایمون کوهن، توضیح هوشمندانه‌ای از اینکه استاندارد HDR واقعا چیست ارائه داده است. به‌صورت خلاصه: «محتوای HDR [زمانی‌که روی یک تلویزیون با یفیت و مناسب پخش محتوای HDR مشاهده شود] بهتر از محتوای با دامنه داینامیک استاندارد (SDR) خواهد بود؛ زیرا تصویر روشن‌تر و با رنگ‌های بیشتری همراه است. البته تا زمانی‌که این دو استاندارد را درکنار یکدیگر مشاهده نکنید متوجه این تفاوت نخواهید شد؛ اما محتوای SDR آنگونه که ما برای دهه‌ها روی تلویزیون، DVD، بلوری یا سرویس‌های پخش آنلاین دیده‌ایم آنچنان زنده و شفاف نیست. در سوی دیگر استاندارد HDR تمامی عناصر قابل مشاهده را بهبود می‌دهد؛ بنابراین تصاویر به دنیای واقعی شبیه‌تر است یا حداقل به کیفیت تصاویری که در سینما مشاهده کرده‌ایم شبیه‌تر است.»

فراتر از درک مفهوم و جزئیات HDR، یک نگاه کلی به این استاندارد، تعداد بسیار زیاد فرمت‌های موجود در این حوزه را مشخص می‌کند که همه آن‌ها در حال رقابت برای تسلط بر بازار هستند؛ بدون آنکه هیچ کس مسیری شفاف جهت یکسان‌سازی آن‌ها ارائه دهد.

در حال‌ حاضر ۵ فرمت عمده در حال رقابت با یکدیگر هستند که پشتیبانی از آن‌ها در پلتفرم‌های پخش آنلاین و تولید‌کنندگان تلویزیون متفاوت است. HDR10، HDR10+ ، Hybrid Log-Gammaا(HLG)، دالبی‌ویژن (Dolby Vision) و Advanced HDR از شرکت تکنی‌کالر (Technicolor). هر یک از این ۵ فرمت جهت نمایش صحیح، نیاز به پشتیبانی از طرف سرویس پخش آنلاین و دستگاه تلویزیون خاصی دارد.

به گفته کوهن، وضعیت در آینده از این پیچیده‌تر خواهد شد: «با فراگیر شدن سریع استاندارد ATSC 3.0 (ملقب به نسل بعدی استاندارد تلویزیون) در آمریکا، به‌زودی افراد قادر خواهند بود از شبکه‌های تلویزیونی مبتنی بر استاندارد HDR لذت ببرند. تنها ایراد این استاندارد استفاده از فرمت HLG است؛ بدین معنی که در چند سال آینده، شاهد رقابت سه جانبه‌ی فرمت‌های HDR10، دالبی ویژن و HLG جهت انتخاب به‌عنوان فرمت فراگیر HDR خواهیم بود.»

استاندارد HDR اکنون توسط تعداد زیادی از سازندگان پنل‌ نمایش پشتیبانی می‌شود؛ اما هنوز نیاز است همگی بازیگران این عرصه به اجماع بر سر یک استاندارد یکتا دست یابند. مشکل از آنجا ناشی می‌شود که تعداد زیادی انتخاب وجود دارد و آنگونه که کوهن توضیح می‌دهد، به‌نظر نمی‌رسد یک فرمت توانایی قلبه بر سایر فرمت‌ها را در این حوزه داشته باشد.

اما اکنون به‌نظر می‌رسد این شرایط در حال تغییر باشد. آنگونه که معاون بخش مهندسی نرم‌افزار دوربین شرکت اپل، جان مک‌کورمک، در یک مصاحبه عنوان کرده است: «درحالی‌که سایر شرکت‌ها قدم مؤثری جهت تسلط بر این حوزه بر نداشته‌اند، شرکت اپل تصمیم گرفته است رهبری بازار را در این حوزه در ‌دست بگیرد.»

