تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه کسانی صاحب روزی بیشتری میشوند؟

حتما شما هم افرادی را در بین اطرافیان خود دیده اید که با کمترین سختی و زحمت صاحب رزق و روزی زیاده شده و همچنین افرادی با تلاش های فراوان مدام به در بسته می خورند.شاید برای شما هم این تفاوت مال و ثروت سوال برانگیز باشد بد نیست در ادامه همراه با Niksalehi شوید تا درباره علت روزی بیشتر برخی افراد بیشتر بخوانید.

روزی بیشتر

ما همه شاهد فاصله طبقاتی بین اقشار مختلف جامعه خود هستیم و میبینیم که عده ای با کمترین زحمت هر
روز داراتر و داراتر میشوند و عده ای هم به عکس با تمام نیروی خود در تلاشند و به هیچ
چیز نمیرسند و یا در حال در جا زدن هستند ؟ واقعا حکمت این همه تضاد چیست ؟ وقتی تقسیم
روزی به دست خداست و خداوند عادل است پس این همه نابرابری برای چیست ؟ چرا همه به اندازه هم
ندارند تا عده ای از سر فقر و ناچاری دست نیاز جلوی دیگران دراز نکنند ؟ گاه میگویند این تبعیض
ها به خاطر ظرفیت افراد است یعنی بعضی از این مرفهان بی درد که در تمام طول عمر خود هر
چه خواسته اند در طرفه العینی بست آورده اند با کسانی که عمری در تلاش بوده اند ظرفیتشان بیشتر است؟!

۱– در پاسخ به این پرسش ها اجمالا می توان گفت میان زیاد رزق داشتن و داشتن ظرفیت زیاد ملازمه
ای وجود ندارد بلکه این تناسب گاهی وجود دارد و گاهی وجود ندارد .

۲– با مطالعه قرآن و روایات و تاریخ می توان به آسانی به این نتیجه رسید که افراد بسیاری از
مال و ثروت زیادی برخوردار شدند که ظرفیت و آمادگی لازم برای این ثروت و مال هنگفت و فراوان و
استفاده درست و بهینه از آن را نداشتند و نمونه قرآنی قارون و فرعون گواه خوبی برای این مدعا است
.

۳- بنابراین مال فراوان در مورد بسیاری از افراد جنبه آزمایش و امتحان دارد و خداوند آنها را به وسیله
آن می آزماید تا میزان ایمان و تعهد و شکر گذاری و ظرفیت آنها در برابر آن ظاهر گردد و
طبعا برخی در این آزمایش موفق و برخی نا موفق می باشند .

ظرفیت داشتن روزی بیشتر

۴– بنابراین نمی توان به طور کلی مال فراوان داشتن را نتیجه جنبه و ظرفیت داشتن صاحب مال دانست هر
چند این مطلب در مورد بندگان صالحی مانند حضرت سلیمان علیه السلام صدق می کند و خداوند آن سلطنت عظیم
و مال و قدرت فراوان را به خاطر وجود آمادگی و طرفیت به او عطا نمود .
معانی و مصادیق رزق : رزق عطائى است که از آن منتفع می شوند خواه طعام باشد یا علم و
یا غیر آن.

در قرآن مجید گذشته از معناى مشهور به نبوت نیز رزق گفته شده «یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى
بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً …
» (هود: ۸۸) و همچنین به امنیت رزق گفته شده « آنها گفتند: ما اگر هدایت را همراه تو پذیرا
شویم، ما را از سرزمینمان مىربایند.

آیا ما حرم امنى در اختیار آنها قرار ندادیم که ثمرات هر چیزى(از هر شهر و دیارى) بسوى آن آورده
مىشود؟! رزقى است از جانب ما؛ ولى بیشتر آنان نمىدانند»( القصص : ۵۷).
و گاهى رزق ، فقط به خوراک اطلاق شده مثل « …
وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ …
ـــ …
بر آن کس که فرزند براى او متولّد شده(پدر)، لازم است رزق (خوراک) و پوشاک مادر را به طور شایسته
بپردازد….
» بقره: ۲۳۳٫
در این آیه شریفه کسوت (پوشاک ) را از رزق جدا کرده است.

روزی بیشترافرایش رزق آیات قرآن درباره روزی

در آیه ۵ نساء نیز رزق فقط به خوراک اطلاق شده است.
در قرآن کریم به باران و چهارپایان اهلی نیز رزق اطلاق شده است.
امیرالمؤمنین (ع) فرمود: « عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ ــ خدا را از راه
به هم خوردن تصمیم ها، گشوده شدن گره ها و نقض شدن اراده ها شناختم» رزّاق کیست؟ رازق تمام مخلوق
اوّلاً و بالذّات خداوند است چنانکه فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ» (ذاریات:۵۸ ) ؛ مقدم شدن
«هو» دلیل حصر است.
و ایضا فرموده است.

« وَ ما مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبین
ـــ هیچ جنبندهاى در زمین نیست مگر اینکه روزى او بر خداست.
او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مىداند؛ همه اینها در کتاب آشکارى ثبت است.
»( هود: ۶) بنا بر این ، غیر خدا فقط در حدّ واسطه فیض در روزی رساندن به مخلوقات نقش
دارند.

چرا روزی مردم یکسان نیست؟

رزق شکی در این نیست که تلاش افراد در مقدرات روزی آنها دخیل است.
یعنی اگر افراد دنبال روزی خود نروند در موارد بسیاری از آن محروم می شوند.
درست است که خداوند متعال روزی رسان است؛ ولی چنین نیست که خدا روزی هر کسی را در دهانش بگذارد.
بلی، افرادی هستند که خداوند متعال بی واسطه یا با واسطه روزی آنها را بدون اینکه تلاشی برای کسب آن
بکنند می رساند.

مثل کودکان شیر خوار و غیر شیر خوار و از کارافتادگان؛ و بلکه اکثر مردم روی زمین.
چرا که تنها عدّه اندکی از افراد بشر کار می کنند و افراد تحت تکفّل آنها از دست رنج آنها
روزی می خورند.

ولی به هر حال خداوند متعال روزی همه را چنین قرار نداده و روزی تعدادی از انسانها و افراد تحت
تکفّل آنها را در گرو تلاش خود آنها قرار داده است.

چرا که اگر چنین نمی کرد کمتر کسی حاضر می شد مسئولیت های اجتماعی خود را انجام دهد.
کار از نظر اسلام علّت کسب روزی نیست بلکه یک وظیفه شرعی است.
و هر کسی موظّف است برای بقاء اجتماع بشری تلاش کند.

حکمت تفاوت ارزاق

لکن اگر خدا روزی مردم را به کار آنها گره نمی زد کمتر کسی حاضر می شد به این وظیفه
شرعی خود عمل کند.
بنا بر این ، تلاش برخی افراد برای رسیدن به روزی لازم است ؛ ولی چنین هم نیست که هر
کس بیشتر تلاش نمود حتماً روزی بیشتری نیز به چنگ آورد.

این امری است که نیاز به اثبات ندارد چرا که با اندک توجّهی به جامعه انسانی می توان این حقیقت
را دریافت که گاه برخی افراد که هم اهل تدبیر و حساب و کتابند ، هم اهل تلاش و کوشش
، در کسب روزی بیشتر شکست می خورند ؛ و در مقابل افرادی بدون کمترین تلاش و یا حتّی بدون
هیچ تلاشی به ثروت های هنگفت می رسند.

و این نشان می دهد که دست دیگری نیز در کار است.

حکمت تفاوت ارزاق

و اساساً یکی از حکمت های تفاوت ارزاق نیز همین است که انسان ها از این راه متوجّه خدا شوند
و بدانند که همه امور به دست اوست.لذا امیرالمؤمنین(ع) فرمود: « عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ
نَقْضِ الْهِمَمِ ــ خدا را از راه به هم خوردن تصمیم ها ، گشوده شدن گره ها و نقض شدن
اراده ها شناختم.» (نهج البلاغه/ حکمت ۲۵۰) به تصریح قرآن کریم توسعه و تنگى روزى در دست خداست «إِنَّ رَبَّکَ
یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً ــ پروردگار تو روزى را براى هر کس از
بندگانش بخواهد گسترده مىکند، و براى هر کس بخواهد محدود مىسازد؛ همانا خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بصیر است.»
اسراء: ۳۰٫
از ذیل آیه به دست می آید که قبض و بسط روزی ، روى عللى بوده و بی حکمت نیست

، که خدا به بندگان دانا و به صلاح آنها عالم است مشابه این آیه در رعد: ۲۶ ، قصص:۸۲
، عنکبوت: ۶۲، سباء: ۳۶، زمر: ۵۲ ، نحل: ۷۱ نیز آمده است.