به گفته مک‌کورمک «اپل خواهان ابهام‌زدایی از استاندارد HDR در صنعت ویدئو است. مسیری که صنعت در طول سالیان گذشته پیموده منجر به دستیابی به ابزارهای تولید محتوای بی‌نظیری شده است. تولید ویدئوهای HDR از یک فضای محدود و پیچیده که در گذشته نیازمند استفاده از دوربین و مجموعه ابزارهای گران‌قیمت بود، به وضعیت کنونی رسیده است؛ به‌گونه‌ای که ‌اکنون دختر پانزده ساله من توانایی تولید ویدئوی کامل با استاندارد HDR و فرمت دالبی ویژن دارد. نتیجه تمامی این تغییرات، وجود حجم بسیار زیاد محتوای مبتنی بر استاندارد HDR در آینده خواهد بود؛ درنتیجه صنعت اشتیاق بیشتری برای پشتیبانی از استاندارد HDR خواهد داشت.»

رنگ ترکیب‌رنگ شفاف و درخشان در کنار رنگ‌های کدر

چپ: تجسم دالبی از استاندارد SDR. راست: تجسم دالبی از استاندارد HDR با فرمت دالبی‌ویژن

مک‌کورمک دلیل انتخاب فرمت دالبی‌ویژن توسط اپل را اینگونه بیان کرد: «علاوه‌بر اینکه دالبی‌ویژن یک فرمت فوق‌العاده است؛ اجازه می‌دهد شرکت دو انکودینگ متفاوت را در یک فایل ویدئو قرار دهد. اگر شما یک ویدئو با فرمت دالبی‌ویژن را پخش کنید، فایل ویدئو می‌تواند تشخیص دهد کدام انکودینگ را به اشتراک بگذارد؛ در حالی‌که ما فضای رنگ HLG را به ‌کار گرفته‌ایم، اگر دستگاهی دارید که دالبی‌ویژن را نمی‌شناسد، همچنان قادر خواهد بود HLG نسخه سال ۲۰۲۰ را ارائه دهد. ما به یک دلیل خاص این انتخاب را انجام داده‌ایم: HLG 2020 تمامی آنچه ما ازلحاظ فضای رنگ نیاز داریم فراهم می‌کند و دالبی‌ویژن نیز سطحی از انطباق‌پذیری را به ما خواهد داد.»

در مقاله‌ی تشریح دورنمای استاندارد HDR، کوهن می‌نویسد: «درحالی‌که دالبی‌ویژن مورد علاقه تولید‌کنندگان محتوا است، تولیدکنندگان تلویزیون و بینندگان خانگی نیز به دلیل کیفیت تصویر چشمگیر به این فرمت علاقه‌مند هستند. البته از دید تطبیق فرمت، دالبی‌ویژن دستاورد چندان بزرگی نبود؛ زیرا یک فرمت دارای مجوز استفاده است. از سوی دیگر HLG یک فرمت منبع باز است؛ بااین‌حال می‌توان گفت راهکار اپل برای مسئله‌ی تطبیق پذیری، بسیار ظریف انتخاب شده است.»

چندین طوطی در حال پرواز

پشتیبانی اپل از فرمت دالبی‌ویژن می‌تواند باعث محدود شدن سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده فرمت ویدئویی دارای مجوز شود یا حداقل آن‌ها را به سمت انطباق با HLG تشویق کند.

مک کورمک اضافه کرد: «موضوع فوق‌العاده در ارتباط با اپل، وجود یک تیم عالی از توسعه‌دهندگان با ارتباط گسترده جهانی است که با انجام حجم زیادی از کارهای لازم، باعث حرکت صنعت رو به جلو خواهد شد. به‌زودی این فضای مبهم و به‌هم‌ریخته از بی‌نظمی در خواهد آمد.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اپل با فرمت دالبی‌ویژن خواهان رهبری بر حوزه‌ی ویدئوی HDR است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..