راه های صحیح در کثرت روزی و داشتن روزی بیشتر

البته تلاش انسان و وارد شدن از راههاى صحیح در کثرت روزى بى تأثیر نیست ؛ ولى به عنوان جزئی
از علّت و حتّی از آن هم کمتر و فقط به عنوان علّت معدّ (علّت زمینه ساز) که قابلیت قابل
را تتمیم می کند.

برای خوردن یک لیوان آب از شیر لوله کشى شهر ، حرکت شخص لازم است ؛ ولی این حرکت در
مقابل هزاران و بلکه میلیاردها عاملی که به اذن خدا باعث شده اند تا این آب به لوله های خانه
انسان برسد چه قدری دارد.
یا انسان برای رسیدن به نان باید گندم بکارد.

ولی نقش انسان در روییدن گندم همین است که گندم را برزمین بپاشد و در وقت درو آن را برداشت
کند.
آنکه یک گندم را صد گندم می کند خداست.

لذا فرمود:« آیا هیچ درباره آنچه کشت مىکنید اندیشیده اید؟! آیا شما آن را مىرویانید یا ما مىرویانیم؟! »(واقعه/۶۴ و ۶۳)
بنا بر این در هر کاری میلیاردها شرائط و مقدمات لازم است که جور کردن همه آنها در اختیار بشر
نیست لذا قبض و بسط روزی در دست خدا است و کار و تلاش بشر تنها یکی از آن عوامل
است.

پروردگار تو روزى را براى هر کس از بندگانش بخواهد گسترده مىکند، و براى هر کس بخواهد محدود مىسازد؛ همانا
خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بصیر است بنا بر این ، طبق مفاد آیات ، هیچ موجودی محروم از
روزی مکفی نیست.

شرایط رسیدن به روزی بیشتر

لکن در مواردی ، یکی از شروط رسیدن به روزی تلاش خود افراد است.
و مراد از تلاش نیز صرفاً کار کردن نیست ؛ بلکه گاهی تلاش به این است شخص یا جامعه حقّ
خود را از دیگران بگیرد.

مقدار غذا و پوشاک و وسائل راحتی که بر روی زمین وجود دارد چندین برابر نیاز بشر موجود است.
لکن تنبلی ، بی تدبیری ، و کج فهمی عدّه ای از مردم باعث شده است که حدود هشتاد درصد
ثروت روی زمین در دست بیست درصد مردم قرار گیرد.

آیا اگر این هشتاد درصد محروم برای احقاق حقّ خود قیام کنند نمی توانند حقّ خود را از آن بیست
درصد مردم بگیرند؟! روشن است که اگر بخواهند می توانند ولی نمی خواهند.

آیا اگر مردم فلسطین ، مردم عراق، مردم افغانستان و مردم دیگر ممالک گرفتار فقر ، یکپارچه برخیزند نمی توانند
از عهده اسرائیل و آمریکا و دیگر کشورهای جهانخوار بر آیند؟! اگر بخواهند می توانند؛ ولی اختلافات فکری ، مذهبی
، تنبلی ها ، ترسها و اندیشه های نادرست اجازه چنین کاری را نمی دهد.

انبیاء(ع) آمده اند تا بشر را با هم یکرنگ کنند تا در سایه یکرنگی ، همه از مواهب خدادادی عادلانه
استفاده کنند.
لکن مردم تن به این تعالیم نمی دهند ؛ و تا مردم تن به تعالیم الهی ندهند ، این بی
عدالتی در تقسیم رزق ، همواره خواهد بود.

بی عدالتی در تقسیم روزی

این سنّت خداست که هر کس آخرت را رها کرده و فقط دنیا را بخواهد به آن می رسد.
و هر کس برای آخرتش تلاش کند و مجری احکام خدا باشد او هم به اندازه کفاف به دنیا می
رسد هم به آخرت.

« آن کس که(تنها) زندگى زودگذر(دنیا) را مىطلبد، آن مقدار از آن را که بخواهیم و به هر کس اراده
کنیم- مىدهیم؛ سپس دوزخ را براى او قرار خواهیم داد، که در آتش سوزانش مىسوزد در حالى که نکوهیده و
رانده(درگاه خدا) است.

ـــ و آن کس که سراى آخرت را بطلبد، و براى آن سعى و کوشش کند – در حالى که
ایمان داشته باشد- سعى و تلاش او، (از سوى خدا) پاداش داده خواهد شد.

»( الإسراء : ۱۸و ۱۹ ) بنابراین، یکی دیگر از از عوامل ازدیاد رزق دینداری یا عدم دینداری است.
اگر اجتماع متدینین حقیقتاً از دین تبعیت کنند نعمات الهی به آن جامعه سرازیر می شود و همه به اندازه
کفاف از نعمات دنیایی بهره می برند.

امّا اگر جامعه ای ادّعای دینداری کند ولی دیندار واقعی نباشد ، برکت از آن جامعه برداشته می شود ؛
و در چنین فضایی فقط کسانی به ثروت می رسند که فقط طالب دنیا هستند و اگر از دین هم
حرفی می زنند فقط برای این است که به دنیا برسند.

و این از یک طرف مجازات خود آن شخص است که گرفتار سنّت استدارج شده است.
و از طرف دیگر مجازات جامعه مدّعی دینداری است.

چون در ادّعای خود صدق تامّ ندارند.

حکمت تفاوت در میزان ارزاق وسعت رزق

۱٫
تفاوت در رزق باعث می شود که عدّه ای کارفرما و عدّه ای کارگزار و کارگر شوند ؛ و به
این وسیله چرخ زندگی اجتماعی می چرخد.
در واقع خداوند به هر کسی استعدادهای خاصّی را روزی کرده است.

یکی از روزی سلامتی و قدرت بدنی برخوردار است و دیگری از روزی هوش و ابتکار و سومی از مال
و منال دنیوه بهره بیشتر برده است ، و چهارمی از حس هنری خوبی دارد و…
و همه اینها از سنخ روزی است.

لذا همه از روزی برخوردارند لکن سنخ روزیها متفاوت است ؛ و همین امر باعث می شود که همه مردم
به همدیگر محتاج باشند.

و این احتیاجهای متقابل باعث پدید آمدن اجتماع و بقاء آن می شود.
خداوند متعال می فرماید: «أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ
بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ.

ــــ آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم مىکنند؟! ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم کردیم و
بعضى را بر بعضى برترى دادیم تا برخی ، بعضی دیگر را در خدمت گیرند ؛ و رحمت پروردگارت از
تمام آنچه جمعآورى مىکنند بهتر است.»(الزخرف : ۳۲)

امتحان کردن یکی از تفاوت های روزی افراد

۲٫
گاه تفاوت در رزق و روزی بیشتر برخی برای امتحان برخی بندگان است.
تا از این راه استعدادهای فطری افراد شکوفا شود.
خداوند متعال می فرماید:« امّا انسان هنگامى که پروردگارش او را براى آزمایش، اکرام مىکند و نعمت مىبخشد(مغرور مىشود و)
مىگوید: «پروردگارم مرا گرامى داشته است.

و امّا هنگامى که براى امتحان ، روزیش را بر او تنگ مىگیرد ، مىگوید: پروردگارم مرا خوار کرده است.
»( الفجر : ۱۵و ۱۶) تفاوت در رزق باعث می شود که عدّه ای کارفرما و عدّه ای کارگزار و
کارگر شوند ؛ و به این وسیله چرخ زندگی اجتماعی می چرخد.

در واقع خداوند به هر کسی استعدادهای خاصّی را روزی کرده است.
یکی از روزی سلامتی و قدرت بدنی برخوردار است و دیگری از روزی هوش و ابتکار و سومی از مال
و منال دنیوه بهره بیشتر برده است ، و چهارمی از حس هنری خوبی دارد و…
و همه اینها از سنخ روزی است رزق

علت تفاوت رزق ها

۳٫
گاه تفاوت رزق و روزی بیشتر برخی برای این است که خداوند متعال حضور خویش را در تدبیر عالم به بندگانش نشان دهد.
و بفهماند که کثرت مال دنیا ، ارزش نبوده و علامت عنایت خاصّ خدا به کسی نیست.
خداوند متعال می فرماید:« [روزى قارون] با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگى دنیا
بودند گفتند: اى کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم .
به راستى که او بهره عظیمى دارد.

شده بود گفتند: واى بر شما ثواب الهى براى کسانى
که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام مىدهند بهتر است، اما جز صابران آن را دریافت نمىکنند.
ـــ سپس ما، او (قارون ) و خانهاش را در زمین فرو بردیم، و گروهى نداشت که او را در
برابر عذاب الهى یارى کنند، و خود نیز نمىتوانست خویشتن را یارى دهد.

ــــ و آنها که دیروز آرزو مىکردند بجاى او باشند(هنگامى که این صحنه را دیدند) گفتند: واى بر ما! گویى
خدا روزى را بر هر کس از بندگانش بخواهد گسترش مىدهد یا تنگ مىگیرد! اگر خدا بر ما منّت ننهاده
بود، ما را نیز به قعر زمین فرو مى برد.
اى واى گویى کافران هرگز رستگار نمىشوند.

»(قصص/۷۹ ــ ۸۲ )

روزی بیشترازدواج و افزایش روزی از علل روزی زیاد چیست

۴٫
روزی افزون گاه از باب مجازات الهی است.
یعنی خداوند متعال کسانی را که خدا را فراموش کرده و دنیا چسبیده اند با امور دنیایی مشغول می کند
تا بدون اینکه خود بدانند ناگهان خود را در آتش جهنّم ببینند.

خداوند متعال می فرماید:« خدا روزى را براى هر کس بخواهد(و شایسته بداند) وسیع، براى هر کس بخواهد(و مصلحت بداند،)
تنگ قرار مىدهد؛ ولى آنها[ کافران] به زندگى دنیا، شاد(و خوشحال) شدند؛ در حالى که زندگى دنیا در برابر آخرت،
متاع ناچیزى است! »(الرعد/۲۶)

علت کم بودن روزی

۵٫
گاه تنگ نمودن روزی برای این است که بنده خدا طغیان نکند.
یعنی همانطور که خدا روزی برخی افراد فاسق را از باب مجازات افزایش می دهد ، روزی برخی افراد مومن
را هم کاهش می دهد تا همواره خود را محتاج خدا ببیند و راه طغیان پیش نگیرد.

همچنین اگر همه در یک سطح بودند به استخدام همدیگر در نمی آمد ، لذا افراد برای این که داشته
های دیگران استفاده نمایند متوسل به زور می شدند ، همان گونه که کشورهای ثروتمند سعی می کنند با افزایش
قدرت نظامی خود دیگر کشورهای ثروتمند را مطیع خود کنند یا خود را از تجاوز آنها در امان نگه دارند.

بین کمپانیهای ثروت و سرمایه داران نیز چنین رقابتها سخت و گاهاً خونبار وجود دارد.
خداوندت متعال می فرماید:« چنین نیست(که شما مىپندارید) به یقین انسان طغیان مىکند.
ــ از اینکه خود را بىنیاز ببیند.

»(علق/۶و۷ ) و می فرماید:« بخورید از روزیهاى پاکیزهاى که به شما دادهایم؛ و در آن طغیان نکنید، که غضب
من بر شما وارد شود و هر کس غضبم بر او وارد شود، سقوط مىکند.

»( طه : ۸۱) و ایضاً «وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما
یَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ــــ اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و ستم مىکنند؛
از این رو بمقدارى که مىخواهد(و مصلحت مىداند) نازل مىکند، که نسبت به بندگانش آگاه و بیناست»( شورى: ۲۷ )

بد نیست سایر روش های بدست آوردن روزی بیشتر را بدانید

۱– اهمیت دادن به نماز ، مخصوصاً نماز اول وقت .

۲– راضی بودن پدر و مادر از انسان و دعای آنان .

۳- صدقه دادن .

۴– دعا کردن پشت سر برادران دینی .

۵– گناه نکردن و توبه از گناهان گذشته .

۶– خوش اخلاقی و نیت خیر و خوب داشتن .

۷- دادن حقوق مردم ، مثل ارث .

۸– دادن حق خدا ، مثل خمس و زکات .

۹– قناعت کردن و میانه روی در زندگی .

۱۰– نیکی کردن به اهل خانه .

محشر -مشرق نیوز




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه کسانی صاحب روزی بیشتری میشوند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..